تاثیر روف گاردن در زیبا سازی یک ویلا

16 آذر 1401
0 دیدگاه
روف گاردن 8453123420469

در مطالب زیر شما را با مفهوم باغ پشت بام و تاثیر روف گاردن در زیبا سازی یک ویلا آشنا می کنیم. روف گاردن یک روش مدرن فضای سبز است که بر روی پشت بام خانه ها یا تراس های بزرگ انجام می شود که به نام های بسیاری از جمله بام سبز، بام گاردن، بام سبز نامیده می شود. می دانید که به دلیل گسترش شهرنشینی و مهاجرت به شهرهای بزرگ، اکثر مردم فرصت زیادی برای گذراندن وقت در طبیعت ندارند. به همین دلیل مردم سعی می کنند طبیعت را هر چند کوچک به خانه خود بیاورند.

در واقع، با وجود اینکه سقف ها بخشی از قسمت اصلی ساختمان هستند، از ساختمان در برابر برف، باران و غیره محافظت می کنند. محافظت می کند اما این قابلیت را دارند که به عنوان یک عنصر زیبا کننده در نظر گرفته شوند. روف گاردن یکی از اشکال فضای سبزی است که بر روی پشت بام ها و یا حتی تراس اجرا می شود که در اکثر ویلاهای شمالی از جمله ویلاهای مازندران و برج های ساحلی سرخرود بسیار مجلل دیده می شود. زیباسازی فضای ویلاها یا برج هایی که از دهه گذشته بیشتر از این نوع فضاها استفاده می شود. این امر سبب افزایش خرید ویلا در مازندران شده است.

از مزیت های اصلی بام سبز که افراد را تشویق می کند آن را بر روی بام خود اجرا کنند

  •     ایجاد فضای سبز زیبا
  •     کاهش آلودگی هوا
  •     زیباسازی ساختمان ها و فضاهای شهر
  •     عایق سرما و گرما
  •     عایق صوتی
  •     فضایی برای گذراندن اوقات فراغت ایجاد کنید
  •     ارزش و قیمت خانه را افزایش دهید

روف گاردن 8542100124502

روف گاردن چیست؟

ابتدا تعریف مختصری در این زمینه ارائه می کنیم؛

باغ سبز روی بام یا روف گاردن که در بین مردم به روف گاردن معروف است. این یک نمونه کوچک از فضای سبز است که معمولاً شامل چمن، گل یا درختچه های کوچک است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ابتدا توجه چندانی به این نوآوری نشد و تنها چند آسمان خراش بسیار مجلل از این ایده خلاقانه بهره بردند. اما با گذشت زمان و تاثیرات منحصر به فرد آن در زیباسازی فضای شهر و همچنین تاثیرات مثبت آن بر محیط، این طرح به تدریج مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس روف گاردن در بخش طراحی جدید اکثر ساختمان ها قرار گرفت.

انواع سقف های محوطه سازی شده با توجه به طراحی فضای سبز

  • بام سبز گسترده : این نوع بام سبز از چمن یا گیاهان کمتر مهاجم استفاده می کند، که آن را نسبتاً مقرون به صرفه تر می کند و همچنین منظره بسیار جالبی ایجاد می کند.
  • بام سبز نیمه متمرکز:  در باغ های نیمه متمرکز از گیاهانی استفاده می شود که ریشه نسبتاً بیشتری دارند، مانند درختچه های آویزان یا پا کوتاه مانند بنجامین و…

روف گاردن 845321547966520

بام سبز متمرکز

در این نوع روف گاردن از طبقات و گیاهان با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود که فضای خالی پشت بام را با طبقات بسیار مجلل می پوشاند. عموماً برای برج ها و ساختمان های تجاری بزرگ طراحی شده است. این نوع روف گاردن به دلیل فضای بزرگی که دارد می تواند از آلاچیق و وسایل مشابه استفاده کند. توصیه می شود این طراحی را خودتان انجام ندهید زیرا ممکن است در نگاه اول همه چیز ساده به نظر برسد اما در واقع برخی موارد باید رعایت شود پس بهتر است این کار را به یک شرکت متخصص در طراحی فضای سبز بسپارید.

روف گاردن 8512478474261

نکاتی را که قبل از اجرای بام سبز باید مرور کنید را ارائه می کنیم

  •     ابتدا باید مجوزهای لازم برای طراحی بام سبز را اخذ کرد.
  •     مطمئن شوید که سقف شما می تواند بار خاک و گیاهان را تحمل کند.

    عایق کاری

به طور کلی برای اجرای روف گاردن دو قسمت اصلی وجود دارد که یکی از آنها عایق یا زهکشی است که جزء مهم و اساسی یک روف گاردن به حساب می آید. این قسمت باید با دقت و توجه کافی انجام شود تا از تجمع آب و در نهایت نشت رطوبت و آسیب به سقف جلوگیری شود.

    چشم انداز

محوطه سازی یکی دیگر از قسمت های طراحی فضای سبز است که به ظاهر روف گاردن اشاره دارد.

گیاهان مناسب برای روف گاردن

در قسمت اول از گیاهانی استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر نور خورشید، باران و باد دارند و در مقابل نور مستقیم به راحتی پژمرده نمی شوند. همچنین همانطور که گفته شد می توانید با توجه به اندازه سقف خود گیاهان خاصی را انتخاب کنید. اگر روف گاردن مساحت زیادی دارد می توانید از درختچه ها و بوته های بلند استفاده کنید. اما اگر سقفی با فضای محدود دارید، استفاده از فضای سبز کمتر می تواند جلوه بهتری ایجاد کند.

سقف روف گاردن چگونه باید باشد

با توجه به طراحی فضای باز، باغ پشت بام بهتر است سقفی برای جلوگیری از آسیب باران و باد نصب شود. اما خوشبختانه طرح های نور سقفی متنوعی در بازار موجود است که می توانید بر اساس سلیقه خود آن ها را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که روف گاردن قابلیت باز یا بسته شدن دارد تا بتوانید در شب های پر ستاره از تماشای آن لذت ببرید.

روف گاردن 240841320865421

عناصر برای ایجاد یک نمای زیبا و فوق العاده

استفاده از مبلمان در روف گاردن

این فضا هیچ محدودیتی ندارد، شما می توانید با توجه به سلیقه و سبک خود مبلمان خاصی را برای این فضا در نظر بگیرید. همچنین می توانید از صندلی های فرفورژه یا حصیری برای روف گاردن خود استفاده کنید.

 ایجاد فواره یا مجسمه روی پشت بام

    ایجاد فواره یا مجسمه روی پشت بام آن را به یک نقطه کانونی تبدیل کرده و زیبایی فضای شما را چند برابر می کند.

 نورپردازی روف گاردن

نور پردازی روف گاردن یکی از کارهای ضروری است که می تواند منظره ای فوق العاده در شب ایجاد کند. سنگ فرش کافی برای سقف محوطه سازی شده، یکی از مهم ترین مواردی که در طراحی سقف محوطه سازی شده باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از کف مناسب و استاندارد می باشد.

در پایان

در پایان باید بگوییم که روف سبز یا روف گاردن یکی از روش های مدرن زیباسازی پشت بام هاست که امروزه یکی از اجزای اصلی هر ویلا یا ساختمان لوکسی به حساب می آید. در این مطالب سعی کردیم شما را با همه چیز در مورد این طراحی آشنا کنیم. مجموعه دکتر بخشی با چندین سال سابقه درخشان در زمینه معرفی انواع ویلا یکی از ایده آل ترین مراکز در شمال به شمار میرود. برای خرید ویلا در مازندران و همچنین برج های ساحلی سرخرود به این مجموعه حرفه ای مراجعه نماید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه