تاثیر سقف های شیروانی در کیفیت ویلاهای مازندران

5 اسفند 1401
0 دیدگاه
تاثیر سقف های شیروان6545312521210

شیروانی یکی از انواع سقف هایی است که در گذشته در ساخت خانه ها استفاده می شد. امروزه این روش سقف سازی در شهرهای شمالی کشور رایج است. به نظر شما دلیل این امر فقط زیبایی این نوع سقف هاست؟ همانطور که در کتاب های جغرافیای مدارس می خوانیم، شیروانی بهترین نوع سقف در مناطقی است که بارندگی زیاد است. در مناطق شمالی کشور بارش شدید باران در طول سال دلیلی است که سقف اکثر خانه ها به این شکل ساخته می شود.

این نوع سقف باعث خروج آب باران و برف می شود و از تجمع آنها جلوگیری می کند. تجمع آب در پشت بام ها می تواند باعث نفوذ آب به داخل ساختمان و آسیب به سقف شود. انتخاب سقف های شیبدار می تواند راه حل خوبی برای جلوگیری از این امر باشد. زیرا به دلیل شیب صحیح، آب باران و برف در آن جمع نمی شود. اگر قصد خرید ویلا در مازندران به ویژه ویلا های شهرک خانه دریا را دارید این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

اهمیت استفاده از سقف های شیروانی در ساخت ویلا در مازندران

ساخت ویلا یکی از موضوعات مهم در معماری است. برای ساخت انواع ویلا سبک های مختلفی وجود دارد که معمار باید بنا به سلیقه فردی آنها را بسازد. بهترین نوع ویلا ها معمولاً آنهایی هستند که مناسب منطقه ای هستند که در آن قرار دارند. این تناسب در متریال و نمای ویلا بیشتر اوقات به چشم می خورد.

یکی از مواردی که در اکثر سبک ها برای ویلا های شمال در نظر گرفته می شود سقف شیروانی است که می توان از آن در طرح ها و رنگ های مختلف استفاده کرد. شیروانی علاوه بر جلوگیری از تجمع آب باران و برف جلوه زیبایی نیز به سازه می دهد که ظاهری زیبا و دلنشین ایجاد می کند. علاوه بر زیبایی، هزینه اجرا و نصب نیز کم است و مراحل نصب زمان کمتری می برد. این نوع سقف برای هر نوع مکانی اعم از ویلا، منازل، ادارات و موسسات تجاری مناسب است و وزن کمتری نسبت به سایر سقف ها دارد.

می توان گفت دلیل اصلی استفاده از شیروانی در ویلا ها و منازل در مناطق پر بارندگی شیب آن است. شیب سقف از تجمع آب در پشت بام در هنگام بارش باران و برف جلوگیری می کند. همچنین اگر در ماه‌ های سال شاهد بارش شدید برف باشیم، وجود شیروانی به این معناست که سازه ویلا مجبور نیست وزن سنگین برف را تحمل کند.

تاثیر سقف های شیروانی 4765453432120

برای ساخت شیروانی در ویلا های مازندران از چه متریالی استفاده می شود؟

این قسمت حاوی نکات مهم بسیاری است که قبل از نصب شیروانی روی ویلای خود در مازندران باید به آنها توجه کنید چرا که شرایط آب و هوایی منطقه و بودجه شما می تواند در انتخاب نوع متریال شیروانی بسیار تاثیرگذار باشد.

استفاده از شینگل در شیروانی

یکی از مصالح رایجی که در ساخت سقف ها استفاده می شود، شینگل است که معمولاً بین 20 تا 30 سال عمر می کند. این متریال علاوه بر تنوع طرح ها و رنگ های موجود، مقرون به صرفه تر از سایر مواد است. البته نکته مهمی که در مورد این متریال باید به آن اشاره کرد این است که این ماده در طولانی مدت نیاز به تعمیر و ترمیم دارد و شاید در مدت طولانی هزینه بیشتری نسبت به سایر متریال ها داشته باشد.

اگر برای ساخت شیروانی ویلا در مازندران از این متریال استفاده کنید باید بدانید که این ماده احتمال بروز نشست در ویلا را کم می کند ولی به صورت دوره ای نیاز به ترمیم دارد.

استفاده از فلز در شیروانی

فلز یکی از رایج ترین متریال ها برای ساخت انواع شیروانی است. این ماده دارای استحکام بالایی است و برای ماطقی که در آن ها احتمال آتش سوزی وجود دارد خیلی مناسب است. یکی از مزایای فلز این است که برعکس شینگل نیازی به ترمیم و تعمیر دوره ای ندارد.

دوام و ماندگاری این ماده بین 45 تا 80 سال بوده و به دلیل ماهیت فلزی از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه برخوردار است. فلز مورد استفاده در این ماده معمولاً گالوانیزه است. این ماده به عنوان یک متریال بادوام و مقرون به صرفه شناخته می شود.

تاثیر سقف های شیروان6545312521210

استفاده از چوب در شیروانی

یکی از موادی که باعث کاهش مصرف انرژی می شود چوب است. از این متریال می توانید در ساخت شیروانی ویلای خود استفاده کنید زیرا عمر طولانی دارد و در برابر آفات مقاوم است. چوب علاوه بر زیبایی بی نظیری که به ویلای شما می بخشد، تنوع زیادی نیز دارد. مناسب ترین نوع چوبی که می توان در ساخت شیروانی استفاده کرد، چوب سرو است.

البته همانطور که می دانید چوب یکی از مواد خطرناک هنگام آتش سوزی است. بنابراین قبل از اقدام به ساخت ویلای چوبی و شیروانی چوبی، لازم است این موضوع به طور کامل بررسی و تمامی اقدامات ایمنی انجام شود. اکثر کسانی که قصد خرید ویلا در مازندران به ویژه ویلا های شهرک خانه دریا را دارند به دنبال ویلا های چوبی می گردند.

استفاده از سفال در شیروانی

یکی دیگر از مصالحی که در ساخت سقف شیروانی استفاده می شود سفال است. این ماده معمولاً از خاک رس، بتن و سیمان ساخته می شود. سفال ها استحکام خوبی دارند و عمری در حدود 80 تا 95 سال دارند. همانطور که گفتیم برای ایجاد مقاومت در سفال با خاک رس، بتن و سیمان ترکیب می شود. این کار باعث سنگینی وزن این ماده است و وزن سنگین نیز مراحل اجرای شیروانی را پیچیده تر و دشوارتر می کند.

یکی دیگر از معایب سفال، ترک هایی است که ممکن است ایجاد شود، بنابراین نظارت متخصصان بر اجرای آن ضروری است. اگر برای ساخت یک ویلا در مازندران عجله ندارید و به دنبال استحکام بیشتر برای شیروانی خود هستید، سفال می تواند گزینه خوبی برای سقف ویلای شما باشد.

استفاده از سنگ لوح در شیروانی

سنگ لوح یکی از بهترین مصالحی است که می توانید در ساخت شیروانی یک ویلا از آن استفاده کنید. این متریال بیشتر در فرانسه و انگلیس استفاده می شود و زیبایی خاص و منحصر به فردی به ویلا می دهد.

اگر شما هم به زیبایی ویلای خود اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنیم از این متریال برای شیروانی ویلای خود استفاده کنید. علاوه بر زیبایی، استحکام سنگ لوح نیز بسیار بالا است. حتی می توان گفت حدود 90 تا 100 سال قابل استفاده است.

علاوه بر این موارد می توان گفت این متریال در برابر تگرگ آسیب پذیر است. بنابراین، اگر سازه شما در منطقه ای قرار دارد که معمولاً با تگرگ همراه است، این متریال برای ساخت سقف ویلای شما مناسب نیست. در نهایت، به یاد داشته باشید که سنگ لوح در برابر وزن انسان شکننده است. بنابراین لازم است در اجرا دقت و نظارت کامل داشت.

تاثیر سقف های شیروانی 68976544513210

سقف های شیروانی در ویلا های مازندران چه مزایایی دارند؟

تخلیه برف و باران به سرعت

بدون شک دلیل اصلی استفاده از سقف شیروانی در میان مزایا و معایب آن، مزیت بزرگ تخلیه فوری و سریع برف و باران از پشت بام است. آیتمی که فشار وزن این بارندگی ها را در کمترین زمان ممکن از سقف برداشته و به دوام و ایمنی بالای سقف کمک زیادی می کند.

مقاومت ملک در برابر زلزله های شدید

یکی دیگر از دلایل استفاده از سقف های شیروانی مقاومت بالای این نوع سقف در برابر زلزله است. این سقف برخلاف نمونه های بتنی و تیرهای بلوک در برابر ارتعاشات زلزله انعطاف پذیر بوده و کمتر آسیب می بیند. این مزیت به دلیل ساختار خاص این نوع سقف بوده و در حفاظت از ویلا موثر است.

تهویه بهتر در ویلا

با توجه به فضای خالی در سقف های شیروانی، گردش بهتر هوا در ویلا هایی با این نوع سقف امکان پذیر است و تهویه مطبوع به راحتی در آنها انجام می شود. بر این اساس با نصب سقف شیروانی و بدون صرف هزینه بیشتر می توان از گردش بهینه هوا در فضای زیر آن بهره برد.

افزودن فضای اضافی به ساختمان

فضای زیر شیروانی با فضای خالی که به فضای بالای ساختمان می افزاید و محیط را بزرگتر و بازتر می کند. این نوع سقف نیز به دلیل تعبیه عایق در لایه زیرین شیروانی از نفوذ سرما و گرما محافظت می کند و از اتلاف انرژی در آن جلوگیری می کند.

نمای زیبای شیروانی

به جرات می توان گفت نمای جذاب شیروانی و تنوع رنگ آن یکی از زیباترین انواع سقف ها را به وجود آورده است. از جمله مزایا و معایب سقف شیروانی، این زیبایی یکی از نقاط قوت مهم آن محسوب می شود.

تاثیر سقف های شیروانی 874565421050

وزن کم سقف و آسیب کمتر به واحد

سقف های شیروانی که از بتن و فولاد زیادی استفاده نمی کنند، وزن بسیار کمتری نسبت به نمونه های بتنی و تیرهای بلوک دارند. این مورد در صورت بروز بلایای طبیعی یا ریزش سقف احتمالی خسارت و ضرر مالی کمتری را به همراه دارد.

ساخت سریع و نصب آسان شیروانی

ساخت سقف شیروانی به زمان کمتر و تکنیک ساده تری نسبت به انواع بتنی و تیرهای بلوک نیاز دارد. اما به تخصص لازم نیز نیاز دارد و برای این کار باید به مهندسان مربوطه مراجعه کرد.

استفاده از سقف شیروانی در ویلاهای مازندران چه معایبی به همراه دارد؟

احتمالاً یکی از بزرگترین معایب سقف شیروانی ضعف آنها در برابر بادهای شدید است. این ضعف بیشتر به دلیل ساختار سقف است و البته برای مناطقی که بادهای شدید نمی وزد نگران کننده نیست. نکته بعدی شاید بیشتر از یک نقطه ضعف باشد و آن این است که این نوع سقف اگر به درستی توسط قاب ها حمایت نشود، احتمال فروپاشی دارد.

اگر طراحان و کارشناسانی که سقف شیروانی را طراحی و نصب می کنند، مقررات موجود را رعایت کرده و تمامی موارد ایمنی را به درستی رعایت کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد. در واقع این مشکلات زمانی به وجود می آیند که مقررات این حوزه به دلایل مختلف مورد غفلت و بی توجهی قرار می گیرد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه