زیباترین گیاهان برای فضای سبز در محوطه سازی ویلا

25 دی 1401
0 دیدگاه
محوطه سازی ویلا 564878865441

چه کسی علاقه ای به داشتن باغی سرسبز و رنگارنگ در محوطه سازی ویلا ندارد؟ کاشت چند درخت سبز و گیاه مناسب حیاط هر باغی را زیباتر می کند. اما برای ایجاد منظره ای جذاب و رویایی باید با انواع درختان و گیاهان آشنا شوید. انتخاب درختان تزئینی برای باغ و گل های گلدانی برای حیاط اگر به درستی انجام شود باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شما می شود.

تعریف محوطه سازی ویلا

اهمیت داشتن فضایی زیبا که بتوانید در آن استراحت کنید و اوقات خوبی را سپری کنید برای بسیاری مهم است. بنابراین طراحی های زیبا برای منطقه روز به روز در حال افزایش است. اما گاهی اوقات افراد این تصویر را بر اساس هزینه ای که به همراه دارد می سازند که هزینه آن غیر منطقی به نظر نمی رسد. اما واقعیت این است که مردم برای تغییر سبک زندگی خود در فضاهای باز مانند باغ ویلا و داشتن حس آرامش باید این پول را خرج کنند.

مناسب ترین محوطه سازی در طراحی ویلا

در مورد محوطه سازی ویلا ابتدا باید به ایمنی و استاندارد آن توجه کرد. همچنین محوطه سازی محدود به مکان خاصی نیست. در اینجا فضاهایی که ظاهر زیبایی ندارند و فضای چشمگیری ندارند می توانند با طراحی ایده آل به مکانی زیبا و قابل استفاده تبدیل شوند. هر فضایی که منظره داشته باشد یا به نحوی در مسیر عبور قرار گیرد می تواند گزینه مناسبی برای محوطه سازی باشد. البته محوطه سازی ویلا طیف وسیعی دارد که می توان آن را از یک باغ کوچک یا یک زمین بزرگ با کاربری های مختلف طراحی کرد. البته در اینجا هر چه فضا بزرگتر باشد زمان و انرژی بیشتری صرف طراحی آن می شود و قطعا هزینه را افزایش می دهد. طراحی فضای ویلا شامل طراحی فضاها، حجم ها و همچنین طرح های گل و گیاه می باشد.

اولین اصل طراحی محوطه سازی نقشه برداری آن است

اول از همه، یک کار بسیار مهم که باید قبل از طراحی به آن توجه شود، نقشه برداری از منطقه مورد نظر است. نقشه برداری به ویژه در زمینه های کاری بزرگ که به وسیله آن می توان طرح مناسبی را انتخاب کرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه دستگاه هایی نیز وجود دارد. دستگاه های خاصی مانند تئودولیت و توتال که با استفاده از آنها می توان وضعیت گودبرداری و خاکریزی را برای محل تعیین کرد که باید دقت بالایی داشته باشد.

محوطه سازی ویلا  654674864544

سادگی طراحی فضای سبز ویلا

در طراحی محوطه ویلا بهتر است عناصری که تاثیری در طراحی ندارند حذف شوند. برای سادگی و آراستگی طراحی، باید موارد مهم را در اولویت قرار دهید. به عبارت دیگر طراحی ساده محوطه ویلا، طرحی است که نه تنها زیبایی را حفظ کند، بلکه کارایی آن را نیز افزایش دهد.

مهم بودن فضای سبز ویلا

یکی از مهم ترین مواردی که درخرید ویلا در مازندران و  ویلاهای شهرک خزرشهر باید به آن توجه کرد، محوطه سازی ویلا است. این کمک می کند که ساختمان بسیار زیباتر به نظر برسد و مردم از بودن در منطقه آن لذت ببرند. برای این کار بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید و محوطه را به گونه ای طراحی کنید که بسیار زیبا و چشم نواز به نظر برسد.

مرتبط بودن نمای ویلا با فضای سبز

یکی دیگر از اصول مهم در خصوص محوطه سازی ویلا که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما بسیار حائز اهمیت است و نه تنها در مورد ویلا بلکه در تمامی ساختمان ها و سازه ها اعم از تجاری و مسکونی صدق می کند، ارتباط بین نمای بیرونی ویلا با فضای سبز آن است.

چرا باید در ویلای خود محوطه سازی انجام دهیم؟

هدف از محوطه سازی ایجاد و تقویت ارتباط بین انسان و طبیعت است. انسان در طبیعت احساس خوب، آرامش و راحتی می کند. بنابراین با محوطه سازی در زمینه های مختلف از جمله محوطه سازی در محیط های مسکونی و … می توان حس خوب انسان ها را در طبیعت احیا کرد و حال مردم را خوب کرد. داشتن فضای سبز حتی اگر کوچک باشد برای همه افراد بسیار خوشایند است، فضای سبز می تواند حیاط، باغ یا تراس شما باشد.

اصول اجرای محوطه سازی

  • انتخاب خاک در محوطه سازی
  • مصالح ساختمانی در محوطه سازی
  • عناصر ساختمانی در محوطه سازی
  • آبنما در محوطه سازی
  • حوضچه در محوطه سازی
  • کف سازی در محوطه سازی

دسته بندی طراحی محوطه سازی

  • زمین سخت و چشم انداز
  • محوطه سازی نرم

محوطه سازی ویلا 654657865453212

اصول و قواعد محوطه سازی در فضای سبز

تعیین حدود محوطه سازی

اولین قدم برای طراحی و محوطه سازی باغ یا حیاط، تعیین محدوده ای است که می خواهید طرح مورد نظر خود را در آن محیط اجرا کنید. از یکدیگر جدا کرده و مشخص کنید.

حفظ انسجام در عین داشتن زیبایی بصری

برای تقسیم محوطه خود از منظره داخل ساختمان کمک بگیرید، به گونه ای که از داخل ساختمان به محوطه باغ یا حیاط نگاه کنید و با خطوط فرضی محیطی را که در منظر شما قرار می گیرد مشخص کنید. سپس تمامی عناصری مانند استخر، آلاچیق، زمین بازی و… را که می خواهید در محوطه سازی با آن ها سروکار داشته باشید، در این خطوط خیالی قرار دهید. با این کار زیبایی بصری منظره داخل ساختمان حفظ شده و نتیجه طراحی منسجم و منظم خواهد بود.

نوع خطوط مورد استفاده

اکثر طراحان معاصر موافقند که طراحی منحنی زیباتر از طراحی با خطوط مستقیم به نظر می رسد. پس بهتر است با رعایت نظم در طراحی بیشتر از خطوط منحنی استفاده کنید.

قانون مستطیل طلایی در فضای سبز

قوانینی وجود دارد که به ما در بهینه سازی طراحی کمک می کند. یکی از این قوانین نسبت طلایی است که در همه چیز از اهرام بزرگ مصر گرفته تا دیگر بناها و معماری های باستانی دیده می شود و در طول تاریخ به عنوان راهنمای ایجاد حس تعادل در ساختمان ها استفاده شده است. در این قانون که به قاعده مستطیل طلایی نیز معروف است، نسبت عرض ناحیه مورد نظر به طول آن برابر است با نسبت طول به مجموع طول و عرض، یعنی a/b = b/(a + b. ). این نسبت معمولاً 1.6:1 است که می توان از آن برای چیدمان پاسیو، باغ، چمنزار و غیره استفاده کرد.

محوطه سازی ویلا  65465478545641

استفاده از گل و گیاه در محوطه سازی ویلا

یکی از مهمترین اهداف کاشت و پرورش گیاهان در حیاط و منزل زیباسازی فضا است. برای این منظور از درختان و گیاهان زینتی با شاخ و برگ های رنگارنگ و متنوع استفاده می شود. در این میان معمولاً این گیاهان گلدار بار اصلی زیباسازی منطقه را به دوش می کشند. گیاهان یکساله و چند ساله رنگارنگ معمولاً در بهار، تابستان و پاییز شکوفا می شوند، در حالی که درختان و گیاهان همیشه سبز زیبایی و طراوت خود را در تمام طول سال حفظ می کنند. به همین دلیل استفاده از گیاهان همیشه سبز در کنار کاشت گل های رنگی برای زیباسازی منطقه توصیه می شود.

استفاده از درختان کوچک و رنگارنگ

درخت افرا ژاپنی یکی از درختانی است که در بهار و پاییز با برگ های زرد و بنفش و در تابستان با برگ های سبز رنگارنگ خود زیبایی منطقه را چندین برابر می کند. این درخت ممکن است شبیه یک بوته یا درختچه باشد در حالی که در واقع یک درخت کامل است. اما ابعاد نسبتا کوچک و ظاهر زیبای آن باعث شده است که این درخت حتی در گلدان یا ظروف نگهداری شود. پیشنهاد ما به شما خرید ویلا در مازندران و ویلاهای شهرک خزرشهر با توجه به این نکات ذکر شده است.

گیاهان رونده رنگارنگ

گل کلماتیس بیش از 200 گونه دارد که می توان از آنها برای زیباسازی منطقه استفاده کرد. Clematis به صورت عمودی بالا می رود و گل های آبی، بنفش، صورتی یا سفید تولید می کند. کلماتیس را می توان در کنار رز رونده کاشت تا با هم رشد کنند و گل های آن در تقابل با یکدیگر قرار گیرند. تفاوت زمان گلدهی آنها نیز باعث می شود که آن قسمت از منطقه دائماً پر از گل باشد.

نمونه هایی از گیاهان گلدار در انواع گیاهان فضای سبز

  • انواع گیاهان سبز و گل های مختلف مانند رز، گل رز مینیاتوری، گل رز هفت رنگ، گل رز نارنجی، رز ساناز، مارگریت،
  • کرپسیس، مخولا، کوکب، اکالیپتوس، نرگس، زنبق، شمعدانی، بنفشه، اختر، میخک، گل حنا، گل نرگس،
  • ستاره، جعفری، رعنا زیبا، گل داوودی، گل مغربی، زنبق، سرو، شقایق، گل شیرین، پامچال، تاج الملوک، زبان در پشت،
  • ابری، ته خروس، مینا، خاتمی، یاس، گازانیا، رودبکیا، پاریوش، بگونیا، میمون، اهر، لادن، ایم پاشین،
  • آجوکا، انواع سدوم.

محوطه سازی ویلا  23456746541352

گیاهان زیبا برای ایجاد حصار

بامبو

برای ایجاد حریم خصوصی، بامبو آخرین گیاهی باشد که به ذهن شما خطور می کند، اما این گیاه زیبا و بلند به راحتی می تواند با اشغال کمترین فضا از حریم خصوصی یک تراس یا باغ محافظت کند. همچنین بامبو می تواند پلی بین فضاهای مدرن و فضاهای باز باشد و مانند پرده ای جلوی پنجره ها قرار گیرد.

کاکتوس های ابلغ

ظاهر بلند و خشن با پیچ و تاب غیرمنتظره، کاکتوس ها را به انتخابی مناسب و مدرن برای حفظ حریم خصوصی تبدیل می کند. امروزه از این کاکتوس ها در فضاهای جداکننده رستوران ها، لابی هتل ها و … نیز استفاده می شود و فضایی کلاسیک و خاص ایجاد می کنند. کاکتوس ها علاوه بر زیبایی برای مناطقی با آب و هوای گرم نیز مناسب هستند.

شمشاد

شمشاد یک گزینه ایده آل همیشه سبز برای حفظ حریم خصوصی است و می توانید آن را در گلدان های بلند مخصوص نگهداری کنید. انواع شمشاد برای کاشت در باغچه مناسب است و با هرس برگ های آن می توان فرم های زیبایی به آن ها داد و پرچینی منحصر به فرد ایجاد کرد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه