آیا تغییر کاربری زمین در شمال امکان پذیر است؟

زمین در شمال 48774874874546574168474874584

از مسائلی که سال‌هاست شمال کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، باید به مسئله تغییر کاربری زمین اشاره کنیم. این مورد، از مواردی است که مزایا و معایب منحصر به خود را دارد و بستگی دارد که تغییر کاربری زمین در شمال به چه دلیل، در چه زمینی و با چه مقیاسی صورت می‌گیرد.در واقع، نمی‌توان تغییر کاربری برای احداث ویلا در شمال را به صورت کامل رد کرد ولی اصولی در این زمینه وجود دارد که باید از نظر گذرانده شود و در تغییر کاربری اراضی شمال حتما مد نظر قرار داده شود.

خرید و فروش ویلاهای شمال، به ویژه خرید ویلا در مازندران و در آن میان ویلا در سرخرود، به مرور زمان رو به پیشرفت گذاشته‌است و با پیشرفت روزافزون این ماجرا، نیاز به زمین برای ساخت و ساز نیز بیشتر می‌شود. در همین راستا، در مواردی با تغییر کاربری زمین در شمال مواجه می‌شویم.در اینجا عمده سوال ما این است که اصلا چرا به سراغ تغییر کاربری زمین درشمال برویم و تا چه میزان مجاز هستیم که این عمل را انجام دهیم و در چه زمین‌هایی می‌توان تغییر کاربری زمین درشمال را لحاظ کرد.اگر از مشتریان پر و پا قرص خرید و فروش ویلا در شمال هستید، این مطلب هم برای شما جذابیت دارد، تا انتها با ما همراه باشید.

زمین در شمال 787894897485485748574584857

نوع زمین و تغییر کاربری زمین در شمال

زمین در شمال برای همه ما قبل از هرچیز به معنای شالیزارهای وسیعی است که با نسیمی خنک در هم می‌آمیزد تا ما را از برکات این خطه حاصل‌خیز بی‌نصیب نکرده‌باشد. نام زمین در شمال، با عطر محصولات آن در هم آمیخته‌است و کمتر کسی را می‌توان یافت که حس خوبی از این ترکیب نگیرد! شمال کشور فقط منحصر به ویلا و ساحل و جنگل نیست و اراضی گسترده و حاصل‌خیز آن بخشی جدا نشدنی از شمال هستند که در اقتصاد منطقه و کشور در بسیاری از موارد نقشی مهم دارند.

تغییر کاربری زمین درشمال، همان تغییر کاربرد زمین است؛ به نوعی که استفاده‌ای غیر از عملکرد کنونی‌اش از آن داشته‌باشیم. مثلا یک زمین در شمال که برای کشت محصول مناسب تشخیص داده شده‌است، تغییر داده شود و برای ساخت ویلاهای شمال مورد استفاده قرار بگیرد. این مورد ممکن است مزایای بسیاری داشته‌باشد، ولی معایبی نیز دارد که عمده آن متوجه اکوسیستم و مردم بومی است.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چه زمین‌هایی مجاز به تغییر کاربری هستند؟ باید بگوییم که اگر زمینی تحت عنوان کاربری کشاورزی برچسب خورده باشد، نمی‌توان به تغییر کاربری آن فکر کرد! در واقع از لحاظ قانونی این کار منع دارد ولی ممکن است افرادی باشند که قوانین را دور بزنند و بدون توجه به عواقب ماجرا، یک زمین در شمال که برای کشاورزی مناسب است را به یک ویلا در شمال تبدیل کنند! از طرفی، بسیاری از انواع زمین درشمال وجود دارند که با کاربری کشاورزی، مثل باغ‌، شالیزار، مزارع کشت چای و … اقتصاد کلانی را به خود وابسته کرده‌اند. نابودسازی این زمین‌ها به منظور ساخت ویلا در شمال، کم از خیانت به مردم نیست!

زمین در شمال 2586895489539858769786انواع کاربری زمین در شمال

در این قسمت نگاهی کوتاه به انواع کاربری زمین در شمال و هر بخش دیگری خواهیم داشت. دانستن این تقسیم‌بندی در زمان تصمیم‌گیری برای هر ناحیه کمک ویژه‌ای به ما می‌کند.

کاربری مسکونی زمین در شمال

زمینی که برای زندگی مناسب باشد و بتوان در آن به ساخت ویلا در شمال و یا برج پرداخت، نوعی کاربری مسکونی است.

زمین در شمال و کاربری کشاورزی

زمین‌هایی که یا باغ هستند و یا در آن‌ها زراعت می‌شود، در دسته کاربری کشاورزی زمین در شمال قرار می‌گیرند. تفاوت این دو نوع زمین را در ادامه بررسی می‌کنیم.زمینی که به نام باغ شناخته می‌شود، حاوی درخت است و به نام زمین مشجر و زمینی که قابلیت پرورش درخت را دارد نیز شناخته می‌شود اما یک زمین در شمال که با محصولات زود بازده سر و کار دارد و در آن محصولاتی مثل برنج و چای کشت می‌شود، زمین زراعی است.

کاربری تجاری زمین در شمال

هر آنچه مربوط به تجارت است را از خاطر بگذرانید، یک هایپرمارکت، یک پاساژ فروش لباس، نانوایی، رستوران و … همه و همه از مواردی است که در آن با مکانی تجاری سر و کار داریم که خدماتی را به افراد ارائه می‌دهد. یک زمین در شمال با کاربری تجاری باید مجوز تجاری بودن را نیز از مراجع مربوطه دریافت کرده‌باشد.

زمین در شمال و کاربری صنعتی

کاربری صنعتی به زمینی اطلاق می‌شود که در آن خدماتی در راستای تولید انجام می‌شود. مثل کارخانه‌ها!

کاربری دولتی و اداری

این زمین‌ها از جمله زمین‌هایی هستند که برای ساخت نهادهای دولتی مناسب تشخیص داده می‌شوند. مثل شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها و …

کاربری معدن

ممکن است یک زمین در شمال داشته‌باشیم که موادی ارزشمند از آن قابل استخراج باشد. اگر مواد و مصالح با ارزش و قابل استخراجی در زمین مذکور وجود داشته‌باشد، به آن کاربری معدن اطلاق می‌شود و حتی اگر در این زمین بتوان هر نوع کاربری دیگری احداث کرد، باز هم به عنوان معدن شناخته می‌شود.

زمین در شمال با کاربری خدماتی

مراکز خدماتی که به هدف کسب درآمد و ارائه خدمات عمومی احداث می‌شوند در این دسته قرار می‌گیرند. این مراکز با تجاری‌ها متفاوت هستند، از این روی که هدف در این کاربری خدمت رسانی‌است و هزینه‌های شهرداری شامل حالش نمی‌شود. برای مثال یک گرمابه عمومی یک کاربری خدماتی است.
پارکینگ و فضای سبززمین‌هایی هستند که بهترین منطقه برای احداث پارکینگ هستند و زمین‌هایی نیز وجود دارند که جان می‌دهند برای کاربری فضای سبز. این دو مورد از الزامات هر محله شهری محسوب می‌شوند.

زمین در شمال 789686864764856486487زمین در شمال با کاربری ورزشی

این نوع از زمین نیز که اصولا با متراژی بالا تعیین می‌شود، برای مواردی مثل زمین چمن و یا باشگاه در نظر گرفته می‌شود.

کاربری حمل و نقل

مثل فرودگاه، مترو، ایستگاه اتوبوس، ترمینال و ….

کاربری آموزشی

هر نوع فعالیت آموزشی در این دسته قرار می‌گیرد از مهدکودک تا دانشگاه.

کاربری فرهنگی-مذهبی

فرهنگی مذهبی از آن دسته از مواردی است که شامل حال مواردی مثل مسجد، کتابخانه، فرهنگسرا و … می‌شود.

کاربری خدمات شهری

آتش‌نشانی، شهرداری، کلانتری و … در زمره خدمات شهری قرار دارند.

کاربری بهداشتی-درمانی

این دسته از زمین‌ها نیز حاوی بیمارستان و یا درمانگاه هستند.

فاقد کاربری

زمین‌هایی که هنوز کاربری به آن‌ها اطلاق نشده‌است و یا جزء ذخایر شهری محسوب می‌شوند، فاقد کاربری هستند.

زمین در شمال 645868968648963498

شرایط تغییر کاربری زمین در شمال

تغییر کاربری فقط برای زمین درشمال و اراضی مطرح نیست، این مورد می‌تواند برای ساختمان نیز به کار رود. برای مثال اگر یک ساختمان در شمال بسازید و در مدارک و اسنادی مثل مجوز ساخت و پروانه ساخت صراحتا به مسکونی بودن آن اشاره شده‌باشد و بدون طی کردن مراحل قانونی کار، آن را به یک کاربری تجاری تغییر دهید، و در راستای هدفی غیر از آنچه باید از آن استفاده کنید، کار شما غیر قانونی است و پیگردهای قانونی نیز خواهد داشت. در طرح‌هایی که به تصویب شهرداری رسیده‌است، کاربری‌ها صراحتا مشخص شده‌است و اگر بخواهید کاربری زمین در شمال را تغییر دهید، نیاز است مراحلی را طی کنید تا ببینید امکان این کار وجود دارد یا خیر.

در مرحله اول، مالک زمین در شمال، درخواست خود را ثبت می‌نماید، سپس شهرداری بررسی کرده و آن را با ماده 5 کمیسیون قانون شورای شهرسازی و معماری تطبیق خواهد داد. در ماده 2 این قانون، بند سوم، اشاره شده‌است که تمام موارد باید به دقت بررسی شوند.در نهایت کمیسیونی متشکل از افرادی مثل معاونین وزارت‌های نیرو، حفاظت از محیط زیست، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، گردشگری و … برپا شده و در صورت تایید همه اعضا، درخواست شما در رابطه با تغییر کاربری زمین درشمال، به نتیجه مطلوب و مورد رضایت خواهد رسید.

سخن پایانی

اگر یک زمین در شمال دارید و می‌خواهید بدانید که چه کاربری مناسب آن است و یا می‌خواهید یک زمین ساخته شده را تغییر کاربری دهید ولی از چند و چون کار اطلاعی ندارید، یکی از بهترین راه‌ها مراجعه به مشاورین املاک آشنا به ساخت و ساز در زمین در شمال است. با مراجعه به یک مشاور املاک معتبر دیگر دغدغه‌ای از لحاظ مراحل کار نخواهید داشت و مطمئن خواهید بود که با توجه به تجربه و آگاهی کافی این افراد، بهترین گزینه پیش روی شما قرار داده شده‌است. در این باره، ما در مشاورین املاک دکتر بخشی پاسخگوی تمام سوالات شما در رابطه با خرید ویلاهای مازندران و زمین در شمال هستیم. از طریق راه‌ های ارتباطی با ما همراه باشید و از مزایای مشاوره رایگان قبل از خرید ما بهره کافی را ببرید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه