چشمه آبگرم آزرود کجاست ؟ | جاذبه ی دیدنی شهر بابل

29 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
درختان سرسبز دورچشمه وچند فرد که دور چشمه آبگرم نشستن 124385

لازم به ذکر است که استان مازندران، یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد است که هیچ مثال مشابه آن در دیگر نقاط ایران یافت نمی شود. در یکی از روستاهای شهر بابل، منطقه‌ای به نام چشمه آبگرم ازرود قرار دارد که برخی آن را به نام آب معدنی آرزو می‌شناسند.

آبگرم آزرود بابل کجاست؟

آبگرم ازرود در منطقه محافظت شده شهر بابل واقع شده است. در جایی است که دره‌ای زیبا و دلنشین قرار دارد و رودخانه‌ای پرآوازه از طرف محله جاری است. در این ناحیه، چشمه‌ای از بین خاک بلند می‌شود که معروف به چشمه آبگرم ازرود است.

چشمه طبیعی آبگرم ازرود در دهستان اری، بخش بندپی شرقی و در فاصله ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل در منطقه شمالی ایران قرار دارد. این چشمه، در دل جنگل‌های پوشیده از سبزهای مختلف بابل، با رنگ آبی فیروزه‌ای، با جوشش قوی خود، استخری طبیعی کوچک را به وجود آورده است.

آبگرم آزرودبابل با درختان سر سبز 5213985

معنی کلمه آزرود

ازرود، یک چشمه آب گرم با دمای 37 درجه سانتیگراد است که در نزدیکی آن، بوی گوگرد قابل تشخیص است. احتمالاً نام ازرود به دلیل وجود گوگرد در آب چشمه انتخاب شده است و برخی فکر می‌کنند که ازرود مخفف شده عبارت «از ت رود» (رود آب گوگردی) است. آب در عمق چشمه دمایی بین 140 تا 160 درجه سانتیگراد دارد و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، دمای آن به 37 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

مشخصات چشمه آب گرم ازرود:

آب در عمق چشمه دمایی بین 140 تا 160 درجه سانتیگراد دارد و هنگامی که به سطح زمین می‌رسد، دمای آن به 37 درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

آشنایی با آزرود

در سراسر جهان، چشمه‌های آب معدنی با ویژگی‌های متفاوت وجود دارند. این چشمه‌ها با حل کردن انواع املاح خاک، آب معدنی با کیفیتی را ایجاد می‌کنند. چشمه آبگرم ازرود در بابل، یکی از چشمه‌های آب معدنی است که گوگرد فراوانی در خود دارد. موجودیت املاح معدنی مختلف در آب این چشمه باعث شده است که برای بیماری‌های پوستی، دردهای مفاصل و حتی روماتیسم بسیار مفید باشد. به همین دلیل، بسیاری از گردشگران برای درمان دردهای مفصلی و پوستی خود، به این چشمه مراجعه می‌کنند.

مساحت چشمه آبگرم ازرود حدود 120 متر مربع است. در گذشته، این چشمه در فضای باز قرار داشت و محلی‌ها از آن استفاده می‌کردند. اما اخیراً آن را با بلوک‌های سیمانی محصور کرده‌اند تا ورود و خروج راحت‌تر باشد. در قدیم، محلی‌ها به این چشمه اعتقاد داشتند که مقدس است و ماری با تاج سبز رنگ در آن زندگی می‌کند. آن‌ها باور داشتند که اگر فردی ناپاک وارد آن شود، این مار به او حمله می‌کند. این داستان‌های محلکی و افسانه‌ای باعث جذاب‌تر شدن بازدید از این چشمه می‌شود. اما آسوده خاطر باشید که ماری با تاج سبز رنگ در این چشمه وجود ندارد!

مساحت چشمه آبگرم ازرود:

حدود 120 متر مربع

آبگرم آزرود بابل با درختان سرسبز دورش 4128965

امکانات رفاهی و خدماتی چشمه ازرود

چشمه آبگرم ازرود از جاذبه‌های دیدنی استان مازندران ولی با وجود اینکه خصوصیات درمانی فراوانی دارد، هنوز به میزان کافی در رسانه‌ها به تبلیغات نرسیده و برای بسیاری از بازدیدکنندگان نام آشنایی ندارد. برای همین، مقامات محلی از ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی در دور اطراف این چشمه آبگرم غفلت کرده‌اند.

متاسفانه در حال حاضر هیچ خدمات و امکانات رفاهی در اطراف چشمه موجود نیستند. ایجاد اینگونه امکانات می تواند به حفظ و توسعه اقتصاد روستای اری و منطقه بندپی کمک شایانی کند. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد امکانات و خدمات متنوع در نزدیکی چشمه آبگرم ازرود باشیم.

آبگرم آزرود با درختان سرسبز دورش 418567

بهترین زمان بازدید از آبگرم ازرود بابل

به طور کلی، فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از شهر بابل و همچنین آبگرم ازرود بابل است. در این فصل، عطر بهارنارنج در هوای روستاهای بابل حس می‌شود و همه جا سبزیجات شادابی را به خود می‌گیرند. به ویژه در اردیبهشت، بازدید از این چشمه آبگرم بسیار پرطرفدار است. در فصل تابستان، گرما و خشکی هوا ممکن است آزاردهنده باشد. به همین دلیل، پاییز و زمستان نیز به دلیل سرمای هوا و بارش برف و باران، بهترین زمان برای بازدید از این منطقه نیستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه