آنچه لازم است در رابطه با قلعه کوکا بدانید .

13 بهمن 1401
0 دیدگاه
قلعه کوکا 018578512047654310

در زمان های قدیم قلعه های بسیار سر به فلک کشیده بودند . این قلعه با معماری های خاص و بی نظیر به نحوه ای طراحی و ساخته شده اند تا علاوه بر مناسب سازی مکان برای اقامت پادشاهان و افراد مهم حکومتی ، قدرت و شکوه حکومت پادشاهی را نیز به نمایش گذارند . قلعه کوکا یکی از قلعه های بسیار زیبا و محبوبی می باشد که در شهرداری کوکا واقع در مرکز اسپانیا واقع شده است . این قلعه در قرن پانزدهم ساخته شده است و یکی از بهترین نمونه های آجرکاری اسپانیایی Mudjar به حساب می آید که شامل طراحی و ساخت مسلمانان مور با معماری گوتیک است . این نوع معماری در آن زمان محبوبیت بسیاری داشته و مورد توجه افراد حکومتی بوده است .
جالب است بدانید که ماکت های مقیاسی از این سازه ساخته شده و در اختیار علاقه مندان این سازه قرار گرفته است .
یک مدل مقیاس از قلعه در پارک موضوعی Mudéjar ساخته شده  و ماکت دیگری که با نسبت 1/25 ساخته شده است در پارک مینیاتور Minimundus در Klagenfurt، اتریش قرار گرفته است .

قلعه کوکا .64564543210

مکان دقیق قرار گیری این قلعه کجاست ؟

قلعه کوکا در حومه شهر کوکا ، در حدود 45 کیلومتری(30 مایلی) شمال سگوویا ، در دامنه ای بسیار زیبا واقع شده است. این دامنه مشرف به پیچ و خم رودخانه ولتویا ، شاخه رودخانه ارسما می باشد .جالب است بدانید که این قلعه یکی از معدود قلعه های اسپانیا است که در بالای تپه ها احداث نشده است . بلکه در یک پلاناد شیب دار ساخته شده است . پادشاهان آن زمان علاقه مند بودند تا قلعه های خود را در بالای تپه ها احداث کرده و فضایی رویایی را به وجود آورند که نمایانگر تصویری از بهشت برایشان باشد .کوکا زادگاه امپراتور روم تئودوسیوس اول است . این مکان از قرن دوم قبل از میلاد با ورود آرواچی ها و استقرار آنها در این مکان ساخته شده است . این قلعه با خندق های عمیق و گسترده احاطه شده است . این ویژگی به عنوان یکی از ویژگی های مثبت این کاخ در نظر گرفته می شود که کمک می کند این سازه در برابر حمله بیگانگان حفظ شود .

قلعه کوکا 4787474848741741741847848741

مالکیت قلعه متعلق به چه کسی است ؟

قلعه ها در طول تاریخ مالکان بسیاری را به خود می بینند ، پس از مرگ هر پادشاه قلعه او به وارثان داده می شود . گاهی نیز در اثر جنگ ، دشمن قلعه را به مالکیت خود در می آورد . در زمان حال نیز مالکیت قلعه ها و کاخ ها به سازمان های بزرگ واگذار می گردد .مالکیت قلعه کوکا تا اواسط قرن بیستم در اختیار خانواده اشرافی اسپانیایی مشهور ، خانه آلبا دو تورمز (که بعضاً به آن خانه آلبا نیز معروف است) بود .  آن ها این اموال را در سال 1954 به وزارت کشاورزی تحویل دادند . این بنا به عنوان یک بنای یادبود ملی اسپانیا اعلام شده و تحت حفاظت است .

قلعه کوکا 018578512047654310ساخت و ساز و معماری

قلعه های معروف معمولا به دست معمارانی قدر و توانا ساخته می شوند تا بتوانند برای مدت های طولانی باقی مانده و خدمت رسانی کنند . این سازه ها به شیوه ای بسیار خلاقانه ساخته می شوند تا به همگان ثابت کنند که سازنده آن ها چقدر ماهر بوده است .قلعه کوکا زیر نظر یک معمار و مهندس موروسی ساخته شده است . چنین مهندسین مور معمولاً در زمان قرون وسطی برای ساخت بناهای بزرگ مأموریت داشتند و Alarife (کسی که فن ساخت را می فهمد) نامیده می شدند .

یکی از نکاتی که در معماری این سازه بسیار به چشم می خورد این است که در بیشتر ساخت ها از آجر استفاده شده است اما آجر های بکار رفته در قلعه با آجر های معمولی که برای ساخت خانه ساخته شده اند متفاوت است . این آجر ها معمولا آجرهای سخت شده ای هستند که قادر به مقاومت در برابر هجوم دشمن در هنگام محاصره می باشند و به منظور مقاوم سازی بیشتر سازه به کار می رفته اند .در ساخت قلعه کوکا آجر ها با ملات صاف کار گذاشته شده اند ، بنابراین خطوط آجر کاری به همراه ملات به وضوح قابل مشاهده است . نمایان شدن این خطوط یک الگوی متمایز در قلعه ایجاد می کند .

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد این قلعه به سبک کلاسیک Mudéjar ساخته شده است بنابراین به دور از انتظار نیست که از آجر کاری و گچ کاری برای ایجاد الگو های هندسی استفاده شده است که ترکیبی از معماری گوتیک مسلمان مور و مسیحی را به تصویر می کشد .با نگاهی دقیق به این سازه خواهید فهمید در حالی که ساخت و ساز اصلی از آجر است اما از سنگ آهک و گچ در بالستریا و نقاشی های رویی استفاده شده است . همچنین از سنگ آهک سفید برای تزئین ستون های حیاط و محوطه و همچنین بسیاری از ویژگی های دیگر در نمای نگهداری استفاده شده است .

قلعه کوکا 874874187418741741

طراحی و استحکامات

با بررسی و تحقیق در رابطه با طراحی و استحکامات سازه خواهید فهمید که نقشه زمین قلعه کوکا  مستطیل شکل است و دارای یک سیستم دفاعی سه طبقه شامل مدار های دیواری محصور در خندق و نگهداری مرکزی می باشد .نگهداری مرکزی در قسمت شمالی قلعه واقع شده است و به برج ادای احترام معروف است . دو دیوار پرده وجود دارد که محفظه را محصور می کند .

لازم به ذکر است بدانید که پرده بیرونی دچار آسیب شده و تنها ویرانه ای از آن باقی مانده است . امروزه آثاری از دیوار پرده بیرونی و همچنین تعدادی برج در این سازه دیده می شود که بعضی از آن ها به صورت ویرانه ایستاده و مرزی را که خندق بیرونی قلعه را دور می زند نشان می دهد . تمام برج های بیرونی این سازه به شکل مستطیل می باشند . دیوار پرده دوم نیز دارای یک دروازه در نزدیکی محفظه داخلی با یک قوس آجری بلند است که توسط یک مرز هندسی ، آلفیز محصور شده است که یک ویژگی کلاسیک طراحی مور می باشد .دیوار پرده داخلی نیز دارای چندین برج و یک برج بلند نیز هست.این برج از هر طرف برج های استوانه ای شکلی داشته و برجک های کوچکتری نیز بین آنها قرار دارد این ترتیب ساخت در حالی است که طالس تا پایین خندق ساخته شده است . برج های گوشه دیوار ها نیز مانند برج های بیرونی مستطیل شکل هستند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه