نکات حقوقی مهم که هنگام خرید ویلا باید بدانید

4 بهمن 1401
0 دیدگاه
ویلا شمال 045631335475620

” بهتر نیست به جای خواندن گوش دهید ؟ “

__________________________________________

با احتیاط ویلا بخرید!

فکر نمی کنیم کسی در ایران وجود داشته باشد که از داشتن ویلا در شمال بدش بیاید! اما نکته ی مهم و قابل توجه این است که چطور و از چه کسی ویلا خریداری میکنید ؟! کم نیستند افرادی که با دیدن ویلاهای ارزان قیمت وسوسه شده و اقدام به خرید ویلاهای به اصطلاح مورد دار کرده اند. ویلاهایی که در واقع مشکل حقوقی داشته اند و فروش آن ها خلاف قانون بوده! یا ویلاهایی که به طور کلی سند نداشته اند! ویلاهایی که بدون مجوز ساخت ، ساخته شده اند یا در زمین های بدون مجوز واقع شده اند! یا مواردی که در آن ها یک ویلا به طور همزمان به چند خریدار فروخته شده ! این چند مورد ، تنها قسمت کوچکی از مشکلات و پرونده های حقوقی مربوط به ویلاها را تشکیل میدهند. توجه کنید که امضای قرارداد ، مبایعه نامه ، اجاره نامه و هر نوع سند حقوقی دیگر ، نیازمند رعایت اصول و قواعدیست که بد نیست با آن ها آشنا شوید. در این مطلب سعی کرده ایم تمام این قواعد را به طور کامل و واضح بگنجانیم . پس اگر تصمیم به خرید ویلا گرفته اید ، همراه ما باشید.

ویلا شمال 54465126512001

همه ما می دانیم که خرید ویلا به همراه سود و سرمایه گذاری خوبی می باشد ، اما باید این نکته را در نظر بگیریم که هر خریدی صرفا به سود و منفعت ما نخواهد بود . بلکه باید تمامی جوانب را در نظر بگیریم و نکات طلایی مهمی را بدانیم ، از این باید از سایت های معتبر و یا مشاوره املاک منطقه خود و یا منطقه ای که میخواهید ویلا را خریداری نمایید مشورت و راهنمایی بگیرید . حواستان باشد که گول افراد سود جو و زبان باز را نخوید چرا که این گونه افراد فقط به دنبال سود شخصی خود می باشند و در فکر سوء استفاده از افراد هستند .

از دیگر نکات مهمی که باید بدانید این است که بودجه شخصی خود را در نظر بگیرید ، زیرا مهم ترین بخش هنگام خرید ویلا در مازندران توان اقتصادی شما می باشد . هر چقدر که توان مالی شما بهتر باشد شما می توانید در مقابل ویلایی با همراه امکانات بالاتری را خریداری نمایید ، همچنین ویلاهایی فول امکانات در بهترین نقطه از شهر ساخته شده اند که هم قیمت بالا تری دارند و هم دسترسی فوق العاده به تمامی مراکز خواهند داشت .

شما باید قبل از خرید هرگونه اقدامی به خرید ویلا ، آپارتمان و یا ویلای شهرکی در مازندران ، استحکام ، مقاومت و متريال آن ملک را مورد بررسی قرار دهید زیرا اصلی ترین موضوع برای خرید هر ملکی استقامت و مقاوت آن می باشد . طبیعتا هرچه ویلایی از هر نظر بهتر و عالی تر باشد قیمت بالاتری خواهد داشت ، و در مقابل نیز دارای سند و مدرک قانونی و معتبری نیز خواهد بود . ویلایی که دارای سند قانونی و تاییدیه شهرداری باشد و همچنین تمامی مراحل قانونی را طی کرده باشد مسلما ارزش خریداری را خواهد داشت .

ویلا شمال 484684181857

اصول و قواعد خرید ویلا

بعضی از این قواعد جزء بدیهی ترین نیازمندی های یک قرارداد است و برخی از آن ها شاید خیلی مورد توجه طرفین معامله نبوده باشند ، اما قطعا به اندازه ی قواعد اولیه مهم و اساسی هستند. حال تمام این قواعد را به ترتیب اولویت ذکر میکنیم تا هنگام عقد قرارداد و خرید ویلا ،نگران بروز هیچ مشکلی از لحاظ حقوقی نباشید.

هویت طرفین عقد ، مشخص و محرز باشد

اهمیتی ندارد قراردادی که امضا میکنید یک مبایعه نامه ی مهم است یا یک اجاره نامه چند روزه ساده! باید طرف حسابتان را کاملا بشناسید. پس اگر میخواهید در شمال ویلا اجاره کنید یا ویلا بخرید ، در رابطه با شناخت فروشنده حساسیت به خرج دهید و توجه داشته باشید که تمام جزئیات مربوط به طرفین مانند نام ، نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، کد ملی و آدرس اقامتگاه به درستی در قرارداد قید شود. بعدها در صورت بروز کوچکترین مشکلی ، شما تنها میتوانید بر علیه شخصی که نام او در قرارداد قید شده طرح دعوا نمایید. این قاعده ، ابتدایی ترین موردیست که طرفین باید رعایت کنند.

هر چیزی مربوط به مورد معامله روشن باشد!

برای حاصل آمدن یک قرارداد معتبر ، نیاز است که هیچ ابهامی درباره مورد معامله یا همان ویلا ابهامی وجود نداشته باشد. جهل به برخی از موارد ، حقوقی مانند خیار فسخ برای خریدار به وجود می آورد. پس اگر بایع هستید ، توجه داشته باشید که حتی ریزترین نکات مربوط به ویلای موردنظر برای خریدار محرز باشد. اگر مورد معامله یک ویلاست ، توجه کنید پلاک ثبتی که شامل شماره اصلی ، فرعی و قطعه ویلاست در قرارداد ذکر شده باشد. آدرس پستی و شماره سند ، دیگر جزئیاتی هستند که ذکر آنها در مبایعه نامه از واجبات است‌. به عنوان مثال فرض کنید ویلایی پیش فروش میشود و طرفین به وجود آپشن هایی نظیر استخر و سیستم امنیتی در ویلا توافق میکنند. بعدها در صورت عدم وجود این آپشن ها ، حقوق خریدار حفظ خواهد شد. پس اگر به دنبال یک قرارداد معتبر و بی دردسر هستید ، کوچکترین جزئیات مربوط به مبیع یا ویلا را هنگام وقوع بیع ذکر کنید.

اهمیت ذکر تاریخ ها هنگام خرید ویلا

معمولا وقتی حرف تاریخ سر رسید یا مدت معامله به میان می آید ، افراد به عقود موقت مانند اجاره فکر میکنند. اما هنگامیکه ویلایی پیش فروش میشود یا اینکه خریدار در چند قسط باید مبلغ را بپردازد ، ذکر مواعد حیاتیست. ذکر این مواعد سبب حفظ حقوق طرفین خواهد شد. اهمیتی ندارد که شما ویلا اجاره میدهید یا ویلا اجاره میکنید! اینکه فروشنده ویلا هستید یا خریدار ویلا! در هر صورت ذکر مواعد به نفع هردوی طرفین خواهد بود. به عنوان مثال اگر ویلایی در شمال اجاره کرده اید و موعد سررسید ویلا در قرارداد قید شده ، مالک نخواهد توانست زودتر از آن موعد ، درخواست تخلیه کند. اگر فروشنده ویلا هستید و خریدار طبق مواعد ذکر شده در مبایعه نامه ، ثمن را تسویه نکرده باشد ، شما حق حبس خواهید داشت و تسلیم نکردن ویلا حق مسلم شما خواهد بود. ذکر موعد در قرارداد سبب خواهد شد که به راحتی برای دریافت خسارت اقدام کنید. به عنوان مثال اگر ویلایی که در شمال پیش خرید کرده اید را دیرتر از موعد مقرر ، تحویل بگیرید ، میتوانید درخواست خسارت تاخیر کنید.

ویلا شمال 07894651215210ثمن یا قیمت مورد معامله

همانطور که با ذکر جزئیات مربوط به موردمعامله یا حقوق خریدار حفظ میشود ، با ذکر ثمن یا همان قیمت ویلا ، از حقوق فروشنده یا بایع محافظت میگردد . قراردادی که عاری از حقوق مالی باشد ، با کاغذ خالی تفاوتی ندارد و قابل استناد نیست. پس اگر در شمال ویلا اجاره میکنید یا میخرید ، بر ذکر مبلغ دقیق در اجاره نامه یا مبایعه نامه تاکید و پافشاری کنید.

 

” بهتر نیست به جای خواندن گوش دهید ؟ “

__________________________________________

امکان خرید نقد یا اقساطی ویلا را بسنجید

برای خرید ویلا در شمال نمی‌توان یک مبلغ واحد را در نظر گرفت؛ زیرا برخی از ویلاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و امکاناتی که دارند نیاز به مبلغ بیشتری برای خرید دارند. در صورتی که ویلاهایی وجود دارند که از عمر بنای آن‌ها سال‌ها می‌گذرد و موقعیت ویلا نیز چندان خاص نیست و می‌توان با مبلغ مناسبی ویلا را خریداری کرد. برای خرید ویلا در شمال باید این موضوع را از فروشنده جویا شوید که امکان خرید ویلا به صورت اقساطی یا چکی وجود دارد یا این که باید مبلغ ویلا را به طور تمام و کمال بپردازید تا بتوانید مالکیت آن را داشته باشید.

بلامعارض بودن ویلا!

با مطالعه ی قسمت های قبل شاید با خود فکر کرده باشید که کسی نیست هنگام خرید ویلا از ذکر این جزئیات غافل شود. اما همین ساده گرفتن است که سبب میشود طرفین چندان به این جزئیات توجه نکنند . نکته ی پنجم یعنی بلامعارض بودن ویلا ، نکته ایست که اگر سری به دادگاه ها بزنید ، متوجه پرونده های بی شمار در مورد آن میشوید. ملک یا همان ویلایی که موردمعامله قرار میگیرد باید به طور تمام متعلق به همان شخصی باشد که طرف قرارداد شماست. هرگونه مالکیت از طرف شخص حقیقی و حقوقی دیگری پذیرفته نیست و هویت مالک اصلی باید تایید شود. هرکسی که سند ویلا را در اختیار دارد ، نمیتواند به فروش آن اقدام کند. پس توجه کنید که ملک در تصرف شخص حقیقی یا حقوقی دیگر ، یا در گرو هیچ ارگانی مانند بانک یا مراجع قضایی نباشد.

تطابق دادن مورد معامله با قرارداد

حتما مورد معامله یا همان ویلا را رویت کنید و از صحت جزئیات قید شده در قرارداد مطمئن شوید. محرز شدن خیلی از نکات مانند شماره پلاک ثبت شده ، برای خودتان مقدور نیست. در این صورت میتوانید از اداره ی ثبت اسناد کمک بگیرید.

ویلا شمال 8544874854857487

بررسی اهلیت مالک ویلا و صلاحیت وی

اهلیت فروشنده و خریدار باید توسط قانون مورد تایید باشد. اهلیت یعنی اشخاص به لحاظ قانونی توانایی دارا شدن حق را داشته باشند. عواملی مانند سن ، صلاحیت عقلی و تابعیت مواردی هستند که باید توسط طرفین عقد بررسی شوند.

قیمت ویلاهای دیگر را در نزدیکی ویلا جویا شوید

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید ویلا در شمال باید به آن توجه داشته باشید قیمت تمام شده ویلا است. اگر ویلا ساخته شده و آماده است، باید از خریدار درباره قیمتی که برای ویلا تعیین کرده و عواملی که در تعیین این قیمت تاثیرگذار بوده است سؤال کنید. اگر ویلا ساخته نشده و به صورت پیش فروش است نیز قبل از پرداخت هرگونه وجهی باید درباره قیمت تمام شده یا نهایی ویلا از فروشنده یا پیمانکار سؤال کنید و ویلایی را بخرید که از هر نظر ایده آل شما است و با بودجه‌ای که برای خرید ویلا در شمال در نظر گرفته‌اید همخوانی دارد. برای آگاهی درباره قیمت ویلا می‌توانید به محلی که ویلا در آن واقع شده مراجعه کنید و از همسایگان ویلا قیمت ملک در آن منطقه را جویا شوید. فراموش نکنید که سن بنا و امکانات آن در قیمت ویلا تاثیرگذار هستند و نمی‌توان حتی دو ویلا را که کنار هم قرار دارند هم قیمت در نظر گرفت.

 کلام آخر

مواردی که ذکر کردیم مهم ترین قواعد حقوقی مربوط به خرید ویلا بود که در نظر نگرفتن آن ها ممکن است تبعات سنگینی برای طرفین به همراه داشته باشد. پس با رعایت آن ها ، از بروز هرگونه ضرر و خسارتی جلوگیری کنید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه