شگفتی‌های تکنولوژی شیشه‌ هوشمند در ساخت و ساز!

28 آبان 1401
0 دیدگاه
ساخت و ساز 785875989865

توجه به موارد نوآورانه، خلاقانه و کارآمدی که نه تنها در بهبود کیفیت فضاها موثر هستند، بلکه در مواردی حس همگام بودن با تکنولوژی را به ما القا می‌کنند، از نکاتی است که در ساخت و ساز همواره در نظر گرفته می‌شود، به ویژه در ساخت و سازهای لوکس و لاکچری، مثل ساخت برخی از ویلاهای شمال.

از آنجایی که ساخت و ساز و به دنبال آن، خرید و فروش ویلا در شمال نوعی سرمایه‌گذاری بحث‌برانگیز محسوب می‌شود که همواره کفه مثبت ترازو در آن سنگین‌تر بوده‌است، خریداران و سرمایه‌گذاران، غالبا به دنبال گزینه‌هایی هستند که تضمینی برای این سرمایه‌گذاری باشد و استفاده از برخی از تکنولوژی‌های به روز، نوعی ضمانت برای آن‌ها محسوب می‌شود. تکنولوژی‌هایی که علاوه بر به روز بودن، مخاطب‌پسند هم باشند و بتوانند مشتریان را راضی کرده و جذب نمایند، یکی از این موارد که در این نوشتار از سایت دکتر بخشی با آن آشنا خواهیم شد، “شیشه هوشمند” یا همان “اسمارت گلس” (Smart Glass) است. برای آشنایی بیشتر با این فناوری جدید، در ادامه با ما همراه باشید.

ساخت و ساز 785875989865

آشنایی با فناوری شیشه هوشمند

اسمارت گلس، همانطور که از نام آن پیداست، باید بتواند به صورت هوشمند عمل کند و در رابطه با نور، هوشمند شدن یعنی توانایی کنترل میزان جذب و نمایش نور. این نوع تکنولوژی، به دنبال نیاز ساخت و ساز به شیشه‌های مقاوم‌تر تولید شد و در کنار آن مزایا و کاربردهای ویژه‌ای به خود گرفت.

این هوشمند بودن به این معناست که شیشه‌ها تحت کنترل کاربر هستند و شما به راحتی می‌توانید با یک کلیک، حالت این شیشه‌ها را تغییر دهید و از شفاف به درجه‌ای از کدری برسانید! این موضوع نشان‌دهنده نوعی از انعطاف‌پذیری در ساخت و ساز است که همواره به دنبال آن بوده‌ایم.

حتما به عنوان یک کاربر، زمانی که در هر فضایی قرار می‌گیرید، با توجه به ساعت روز، دمای هوا و حتی سلیقه خود، میل دارید به نوعی نور دریافتی را کنترل کنید. شیشه هوشمند دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید و با استفاده از آن در ساخت و ساز، به خود این امکان را می‌دهید که کنترل نور را در دست داشته‌باشید. این موضوع برای بسیاری از افراد جذاب است.

حال شاید برای شما سوال باشد، که نحوه کار اسمارت گلس به چه صورت است؟

این قابلیت با تغییر وضعیت مولکول‌های شیشه فراهم می‌شود.

از طرفی، اینکه شما بخواهید از چه نوع شیشه هوشمندی در ساخت و ساز خود بهره ببرید، به انتخاب شما بستگی دارد، ولی انواع این شیشه‌ها برای مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند و شما می‌توانید در انتخاب خود این انواع و موارد کاربرد هر یک را در نظر بگیرید.

در ادامه به معرفی انواع شیشه‌های هوشمند و کاربرد هر یک در ساخت و ساز می‌پردازیم.

ساخت و ساز +8967849684796847684768476868

انواع شیشه‌های هوشمند در ساخت و ساز

خوب است بدانید که این شیشه‌ها را بر اساس تکنولوژی ساخت آن‌ها دسته‌بندی می‌کنیم و به طور کلی در دو دسته فعال و منفعل قرار می‌گیرند و تفاوت آن‌ها در نحوه کنترل آن‌هاست.

شیشه‌های هوشمند فعال، با انتخاب کاربر تغییر می‌کنند و تحت تاثیر جریانی الکتریکی فرستاده شده از طرف کاربر هستند در حالی که نوع منفعل این شیشه‌ها، به عوامل محیطی پاسخ می‌دهد، یعنی نور و گرما.

هر دوی این موارد دسته‌بندی‌هایی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

شیشه هوشمند فعال و انواع آن در ساخت و ساز

همانطور که گفتیم وضعیت این شیشه‌ها در پاسخ به یک محرک الکتریکی تغییر می‌کند و دارای سه مدل LC، SPD و الکتروکرومیک است.

میزان انتقال نور در شیشه هوشمند الکتروکرومیک، توسط جریان الکتریکی تغییر می‌کند و می‌توان آن را در حالات شفاف، مات و یا نیمه‌مات قرار داد. شیشه‌های هوشمند الکتروکرومیک در زمستان حرارت را منعکس کرده و گرما را افزایش می‌دهند و در تابستان با بازجذب حرارت به صورت عکس عمل می‌کنند. استفاده از این نوع شیشه در ساخت و ساز مزایای بسیاری دارد؛ کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های نصب و مقرون به صرفه بودن از مزایای این نوع شیشه هوشمند است.

شیشه هوشمند LC در ساخت و ساز

در این نوع از شیشه هوشمند، شیشه به وسیله دو هادی الکتریکی که در بین آن‌ها کریستال مایع قرار دارد، شفاف می‌شود. این نوع از شیشه در ساخت و ساز، بیشتر در موارد تجاری و اداری کاربرد دارد.

ساخت و ساز 49686789478979868796879678

شیشه هوشمند SPD

این نوع شیشه که در آن نیز کاربر گرما و نور را کنترل می‌کند، در حالت عادی شفاف بوده و با کنترل کاربر مات می‌شود.

شیشه‌های هوشمند منفعل در ساخت و ساز

همانطور که در بالا اشاره شد، نوع منفعل شیشه هوشمند فقط به محرک‌های محیطی پاسخ می‌دهد و دو نوع کلی دارد که بر اساس نوع محرک جدا می‌شوند.

ترموکرومیک و فتوکرومیک، دو نوع کلی شیشه‌های هوشمند منفعل در ساخت و ساز هستند که در ادامه هر یک را به صورت جداگانه معرفی می‌کنیم.

شیشه هوشمند ترموکرومیک

در این نوع شیشه چیزی که اهمیت دارد، میزان گرمای جذب شده‌است و بر اساس آن است که ترموکرومیک نور را انتقال می‌دهد. از طرفی، ترموکرومیک، از عبور امواج مادون قرمز جلوگیری کرده و فقط نور مرئی را عبور می‌دهد. این موضوع یک مزیت عمده دارد و آن هم خنک نگه داشتن فضا در تابستان و گرم نگه داشتن آن در زمستان است.

استفاده از این مدل شیشه هوشمند در ساخت و ساز مزایای منحصر به فردی دارد، از جمله کاهش مصرف انرژی، کنترل میزان گرما، مقرون به صرفه بودن و آسان بودن نصب.

شیشه فتوکرومیک در ساختمان‌سازی

این نوع شیشه ولی نسبت به تغییر میزان انتقال نور حساس بوده و با تغییرات اشعه ماورابنفش کار می‌کند. این فناوری که در ساخت و ساز شیشه هوشمند و نمای ساختمان کاربرد جالب توجهی دارد، اساس کار عینک‌های آفتابی نیز است.

با در نظر گرفتن تمامی موارد فوق، شیشه‌های هوشمند در ساخت و ساز با دو نوع مات شونده و خود تمیز شونده نیز شناخته می‌شوند.

شیشه هوشمند مات شونده

این شیشه‌ها که به صورت اتوماتیک مات می‌شوند، در موارد گسترده‌ای کاربرد دارند؛ مثل استفاده در مجتمع‌های مسکونی و یا حتی درمانی. این نوع شیشه طرفداران مخصوص به خود را دارد، به دلایلی مثل عمر بالا و بهبود کیفیت فضایی. با اینحال این مدل از شیشه هوشمند قیمت بالاتری دارد و به دلیل جذب نور تا حدی باعث گرم شدن محیط می‌شود که باید در هنگام خرید این موارد را در نظر بگیرید.

استفاده از شیشه هوشمند خود تمیز شونده در ساخت و ساز

این نوع شیشه با پوشش بیرونی خود که از جنس دی‌اکسید تیتانیوم است، سطح شیشه را همواره تمیز نگه می‌دارد و همین موضوع باعث جذابیت آن در برخی از موارد ساخت و ساز شده‌است؛ به ویژه در مواقعی که به فکر یک ساخت و ساز لوکس و همگام با تغییرات روز باشیم.

این نوع شیشه مزایای زیادی دارد، مثل کاهش مصرف انرژی، افزایش مقاومت در برابر سایش، صرفه‌جویی در زمان، تمیز بودن همیشگی و به جا نماندن آثار لک و کثیفی و …

این شیشه در برابر نور آفتاب عملکرد بهتری دارد و به نوعی در آن فعال می‌شود.

ساخت و ساز 6354685634856896487

 

هزینه استفاده از اسمارت گلس در ساخت و ساز

طبیعتا قیمت این نوع شیشه به نسبت شیشه‌های معمولی بیشتر است چرا که کاربرد خاصی دارد که باعث استفاده از متریال و تکنولوژی خاصی در آن شده‌است. اگر هزینه نصب را نیز در نظر بگیریم، می‌توانیم با در نظر گرفتن نوع شیشه، قیمت نهایی را برآورد کنیم.

استفاده از شیشه هوشمند در ویلاهای شمال

شیشه‌های هوشمند در راستای اهداف معماری پایدار عمل می‌کنند و استفاده از آن‌ها در ساخت و ساز، نوعی عمل به اصول این نوع معماری است. مطالعات نشان می‌دهند که نصف انرژی مصرف شده برای ایجاد آسایش در ساختمان، از طریق پنجره‌ها به هدر می‌رود و ما در تمام اقلیم‌ها به دنبال راهی برای کنترل این هدر رفت هستیم. با اینحال مطالعات نشان می‌دهد که میزان کارآیی این نوع از شیشه در هر یک از 4 اقلیم، می‌تواند متفاوت باشد و در اصل استفاده از شیشه هوشمند در برخی مناطق کارآمد تر است.

ویلاهای شمال، از جمله مواردی هستند که استفاده از شیشه هوشمند در آن‌ها کاربردی بوده و می‌تواند میزان انرژی مصرف شده را تا حد بسیاری مدیریت کرده و در راستای اهداف معماری پایدار قرار دهد.

 خرید و فروش ویلا در شمال

با تمام این توصیفات، زمانی که افراد قصد خرید ویلای لاکچری در شمال کشور را دارند، حتما موارد مربوط به تکنولوژی را در نظر گرفته و انتظار دارند رد پایی از تکنولوژی‌های به روز در این ویلاها مشاهده شود؛ که شیشه هوشمند یکی از انواع این تکنولوژی‌هاست.

برای اینکه بتوانید ویلایی درخور و مناسب در شمال کشور انتخاب کنید که از یک سو پاسخگوی نیازهای شما باشد و از سوی دیگر بتواند با سرمایه‌گذاری شما مطابقت کیفی داشته‌باشد، نیاز است که کار را از طریق افراد فعال در این حوزه پیگیری کنید، یعنی مشاورین حاذق معتبر و مجرب در حوزه خرید و فروش ویلا در شمال.

در این راستا، ما در تیم دکتر بخشی، با مشاورینی با تجربه، آماده پاسخگویی به سوالات احتمالی شما در این زمینه و معرفی بهترین موارد با توجه به شرایط خاص شما هستیم.

پس اگر قصد سرمایه‌گذاری در ویلاهای شمال و خرید ویلا در مازندران را دارید، قبل از هرچیز، از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان قبل از خرید، بهره‌مند شوید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه