آشنایی با انواع آبنما ویلا

20 دی 1401
0 دیدگاه
انواع آبنما 4968548546985

آب نماد زندگی است و صدای آب هر انسانی را شاد می کند و حس زندگی دارد.حوض ها یا آبنمای کم عمق که اغلب دارای فواره های متعدد و چراغ های رنگی هستند به عنوان فواره شناخته می شوند. عمق آبنماها تا 60 سانتی متر است و با توجه به شکل طراحی شده با مصالح ساختمانی مختلف ساخته می شوند. گاهی اوقات از جعبه گل در کناره ها استفاده می کنند.امروزه آبنما یکی از مهم ترین عناصری است که برای تزیین منازل مسکونی، هتل ها، سفره خانه ها، اماکن عمومی، معابر و … استفاده می شود و استفاده از آبنما تنها به زیباسازی و جذابیت محوطه ختم نمی شود، بلکه آبنماها جلوه خاصی در خنکی هوای اطراف میشود.

آبنما چیست؟

به سازه ای که در محیط داخلی یا خارجی ساختمان، پارک، مکان های تفریحی و … اجرا می شود، آبنما می گویند. در آبنما نوعی حرکت برای آب پیش بینی شده است به طوری که صدای ناشی از آب و حرکت زیبای آن حال و هوای فضا و محیط را تغییر می دهد و فضای آرامش بخشی و طبیعی ایجاد می کند.

انواع آبنما 749859685749685749685

تاریخچه آبنماها در ایران

اولین مستندات در مورد فواره ها به 4000 سال قبل از میلاد برمی گردد. ریشه و اصل سنت فواره های غربی به یونان برمی گردد و هم شواهد باستان شناسی و هم کنده کاری روی گلدان ها گواه این مدعاست.

در سال‌های اولیه از این فواره به عنوان منبع آب استفاده می‌شد و کاربرد شهری داشت. اما با گذشت زمان، فرهنگ های دیگر علاوه بر جنبه کاربردی، از فواره ها به عنوان یک عنصر تزئینی نیز استفاده می کردند. در میان فواره‌های باستانی، فواره‌هایی که در دوره رنسانس ساخته و مورد استفاده قرار گرفته‌اند، بسیار معروف هستند و این محبوبیت به ساختار مدور و چند گوشه و طراحی مجسمه‌ای آن‌ها مربوط می‌شود..

علاوه بر تامین آب آشامیدنی، از فواره ها برای احترام به سازندگان آنها (که اغلب پادشاهان آن شهر بودند) استفاده می شد. فواره های رومی از برنز یا سنگ برای بزرگداشت قهرمانان ساخته می شدند. لویی چهاردهم پادشاه فرانسه برای نشان دادن قدرت خود بر مردم از فواره های باغ های ورسای استفاده کرد.

در جهان اسلام و در قرن نهم اولین آبنما در ایران در باغ فین کاشان ایجاد شد. در این فواره 171 لوله به هم متصل می شد و آب از طریق نازل ها به جوش می آمد که به آن حوض جوش نیز می گویند.

تعریف محوطه سازی ویلا

اهمیت داشتن فضایی زیبا که بتوانید در آن استراحت کنید و اوقات خوبی را سپری کنید برای بسیاری مهم است. بنابراین طراحی های زیبا برای منطقه روز به روز در حال افزایش است. اما گاهی اوقات افراد این تصویر را بر اساس هزینه ای که به همراه دارد می سازند که هزینه آن غیر منطقی به نظر نمی رسد. اما واقعیت این است که مردم برای تغییر سبک زندگی خود در فضاهای باز مانند باغ ویلا و داشتن حس آرامش باید این پول را خرج کنند.

نقشه برداری در محوطه سازی ویلا

اول از همه، یک کار بسیار مهم که باید قبل از طراحی به آن توجه شود، نقشه برداری از منطقه مورد نظر است. نقشه برداری به ویژه در زمینه های کاری بزرگ که به وسیله آن می توان طرح مناسبی را انتخاب کرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه دستگاه هایی نیز وجود دارد. دستگاه های خاصی مانند تئودولیت و توتال که با استفاده از آنها می توان وضعیت گودبرداری و خاکریزی را برای محل تعیین کرد که باید دقت بالایی داشته باشد.

چرا اغلب مردم به محوطه سازی ویلا اهمیت میدهند؟

هدف از محوطه سازی ایجاد و تقویت ارتباط بین انسان و طبیعت است. انسان در طبیعت احساس خوب، آرامش و راحتی می کند. بنابراین با محوطه سازی در زمینه های مختلف از جمله محوطه سازی در محیط های مسکونی و … می توان حس خوب انسان ها را در طبیعت احیا کرد و حال مردم را خوب کرد.

داشتن فضای سبز حتی اگر کوچک باشد برای همه افراد بسیار خوشایند است، فضای سبز می تواند حیاط، باغ یا تراس شما باشد. برای محوطه سازی ساختمان، حیاط، باغ و … خود می توانید از مجموعه باغ ایرانی کمک بگیرید و محوطه سازی را به این مجموعه بسپارید.

انواع آبنما 4598498496854968549685

برای اجرای محوطه سازی باید به مسائل مختلفی توجه کرد

  • انتخاب خاک در محوطه سازی
  • مصالح ساختمانی در محوطه سازی
  • عناصر ساختمانی در محوطه سازی
  • آبنما در محوطه سازی
  • حوضچه در محوطه سازی
  • کف سازی در محوطه سازی

کاربرد انواع آبنما در ویلا سازی

فواره ها سازه هایی هستند که در آن آب و در داخل محفظه ای حوض مانند حرکت چشمگیری داشته و در زیبایی و آرامش محیط اطراف تاثیر مثبت دارد.

البته این توصیف یک تعریف اولیه از آبنما است زیرا امروزه بیشتر آبنماها با جزئیات بسیار پیچیده و متنوع ساخته می شوند. انواع آبنما به راحتی در میادین شهر، میادین، اماکن گردشگری و توریستی، مراکز خرید، مراکز تفریحی، مراکز درمانی، سفره خانه های سنتی، استخرها، پارک ها، ویلاها، باغ ها، منازل و … قابل استفاده است.

برخلاف تصور عمومی مبنی بر گردش آب در داخل فواره، هدر رفت آب چندانی در این سازه وجود ندارد و تنها هدر رفت آب، تبخیر آن است.

نکات مورد توجه هنگام خرید آبنما

اگر قصد خرید یا ساخت آبنما را داریم، قبل از هر اقدامی در این زمینه باید ابتدا اطلاعاتی در مورد آبنماها از جمله نحوه طراحی، اصول ساخت و ساز و همچنین انواع آبنماها و همچنین ویژگی های آنها جمع آوری کنیم. و برنامه های کاربردی جمع آوری این اطلاعات برای دستیابی به یک انتخاب مناسب که نیازها و خواسته های ما را برآورده می کند مفید خواهد بود. پیشنهاد ما به شما خرید ویلا در مازندران و ویلاهای شهرک خزرشهر با توجه به نکات ذکر شده است.

اصول اولیه در طراحی و ساخت آبنما

در نظر گرفتن اصول معماری، به منظور کاهش دمای محیط.

از ساختن آبنما در زیر درختان خودداری کنیم، زیرا ریزش فضولات پرندگان و برگ درختان باعث آلودگی آبنما و گرفتگی فیلترها و گلوگاه پمپ می شود.

انتخاب محل آبنما به گونه ای که در جهت جریان باد قرار نگیرد، زیرا باد باعث اختلال در عملکرد آبنماها می شود.

تنظیم ارتفاع ستون آب، ارتفاع ستون آب نباید بیشتر از فاصله ستون آب (آبی که فواره است) تا کنار حوض یا حوض باشد، زیرا در این صورت آبی که فواره است. فواره ها از حوض یا استخر بیرون می ریزند.

استفاده از سیستم تخلیه و سرریز به دلیل اینکه آب آبنما نیاز به تعویض چندین بار دارد، وجود این سیستم در آبنما برای تخلیه راحتتر آب ضروری است.

با اطمینان از امنیت کلیدها و کابلهای برق، کلیدهای برق باید مجهز به سیستم حفاظتی و ایمنی بوده و کابلهای برق در کانالهای مخصوص قرار داده شوند.

انتخاب صحیح پمپ ها و کلیدهای برق، قدرت پمپ ها باید متناسب با توان مصرفی مورد نیاز باشد، استفاده از آبنما و موقعیت نصب آبنما، کلیدهای برق نیز باید با توجه به توان انتخاب شوند.

انواع آبنما

فواره صخره ای

این آب نما زیبا مناسب مکان های تفریحی، حیاط ویلا و … می باشد و در واقع در اجرای این طرح از تخته سنگ، سنگ های طبیعی، کوهستانی، قلوه سنگ و … ساخته شده است و همچنین قابلیت ترکیب شدن با یکدیگر را دارند.

فواره سفالی

آبنمای سفالی از دیگر آبنماهای قابل استفاده در محوطه ویلا می باشد. طرح این عنصر به صورت کوزه هایی است که روی هم قرار گرفته و در حال افتادن هستند.

فواره مجسمه ایی

آبنماهای مجسمه یکی از گزینه های مناسب برای ویلاهایی با سبک کلاسیک است. در ساخت این نوع آبنماها باید دقت و ظرافت زیادی به خرج داد زیرا تمام جزئیات مجسمه باید به همان شکل طبیعی اجرا شود. ساخته شده است.

آبنمای شیشه ای

از طرفی از انواع آبنما می توان به نوع شیشه ای آن اشاره کرد، آبنماهای شیشه ای را می توان در دو نوع شیک و ساده با نورپردازی چشم نواز اجرا کرد، زیرا آبنماهای شیشه ای ظاهری مدرن دارند.

آبنمای آجری

نوع دیگری از آبنما که در بناهای سنتی قابل استفاده است آبنمای آجری نام دارد و در اجرای این نوع آبنما از قطعات آجری تزئین شده استفاده شده است و به طور کلی آبنمای ساده تری نسبت به انواع دیگر است.

انواع آبنما 4+6546546546546

آبنمای چوبی

نوع دیگری از عناصری که می تواند جلوه زیبایی به محیط اطراف بدهد آبنمای چوبی است که اغلب در ساخت آن با متریال ترموود استفاده می شود و ساختار آن به گونه ای است که برای تمامی ویلاها با سبک های متفاوت مناسب نیست.

آبنمای دیواری

آبنمای دیواری ظاهری خلاقانه و شیک دارد. عملکرد این نوع آبنما به این صورت است که جریان آب از داخل دیوار شروع شده و به سمت بیرون می ریزد. آبنماهای دیواری باید به گونه ای ساخته شوند که در پای دیوار فضای کافی برای ایجاد حوض و فضای سبز وجود داشته باشد.

یکی از مهم ترین هدف طراحی ویلا محوطه سازی آن است

مهمترین هدف افراد از تزیین محوطه ویلا در طراحی ویلا ایجاد حس آرامش و افزایش انگیزه و نشاط با استفاده از تزیینات به کار رفته در محوطه منزلشان می باشد. علاوه بر این، برخی افراد دیگر با هدف ایجاد هماهنگی بین طراحی نمای بیرونی ویلا و محوطه خارجی آن، این کار را انجام می دهند تا ارتباط کامل تری بین این دو برقرار شود. برای خرید ویلا های شهرک خزرشهر و مازندران میتوانید از نکات بالا استفاده کنید.

‫1/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه