آنچه لازم است در رابطه با معبد لوتوس بدانید

27 دی 1401
0 دیدگاه
معبد لوتوس 5647654532131

معبد لوتوس  واقع در دهلی هند ، یک عبادتگاه بهائی است که در دسامبر سال 1986 وقف شده است . این معبد به دلیل داشتن ظاهری گل مانند مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و به یک جاذبه برجسته در شهر تبدیل شده است.مانند همه خانه های عبادت ورود به معبد نیلوفر آبی  برای همه آزاد است . شما با هر دین و مذهبی می توانید وارد این معبد شده و به بازدید از این سازه بی نظیر بپردازید . این ساختمان از 27 گلبرگ با روکش مرمر آزاد تشکیل شده است که به صورت دسته های سه تایی تشکیل شده و 9 طرف سازه را احاطه کرده است.

معبد لوتوس 8976543120232

این بنا دارای نه درب می باشد که به یک سالن مرکزی با ارتفاع کمی بیش از 34 متر و ظرفیت بیش از 2500 نفر ختم می گردد .
معبد لوتوس برنده جوایز متعدد معماری شده است و در بسیاری از مقالات روزنامه ها و مجلات به چشم می خورد.  گزارش 2001 CNN از آن به عنوان پربازدید ترین ساختمان در جهان یاد کرده است. این معبد در تاریخ 23 تا 27 دسامبر 1986 با اجتماع 8000 بهائی از 107 کشور ، از جمله حدود 4000 بهائی از 22 استان هند ، شروع به فعالیت کرده است . در اول ژانویه این معبد به روی عموم باز شد و بیش از 10 هزار نفر در آن روز از آن بازدید کردند .  طبق گفته مانپریت برار گزارشگر CNN ، در اواخر سال 2001 این سازه بیش از 70 میلیون بازدید کننده داشته است .  هیئت دائمی هند به یونسکو اظهار داشت که معبد نیلوفر آبی  تا آوریل 2014 بیش از 100 میلیون بازدید کننده داشته است.

 معبد لوتوس 468749687496789678967897

عبادت

آیین بهائی تعلیم می دهد که یک خانه عبادی بهائی باید محلی برای تجمع ، تأمل و پرستش افراد از هر دین باشد . هرکسی فارغ از پیشینه مذهبی ، جنسیت و سایر تمایزات می تواند وارد معبد لوتوس شود ، همانطور که در همه عبادتگاه های بهائی اتفاق می افتد . در این معبد نه تنها نوشته های مقدس آیین بهائی بلکه سایر ادیان را می توان بدون توجه به زبان خواند و یا شعار داد .  از سوی دیگر ، خواندن متون غیر مکتب و همچنین سخنرانی یا جمع آوری کمک مالی ممنوع است.  اجرای موسیقی از قرائت و دعا توسط گروه کر می تواند خوانده شود ، اما هیچ ساز موسیقی در داخل نمی تواند نواخته شود. الگوی خاصی برای خدمات عبادی وجود ندارد و اعمال تشریفاتی مجاز نیستند.

معبد لوتوس 54564312120

 

ساختار و معماری خاص

همه خانه های پرستش بهائی  از جمله معبد لوتوس  از عناصر معماری خاصی برخوردار هستند که برخی از آنها توسط کتاب بهائی مشخص شده است . عبدالبها ، پسر بنیانگذار این آیین ، تصریح کرد که ویژگی اساسی این معابد داره بودن یک دایره نه طرفه می باشد .

دقت نمایید که در حالی که همه خانه های پرستش بهائی فعلی دارای یک گنبد هستند اما این گنبد به عنوان یک بخش اساسی از معماری آنها محسوب نمی شود. کتاب مقدس بهائی همچنین بیان می کند که هیچ عکس ، مجسمه یا تصویری در خانه عبادت نمایش داده نمی شود و هیچ منبری یا محرابی به عنوان یک ویژگی معماری در آن در نظر گرفته نمی شود .

همان گونه که قبلا نیز گفته شد طرح خانه عبادت در دهلی نو با الهام از گل نیلوفر آبی از 27 گلبرگ با روکش مرمر آزاد تشکیل شده است که به صورت دسته های سه تایی تشکیل شده و نه ضلع را تشکیل می دهد. نه درب معبد لوتوس به یک سالن مرکزی به طول 34.3 متر باز می شود  که می تواند 1300 نفر را در خود جای دهد و در کل 2500 نفر را در خود جای می دهد . سطح خانه عبادت از سنگ مرمر سفید از کوه پنتلی در یونان ساخته شده است ، این سنگ همان سنگ مرمری می باشد که در ساخت بسیاری از بناهای باستانی (از جمله پارتنون) و دیگر بناهای بهائی استفاده شده است .

ملک معبد لوتوس همراه با نه حوض و باغچه اطراف آن 26 هکتار (105،000 متر مربع ؛ 10.5 هکتار) مساحت را شامل می شود . معبد نیلوفر آبی در نزدیکی Okhla NSIC واقع شده است و ایستگاه مترو Kalkaji Mandir فقط 500 متر با آن فاصله دارد . این معبد در دهکده باهاپور در دهلی نو ، قلمرو پایتخت ملی دهلی واقع شده است . سازنده این سازه یک معمار ایرانی به نام فریبرز صهبا بود که پس از چند سال زندگی در کانادا ، اکنون در لا ژولا  کالیفرنیا زندگی می کند .

 معبد لوتوس 5876845689698967896

طراحی اصلی سازه توسط شرکت بریتانیایی Flint و Neill طی 18 ماه انجام شد و ساخت آن با هزینه 10 میلیون دلار توسط ECC Construction Group انجام گرفت .

بخش عمده ای از اعتبارات مورد نیاز برای خرید این زمین توسط آردیشیر روستامپار از حیدرآباد ، سند (پاکستان) اهدا شد  که وصیت نامه وی حکم می کرد کل پس انداز زندگی خود به این منظور اختصاص دهد . بخشی از بودجه ساخت و ساز پس انداز شد و برای ساخت گلخانه ای برای مطالعه گیاهان و گل های بومی استفاده گشت كه برای استفاده در محل مناسب می باشند .

از کل برق مصرفی معبد 500 کیلووات (کیلووات) ، 120 کیلووات از طریق انرژی خورشیدی تولید شده توسط صفحات خورشیدی بر روی ساختمان تأمین می شود . با این کار ماهیانه 1،20،000 روپیه (1.2 لک) صرفه جویی می شود . این سازه همچنین اولین معبد در دهلی است که از انرژی خورشیدی استفاده می کند .

این معبد از جمله معابد مشهوری است که به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص معماری هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد . در میان این گردشگران افرادی که جهت تحقیق و پژوهش در زمینه طراحی و ساخت و ساز این سازه از این مکان دیدن می کنند نیز دیده می شود . بدون شک بهره گیری از نکات خاص به کار رفته در ساخت معبد لوتوس می تواند به شما کمک کند تا به ساخت سازه های بی نظیری در شمال و سایر شهر های کشور بپردازید . اگر شما نیز به عنوان یکی از محققان حوزه عمران و معماری به دنبال مکانی برای تحقیق و پژوهش هستید به شما توصیه می شود حتما از این مکان دیدن نمایید .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه