حقایقی در رابطه با ساختمان رقصان

1 خرداد 1401
0 دیدگاه
ساختمان رقصان 98648484548648478

اگر به پراگ سفر کرده باشید، حتما در طول گردش خود در این شهر جاذبه‌های گردشگری فراوانی را دیده اید. ساختمان ها و موزه هایی عجیب و غریب که به نحوه ای خارق العاده ساخته و جهانیان را مبهوت کرده اند. پراگ میزبان انواع مختلفی از معماری های خاص است، معماری هایی که هم از بخش های تاریخی و هم از بخش های مدرن شهر تشکیل شده است. ساختمان رقصان  یکی از بزرگترین شگفتی های معماری مدرنی است که در پراگ واقع شده است.  زیبایی و خلاقیت برجسته به کار گرفته شده در فرایند ساخت این ساختمان موجب گشته است که این سازه در کمتر از سه دهه به یکی از برترین جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل گردد و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب نماید.این ساختمان معروف به عنوان یکی از عجیب‌الخلقه ترین ساختمان های ساخته شده توسط بشر توانسته است مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و به عنوان یکی از معروف ترین سازه های ساخت بشر مرکز توجه بسیاری از اندیشمندان جهانی قرار گیرد.

ساختمان رقصان 4854968498414581

تاریخچه ساختمان رقصان

ساختمان رقصان در یک منطقه با اهمیت تاریخی فوق العاده واقع شده است. در این مکان خانه ای واقع شده بود که در سال 1945، همزمان با پایان جنگ جهانی دوم در هنگام بمباران شهر توسط متفقین، با بمباران ایالات متحده تخریب شد.
در دوران کمونیست از سال 1949 تا 1949 میلادی، این کشور فرسوده و خالی باقی ماند. این منطقه نیز خالی از هر گونه سازه به حیات خود ادامه می داد. در سال 1960 سرانجام منطقه پاکسازی شد و زمینه های پیشرفت این مناطق فراهم گشت.یکی از قطعات موجود در همسایگی این سازه متعقل خانواده واسلاو هاول بود که تقریباً تمام عمر خود را در این منطقه سپری کرده بودند. در سال 1986 معماری خلاق به نام Vlado Milunic ایده ای را برای یک پروژه گسترده در صحنه طراحی نمود.

وی این ایده را با همسایه خود، واچلاو هاول در میان گذاشت. در جریان انقلاب مخملی، انتقال قدرت بدون خشونت از رژیم کمونیست در سال 1989، هاول با دستیابی به محبوبیت گسترده،  رهبر کشور شد. وی به عنوان رئیس جمهور چکسلواکی انتخاب و به توسعه ایده های انجام کار اقدام نمود.وی تصمیم گرفت که با ساخت سازه هایی بی نظیر مراکز فرهنگی و تجاری را در این منطقه پدید آورد تا علاوه بر رونق اقتصادی، در فرهنگ سازی نیز موثر واقع گردد.شرکت Nationale-Nederlanden، یک شرکت بیمه هلندی بود که در جهت حمایت مالی این ایده اقدام نمود.
این شرکت بیمه بانک میلونیچ را به عنوان طراح انتخاب کرد و از او خواست با فرانک گری، معمار مشهور و مورد احترام کانادایی-آمریکایی شریک شود. به دلیل قدرت بانک و وضعیت مالی در زمان فعلی بودجه این پروژه گسترده بود. این دو معمار در سال 1992 در ژنو با یکدیگر ملاقات و شروع به طوفان فکری و ویرایش ایده اصلی نمودند، آن ها با تلاش فراوان بلاخره توانستند ایده نهایی ساختمان رقصان را ارائه دهند.

ساختمان رقصان 78748748478748577418

سبک ساختمان رقصان

سبک ساختمان رقصان خود نوعی ساختارشکنی معماری مدرن است که از دهه 1980 شروع به ظهور کرد. مشخصه اصلی این طرح تکه تکه شدن، فاقد هرگونه هماهنگی و تداوم در طراحی است. این مضمون همچنین پوست سطح را ویرایش و تغییر شکل می دهد و از اشکال غیرخطی استفاده می کند  که به نظر می رسد زاویه ها را تحریف کرده و معماری عجیبی را ایجاد می کند. هرج و مرج کنترل شده یکی دیگر از ویژگی های این ایده است که در مورد زاویه ها و منحنی های کنار هم قرار گرفته ساختمان توضیح  داده می شود. شکل رقصان این ساختمان توسط تقریبا 100 صفحه بتونی ایجاد می شود که همگی از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند.
در اواسط این ساختمان، دو قسمت اصلی وجود دارد که سازه را تشکیل می دهد. قسمت اول یک برج شیشه ای است که توسط ستون های منحنی پشتیبانی می شود و قسمت دوم دارای قالب های ناهموار و پنجره های کج است که به مضمون آشفته آن می افزاید. پنجره ها دارای قاب های برآمده ای  هستند که جلوه ای 3 بعدی را برای تغییر چشم انداز ایجاد می کنند.

 

طراحی فضای داخلی

جیژینا در جنوب شرقی موراویا در جمهوری چک متولد شد و با تلاش فراوان توانست به یک معمار و طراح داخلی مشهور تبدیل گردد. وی مهندسی و معماری را در آکادمی هنرهای زیبا پراگ آموخت و بعداً در سال 1968 به لندن نقل مکان کرد.
او از اواسط دهه 80 شروع به کسب شناخت و تجربه نمود تا بتواند با تجربه فراوان نسبت به معماری سازه ها اقدام نماید. در ابتدا اقدام به طراحی مغازه های خرده فروشی، ایجاد مشاغل و ایجاد ارتباط های بسیاری نمود . این معمار انگلیسی تعداد زیادی از فضای داخلی خانه رقص را طراحی کرده است. باید گفته شود که هر 9 طبقه زیر زمینی داخلی و 2 طبقه زیر زمینی بیرونی این سازه توسط این معمار مشهور طراحی و ساخته شده است.
با نگاهی به ساختمان رقصان  به این موضوع پی خواهید برد که معمار در هنگام طراحی این سازه تدبیر خاصی را پیش گرفته است. به گونه ای که مناطق تجاری در لابی و طبقه اول به صورت نامتقارن طراحی شده و زیبایی و جذابیت بسیاری را پدید آورده است. فضای داخلی این ساختمان مشهور همچنین شامل شش طبقه فضای اداری، یک رستوران در طبقه نهم و راهروهای کوچک و بزرگ است، که هر کدام خلاقیت طراح خود را به وضوح نشان می دهند.ساختمان رقصان 487487458748948945

انتقاد از طراحی این ساختمان

طراحی منحصر به فرد و جنجالی این ساختمان مورد انتقاد بسیاری از افراد قرار گرفت. طراحی غیر سنتی این سازه در آن زمان نوعی هنجار شکنی محسوب می شد، همین موضوع موجب گشت تا مورد انتقاد بسیاری از افراد زمان خود قرار گیرد. ساختمان رقصان  در میان بنا های تاریخی  که به خاطر ویژگی های باروک و آرت نوو معروف هستند، دیده می شود. طراحی این بنا  ترکیبی از ساختار شکنی و مدرنیسم کاملاً متفاوت از سبک های گوتیک است که بسیاری از ساختمان ها و کلیساها از آن استفاده امروزه با الگو برداری از این ساختمان، از آن بهره می برند.

خانه رقصان که ظاهر و معماری عجیبی دارد در تمام جهان به شهرت رسیدهاست ، سالانه مردم زیادی برای بازدید به پایتخت جمهوری چک  ، پراگ می آیند . ساخت این بنا از سال 1994 آغاز شد و به مدت دو سال طول انجامید ، معماری خانه رقصان به سبک معماری ساختار شکن است ، که توسط دو معمار آمریکایی و کرواتی ، فرانک گری و ولادو میلونیک ، طراحی شده است . در بالای ساختمان نیز ساختاری خاص قرار داده اند که به خاطر شکل و ظاهرش به آن ستاره دریایی می گویند.

این ساختمان شامل ۹ طبقه است و اتاق و سالن های داخل آن بدون هیچ تقارن و تناسبی ساخته شده است . این ساختمان به نام های خانه رقصان، ساختمان رقصان، گینگر و فرد یا خانه مست نیز معروف شده است. پراگ پایتخت جمهوری چک، یک شهر غنی از مکان ها و مناظر توریستی متنوع است که یکی از پربازدیدترین آن ها، مکان های تاریخی است. ولی در بین این بناهای تاریخی، تعداد قابل توجهی ساختمان مدرن نیز وجود دارد که مردم از دیدن آن ها لذت می برند  خانه رقصان از دفاتر اداری، رستوران ها، گالری هنری و مرکز کنفرانسی تشکیل شده است. البته در طبقه آخر آن نیز تراسی با منظره فوق العاده زیبا به طبیعت و شهر وجود دارد که واقعا دیدنی است.

 

نمایشگاه های هنری خانه رقصان

هدف این گالری کشف هنرمندان جوان و کمک به آنها برای کسب شناخت از عموم مردم و متخصصان این زمینه است. این گالری هنرمندان محلی را در جهت ارتقا و پیشرفت یاری می دهد و به آنها فضایی می دهد تا آثار خود را در جامعه خود به نمایش بگذارند.عموم مردم می توانند با مراجعه به وب سایت گالری خانه رقص، از نمایشگاه های پیش روی این ساختمان مطلع شوند.این گالری همچنین می خواهد با فراهم آوردن فرصت های آموزشی، عموم مردم را با دنیای هنر آشنا و زمینه ها را برای پیشرفت هنری عموم مردم فراهم آورد.تورها، سخنرانی ها و گفتگوهای آزاد در دسترس عموم مردم قرار دارد تا  هر کسی که می خواهد درباره یک نمایشگاه خاص، سبک هنری یا تاریخچه هنر اطلاعات بیشتری کسب کند، از این برنامه های همگانی استفاده نماید.ساختمان رقصان 456478484848484

هتل لوکس ساختمان رقصان

ساختمان رقصان همچنین دارای یک هتل لوکس برای آخر هفته های افرادی است که قصد دارند تجربه های جدیدی را به تجارب قبلی خود بیافزایند.هتل Dancing House دارای چشم انداز عالی از Vltava، یک رستوران، بار و یک فضای کاملاً جذاب است.هر کدام از این اتاق های دارای یک تهویه مطبوع جداگانه، یک تلویزیون صفحه تخت، دستگاه قهوه ساز، وای فای رایگان، حمام اختصاصی و لوازم بهداشتی رایگان می باشد.برای پرسیدن هرگونه سوال مهم و لذت بردن از صبحانه در هتل می توانید از سرویس میز پذیرش 24 ساعته استفاده کنید. با قرار گرفتن در فاصله مناسب کمتر از یک مایل از پل چارلز و میدان ونسلاس، توانایی اقامت در این اقامتگاه بی نظیر تجربه ای ماندگار و دوست داشتنی خواهد بود.

 

برنده بهترین طرح سال 1996

در سال 1996 ساختمان رقصان برنده بهترین طرح سال گشت.ساختار جالب شکل گرفته قرار است یادآور یک زوج رقصنده باشد. منحصر به فرد بودن معماری و تاریخچه موجود در خلقت انگیزه آمریکا را برای معرفی این ساختمان به عنوان طرح برتر سال افزایش داد.

قرار گیری شکل این خانه بر روی سکه کرونا

شکل کلی خانه رقص بر روی سکه 2000 کرونا چک که توسط بانک ملی صادر شده بود، قرار گرفت. این سکه یک سکه طلایی و مدور است و از دو طرف برجسته گشته است. وزن سکه 6.22 گرم، قطر 20 میلی متر ، ضخامت 1.55 میلی متر می باشد.

ساختمان رقصان 7485741854154158415845

گردشگری

 

ساختمان رقصان یک بنای منحصر به فرد از نظر معماری است که توجه هزاران گردشگر را که از این شهر زیبا بازدید می کنند به خود جلب می نماید. همراه با قلعه پراگ، کلیسا های زیبا، رستوران های سنتی و میخانه های بی پایان از جمله انگیزه های لازم برای گردشگران بازدید کننده از این شهر می باشد.  این ساختمان هنری یک جاذبه گردشگری معروف و محبوب برای همه کسانی است که از پایتخت کشور بازدید می کنند.
اما استار یک فوتبالیست حرفه ای است که طی 4 سال گذشته به دور اروپا سفر کرده است. او هنگامی که از پیاده روی در بلندترین قله های هر کشور و بازدید از مکان های گردشگری شهر های مختلف لذت می برد سعی کرد از این شهر معروف و این بنای بی نظیر نیز دیدن نماید.

 

سخن پایانی

در آخر باید به این نکته توجه فرمایید که در صورت سفر به شهر پراگ حتما از ساختمان رقصان بازدید کرده و از معماری بی نظیر این برج نهایت لذت را ببرید. شما همچنین می توانید به عنوان یک مهندس و یا معمار تازه کار با مطالعه گسترده در رابطه با نکات کلیدی مورد استفاده در معماری و ساخت این برج بر تجربیات خود افزوده و اقدام به ساخت آثاری بی نظیر و ماندگار در سراسر جهان نمایید. اگر به دنبال ساخت برج و یا ویلا در جاجرود هستید  نیز می توانید با بهره گیری از نکات استفاده شده در ساخت این سازه، نسبت به ساخت ساختمان هایی بی نظیر و زیبا در سراسر کشور عزیزمان ایران بپردازید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه