پرکاربردترین انواع سازه در ویلاسازی را بشناسید

6 بهمن 1401
0 دیدگاه
انواع سازه 054653152

در این بخش میخواهیم انواع سازه در ویلاسازی را بررسی کنیم. برای اینکه بتوانیم بعد از انجام هر کاری نتیجه دلخواه را ببینیم باید تمام مراحل انجام آن را برنامه ریزی کنیم و همه چیز را به درستی انجام دهیم. ساخت ویلا در مازندران کاری است که بسیاری از افراد ادعا می کنند به راحتی از عهده آن بر می آیند، اما باید دید انواع سازه های ویلایی که وجود دارد، از کدام نوع و با چه کیفیتی در ساخت و ساز استفاده شده است.

همانطور که می دانید یکی از بهترین مناطقی که در آن ویلاسازی بیش از هر جای دیگری انجام می شود، مناطقی مثل مازندران و ویلاهای شهرک خزرشهر است. این مناطق به دلیل مجاورت با دریا و مناطق بکر جنگلی بهترین مکان برای ساخت ویلا و خرید ویلا در مازندران محسوب می شوند.

انواع سازه برای ساخت ویلا

برای ساخت ویلا چون تمامی مراحل ساخت زیر نظر شما انجام می شود مطمئن باشید همه چیز به درستی و مطابق میل شما پیش خواهد رفت. برای ساخت ویلا مشابه هر ساختمان دیگری از تجهیزات اولیه مانند میلگرد و بتن استفاده می شود.

بنابراین بسیاری از ویلاسازان ممکن است به جای استفاده از میلگرد برای ایجاد ستون های خانه از ایده دیگری استفاده کنند. در واقع در این حالت ایده اصلی تعریض دیوارهای ساختمان ویلا است تا وزن ساختمان را تحمل کنند. اما مشکل اینجاست که ممکن است در ابتدا همه چیز خوب به نظر برسد اما پس از مدتی با جلسه ساختمان ویلایی خود روبرو خواهید شد. و با توجه به میزان بارندگی و آب و هوایی که شهرهای شمالی کشور دارند.

سازه هایی با دیوارهای باربر

در این نوع ساختمان ها چیزی به نام ستون وجود ندارد و کل بار ساختمان روی یک سری دیوار قرار می گیرد که به آن دیوارهای باربر می گویند. شایان ذکر است که دیوارهای باربر را می توان از هر نوع مصالح ساختمانی ساخت. حداکثر تعداد طبقات در این گونه ساختمان ها می تواند دو طبقه به اضافه یک زیر زمین باشد، زیرا در صورت بالا بودن ارتفاع ساختمان ها با دیوارهای باربر در هنگام وقوع زلزله، خسارت های جبران ناپذیری به ساکنین وارد می شود.

انواع سازه  05464544513.521

سازه های چوبی

در این نوع اسکلت همانطور که از نامش پیداست از چوب به عنوان ماده اصلی اسکلت استفاده می شود. از این نوع اسکلت برای سازه های کوچک و کم ارتفاع استفاده می شود که به دلیل گرانی چوب در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختمان های پیش ساخته

به دلیل عدم صدور پروانه ساخت در برخی از مناطق، این نوع ساختمان ها مورد توجه تعدادی از ویلاسازان قرار گرفته است. این نوع ساختمان ها که سازه اصلی آنها فلزی است تمامی امکانات در آنها قرار گرفته و آماده قرار گرفتن در داخل محیط می باشد. در ساختمان های پیش ساخته از عایق برای جلوگیری از نفوذ گرما و سرما استفاده می کنند. همچنین استفاده از چوب و پی وی سی در نما و فضای داخلی این نوع ساختمان ها مرسوم است.

ساخت ویلا با اسکلت فلزی

اسکلت فلزی که به آن قاب فلزی، قاب فولادی یا سازه فلزی نیز می گویند. اسکلت تقریباً هسته اولیه ساخت و ساز ساختمان است که تمام وزن ساختمان بر روی آن حمل می شود. اسکلت فلزی اجزای ساخته شده از فلز و فولاد و ورق ها و پروفیل های فلزی است و با اتصال این اجزا به یکدیگر تصویر کلی ساختمان ایجاد می شود. مهم ترین موضوعی که به طور مستقیم بر کیفیت اسکلت های فلزی تاثیر می گذارد، نحوه اتصال هر یک از قطعات اسکلت به یکدیگر است.

متداول ترین روش ها برای ایجاد اتصالات در چارچوب های فلزی شامل اتصالات سازه فلزی پیچ و مهره ای، اتصالات جوشی و اتصالات پرچ شده است. اسکلت فلزی یکی از قدیمی ترین انواع اسکلت برای ساخت انواع ساختمان ها می باشد. در گذشته های دور، مواد جزییات و قطعات مورد استفاده در اسکلت های فلزی را از چدن انتخاب می کردند، اما با گذشت زمان و بررسی های مختلف تصمیم بر آن شد که از فلزات سبک تری برای اسکلت های ساختمانی استفاده شود. اکنون آهن کم کربن یا آهن چکش خوار جایگزین چدن سنگین و بزرگ شده است. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های اسکلت فلزی، سبک بودن آنهاست که افراد را مشتاق به خرید ویلا در مازندران یا ویلاهای شهرک خزرشهر با اسکلت فلزی می کند. از طرفی سازه های فلزی بسیار انعطاف پذیر هستند و دست معمار و مهندس را برای ساخت انواع ساختمان ها باز می گذارند.

مزایای اسکلت فلزی در ساخت انواع سازه

مهم ترین ویژگی و مزیتی که در رابطه با اسکلت های فلزی می توان به آن اشاره کرد وزن سبک آنهاست و همین وزن سبک باعث می شود وزن کلی ساختمان تا حد زیادی کاهش یابد و این امر ایمنی ساختمان را افزایش می دهد. لازم است بدانید که فولاد از خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی برخوردار است و همین موضوع باعث می شود در اجرای انواع ساختمان های با اسکلت فلزی نیز به خوبی گسترش یابد. قطعات فولادی به کار رفته در اسکلت فلزی یک ساختمان در برابر وزن و سایر مشکلات و مسائل ساخت ساختمان بسیار مقاوم است.

معایب اسکلت فلزی در ساخت ویلا

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند مقاومت بالای اسکلت های فلزی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد دمای بسیار بالا است. برای مثال دمای 500 تا 600 درجه سانتیگراد به راحتی می تواند اسکلت های فلزی را از محدوده مقاومتی خود خارج کرده و سازه را در معرض خطر جدی قرار دهد.

اسکلت های فلزی خیلی زودتر از اسکلت های بتنی که دارای راه حل هستند در معرض خوردگی و آسیب های خارجی قرار می گیرند، اما راه های نگهداری و محافظت از اسکلت های فلزی فوق العاده بالاست. می توانیم این هزینه ها را یکی از معایب ساختمان های اسکلت فلزی بدانیم.

انواع سازه  058785765445210

ساخت ویلا با اسکلت بتنی

اسکلت بتنی نوع دیگری از اسکلت برای ساخت خانه، ویلا و هر ساختمانی است. بتن مورد استفاده در اسکلت های بتنی عموماً از ترکیب سیمان، شن، ماسه و فولاد به صورت میلگرد ساده یا آجدار به دست می آید. اسکلت زمانی بتن نامیده می شود که قسمت های تیر اصلی، پی و ستون ها کاملاً از بتن باشد. در واقع در ساختمان های بتنی تمام فشار و بار ساختمان بر روی سازه بتنی ایجاد می شود که مانند ساخت ساختمان با سازه فلزی محدودیت ها و مزایای خاص خود را دارد.

به عنوان مثال استفاده از اسکلت بتنی برای ساخت ویلا در مازندران و ویلاهای شهرک خزرشهر به عوامل مختلفی بستگی دارد. زمین ویلا کجاست، مشخصات اقلیمی و زمین شناسی آن منطقه چگونه است، دسترسی به مصالح چگونه ممکن است، چقدر بودجه برای این مرحله از ساخت ویلا یا هر ساختمانی در نظر گرفته شده است، برای چه منظوری آیا ساختمان ساخته می شود و هزار و یک عامل ریز و درشت دیگر و در نهایت مهندس متخصص با بررسی این عوامل و نتیجه گیری کلی اعلام می کند که کدام قاب برای ساخت بنای مورد نظر شما مناسب است.

مزایای اسکلت بتنی

  • تمامی اجزای بتن از مصالح بومی بوده و قیمت مناسبی دارند
  • بتن شکل پذیری بالایی دارد. یکی از مزایای بتن در مقایسه با فولاد این است، زیرا فولاد در کارخانه ای با اشکال و مقاطع محدود تولید می شود
  • بتن مقاومت بالایی در برابر آتش دارد

معایب اسکلت بتنی

  • وزن بالای سازه های بتنی نسبت به سازه های فلزی
  • تحمل نیروی کششی در سازه های بتنی کمتر از سازه های فلزی است
  • میزان هدر رفت مصالح در ساخت اسکلت بتنی بیشتر است

هدف کلی اسکلت بندی ویلا و ساختمان ها

  • افزایش مقاومت و افزایش طول عمر سازه
  • مقاومت در برابر حملات حشرات و آفات
  • جلوگیری از تغییر شکل ساختمان

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه