هر آنچه باید در مورد فرش متناسب با دکوراسیون خود بدانید

22 آبان 1401
0 دیدگاه
فرش 8647967896876847967496

مقدمه

فرش یکی از صدها هنر ایرانی است ، در واقع  از انواع هنر های بسیار اصیل و زمان بر و عنصر اصلی همه خانه ها از جمله خانه های سبک کلاسیک محسوب می شود. اما امروزه به دلیل پیشرفت علم و صنعت ، کارخانه فرش بافی زیادی در جای جای نقاط ایران شکل گرفته است ، فرش های زیادی در طرح و نقش های مختلف در بازار با قیمت مقرون به صرفه تر قابل عرضه هستند.

شاید شما هم درهنگام خرید فرش اولین چیزی که به آن توجه می کنید و برای شما اولویت دارد ، زیبایی ظاهری آن است. اما باید بگوییم این کار اشتباه است اولویت اول ؛ دقت به دکوراسیون و طرز چیدمان و اندازه خانه تان است . چراکه توجه دراین امر می تواند هارمونی و هماهنگی خاصی را برای ویلای شمالی شما ایجاد نماید. در ادامه با ما باشید تا برای شما مسائل مورد نیاز و ضروری را بیان کنیم :

 فرش 8647967896876847967496

  • اندازه قالی

  1. نشیمن

می دانید که نشیمن جزو بخش های اصلی است که وجود فرش می تواند به روح بخشیدن آن کمک بسزایی کند . اولین مسئله مهمی که باید در انتخاب فرش در نظر داشته باشید ، اندازه اتاق نشیمن تان است. اگر فضای شما دارای متراژمحدودی بوده است معمولا یک فرش شش متری کافی است طوری که مبل ها به طور کامل بر روی آن قرار بگیرد.

اما اگر نشیمن شما داری متراژ بزرگ تری بود می توانید مبل ها را طوری بچینید که فقط پایه جلویی آن بر روی فرشتان قرار بگیرد . معمولا فرش های  نه و یا دوازده متری می تواند برای فضای شما مناسب باشد. چرا که استفاده از فرش های کوچک می تواند یک پوئن منفی برای دکوراسیون داخلی ویلای شما به حساب بیاید و نمای خوبی به آن نبخشد.

  1. فرش اتاق ناهار خوری :

و اما اتاق ناهار خوری یکی از بخش های خانه است که بسته به سلیقه شما دیزاین می شود که معمولا در اغلب خانه ها دارای فضای مشخصی نمی باشد. به همین دلیل بخشی از خانه که فرش به خصوص و میز غذا خوری داشته باشد می تواند مکان سالن غذا خوری شما به حساب بیاید .  ولی شاید برای شما جای سوال باشد که قالی را کجا و درچه نقطه ای پهن کنید که جلوه بهتری داشته باشد . زیر میز ؟ یا کنار میز ؟

در ابتدا باید گفته شود فرش اتاق ناهار خوری حتما با قالی های دیگر جدا باشد اما این در حالی است که با سبک فرش های دیگر خانه شما هماهنگ باشد. قالی را پهن کنید و میز و صندلی ها را دقیقا وسط آن بچینید طوری که انتهای فرش ، تنها 20 سانتی متر از پایه های میز بیرون باشد. این شکل دکوراسیون اتاق شما را شکیل تر به نظر می رساند.

اما این تمام ماجرا نیست شما می توانید از یک فرش گرد برای سالن غذا خوری خود بهره بگیرید . و نمای آن را متفاوت تر از پیش جلوه دهید. ولی به یاد داشته باشید قانون بالا و رعایت طول فرش نسبت به صندلی ها حتما رعایت شود.

  1. راهرو 

می دانید که هر فرشی برای راهرو مناسب نیست ، فرش های رولی مخصوص راهرو ها بوده اند که خوشبختانه امروزه فرش ها با متراژ های متنوعی در بازار برای این بخش از خانه وجود دارد. اما سعی کنید فرشی را انتخاب کنید که همه ی راهروی شما را نپوشاند و کناره های آن  از 10 تا 15 سانت خالی باشد .

 فرش 87486741687487418574

  • رنگ فرش ها ؛ مسئله بزرگ در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ فرش مخصوص خانه و فضای مورد نظر یکی از مسائلی  چالش برانگیز در انتخاب و خرید فرش است . چراکه رنگ ها روانشناسی ، اصول و قواعد خاص خود را دارند و می توانند در نمای خانه بسیار تاثیر داشته باشند به طوری که با انتخاب درست می توانید نمای بسیار خوشایند و چشم نوازی به فضای داخلی خانه خود ببخشید .

در ابتدا به رنگ های خنثی می پردازیم که امروزه این رنگ در بین افراد بسیار پرطرفدار است . گفتنی است که رنگ‌های خنثی مزیت های فراوانی دارند که به شما این امکان را می دهند که در خرید مبلمان  انتخاب های بیشتری داشته باشید. زیرا این تنالیته های رنگی را می ‌توان به آسانی با رنگ‌های دیگر هماهنگ و فضایی با دکوراسیون چشم نواز ایجاد کرد و هیچگاه از مد نخواهد افتاد . اما این رنگ ها کدامند ؟ طوسی ، سفید ، خاکستری ، بژ و….

اگر فضای اتاق نشیمن شما دارای متراژ بزرگ تری بود می توانید از قالی های با رنگ گرم هم استفاده کنید. چراکه انتخاب رنگ های گرم چون رنگ های زرد ، نارنجی و یا قرمز می تواند خانه شما را به محیطی دنج تبدیل کند به همین دلیل برای ایجاد حس سر زندگی و صمیمیت بیشتر در اتاق های نشیمن گزینه مناسب تری خواهند بود.

 فرش 68946842864574188

         رنگ های سرد :

برای اتاق خواب برخلاف اتاق نشیمن ترجیحا از قالی هایی با رنگ‌های تیره و گرم استفاده نکنید. چراکه می تواند در راحتی خواب و آرامش شما تاثیر منفی داشته باشد . پس اگر قصد دارید برای اتاق خواب خود فرشی نو بخرید سعی کنید رنگ های روشن و با تناژهای سرد انتخاب کنید .

اما نکات مهم و کلی برای انتخاب رنگ مناسب فرش :

  • برای بزرگتر دیده شدن فضا از رنگ های خنثی استفاده شود.
  • برای مدرن و راحت به نظر رسیدن اتاق ، یک فرش تیره رنگ انتخاب کنید.
  • اگر می خواهید یک محیط هنری داشته باشید ، از فرش های رنگ روشن استفاده کنید.
  • اگر لکه های بی مورد روی فرش آزارتان می دهد سعی کنید فرش هایی با رنگ طرح زیاد بگیرید .

 

  • اگر به دنبال قالی های مدرن می گردید به این نکات زیر ، توجه کافی داشته باشید :

اگر علاقه بسیار زیاد به سبک مدرن دارید باید بگوییم که این قالی ها دارای طرح های ساده یا بدون هیچ طرحی هستند که می توانند در سادگی تمام ، نمای خانه شما را به زیبا ترین شکل ممکن نشان دهند .قالی های مدرن به نسبت قالی های کلاسیک از رنگ های کمتری برخوردارهستند و بیشتر از رنگ های خنثی برای طراحی آن ها بکار گرفته شده است. به همین جهت شما می توانید این فرش ها را با رنگ های مختلف بکار رفته در خانه تان ست کنید و فضای چشم نوازی را ایجاد نمایید.

اگر خرید فرش را به بعد از خرید مبل موکول کرده اید باید بدانید که اگر دارای مبلی با پارچه های طراحی شده انتخاب کرده اید ، بهتر است از قالی هایی با طرح های ساده و یا بدون شکل استفاده کنید که تا وقتی در کنار هم قرار می گیرد چشم ها را خسته نکند . و اما نکته ای که باید بدانید این است که مدلهای سبک مدرن به دلیل داشتن طرح های ساده می توانند فضای خانه ی کوچک شما را بزرگ تر از پیش نشان دهند . پس اگر خانه ای با متراژکوچک دارید بهتر است فرش هایی با طرح های کم بکار بگیرید.

شاید با خود فکر کنید که چیدمان سبک کلاسیک برای افرادی با سن بالاتر است اما باید بگوییم که  سبک کلاسیک یکی از انواع سبک های پرطرفدار است که می تواند نمای داخلی شما را بسیار خاص و لوکس نشان دهد. این سبک با دارا بودن  جزئیات بالا و داشتن وسایل تجملاتی می تواند از دسته سبک های پر هزینه به حساب یاید. اما یکی از اجزای اصلی این سبک  فرش های کلاسیک است. احتمالا درابتدا با خود بگویید : مگر فرش های کلاسیک با سایر فرش ها تفاوت دارد ؟ باید بگوییم بله در ادامه با ما باشید.

فرش 541865741865417865746874

  • قالی های کلاسیک چیست :

معمولا قالی های کلاسیک به قالی هایی گفته می شود که طرح و نقش های سنتی و قدیمی  دارند و  از رنگ های خاصی چون قرمز ، زرشکی ، سبز و… استفاده می شود.  از مزیت های اصلی این گونه فرش ها:

  • هرگز از مد نمی افتند و قدیمی نمی شوند .
  • طرح های شلوع با جزئیات زیاد که در کل قالی پراکنده شده اند .
  • دارای حاشیه و الگوی خاص هستند .
  • در رنگ و طرح تنوع بسیار زیاد یافت می شوند .
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه