روف گاردن و هرآن چیزی که باید در مورد آن بدانید

11 آبان 1401
0 دیدگاه
روف گاردن 8418574857416848775418687

روف گاردن روش مدرنی از فضای سبز بوده که بر روی پشت بام خانه ها یا تراس های بزرگ صورت می گیرد که با نام های متعدد خوانده می شوند چون بام سبز ، بام باغ ، سقف سبز. می دانید که به دلیل گسترش شهر نشینیی و مهاجرت به شهر های بزرگ ، اغلب افراد فرصت زیادی برای گردش درطبیعت را ندارند. به همین دلیل افراد سعی می کنند طبیعت را هر چند کوچک به خانه خود بیاورند .

درواقع بام ها اگرچه جزو بخش اصلی یک ساختمان بشمارآمده و ساختمان را در برابر برف و باران  و…. محافظت می نماید. اما این قابلیت را دارند که به عنوان یک عنصر زیبا سازی هم به حساب بیایند. روف گاردن یکی از اشکال فضای سبز است که بر روی پشت بام ها و یا حتی تراس اجرا می شود که امروزه در اکثر ویلای شمالی از جمله ویلا مازندران و برج های ساحلی بسیار مدرن و لوکس دیده می شود .

زیبا سازی فضای ویلا و یا برج ها است که از دهه اخیر بیشتر از این نوع فضاسازی استفاده می کنند. از مزیت های اصلی بام سبز که افراد را ترغیب می کند در پشت بام خود ، آن را اجرایی کنند :

  • ایحاد فضای سبزی دلنشین
  • کاهش آلودگی هوا
  • زیباسازی فضای ساختمان و شهر
  • عایق سرما و گرما
  • عایق صوتی
  • ایجاد فضایی برای گذراندن اوقات فراغت
  • بالا بردن ارزش و قیمت خانه

روف گاردن 8418574857416848775418687

در ابتدا تعریف کوتاهی را در این زمینه ارائه می دهیم :

باغ سبز پشت بام  یا بام باغ  که به اصطلاح  در بین بیشتر به روف گاردن مردم معروف است؛ نمونه کوچکی از فضای سبز بوده که در حالت کلی چمن و گل و یا درختچه های کوچک را شامل می شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که در ابتدا با ارائه این نوآوری چندان مورد توجه قرار نگرفت و تنها تعدادی از آسمان خراش های بسیار لوکس از این ایده خلاقانه بهره بردند . اما با گذشت زمان و تاثیرات بی نظیر آن در زیباسازی فضای شهر و همچنین  تاثیرات مثبت آن  در محیط زیست باعث شد  تا کم کم این طراحی مورد توجه قرار بگیرد . بر همین مبنا روف گاردن از بخش جدید طراحی  اکثر ساختمان ها نیز قرار گرفت .

انواع روف گاردن برحسب طراحی فضای سبز

بام سبز گسترده : این نوع بام باغ به طور سرتاسری از چمن و یا گیاهانی که با از تفاع کم هستند بهره می گیرند به همین سبب به نسبت ، هزینه مقرون به صرفه تری داشته است و در عین حال نمای بسار جالب را می سازد

بام سبز نیمه متمرکز : باغ های نیمه متمرکز از گیاهانی بکار می گیرند که ریشه هایی به نسبت بیشتری داشته اند همچون سسانسور یا درختچه های پا کوتاه چون بنجامین و…

بام سبز متمرکز : در این نوع روف گاردن خاک و گیاهان با حجم و ارتفاع زیاد بکار می گیرند که فضای خالی کف بام را با کفپوش های بسیار لاکچری می پوشانند  که عموما برای برج و ساختمان های تجاری بزرگ طراحی می شود . این نوع بام باغ به دلیل داشتن فضای زیاد می توانند از آلاچیق ها و ساز های از این دست هم بهره بگیرند.

اما برای طراحی بام سبز ضروری است که مواردی را ذکر نماییم . پس با ما باشید تا هر آنچه که مربوط به روف گاردن است را برای شما بررسی نماییم .

توصیه می شود که این طراحی را خودتان به تنهایی انجام ندهید چراکه شاید در نگاه اول همه چیز ساده به نظر برسد اما در واقع نیازمند رعایت برخی موارد است پس بهتر است آن را به یک شرکت متخصص طراحی فضای سبز بسپارید.  اما نکاتی که باید قبل از اجرا شدن بام سبز بررسی کنید را برای شما معرفی می کنیم :

  • در ابتدا برای طراحی بام سبز ضروری است که مجوز های لازم را کسب کنید .
  • مطمئن شوید که سقف شما تحمل بار خاک و گیاه را دارد .
  • ایزولاسیون : در حالت کلی برای اجرا کردن روف گاردن دو بخش اصلی وجود دارد که یکی از آن ها  ایزولاسیون یا همان زهکشی است که بخش مهم و اساسی روف گاردن محسوب می شود . این بخش باید با دقت و توجه کافی انجام شود تا از تجمع آب و در نهایت نشتی رطوبت و تخریب سقف جلوگیری شود.
  • لنداسکیپ : لنداسکیپ بخش دیگر طراحی فضای سبزبوده که به نمای ظاهری روف گاردن اطلاق می یابد.

روف گاردن 48698647648769478678

 گیاهان متناسب روف گاردن

در  بخش اول  از گیاهانی استفاده کنید که مقاومت زیادی در برابر نور خورشید ، باران و باد را داشته باشند و به راحتی در معرض نور مستقیم پژمرده نشوند . همچنین  همانطور که گفته شد شما می توانید با توجه به متراژسقف خود گیاهان مخصوص به آن را انتخاب نمایید.اگر روف گاردن دارای متراژ زیادی بود می توانید از درختچه ها و بوته هایی بلند استفاده کنید. اما اگر پشت بام با فضای محدود تری دارید استفاده فضای سبز کمتر می تواند جلوه بهتر را ایحاد نماید.

خاک ایده آل روف گاردن چه نوع خاکی است :

مهمترین ملاک برای انتخاب خاک مناسب روف گاردن وزن سبک آن است :  احتمالا یکی از ابهامات در این زمینه این است که چگونه سقف ساختمان می تواند وزن سنگین خاک را تحمل کند ؟ یکی از راه هایی که می تواند درصد زیادی از وزن روف گاردن را را کم کند ؛ وزن خاک است. خاک کوکوپت  و پرلیت می تواند از نمونه  خاک مناسب و ایده آل برای روف گاردن باشند .چراکه این نوع خاک ها در عین این که مواد معدنی بسیار زیاد دارد و در رشد گیاهان موثر است دارای وزن بسیار سبکی هم نیز  بوده است.

اما مواد مغذی خاک ها یکی دیگر از ویژگی های خاک روف گاردن است که به دلیل اینکه در اثر مرور زمان مواد مغذی خاک از بین می رود ضروری است با کود مناسب و کمپوست ها  تقویت شوند تا به گیاهان آسیبی وارد نشود.

روف گاردن 67496748964634

سقف روف گاردن باید چگونه باشد  :

روف گاردن به دلیل طراحی آن در فضای باز بهتر است که سقفی برای آن تعبیه شود تا از تخریب باران و باد جلوگیری شود . اما خوشبختانه در ایحاد سقف طراحی های متنوعی در بازار موجود است که شما می توانید بنا به سلیقه خود آن را انتخاب کنید . لازم به ذکر است که سقف های روف گاردن این قابلیت را دارند که باز یا بسته شوند تا شما بتوانید در شب های پرستاره از دیدن آن ها لذت ببرید .

در ادامه ما چند نمونه از سقف های متحرک را برای شما معرفی می نماییم :

سقف چوبی : می دانید که چوب یکی از مترال های پرکاربرد با مقاومت بالا بوده که می تواند در طراحی سقف روف گاردن ایده آل باشد . شما می توانید برای ایجاد هارمونی  سقف خود را با آلاچیق ها و نرده های گلدان و یا حتی کفپوش های چوبی خود هماهنگ کنید .

از مزایای سقف های چوبی : 

  • مقاومت بسیار بالا در برابر نور خورشد باد و باران
  • تنوع در رنگ و طرح های مختلف
  • وزن بسیار کم

پلی کربنات : یکی از مصالحی که انتخاب اغلب طراحان است متریال پلی کربنات است که به دلیل متنوع بودن در طرح و رنگ و همچنن مقاومت بالا یکی از پر طرفدار ترین متریاال برای طراحی سقف ها ب حساب می تاید.

اما از دیگر مصالح برای ایجاد سقف برای روف گاردن

  • پارچه
  • شیشه ای
  • آلمینیومی

روف گاردن 534654643648

اما المان های متعدد برای ایجاد نمای شیک و فوق العاده

  • استفاده از مبلمان در روف گاردن : این فضا دارای محدودیت نیست شما می توانید شما طبق سلیقه و سبک خود مبلمان خاصی را برای این فضا اختصاص دهید. همچنین می توانید از صندلی های فرفورژه و یا حصیری برای روف گاردن خود استفاده کنید.
  • ایجاد آبنما یا یک مجسمه  در روف گاردن باعث نقطه کانونی آن شده و زیبایی فضای شما را چندین برابر می کند.
  • نور پردازی روف گاردن از کار های ضروری است که می تواند نمای فوق العاده ای را در شب ایجاد نماید.
  • کفپوش مناسب روف گاردن ، یکی از مهمترین مسائلی که باید در طراحی روف گاردن در نظر گرفته شود استفاده از یک کفپوش مناسب و استاندارد است.

در آخر

در پایان بایید بگوییم که  بام سبز یا بام باغ یکی از روش های مدرن در زیباسازی پشت بام ها بوده که امروزه یکی از مولفه های اصلی هر ویلا یاساختمان لاکچری محسوب می شود . ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آن چیزی که راجع به این طراحی بود را برای شما معرفی نماییم .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه