سری بزنیم به بناهای تاریخی مازندران

12 دی 1401
0 دیدگاه
مازندران 874654634821

استان زیبای مازندران، در کنار بهره بردن از طبیعتی بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری طبیعی، منبعی غنی از بناهای تاریخی نیز می‌باشد که گردشگران در زمان اقامت در این استان می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. در واقع می‌توان اینگونه گفت که با خرید ویلاهای مازندران، شما به تمامی این منابع بی‌نظیر دسترسی خواهید داشت. از طرفی پس از خرید ویلا در مازندران، ممکن است به قصد تفریح و سیاحت در این استان، بخواهید با بناهای تاریخی مازندران آشنا شوید و سری به این بناها نیز بزنید. به همین منظور، در این نوشتار از سایت دکتر بخشی به معرفی برخی از بناهای تاریخی مازندران پرداخته‌ایم که بازدید از آن‌ها شما را با تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه آشنا می‌کند و در کنار آن، باعث می‌شود از اقامت خود لذت بیشتری ببرید. آثار باستانی مازندران، در همپوشانی با محاسن و زیبایی‌هایی این استان، آغوش گرمی است برای مسافران و گردشگران. قدمت بسیاری از این آثار باستانی جالب توجه است و برخی از آن‌ها از قرن‌های دور می‌آیند.

در برخی از این آثار ممکن است رد پایی از سبک‌های معماری سایر کشورها نیز کشف کنید، چرا که شهرهای شمالی، دولت‌های خارجی بسیاری را مشایعت نموده‌اند! در هرکجای مازندران که باشید، قرون گذشته برای شما مصور خواهد شد.

آتشکده آمل، بنای تاریخی مازندران

در محله پایین بازار شهر آمل، به آتشکده آمل بر می‌خورید که از دوره ساسانیان بر جای مانده‌است تا به مکانی دیدنی و ارزشمند برای مازندران تبدیل شود! در آتشکده آمل می‌توان بسیاری از وجوه معماری قرن نهم را دریافت و در کنار آن، می‌توان با سبک معماری ویژه آن دوران نیز آشنا شد.

این آتشکده که از معروف‌ترین آثار باستانی مازندران است، در واقع برجی است چهارگوش با یک مخروط در قسمت بالای برج! آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبای این آتشکده در گذر سالیان دراز محفوظ مانده‌اند و علی‌رغم اینکه حوادث طبیعی بسیاری را از سر گذرانده‌اند، هنوز هم گویای سبک و سیاق و نگرش معماران در ساخت این بنای زیبای مازندران هستند و می‌توانند با مخاطب ارتباطی واضح برقرار کنند. در داخل آتشکده آمل، مقبره “شمس الدین محمد بن محمود آملی”، قرار دارد، پزشکی ایرانی و دانشمندی معروف که به جذابیت این آثار باستانی مازندران می‌افزاید.

مازندران 0987465413512

قلعه شاهاندشت آمل

قلعه شاهاندشت از حدود سه هزار سال پیش می‌آید و می‌توان آن را از زیباترین آثار باستانی مازندران به شمار آورد! نام دیگر این بنای زیبا قلعه ملک بهمن است و در لاریجان، یعنی 65 کیلومتری جنوب آمل قرار گرفته‌است.از جذابیت‌های این آثار باستانی مازندران، واقع شدن آن در ارتفاع 220 متری است، بر روی یک تپه که محل حکمرانی‌های بسیاری در طول تاریخ بوده‌است. این تجربه برای کسانی که عاشق ارتفاع و زیر نظر گرفتن مناظر از بلندایی بی‌نظیر هستند، بسیار دلچسب خواهد بود.

مازندران 528428746556847647867486

نقش برجسته شکل شاه

در سال 1295، به دستور ناصرالدین شاه، نقش برجسته‎‌ای در لاریجان آمل بر روی صخره‌ای سنگی حکاکی شد، که ارتفاع آن به 44 متر و طول آن به 8 متر می‌رسد! این نقش برجسته که ارزش تاریخی خاصی برای مازندران دارد، حرکت شاه و ملازمینش را به نمایش می‌گذارد.این کتیبه تاریخی برای کسانی که از جاده هراز به آمل می‌روند قابل روست است.

کاخ چای خوران چالوس

چالوس در مازندران، از مناطقی است که دل هر بیننده‌ای را می‌برد و عمده اهمیت آن به جاده زیبایش است. کاخ چای خوران در چالوس که از دوران پهلوی اول به جای مانده‌است، با مساحتی در حدود 4000 متر مربع، آماده پذیرش گردشگرانی است که می‌خواهند با آثار باستانی و بناهای تاریخی مازندران، بیشتر آشنا شوند و آن‌ها را از نزدیک از نظر بگذرانند.

مازندران 8974654135101

قلعه مارکوه رامسر

سری بزنیم به رامسر زیبا! قلعه مارکوه با موقعیتی استراتژیک، قلعه‌ای دفاعی و نظامی است که از قرن 3 تا 6 و در قرن 8، این نقش را ایفا می‌نموده!چشم‌اندازی که این قلعه در اختیار بینندگان می‌گذارد، بسیار بی‌نظیر است! وقتی از فراز تپه و از درون قلعه به مناظر اطراف می‌نگریم، دریای خزر، کوهستان البرز، رامسر و نمایی از تنکابن، همه در برابر دیدگان ما قرار می‌گیرد! قلعه مارکوه به دلیل چشم‌انداز بی‌نظیرش در میان آثار باستانی مازندران بسیار مشهور است.

پل دوازده چشمه در آمل

این پل که از دوران حکومت شاه عباس صفوی بر جای مانده‌است، در مرکز شهر آمل بر روی رودخانه شهر آمل واقع شده‌است. این پل با عرض 8 متر، طول 107 متر و ارتفاعی در حدود 6 متر، در نوع خود سازه‌ای است بسیار جالب توجه که می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای کسانی باشد که عاشق سازه‌های قدیمی و ماندگار هستند.

برج سلطان زین العابدین

کمتر کسی وجود دارد که عاشق تاریخ و بناهای تاریخی باشد ولی نام برج سلطان زین‌العابدین مربوط به قرن 9 در مازندران را نشنیده باشد! این شاهکار بی‌مانند گنبدی است هرمی شکل که بر روی سطح مقطعی هشت وجهی سوار شده‌است! آثاری از کاشی‌کاری بر روی برج قابل رویت است . این برج با ارتفاعی در حدود 20 متر، معماری منحصر به فردی دارد و در زمره آثار باستانی خاص و ویژه مازندران قرار می‌گیرد که شاید نمونه آن را نتوان در جای دیگری یافت! کتیبه‌های برج زین‌العابدین در مازندران در کنار سایر ویژگی‌های این برج، برای بینندگان جذاب است.

گوهر تپه در مازندران

بین دو شهر بهشهر و رستم اف تپه‌ای بسیار بسیار ارزشمند به نام گوهر تپه وجود دارد که به پیش از تاریخ متصل است! گردشگران، باستان شناسان و علاقه‌مندان بسیاری، همه ساله از گوهر تپه دیدن می‌کنند تا در جست و جوی حال و هوایی از دوران‌های بسیار دور باشند! این تپه ارزشمند در مازندران، میزبان غارنشینان غارهای کمربند، گمیشان و هوتو نیز بوده‌است، پس از آنکه غارنشینی را رها کرده و زندگی دیگری برگزیدند!

مازندران 2598487418418541785851258415

رج سکت در مازندران

سری بزنیم به قرن پنجم و روستای فریم مازندران! رج سکت که در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است، بسیار چشم‌نواز بوده و از دو کتیبه تاریخی نیز برخوردار است. این بنای آجری قرن پنجی، مورد مرمت نیز قرار گرفته‌است.

آب انبار میرزا مهدی در مازندران

اگر بخواهیم بنایی از دوره زندیه یا افشاریه را در مازندران معرفی کنیم، آب انبار میرزا مهدی گزینه مناسبی خواهد بود. این آب انبار مدور، گنبدی هلالی دارد و مصالح آن آجر است با ملاط ساروج. دریچه‌هایی در بالای گنبد قرار دارد و در ورودی اصلی تنها در آن نیست، دری در قسمت شمالی برای تمیز کردن و مواردی از این قبیل تعبیه شده‌است. شاید کمی در حق این آب انبار اجهاف شده‌باشد! یعنی بهتر است رسیدگی بیشتری را متوجه این بنای تاریخی کرد و در موارد متعددی از آن بهره برد

باغ گیاه‌ شناسی نوشهر

از قدیمی‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی کشور، باغی در نوشهر مازندران است که در خدمت منطقه رویشی هیرکانی است. این باغ مثل هر باغ گیاه شناسی دیگری به پرورش و نگهداری از گونه‌های گیاهی، به ویژه گونه‌های در حال انقراض مشغول است و در آثار سازمان میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده‌است. این باغ گیاه شناسی بسیار زیبا و دلربا، در زمینه آموزش به اقشار مردم نیز فعال است.

مازندران 08917685453120

مسجد جامع بابل

در محله‌ای قدیمی از بابل، مسجدی متعلق به 160 هجری قمری وجود دارد که به مسجد جامع بابل معروف استو این مسجد قدیمی، رگه‌هایی از تاریخ را در درون خود به همراه دارد و در دروره‌های مختلف مازندران، مرمت شده‌است و شاید بیشتری مرمت آن مربوط به عصر صفوی باشد. در دوران فتحعلی شاه قاجار، زلزله‌ای باعث تخریب بنا شد، ولی عملیات احیای مجدد این بنای قدیمی از سر گرفته شد. به دلیل همین زلزله، تزئیناتی که از گذشته بر جای مانده‌اند زیاد نیست و اغلب کتیبه‌ها مربوط به 1230 هجری قمری هستند. محرابی قدیمی که تقریبا مخروبه است و محرابی جدید با تزئینات جدید در این مسجد وجود دارد.

خانه کلبادی در ساری

خانه کلبادی در مازندران، ساری، از دیگر آثار ثبت ملی است که در حدود 130 سال پیش به دستور سردار جلیل ساخته شد. این بنا در سال 1370، به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسید و در آن رد پای معماری دوره قاجار مشهود است و از اندرونی و بیرونی تشکیل شده‌است. زیباترین بخش این عمارت مازندرانی، شاه نشین آن در طبقه دوم است. تزئینات قاجاری در این عمارت طنازی می‌کنند و مصالح غالب این بنا، چوب و آجر است. در بام نیز شیروانی و سفال دیده می‌شود.

موارد گفته شده تنها برخی از بناهای تاریخی مازندران بودند که به آن‌ها اشاره کردیم. بناها و آثار باستانی بسیاری در کنار طبیعت بی همتای این استان قرار گرفته‌اند تا بهترین لحظات را برای مسافرین، گردشگران و ساکنین این خطه فراهم آورند. اگر قصد زندگی در ویلاهای مازندران را دارید، آشنایی با زیباترین مناطق مازندران برای اینکه هر چه بیشتر از مناطق این منطقه لذت ببرید، خالی از لطف نخواهد بود، در این صورت می‌توانید به صورتی هدفمند به گشت و گذار در این منطقه سرسبز بپردازید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه