آنچه لازم است در رابطه با معبد کایلاسا بدانید .

11 خرداد 1401
0 دیدگاه
معبد کایلاسا 86543215342

معبد کایلاسا که از یک بلوک سنگ حفر شده تشکیل شده است یکی از برجسته ترین معابد غاری هند محسوب می شود . این ساختار عظیم یکی از 34 معبد و صومعه غاری است که در مجموع به عنوان غارهای الورا شناخته می شوند . این غار ها در منطقه غربی ماهاراشترا واقع شده اند و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند و شامل بناهایی با قدمت بین 600 تا 1000 سال میلادی می باشند . اگر چه در این مکان ساختمان های زیبا و معروف بسیاری وجود دارد اما این سازه مشهور ترین معبد موجود در این مکان می باشد . این معبد به دلیل دارا بودن اندازه و تزئینات چشمگیر مشهور گشته است . متاسفانه باید بدانید که اطلاعات دقیقی در رابطه با سازنده این معبد بی نظیر موجود نمی باشد .

معبد کایلاسا 7475748

اگر چه هیچ پرونده مکتوبی در این رابطه در دست نیست ، دانشمندان عموماً آن را به کریشنا اول پادشاه Rachtrakuta نسبت می دهند که از حدود سال 756 تا 773 میلادی حکومت می کرده است . این انتساب بر اساس چندین رسم الخط است که معبد را به کریشناراجا متصل می کند اما توجه فرمایید که هیچ چیز مستقیماً در مورد حاکم نوشته نشده است و این رسم الخط ها حاوی اطلاعاتی در مورد معبد است.همان گونه که قبلا نیز اشاره شد اگر چه  محققان هنوز ریشه واقعی آن را کشف نکرده اند ، یک افسانه قرون وسطایی تصویری عاشقانه در پشت معبد ماموت ترسیم می کند .

طبق داستانی که کریشنا یاجناوالکی در کاتا-کالپاتارو نوشته است ، هنگامی که یک پادشاه به شدت بیمار بود ، ملکه وی از خدای شیوا تقاضا کرد که شوهرش شفا یابد . در عوض سلامتی ، ملکه قول داد معبدی به نام شیوا بسازد و روزه بگیرد .پس از این دعای ملکه پادشاه به سرعت بهتر شد و ساخت معبد آغاز گشت .ملکه و پادشاه فهمیدند که سال ها طول می کشد تا فرایند ساخت شیخارا به اتمام رسد و به همین دلیل دچار نگرانی شدند . بنابر گفته یک مهندس زیرک و کاربلد ، تصمیم گرفته شد تا برای تسریع فرایند ساخت و ساز این بنا از بالا به پایین ساخته گردد .

اگرچه این داستان یک افسانه است و یک واقعیت نیست ، اما حقیقت این است که معبد کایلاسا از بالا ساخته شده است. این تصمیم غیرمعمول خواستار 200000 تن سنگ آتشفشانی بوده است .تراش های عظیم سنگی خدایان مختلف هندو را با توجه ویژه به شیوا به تصویر می کشد. همانطور که از کنار گوپورام عبور می کنید ، پانل های سمت چپ پیروان شیوا را نشان می دهند ، در حالی که پانل های سمت چپ فدائیان ویشنو را نشان می دهند.
به لطف این مجسمه های استادانه  و همچنین مهندسی باورنکردنی ، معبد کایلاسا نمونه برجسته ای از هنر و معماری هند محسوب می شود .

معبد کایلاسا 96786597857

معماری معبد کایلاسا

معماری معبد کایلاسا با سبک قبلی رایج در منطقه  متفاوت است. همانطور که در بالا گفته شد ، بنظر می رسد که این بنا بر اساس معبد ویروپاکشا در پاتاداکال و معبد کایالاسا در کانچی بنا شده است ، اما تقلید دقیقی از این دو معبد نمی باشد .با مشاهده این سازه به راحتی می توانید تأثیر معماری جنوبی بر معماری معبد را مشاهده نمایید ، بر اساس گفته محققان این تاثیر را می توان به دخالت هنرمندان چالوکیا و پالاوا در ساخت این سازه فوق العاده نسبت داد . همچنین به نظر می رسد صنعتگران بومی دکن نقشی تبعی در ساخت معبد داشته اند.

همان گونه که در قبل نیز اشاره شد ورودی حیاط معبد دارای گپورام کم بوده و بیشتر خدایان در سمت چپ ورودی شیواییت (وابسته به شیوا) هستند در حالی که در سمت راست خدایان ویشناوایی (وابسته به ویشنو) هستند ، این موضوح به وضوح نظم و دقت را در فرایند ساخت این سازه به نمایش می گذارد . یک درگاه دو طبقه برای آشکار کردن حیاط U شکل باز می شود . ابعاد حیاط در پایه 82 متر در 46 متر است . حیاط توسط یک بازی ستون دار به ارتفاع سه طبقه لبه دار شده است.  پاساژ ها توسط پانل های عظیم مجسمه سازی شده و آلاچیق های حاوی مجسمه های عظیم از خدایان مختلف ، نقطه گذاری می شوند . در اصل پل های سنگی پرنده ، این گالری ها را به سازه های معبد مرکزی متصل می کرده است که امروزه سقوط کرده اند.

معبد کایلاسا 78469847648

در داخل حیاط ، یک زیارتگاه مرکزی اختصاص داده شده به شیوا و تصویری از کوه Nandi (گاو مقدس) وجود دارد . زیارتگاه مرکزی محل نگهداری لینگام دارای یک مانداپای سقف مسطح است که با 16 ستون پشتیبانی می شود و یک شیخارای دراویدیان می باشد .زیارتگاه معبد کایلاسا کامل با ستون ها ، پنجره ها ، اتاق های داخلی و خارجی ، سالن های تجمع و یک سنگ مرمر عظیم در قلب آن – با طاقچه ها ، گچ ها، پنجره ها و همچنین تصاویر خدایان ، میتونا (ارقام زن و مرد وابسته به عشق شهوانی) و چهره های دیگر پوشانده شده است .
ناندی در ایوانی در مقابل معبد مرکزی نشسته است. توجه فرمایید که Nandi mandapa و معبد اصلی شیوا هر کدام حدود 7 متر ارتفاع دارند و در دو طبقه ساخته شده اند.همچنین باید بدانید که  Nandi Mandapa هر دو ساختارهای محکمی هستند که با حکاکی های مفصلی تزئین شده اند .  یک پل صخره ای Nandi Mandapa را به ایوان معبد متصل می کند . همچنین پایه تالار معبد صحنه هایی از Mahabharata و Ramayana را نشان می دهد .

 

معبد کایلاسا 856974787

در واقعیت باستان شناسان بر این باورند که معبد کلایلاسا قبل از اتمام معابد دیگر در مجموعه Ellora ساخته شده و تمدن های بعدی آن نمونه قرار داده و بقیه ی ساختمان ها را ساخته اند . اما در صورتی که این فرضیه درست نباشد ، فرضیه دیگری وجود دارد که می گوید در طول زمان روش های ساخت بهتر شده و انسان ها توانسته اند معابد بهتری و زیباتری را بنا کنند . درست برخلاق سایر معابد مجموعه Ellora  ، معبد کابلاسا از فراز آسمان قابل مشاهده است و از مجموع 34 معبد ، کایلاسا بسیار شناخته شده می باشد .

ساخت و ساز معبد کایلاسا

معبد کایلاسا به دلیل حفاری عمودی قابل توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . کارگران کنده کاری از بالای صخره اصلی شروع به حفاری کردند و سرانجام توانستند این سازه را از بالا به پایین بسازند.روش های سنتی بسیاری به طور دقیق توسط استاد معمار دنبال می شد که با حفاری معمولی نمی توان به آن دست یافت. این معبد به نام ملکه مانیکشوار نامگذاری شد. M. K. Dhavalikar این نظریه را مطرح می کند که کوکاسا در واقع معمار اصلی معبد کایلاسا بوده است که ممکن است در اصل به Manikeshwar معروف باشد . در کتیبه های متعدد قرن یازدهم تا سیزدهم از هند مرکزی از معماران متولد شده در خانواده با شکوه کوکاسا نام برده شده است. به نظر شما امکان ساخت ویلایی در شمال از بالا به پایین وجود دارد ؟

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه