صفر تا صد معماری مسجد آبی شهر

6 آبان 1401
0 دیدگاه
مسجد آبی 865432

مسجد سلطان احمد (به ترکی: Sultan Ahmet Camii) که به مسجد آبی  نیز معروف است، مسجدی تاریخی شاهنشاهی متعلق به دوران عثمانی است که در استانبول، ترکیه واقع شده است. این مسجد که یک مسجد فعال است، تعداد زیادی بازدید کننده توریست را نیز به خود جذب می کند. این بنا که بین سالهای 1609 و 1616 در زمان حکومت احمد اول ساخته شده است،حاوی مقبره احمد، یک مدرسه و یک آسایشگاه نیز می باشد.

مسجد آبی 8654321

تاریخچه مسجد آبی

پس از صلح Zsitvatorok و شکست سنگین در جنگ 1603–183 با ایران، سلطان احمد اول تصمیم گرفت مسجد بزرگی را در استانبول بسازد تا قدرت عثمانی را دوباره تأکید کند در پی این تصمیم، مسجد آبی ساخته شد.ساخت و ساز این سازه در سال 1609 آغاز و در سال 1616 به پایان رسید. هزینه لازم جهت انجام این پروژه از خزانه عمومی پرداخته شد، پرداخت هزینه از خزانه عمومی باعث خشم علما، فقهای مسلمان شد و نارضایتی های بسیاری را به دنبال داشت. این مسجد در محل کاخ امپراطورهای بیزانس، روبروی کلیسای ایاصوفیه (در آن زمان، مسجد اولیه شاهنشاهی در استانبول) و هیپودروم ساخته شده است.

معماری

مسجد سلطان احمد دارای پنج گنبد اصلی، شش مناره و هشت گنبد فرعی است. طرح این سازه از  توسعه دو مسجد عثمانی بهره گرفته است. آقای Sedefkâr Mehmed Ağa  به عنوان معمار این پروژه، ایده های استاد خود Sinan را با هدف اندازه، عظمت و شکوه عظیم، تلفیق کرد. قسمت فوقانی با تقریباً 20000 سرامیک لعاب دار با دست و در 60 نقش و نگار مختلف لاله تزئین شده است.

فضای داخلی مسجد با بیش از 20000 کاشی و سرامیک دست ساز به سبک اوزنیک پوشانده شده است که در بیش از پنجاه طرح مختلف لاله در İznik (نیکیای باستان) ساخته شده است. کاشی ها در سطح پایین تر از نظر طراحی سنتی هستند، در حالی که در سطح گالری طرح آنها با نمایش گلها، میوه ها و سروها بسیار پر زرق و برق می شود. کاشی ها تحت نظارت استاد nikznik ساخته شده اند. قیمت پرداختی برای هر کاشی با حکم سلطان تعیین شد، در حالی که قیمت کاشی به طور کلی با گذشت زمان افزایش می یافت. در نتیجه  کیفیت کاشی های مورد استفاده در ساختمان به تدریج کاهش یافت.

مسجد آبی 47874847

در سطوح بالایی فضای داخلی رنگ آبی مسلط است. بیش از 200 پنجره شیشه ای رنگی با طرح های پیچیده نور طبیعی را اذعان می کنند.موارد تزئینی بسیاری در مسجد آبی به کار رفته است. این تزئینات شامل آیاتی از قرآن است که بسیاری از آنها توسط سید کاسم گوباری ساخته شده است. این فرد که به عنوان بزرگترین خوشنویس زمان خود قلمداد می شود با انجام این پروژه شهرت بیشتری یافت. کفپوش ها با فرش هایی پوشیده شده است که توسط افراد مومن اهدا شده و به طور مرتب با فرسودگی تعویض می شوند.هر نیم گنبد دارای 14 پنجره و گنبد مرکزی 28 (چهار عدد کور) است. شیشه های رنگی برای پنجره ها هدیه سیگنوریای ونیز به سلطان بوده است که زیبایی خیره کننده ایجاد می نماید.

مهمترین عنصر در فضای داخلی مسجد محراب است که از سنگ مرمر ریز تراشیده و مجسمه سازی شده با یک طاقچه استالاکتیت و یک صفحه کتیبه ای مضاعف در بالای آن ساخته شده است. محراب این مسجد با پنجره های زیادی احاطه شده است. دیوارهای مجاور در کاشی و سرامیک غلاف شده اند. در سمت راست محراب منبر بسیار تزئین شده ای قرار دارد که فرد سخن ران در هنگام سخنرانی در وقت نماز ظهر جمعه ها یا روزهای مقدس، در آنجا می ایستد.این مسجد طوری طراحی شده است که حتی در بیشترین شلوغی خود، همه در مسجد می توانند سخنران را ببینند و سخنان او را بشنوند.کیوسک سلطنتی که در گوشه جنوب شرقی واقع شده است، شامل یک سکو، یک مکان چوبی و دو اتاق کوچک بازنشسته است. این کیوسک دسترسی به لوگ سلطنتی در گالری بالای جنوب شرقی مسجد را فراهم می کند.اتاق های بازنشسته در طی سرکوب سپاه شورشیان جانیساری در سال 1826 به مقر بزرگ وزیر تبدیل شدند.

مسجد آبی 48748547857418748

لوگوی سلطنتی (hünkâr mahfil) که توسط ده ستون مرمر پشتیبانی می شود محراب خاص خود را دارد که در گذشته با گل یشم و مروارید و همچنین صد قرآن بر روی تریبون های منبت کاری و طلاکاری شده تزئین می شد.مسجد آبی در سال 2016 برای اولین بار یک سری بازسازی ها را انجام داد. کارهای بازسازی متعددی در سراسر استانبول انجام شده بود و مرمت مسجد به عنوان پروژه نهایی قرار گرفته بود. پیش بینی می شد این بازسازی ها طی سه سال و نیم انجام شود و تا سال 2020 به پایان برسد.

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد یکی از پنج مسجدی در ترکیه است که دارای شش مناره است (یکی در مسجد مدرن Sabancı آدانا ، مسجد Muğdat در مرسین، مسجد Çamlıca در اسکودار و مسجد Green در Arnavutköy). این مسجد معروف به دلیل دارا بودن این مناره ها توانسته است شهرتی جهانی یابد. هر یک از این مناره های فلوت و مدادی شکل دارای سه بالکن (به نام şerefe) با دیواره های استالاکتیت هستند.چهار مناره در گوشه و کنار مسجد آبی و دو مورد دیگر در انتهای محوطه پیش فروش سر به فلک کشیده اند.

مسجد آبی 6994768786989

بهترین زمان بازدید از مسجد آبی

اول از همه به این موضوع توجه کنید که با وجود اینکه مسجد سلطان احمد یکی از جاذبه های توریستی ترکیه است ، اما هنوز هم یکی از اصلی ترین مکان ها برای عبادت محسوب می شود . بنابراین درب های این مسجد در زمان های اذان و نماز و هرگونه مراسم های مذهبی بسته است . جالب است بدانید که درب ورودی مسجد برای برگزاری نماز ، به مدت یک ساعت و نیم بسته است و همچنین به مدت 2 برای مراسمات مذهبی باز است .

جاهای دیدنی نزدیک

در محله سلطان احمد استانبول ، جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارند که بیشتر آن ها به هم هستند . علاوه بر عمارت ایاصوفیه ، باید به موزه باستان شناسی ، پارک گلخانه ، کاخ توپکاپی ، موزه هنرهای اسلامی ترکیه و … به عنوان مکان های دیدنی اشاره نمود . از مراکز خریدی که بازدید زیادی دارد و در نزدیکی مسجد آبی استانبول است ، می توان به بازار آستارا ، مرکز خرید هیستریا و گالری آیدین اشاره نمود .

هتل های نزدیک

همچنین هتل قصر سلطان احمد ، هتل سوفیا استانبول ، هتل آلرز . هتل آرمادا ، از هنل های نزدیک به مسجد آبی هستند . پیشنهاد می شود اگر از علاقمندان به سفر به ترکیه هستید ، در یکی از این هتل های بی نظیر اقامت داشته باشید تا راحتی و رفاه را تجربه کنید .

به طور خلاصه

توصیه ما به همگان به خصوص مسلمانانی که برای بازدید از استانبول به ترکیه سفر میکنند این است که با مراجعه به این مسجد بی نظیر و بازدید از آن خاطره ای زیبا و به یاد ماندنی را برای خود رقم زنید. همچنین به تمامی معماران و برج سازانی که در سراسر جهان به تلاش برای ساختن دنیایی زیباتر مشغول هستند توصیه می شود که با مطالعه در رابطه با این سازه دانش خود را در زمینه معماری افزایش داده و از این دانش در زمینه ساخت ویلا در شمال، سازه های سر به فلک کشیده در جنوب و بناهای زیبا و به یاد ماندنی در سراسر جهان بپردازند.

اگر به دنبال موفق شدن در زمینه معماری و عمران هستید مطالعه نکات استفاده شده در ساخت مسجد آبی می تواند شما را در مسیر دستیابی به خواسته هایتان یاری رسانده و به شما کمک کند موفق تر واقع شوید. بنابراین به عنوان فردی دانا و هوشیار طبیعی است که به تحقیق و پژوهش در این رابطه بپردازید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه