معروف ترین سازه های باستانی پاکستان کدام است ؟

11 بهمن 1401
0 دیدگاه
معروف ترین سازه های باستانی پاکستان 56498644854874787

پاکستان نیز مانند سایر کشور ها دارای سازه های قدیمی و معروفی می باشد که از زمان های قدیم در حال خدمت رسانی بوده و امروزه به یکی از مکان های پر بازدید این کشور تبدیل گشته است . معروف ترین سازه های باستانی پاکستان عبارتند از مساجد عصر مغول و هزاران سازه دیگری که از پادشاهی های گذشته به جا مانده و دارای نقاشی های دیواری می باشد که توسط هنرمندان به تصویر کشیده شده است ، این تصاویر  که از جهان دیگری سرچشمه می گیرند به قدری زیبا هستند که می توانند هر چشم بینایی را به خود مجذوب کنند . جالب است بدانید که پاکستان رویای دوستداران تاریخ است ، بنابراین تمامی افرادی که خواهان بازدید از سازه های قدیمی هستند می توانند به این کشور سفر کرده و چند روزی را در زمان های قدیم زندگی کنند . بسیاری از امپراتوری ها و مذاهب در این مکان حکمرانی می کرده اند . اگر چه این کشور  تنها 73 سال عمر دارد اما سرزمین آن برای هزاره ها سکونت داشته است .

 

 در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین این بنا ها خواهیم پرداخت .

 

 

مسجد بیگم شاهی

مسجد بیگوم شاهی که به عنوان مادر همه مساجد پاکستان شناخته می شود ، بین سال های 1611 تا 1614 میلادی تحت فرمان امپراطور جهانگیر به افتخار مادرش ، مریم زمانی ساخته شد . این مسجد یک مسجد نسبتاً کوچک است که در مقابل قلعه معروف لاهور قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین مکان های تاریخی در لاهور محسوب می گردد.
این سازه در واقع قدیمی ترین بنای برجای مانده از دوران مغول در شهر است!

کاشی کاری مسجد که به رنگ قرمز ، آبی و زرد دیده می شود ، همراه با ظرافت کاری های باستانی از جمله عواملی است که موجب گشته این مسجد به یکی از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان تبدیل گردد .

طراحی و معماری مسجد بیگم شاهی الهام بخش مسجد وزیر خان بود که چندین دهه بعد ساخت این سازه ساخته شد .
این مسجد زیبا و معروف با نقاشی های دیواری 400 ساله و تزئینات هندسی منحصر به فرد به یکی از دیدنی ترین دیدنی های این کشور تبدیل شده است .

معروف ترین سازه های باستانی پاکستان 634686896874698456356589

 

موهنجو دارو

هر گاه بخواهید معروف ترین سازه های باستانی پاکستان را نام ببرید ، بدون شک نام این سازه معروف به چشم می خورد .

موهنجو دارو یکی از بزرگترین شهرهای تمدن دره سند محسوب می گردد . این شهر باستانی ، که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است ، حدود 2500 سال قبل از میلاد ساخته شده و بیش از 3700 سال بدون سند ماند تا این که باستان شناسان در اوایل دهه 1920 آن را کشف کردند . به نظر مورخان ، اندازه موهنجو دارو بیش از 300 هکتار می باشد که شامل ساختمان های عمومی نشان دهنده سطح بالایی از سازماندهی اجتماعی است .

قلعه روتاس

قلعه روتاس یکی دیگر از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان  است که به عنوان نمونه ای
از برتری معماری نظامی شناخته شده و در حدود 15 کیلومتری شهر جهلوم واقع شده است .

ساخت قلعه در سال 1541 میلادی تحت سلطه شیر شاه سوری که کنترل امپراتوری مغول را در 1538 به دست گرفت ، آغاز شد . قلعه روتاس در مساحتی بالغ بر 70 هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از بزرگ ترین و مخوف ترین قلعه های جنوب آسیا در نظر گرفته می شود . این شهر حدود 2 ساعت از اسلام آباد و 4 ساعت از لاهور فاصله دارد .

 

معروف ترین سازه های باستانی پاکستان 698689685968968968687968

 تاکسیلا

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد بسیاری از مکان های تاریخی و پاستانی جهان در کشور پاکستان قرا  دارد ، تاکسیلا یکی از این مکان های باستانی پر طرفدار می باشد . قدمت این شهر به 1000 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد ، هرچند تصور می شود که برخی ویرانه های این مکان متعلق به قدمت 3360 قبل از میلاد است .

با توجه به موقعیت استراتژیک آن در نزدیکی جاده بزرگ ترانک ، در طول تاریخ خود بارها تغییر حاکم داده است و به مالکیت یک پادشاه در آمده است . جالب است بدانید که دانشگاه تاکسیلا باستان یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در جهان محسوب می شود .

در سال 1980 ، کل شهر به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته و ثبت گردید .

به خاطر داشته باشید که تاکسیلا فقط یک مکان نیست بلکه بیش از ده ها بنای باستانی است که شامل غار ، صومعه و موارد دیگر در یک منطقه نسبتاً وسیع است . همچنین موزه ای در نزدیکی ویرانه ها وجود دارد که هزینه ورود را دریافت می کند . تاکسیلا به دلیل مجاورت با اسلام آباد(32 کیلومتر) از دیرباز یکی از محبوب ترین مکان های تاریخی در پاکستان بوده است .

 

مسجد وزیر خان

لاهور مملو از قطعات باور نکردنی از تاریخ می باشد که راز های زیادی از گذشته را برای هر فرد بیان می کند.
مسجد وزیر خان یکی از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان می باشد که در لاهور واقع گشته است . این مسجد در معماری از مسجد بیگم شاهی تقلید کرده است .
مسجد وزیر خان به طور قابل توجهی بزرگ تر و رنگارنگ تر از مسجد بیگم شاهی است. این مسجد به دستور امپراتور شاه جهان ساخته شد و تا سال 1641 میلادی در حال ساخت بوده است .
نقاشی های دیواری بسیار پیچیده و کاشی کاری دقیق تقریباً هر اینچ مربع از این سازه را پوشش می دهد و ظاهری بسیار زیبا به آن بخشیده است .

معروف ترین سازه های باستانی پاکستان 69868468699896789678

معابد کتاسراج

معابد کاتاسراج در نزدیکی روستای دولمیال در پنجاب واقع شده اند و گفته می شود مربوط به قرن هفتم میلادی یا قبل از آن است . معابد دریاچه ای را احاطه کرده اند که گفته می شود قدرتی جادویی دارد . این معبد یکی از زیبا ترین معابدی می باشد که بشر ساخته است .

قلعه لاهور

شاید یکی از مشهور ترین بناهای دیدنی پاکستان ، قلعه لاهور باشد . این سازه یکی از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان است که به عنوان قطعه ای از تاریخ در نظر گرفته می شود .

این قلعه معروف در قرن 17 به طور کامل بازسازی شده است .

برخی از برجسته ترین و شناخته شده ترین نکات برجسته این بنای عظیم که  در زمان امپراتور جهانگیر  ساخته شده است عبارت است از اینکه :

سازه دارای دیوار تصویری حماسی است که با مجموعه ای رنگارنگ از موزاییک ، کاشی و نقاشی های دیواری مزین شده است .
اتاق مرمر این سازه با آینه کاری پیچیده و با کیفیت بالا تزئین شده است .

 

قلعه کوت دیجی

قلعه کوت دیجی یکی از معروف ترین سازه های باستانی  پاکستان می باشد که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است . این سازه بسیار زیبا را می توانید بر روی تپه ای در کوت دیجی ، سند بیابید .

این قلعه بین سالهای 1785-1795 میلادی توسط میر سهراب خان تالپور ساخته شده است اما گفته می شود که سازه نام برده بر روی یک سازه تاریخی به همین نام ساخته گشته است .
اعتقاد بر این است که قدمت این بقایا به 3300 سال قبل از میلاد بر می گردد .

 

 

حیران منار

حیران منار یکی از محبوب ترین مکان های تاریخی پاکستان از نظر بازدید است.  بیشتر مقبره ها در پنجاب و سراسر پاکستان بقایای مقدسین یا اعضای خانواده سلطنتی را در خود جای داده اند اما حیران منار  به  آنتلوپ حیوان خانگی امپراتور مغول جهانگیر اختصاص داده شده است . بله ، شما درست خواندید-

امپراتور جهانگیر علاقه زیادی به طبیعت و حیوانات داشته است .
این مجموعه شامل یک مناره ساخته شده بر روی آنتلوپ به همراه یک حوض عظیم و غرفه همراه است .

معروف ترین سازه های باستانی پاکستان 8794684769968479689688697896778
 تخت بهایی

تخت بهایی یک محوطه باستانی از صومعه بودایی است که به طور استثنایی حفظ شده است و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این سازه به عنوان یکی از معروف ترین سازه های پاکستان در قرن اول میلادی تاسیس  و در قرن هفتم رها گشت . این سازه پر طرفدار در بالای تپه ای قرار گرفته و می تواند به عنوان مقصد هدف تمامی پیروان و علاقه مندان بودا در نظر گرفته شود .

 

 

قلعه رانیکوت

قلعه رانیکوت ، یکی دیگر از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان است که در سند واقع شده است .
تصور می شود که این سازه بزرگ ترین قلعه جهان محسوب می گردد. رانیکوت به دیوار بزرگ سند نیز معروف است !

برخلاف بسیاری از دژهای پاکستانی دیگر ، منشاء و معماران دیوار بزرگ سند ناشناخته مانده است . مورخان معتقدند که ساخت اولین ساختمان در قرن هفدهم رخ داده است و برخی از بازسازی ها در سال 1812 میلادی توسط سلسله تالپور که در آن دوره بر سند فرمانروایی می کردند، انجام شده است . قلعه رانیکوت در حدود 90 کیلومتری شهر حیدرآباد واقع شده است و نزدیک ترین قلعه به سند می باشد .

معابد ناگارپارکار جین

معابد ناگارپارکار جین مجموعه ای از معابد متروکه می باشد که از قرن 12 تا 15 میلادی ساخته گشته است . این مجموعه معابد که  در نزدیکی مرز خاکی و بیابانی پاکستان با هند واقع شده اند ، طرفدارن زیادی را به خود اختصاص داده اند .
متأسفانه این سازه ها به دلیل مجاورت فوق العاده با مرزهای هند ، کمی بازدید دشواری دارند . این معبد ها از معماری خاصی بهره برده اند که موجب می گردد بازدید ها از آن بسیار افزایش یابد .

 

هاراپا

هاراپا یکی دیگر از شهرهای تمدن دره سند می باشد که گمان می رود  محل زندگی بیش از 23000 نفر است .
اگرچه این شهرک در مدت زمانی بین 2600 سال قبل از میلاد مسیح تا 1900 قبل از میلاد 150 هکتار وسعت داشت ، اما تحت حاکمیت بریتانیا بر پاکستان به شدت آسیب دید و اکنون بسیار کوچک تر است . محوطه باستان شناسی کنونی در حدود 24 کیلومتری شهر پنجابی ساهیوال واقع شده است.
قبر مکلی ، یکی از بزرگترین مکان های تشییع جنازه در جهان است که در این مکان دیده می شود . این سازه به عنوان یکی از معروف ترین سازه های باستانی پاکستان بیش از 500،000 مقبره را در خود جای داده است .
این مقبره ها در یک دوره 400 ساله ساخته شده اند و متعلق به پادشاهان ، مقدسین صوفی و ​​دانشمندان تحسین شده است .
این شهرک در سال 1981 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه