معروف ترین طاق های پیروزی روم باستان کدامند ؟

13 بهمن 1401
0 دیدگاه
طاق های پیروزی رومی 1541585845848548574

رومیان باستان در طول عمر امپراتوری قوی خود به پیروزی های  بسیار دست یافتند . آن ها همیشه مشتاق ساختن بنا هایی به یادبود دستاورد های خود بودند . در نتیجه این علاقه طاق های پیروزی را در سراسر هر استان روم به عنوان راهی برای جلوه دادن دستاورد های امپراتور های روم و تصدیق دستاورد های جدید سرزمینی ساختند. امروزه ده ها نمونه از طاق های پیروزی رومی در اروپا و مدیترانه یافت می شود . در این مقاله برخی از برجسته ترین نمونه هایی را که از زمان امپراتوری روم باستان باقی مانده است معرفی خواهیم کرد .

 

امپراتوری روم باستان از راهروهای بریتانیا در شمال غرب تا مصر و عراق امروزی در جنوب شرقی گسترش یافت . رومیان توانستند امپراتوری خود را از طریق فتوحات نظامی مختلف گسترش دهند . غالباً هنگامی که امپراتورهای روم پیروزی های بزرگی را به دست می آوردند ، طاق های پیروزی را به عنوان راهی برای بزرگداشت دستاوردهای خود می ساختند . به عنوان مثال ، طاق سپتیمیوس سوروس، واقع در انجمن رومی ، به افتخار پیروزی های سِوروس بر امپراتوری اشکانی ، کشوری رقیب واقع در مرز شرقی رم ، ساخته شد . بسیاری از طاق های پیروزی رومی  با مجسمه های مرمریت و کری های تزئین شده است .

 

 

طاق کنستانتین – رم ، لاتزیو ، ایتالیا

طاق کنستانتین یک طاق پیروزی رومی است که درست در کنار کولوسئوم در رم ، ایتالیا واقع شده است . این طاق بی نظیر به دلیل بهره بردن از معماری زیبا و جذاب روم مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و استقبال ویژه ای از آن صورت می گیرد. کنستانتین امپراتور روم ، که اغلب از او به عنوان کنستانتین بزرگ یاد می شود ، یکی از موفق ترین فرمانروایان در دوره ای است که رم در دوران انحطاط بود . کنستانتین همچنین پس از پیروزی قاطع در نبرد با یکی از رقبایش به مسیحیت گروید. امروزه طاق کنستانتین درست در کنار کولوسئوم روم ایستاده است . کنده کاری های دقیق روی طاق نشان دهنده تصاویر مختلف صحنه های نبرد و خود امپراتور کنستانتین است . طاق کنستانتین به همراه چندین طاق پیروزی دیگر ، یکی از بسیاری از بناهای یادبودی است که در پایتخت روم ساخته شده است.

طاق کنستانتین 8698968968966985468686

 

طاق هادریان – جرش ، جراش گوونورات ، اردن

امپراتور روم هادریان دستور ساخت طاق بزرگ پیروزی را در شهر گراسا در سال 130 میلادی صادر نمودد. او در دوران سلطنت خود به شهر گراسا سفر کرد و طاق راهی برای بزرگداشت دیدار وی بود . هادریان که از سال 117 تا 138 میلادی فرمانروایی می کرد ، یکی از بزرگ ترین امپراتورهای روم بود . او به دلیل تقویت مرزهای روم با ساختن دیوار هادریان در شمال انگلستان مشهور گشت . این فرمانروای معروف همچنین ده ها بنای تاریخی در سراسر امپراتوری از جمله سه طاق پیروزی مختلف ساخت.

دروازه هادریان – آنتالیا ، منطقه مدیترانه ، ترکیه

دروازه هادریان یکی از معروف ترین طاق های پیروزی رومی  است که همچنین به عنوان یک دروازه در داخل دیوار های شهر آنتالیا عمل می کند . آنتالیا پنجمین شهر بزرگ ترکیه امروزی است و از نظر تاریخی یکی از بزرگترین بنادر در سواحل مدیترانه آناتولی بوده است . این شهر قرن ها تحت کنترل امپراتوری عثمانی بود و می توانید نمونه های بیشماری از معماری عثمانی را در سراسر مرکز تاریخی آن بیابید . دروازه هادریان یک هدف دوگانه داشته است تا بتواند هم به عنوان یک طاق پیروزی و هم  ورودی عمل کند .
امروزه سه طاق اصلی به طور قابل ملاحظه ای حفظ شده اند و بازدیدکنندگان می توانند هنگام ورود به مرکز تاریخی آنتالیا ، زیر قوس ها قدم بزنند و از دروازه هادریان عبور کنند .

  طاق تراژان – آنکونا ، مارچه ، ایتالیا

طاق تراژان در آنکونا به دلیل پله های برجسته آن با بسیاری از طاق های پیروزی رومی متفاوت است .  آنکونا، شهری که در کت آدریاتیک شبه جزیره ایتالیا واقع شده است ، یکی از چشمگیرترین طاق های پیروزی رومی کشور ایتالیا را در خود جای داده است. طاق تراژان در سال 115 میلادی ساخته  و کاملاً با سنگ مرمر سفید تزئین شده است . در قسمت جلویی این سازه چهار ستون با سرپوش های قرنتی قرار دارد که از ویژگی های معمول در طاق های پیروزی روم است . راه پله ای که به سمت بنای تاریخی منتهی می شود ، عنصری منحصر به فرد در این طاق خاص محسوب می گردد . طاق در امتداد لبه آب ساخته شده است به طوری که هرکس از طریق بندر آنکونا حرکت می کند می تواند آن را ببیند .

طاق های پیروزی رومی 898963867868768746746

 طاق سپتیمیوس سوروس – رم ، لاتزیو ، ایتالیا

طاق سپتیمیوس سوروس یکی از طاق های پیروزی رومی برجسته در پایتخت رم می باشد که در سال 203 میلادی تکمیل گشته است . این طاق به یاد چندین پیروزی رومیان بر امپراتوری اشکانی ساخته شده است .
اشکانیان دولت رقیبی بودند که بر بیشتر ایران کنونی حکومت می کردند . طاق سپتیمیوس سوروس به دلیل موقعیت برجسته در انجمن رومی مشهور است. اگرچه سنگ طاق به شدت فرسوده شده است اما هنوز هم می توانید برخی از جزئیات پیچیده مانند سقف قابی را در داخل طاق نما مشاهده کنید .

 

 

طاق تیتوس – رم ، لاتزیو ، ایتالیا

طاق تیتوس یکی از چندین طاق پیروزی است که در رم ساخته شده است . این طاق یکی از قدیمی ترین طاق های پیروزی در شهر رم است . سازه نام برده  در سال 81 میلادی توسط امپراتور دومیتیان که می خواست یاد برادرش تیتوس را گرامی بدارد ، ساخته گشت .
طاق تیتوس در امتداد Via Sacra یا راه مقدس قرار دارد. این خیابان یکی از اصلی ترین خیابان های داخل شهر در آن زمان بوده و بسیاری از موکب ها به منظور گرامیداشت پیروزی های مهم و تعطیلات مذهبی در Via Sacra رژه می رفته اند .
طاق های پیروزی رومی 986984765876978698967896

 

طاق تراژان – بنونتو ، کامپانیا ، ایتالیا

تراژان یکی از بزرگترین امپراتورهای روم بود و طاق های زیادی در سراسر امپراتوری روم به یاد او ساخته شد . او در نقطه ای بلند برای امپراتوری فرمانروایی کرد و خود تراژان فرمانده بسیاری از فتوحات در سراسر قفقاز ، اروپای شرقی و بین النهرین بود.

طاق تراژان در شهر بنونتو در امتداد راه آپین یا Via Appia نصب شد که رم را با چندین شهر جنوبی ایتالیا مانند تارانتو و بریندیسی متصل می کرد . ساخت و ساز در سال 114 میلادی در انتهای پادشاهی تراژان ، آغاز شد و طاق شامل برخی از دقیق ترین کنده کاری های زمان می باشد . طراحی و ساخت خاص این سازه موجب گشته تا سازه نام برده به یکی از معروف ترین سازه های ایتالیا تبدیل گشته و از این طریق هر ساله گردشگرانی را که مشتاق بازدید از طاق های پیروزی رومی هستند را به خود مجذوب کند .

 

 

طاق مارکوس اورلیوس – طرابلس ، تریپولیتانیا ، لیبی

طاق مارکوس اورلیوس یکی دیگر از طاق های پیروزی رومی است که در مناطق شمال آفریقای روم ساخته شده است. این ساختمان در سال 165 قبل از میلاد تکمیل شد و زمانی کاملاً با بلوک های مرمری پوشانده شده بود که فقط 70 درصد آن باقی مانده است . اگرچه این سازه به سفارش خود مارکوس اورلیوس انجام نشده است  اما طاق به یاد او و پیروزی های نظامی او ساخته شده است . در طول قرن ها ، تعدادی از قوانین مختلف این بخش از شمال آفریقا از جمله خلافت اموی ، امپراتوری عثمانی و ملت مدرن لیبیا را تحت کنترل خود درآورده اند . طاق مارکوس اورلیوس از فرسایش طبیعی و درگیری های مختلفی که در اطراف طرابلس رخ داده است آسیب دیده است اما همچنان نیز زیبا به نظر می رسد .

 

 

طاق کاراکالا – تبسا ، استان تبسا ، الجزایر

طاق کاراکالا یکی از چندین طاق های پیروزی رومی است که در شمال آفرکیقا واقع شده است . سازه کاراکالا که در سال 214 میلادی تکمیل شده است ، یک طاق پیروزی چهار طرفه رومی است که در شهر باستانی Thebesta واقع شده است . این شهر تا سال 435 میلادی در دست رومیان بود تا زمانی که قبیله ای آلمانی معروف به وندالها تمام استان شمال آفریقا را از امپراتوری روم غربی در حال فروپاشی خارج کردند .

 

طاق نارنجی –  پرووانس ، فرانسه

اورنج یک شهر زیبا در منطقه تاریخی پرووانس در جنوب فرانسه است . این سازه در فاصله کوتاهی از سایر مکانهای قابل توجه رومی مانند Pont du Gard قرار دارد . این شهر به دلیل بسیاری از بناهای باستانی خود مانند تئاتر معروف رومی اورنج شناخته شده است. اگرچه بیشتر مردم برای تماشای تئاتر از این شهر دیدن می کنند ، اما طاق پیروزی نارنج یکی دیگر از مکان های باورنکردنی است که اغلب نادیده گرفته می شود . اعتقاد بر این است که این طاق مربوط به زمان امپراتور روم  آگوستوس است .

 

طاق های پیروزی رومی 86984566638468458

 

طاق ژرمانیکوس

طاق ژرمانیکوس یکی از معروف ترین طاق های پیروزی رومی است که  در داخل شهر ساخته و به سه نفر اختصاص داده شده است: امپراتور روم تیبریوس ، پسرش درووسوس و فرزندخوانده اش ژرمانیکوس .
اعتقاد بر این است که طاق در سال های 18 یا 19 میلادی ساخته شده است . اگرچه سنگ کاری به اندازه طاق های رومی بعدی پیچیده نیست ، اما  می توانید بسیاری از عناصر کلیدی معماری روم باستان را در این سازه مشاهده کنید . طاق های گرد، ستون هایی با سرپوش های قرنتس و چندین قرنیز مختلف در سطوح مختلف بنای یادبود وجود دارد .

 

 

نسخه های مدرن طاق های پیروزی رومی

معماری روم باستان یکی از تأثیر گذارترین اشکال ساختمان در تمام دوران است . عناصر بی شماری از معماری رومی در بسیاری از جنبش های هنری بزرگ اروپا مانند سبک رومانسک ، سبک رنسانس و سبک نئوکلاسیک استفاده شد . طاق های پیروزی رومی به ویژه در سراسر اروپا ، ایالات متحده و فراتر از آن تکثیر شده است .  در قرن نوزدهم ، ساختن طاق های پیروزمندانه برای شهرها به عنوان راهی برای یادآوری دستاوردهای خود بسیار موثر بود . طاق پارک واشنگتن یک بنای مرمرین است که در شهر نیویورک واقع شده است . طاق پارک واشنگتن بنای یادبودی است که در شهر نیویورک در ایالات متحده واقع شده است . این طرح توسط استنفورد وایت ، از شرکت معماری McKim ، Mead & White  یکی از سازنده ترین تیم های طراحی آمریکا در دوران طلاکاری کشور در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 طراحی شده است . این طاق در سال 1891 تکمیل شد و بسیاری از عناصر معماری کلاسیک را با عناصر متمایز آمریکایی مانند عقاب طاس که در بالای سنگ قوس قرار دارد ترکیب می کند . طاق میدان واشنگتن به منظور گرامیداشت صدمین سالگرد انتخاب جورج واشنگتن ، اولین رئیس جمهور ایالات متحده ، که میدان واشنگتن به خاطر او نامگذاری شده است ، برگزار شد .

 

 

تأثیر طاق های پیروزی روم

امپراتوری روم یکی از بزرگترین امپراتوری هایی بود که تا کنون وجود داشته است . سیاست ، فرهنگ ، هنر و معماری روم همگی تأثیرات ماندگاری بر دنیای مدرن ما برجای گذاشته است . به لطف تسلط خود ، رومیان از دستاوردهای بزرگی برخوردار شدند . آن ها به یاد همه دستاوردهای خود ده ها طاق پیروزی در سراسر اروپا و مدیترانه ساختند که تا به امروز زنده مانده است .

این طاق های پیروزی رومی به دلیل دارا بودن شهرت زیاد هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهند .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه