با انواع تابش بند در ویلاهای شمال آشنا شوید

9 اسفند 1401
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 8748574856471867486748674187418741874187

تابش‌بند از عناصر فراموش شده معماری ایرانی است که کاربرد بسیار زیادی برای کنترل تابش مستقیم آفتاب به درون ساختمان‌ها داشته‌است، این روزها شاید کمتر به این عنصر پر کاربرد برخورده یا به دنبال احیای آن باشیم، با این وجود هستند معمارانی که از این عنصر استفاده می‌کنند و آن را به بهترین نحو در منازل و سایر ساختمان‌ها به کار می‌برند. با این حال، احیای تابش‌بند برای ویلاهای شمال، لطفی دیگر دارد و نه تنها به کنترل نور کمک می‌کند، بلکه می‌تواند نقشی موثر نیز در نمای ساختمان داشته‌باشد و به زیباتر شدن نمای ویلاهای شمال کمک کند.

درست است که شمال ایران از آب و هوای معتدلی برخوردار است، ولی این به این معنا نیست که برای کنترل تابش مستقیم آفتاب به داخل ویلا در شمال، نیاز به چاره نداریم! برعکس، اگر می‌خواهید لذت زندگی در این ساختمان‌ها را بیشتر بچشید و مسرت زندگی در یک ویلا در مازندران را دریابید، بهتر است به سراغ راه‌حل‌هایی این‌چنینی نیز بروید!

تابش بند به تعریف کریم پیرنیا اینگونه است: که «تابش‌بند» یا «تووش‌بند» تیغه‌های نازک آفتاب ‌شکنی بودند به عمق 6 تا 15 سانتی‌متر که گرداگرد تمام پنجره‌ها، روزن‌ها و درها کار می‌شد تا روی آنها سایه بیندازند. آنهایی که بالای درگاه‌ها یا پنجره‌ها کار می‌شد، تابش‌بند افقی یا «سَرسایه» نام داشتند.

در برخی از ساختمان‌های زمان پهلوی، تابش‌بند را به وضوح می‌بینید که هنوز هم نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند. با اینحال فقط تابش‌بند نیست که می‌تواند فضاهای داخلی را از تابش مستقیم حفظ کند، پوشش گیاهی، کنسول، سایه‌بان و … همه و همه در این دسته قرار می‌گیرند و اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به معماری کنونی ویلاهای شمال و برخی از خانه‌های مسکونی سایر نقاط بیندازیم، می‌بینیم که تابش‌بند به صورتی امروزی و مدرن در حال احیا شدن است و دخالت نما در این امر بیشتر از هرچیز واضح است. مواردی مثل نماهای ترمو یا فلزی، این روزها، به این امر کمک می‌کنند و با انعطاف ‌پذیری که در طراحی دارند، می‌توانند به عنوان تابش بند نیز در جداره ویلاهای شمال، هنر خود را به نمایش بگذارند.

از طرفی، اگر به دنبال ایجاد سایه مناسب هستید، سایه‌بان‌های پنجره‌ها در انواع مختلفی می‌توانند این کار را انجام دهند و در صورتی که به درستی انتخاب شوند، نما را از یک نمای معمولی فاصله داده و آن را زیباتر می‌کنند.

ویلاهای شمال 8748574856471867486748674187418741874187

آشنایی با لوور در نمای ویلاهای شمال

همانطور که گفتیم تابش‌بندها این روزها به صورت مدرن خود را به نمایش می‌گذارند و یکی از این نوع از تابش‌بندها، لوور است! لوور به صورت منقطع در نما به کار می‌رود و کاربردهای متعددی دارد. لوور دید به داخل ساختمان را محدود کرده و از طرفی از شدت تابش افتاب نیز می‌کاهد. لوور زیبایی خاص خود را دارد و با به کار بردن این نوع از تابش‌بند در ویلاهای شمال، هم به زیبایی نما کمک می‌کنید، هم از وجوه عملکردی لوور بهره می‌برید.

لوور انواع متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی این انواع می‌پردازیم. در واقع لوور را می‌توان از جنبه‌های متفاوتی دسته‌بندی کرد و دسته‌بندی ما نیز بر همین اساس است.

دسته‌بندی لوور از نظر جنس

لوور یا چوبی است یا فلزی و از هر دوی این موارد می‌توان در ویلاهای شمال استفاده کرد، با اینحال لوور چوبی به دلیل بافت خود، متقاضیان بیشتری دارد.

لوور فلزی یا آهنی است یا آلومینیومی و لوور آلومینیومی به دلیل وزن سبک‌تر و مقاومت بیشتر در برابر شرایط جوی بیشتر در نمای ویلاهای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوور چوبی که غالبا از جنس ترمووود است نیز در نمای ساختمان کاربرد منحصر به فردی دارد.

ویلاهای شمال 9647896748967849674895687

 

دسته‌بندی لوور از نظر مکان قرار گیری

لوور به دو صورت به کار می‌رود. یا از آن به صورت مستقیم در نما استفاده شده و روی پنجره نصب می‌شوند و یا به صورت افقی بر روی پیش‌آمدگی نصب می‌شوند. مورد دوم باعث محدود شدن دید می‌شود ولی سایه‌اندازی بسیار خوبی ایجاد می‌کند که مناسب نماهای جنوبی ویلاهای شمال است. حالت اول بیشتر در غرب و شرق ساختمان کاربرد دارد.

مزایای استفاده از لوور در ویلاهای شمال

نور آفتاب، زمانی که به اجسام برخورد می‌کند، با ایجاد اشعه مادون قرمز و انعکاس آن، باعث ایجاد حرارت در ساختمان می‌شود. استفاده از سایه‌بان‌های داخلی مانند پرده، باعث می‌شود که این اشعه از شیشه عبور نکند و داخل ساختمان گرم بماند، با اینحال، اگر در نمای ساختمان و در مقابل نورگیر از لوور و هر نوع سایه‌بان خارجی استفاده کنیم، اشعه مادون قرمز در برخورد با این اجسام تولید گرما کرده و این گرمای ایجاد شده، حرارت داخل را افزایش نمی‌دهد.

خوب است بدانید که لوورهای مدرن، مجهز به نوعی موتور هستند که آن‌ها را بیشتر تابع اقلیم کرده و می‌توانند در ساعات مختلف روز بنا به خواسته افراد عملکردی متفاوت داشته‌باشند. انعطاف‌پذیری تابش‌بندهای مدرن قابل تحسین است. از طرفی، این نوع عملکرد، باعث تغییراتی در نمای ویلاهای شمال نیز می‌شود که جذابیت خاص خود را دارد.

 

ویلاهای شمال 89689689896875989979678

 

آشنایی با سایه‌بان مناسب ویلاهای شمال

سایه‌بان، سازه‌ای است که از تابش مستقیم جلوگیری کرده و باعث خنک شدن داخل ساختمان می‌شود. سایه‌بان یا ثابت است یا برقی و بر روی درب و پنجره نصب شده و علاوه بر محافظت در برابر نور آزاردهنده، ویلاهای شمال را در برابر گرد و غبار نیز محافظت می‌کند و نوعی لایه دوم است.

سایه‌بان محافظی است مسقف که محدوده خود را از تابش، آسیب، ریزگرد، اثرات بارش و … محافظت می‌کند و پنجره‌ها در ویلاهای شمال، به دلیل شرایط جوی کاملا به این نوع از محافظت نیاز دارند.

سایه‌بان پنجره، به اطراف پنجره متصل است و حفاظی مستحکم است که از شیشه‌ها نیز مراقبت می‌کند. این وسیله از ورود آب به داخل پنجره نیز جلوگیری می‌کند و در برابر سقوط اشیا و بارش‌های جوی نیز مقاوم و محکم است.

در گذشته، سایبان‌ها، به شکل سنتی با پارچه و الوار چوبی ساخته می‌شدند و مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه ولی طرح‌های به روز و مدرنی با متریال خاص و روش‌های متفاوتی روی کار آمده‌است.

سایبان یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها در جلوگیری از نفوذ آب به داخل ساختمان از طریق پنجره‌ها است و در کنار آن از قسمت‌های منفی مربوط به تابش خورشید نیز ممانعت می‌کند. استفاده از این پوشش، نه تنها هزینه کمتری با خود به همراه دارد، بلکه در اجرا نیز بهتر و سریعتر است.

علاوه بر این این عنصر از رنگ و رو رفتگی درب و پنجره پیشگیری می‌کند.

شما می‌توانید از نوع دستی و یا برقی در ویلاهای شمال استفاده کنید و یا از نوع متحرک و ثابت سایه‌بان. سایبان برقی، با یک موتور کار می‌کند و سایبان دستی برای کار نیاز به دخالت مستقیم شما دارد و ماشینی نیست. سایبان ثابت را نمی‌توان جابه جا کرد و مقاومت و استحکام آن بیشتر است ولی سایبان متحرک قابل جا به جایی است، باز و بسته می‌شود و می‌توان آن را در محل‌های مختلفی نصب کرد. مقاومت این سایبان از نوع قبل کمتر است ولی با قابلیت‌های بیشتر.

سایبان ثابت، بعد از اینکه نصب و راه‌اندازی شد، دیگر قابلیت تغییر شیب و وضعیت را ندارد و زاویه آن همیشه ثابت است از سوی دیگر، سایبان ثابت، استحکام و مقاومت بالایی نیز دارد و گزینه‌ای مناسب برای ویلاهای شمال، به ویژه در جبهه‌های جنوبی است. در این صورت، در تابستان کنترل تابش مناسب و در پاییز و زمستان حفاظت در برابر باران را شاهد هستیم.

سایبان پس از نصب نیز نیاز به مراقبت دارد.

از طرفی، سایبان متحرک و برقی، تغییر وضعیت و شیب مناسبی دارد و سایبان اتوماتیک، در زوایای مختلفی قرار می‌گیرد که استفاده از آن را در ویلاهای شمال توجیه می‌کند. در واقع انعطاف‌پذیری در استفاده از این وسیله است که در نهایت منجر به تبدیل شدن آن به گزینه‌ای مناسب و صحیح می‌شود.

استفاده از سایبان برقی در ویلاهای شمال می‌تواند مزایای خاص خود را داشته‌باشد، یکی از این مزایا، محدود کردن دید پنجره و یا افزایش آن است. از طرفی، این وسیله به صرفه‌جویی انرژی نیز کمک می‌کند. در تابستان مانع از عبور نور خورشید می‌شود و این باعث می‌شود گرمای داخل افزایش نیابد و در فصل‌های سرد نیز از تبادل حرارتی و ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

در فضاهای کوچک ویلاهای شمال، می‌توانید از سایه‌بان تاشو با قابلیت تنظیم زاویه ورود نور استفاده کنید.

سایه‌بان‌ها جنس‌های مختلفی دارند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود از جنس‌های مختلف این وسیله کاربردی در ویلاهای شمال بهره ببرید. البته این مورد را هم اضافه کنیم که استفاده از سایه‌بان الزامی نیست، ولی می‌تواند آسایش اقلیمی بیشتری برای شما به همراه داشته‌باشد و موجبات آسایش شما در ویلاهای شمال را برآورده نماید.

ویلاهای شمال 74857485748574968469854874875

 

خرید ویلاهای شمال

اگر به فکر خرید ویلا در شمال هستید و می‌خواهید از منحصر به فردترین طراحی‌ها بهره‌مند شوید، قبل از هرچیز باید به دنبال بهترین مشاور املاک منطقه مورد نظر باشید. در صورتی که مقصد شما مازندران است و به فکر خرید بهترین ویلاهای مازندران هستید، ما در مشاورین املاک دکتر بخشی، این امکان را برای شما فراهم آورده‌ایم تا از بهترین مشاوره در این رابطه بهره‌مند شوید. پس قبل از اقدام به خرید، از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید و از مشاوره رایگان قبل از خرید تیم ما بهره‌مند شوید. ما بهترین گزینه‌ها را پیش روی شما قرار می‌هیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه