پل‌های معروف جهان

27 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
پل‌های معروف 6384563468946486848

پل ها از زمان‌های بسیار دور تاریخی وجود داشته‌اند. با توسعه تمدن ها و طراحی شهری، مهندسان و معماران دست به دست هم دادند تا سازه هایی داشته باشند که نه تنها کاربردی و ایمن باشد بلکه از نظر بصری جذاب و برانگیزاننده تفکر نیز باشد. امروزه پل ها بخشی اساسی از مناظر شهری را به خود اختصاص داده اندو اهمیت آنها فراتر از شکل فیزیکی آنها است. همین موضوع آن‌ها را به نمادهای پیشرفت فرهنگی و سیاسی تبدیل کرده است. امروزه پل‌های معروف بسیاری در سراسر جهان بنا شده‌اند که سالانه میلیون‌ها بازدید کننده را به خود اختصاص می‌دهند. ما در ادامه این مقاله به معرفی برخی از معروف‌ترین پل‌های جهان خواهیم پرداخت و آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

پل‌های معروف جهان 6896896887978

پل گلدن گیت، سانفرانسیسکو

پل نمادین Golden Gate با الهام از سبک آرت دکو  در ماه مه سال 1937 افتتاح شد. رنگ اصلی پل، نارنجی بین المللی است، رنگی که توسط معمار و مهندس آن، ایروینگ مورو و جوزف اشتراوس انتخاب شده است تا ساختار برای همیشه برجسته باشد.

ایماژ پونته وکیو، فلورانس

این پل قوسی در فلورانس سال 1345 ساخته شده است. این پل همیشه مورد توجه تجار معروف قرار گرفته است همین موضوع موجب گشت که تجار بسیاری در بالای این پل به تجارت بپردازند. در پایان قرن شانزدهم به دلیل بو و زباله ناشی از فعالیت قصابان و چرم سازان، تنها به طلافروشان و جواهر سازان اجازه فعالیت در بالای این پل داده شده است. این پل به عنوان یکی از پل‌های معروف جهان توانسته است تاثیر بسیاری در رونق اقتصادی کشورش داشته باشد.

پل هلیکس، سنگاپور

این پل یکی از مشهورترین  پل عابر پیاده در سنگاپور می‌باشد که از طراحی منحنی شکل گرفته شده از ساختار DNA ساخته شده است. پل هلیکس همچنین مکانی عالی برای تماشا کردن مناظر باشکوه سنگاپور است.

پل بروکلین، شهر نیویورک

پل بروکلین محله های منهتن و بروکلین را به هم متصل می کند و قدمت آن به سال 1883 بر می گردد. برج های گرانیتی و سنگ آهکی این شهر همراه با طاق های گوتیک آن را به یکی از شناخته شده ترین نشانه های جهان تبدیل کرده است.

پل‌های معروف جهان 49684789487418

پل زنجیره ای Szechenyi، بوداپست

 مجارستان اولین پل دائمی برای اتصال دو قسمت بوداپست، بودا و آفت را در سال 1849 افتتاح نمود. این پل معروف به گونه‌ای است که مجسمه های شیر از هر دو ورودی آن محافظت می کنند. دو برج قوسی شکل کل ساختار این برج را که حدود 5200 تن وزن دارد پشتیبانی می کنند.

پل شیخ زاید، امارات متحده عربی

پل قابل توجه شیخ زاید در ابوظبی به دلیل طراحی پیچیده هفت سال به طول انجامید. این پل با الهام از شکل تپه‌های شنی ساخته شده است.

پل منهتن، نیویورک

پل منهتن با دارا بودن 6 هزار و 855 فوت طول یک پل معروف و طویل می‌باشد.  طاق و ستون‌های این پل توسط شرکت معماری Carrere & Hastings، که از آثار کلاسیک اروپا الهام گرفته، طراحی شده است.

 

پل های معروف جهان 4984854185418541854185

پل خلیج هانگزو، چین

پل خلیج هانگزو یک دستاورد دیدنی معماری و مهندسی است. طول آن 23 مایل است که آن را به طولانی ترین پل عبور از دریا در جهان تبدیل می کند.  با اینکه در حوالی این پل توقف در جاده مجاز نیست اما یک سکوی دید بزرگ به نام زمین بین دریا و آسمان در وسط آن قرار دارد که فرصت های زیادی را برای گشت و گذار و همچنین خرید، اقامت و ناهار خوری فراهم می کند. برج گشت و گذار 19 طبقه بالاتر از پل قرار دارد و چشم اندازهایی کاملاً نفسگیر از کل خلیج هانگزو را ارائه می دهد.

پل بندرگاه سیدنی، سیدنی

این پل قوسی زیبا که از بندر سیدنی عبور می کند و شهر و ساحل شمالی را به یکدیگر متصل می کند، در سال 1932 افتتاح شد. ساختار قوس برجسته آن در قله خود به 440 فوت بالاتر از سطح دریا می رسد و 39000 تن وزن دارد. طراحی آن از پل Hellgate در شهر نیویورک الهام گرفته شده است.

پل واسکو دا گاما، لیسبون

پل واسکو دا گاما در لیسبون که بیش از 10 مایل طول دارد و در سال 1998 افتتاح شده است،  طولانی ترین پل در اروپا است. این سازه به نام کاوشگر پرتغالی واسکو دا گاما در بزرگداشت صدمین سالگرد بازگشت وی از هند در سال 1498 نام گذاری شده است.

پل چاپل، سوئیس

پل چاپل که در لوسرن زیبا واقع شده است، دهانه رودخانه Reuss است و شهر جدید را به شهر قدیمی قرون وسطایی متصل می کند. این پل قدیمی ترین پل سرپوشیده اروپا به حساب می آید و قدمت آن به سال 1332 برمی گردد که به عنوان بخشی از استحکامات شهر ساخته شده است. این پل معروف سالانه گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد.

پل چنگ یانگ، چین

 پل چنگ یانگ، یکی از دیدنی ترین پل های پوشیده شده در جهان‌ است که به نام پل باد و باران نیز در چین شناخته می شود. این پل دارای سه پایه سنگی و پنج غرفه است. پل چنگ یانگ کاملاً از سنگ و چوب ساخته شده است؛ اما جالب ترین نکته در رابطه با این پل معروف این است که در ساخت کل سازه حتی یک میخ استفاده نشده است. به نظر شما آیا امکان بهره‌گیری از نکات به کار گرفته شده در ساخت این پل برای ساخت ویلا در مازندران به شیوه ساخت این پل فراهم است؟ آیا امکان دارد که مهندسان داخلی با تکیه بر قدرت و توان خود بتوانند در شهرهای شمالی کشور نیز به ساخت چنین پل معروف اقدام کنند؟

پل های معروف جهان 4848548548548541

 

پونت الکساندر سوم، پاریس

این پل یکی از پل‌های معروف و بسیار زیبا در جهان می‌باشد که Grand و Petit Palais را به Hôtel des Invalides متصل می کند. این پل بی نظیر برای نمایشگاه جهانی در سال 1900 ساخته شده است. این پل مجلل نماد دوستی بین فرانسه و روسیه می‌باشد و به نام امپراطور روسیه الكساندر سوم نامگذاری شده است.

پل قدیمی موستار

پل قدیمی موستار که در شهر تاریخی موستار واقع گردیده است، یک پل سنگی قوسی به طول 94 فوت است که در قرن شانزدهم توسط عثمانی ها ساخته شده است.متاسفانه این پل در طول جنگ بوسنی بین سالهای 1992 و 1995 آسیب دیده و دچار تخریب گشته است.پس از آسیب دیدگی یک ائتلاف بین المللی به رهبری یونسکو و بانک جهانی سرمایه لازم جهت بازسازی این پل را تامین کرد.این پل معروف همراه با شهر قدیمی موستار، اکنون به گفته یونسکو نمادی از همزیستی جوامع مختلف فرهنگی، قومی و مذهبی تلقی می شود.

پل مکیناک، میشیگان

پل مکیناک (ملقب به Mighty Mac) در سال 1957 فرآیند ساختش به پایان رسید، این پل شبه جزیره پایین و بالا میشیگان را به هم متصل می کند.برای ساخت این سازه 5 مایلی 350 مهندس و 3500 نفر فعالیت کردند تا در نهایت این پل معروف جهانی ساخته شود.این پل هنوز هم یکی از پنج پل معلق طولانی جهان می‌باشد.

در کشور ما نیز پل‌های بسیاری وجود دارد که در فرایند ساخت آن‌ها هزاران نفر مشغول به ساخت شده‌اند. شاید جالب باشد بدانید که کاهش هزینه‌های ناشی از ساخت‌وساز به دست مهندسان و معماران قدر و توانای کشورمان امکان‌پذیر می‌باشد. با نگاهی به برج‌های ساخته‌شده در شمال کشور و همچنین بناهای بسیار زیبایی که در سراسر کشور عزیزمان پی‌ریزی و ساخته شده‌اند به‌راحتی می‌توان فهمید که ما از مهندسان و پیمانکاران بسیار قدر برخوردار می‌باشیم که می‌توانند در کمترین زمان ممکن نسبت‌به ساخت سازه‌هایی زیبا و مستحکم اقدام نمایند.

پل‌های معروف جهان 46948478484854

خلیج پل، کالیفرنیا

طلا راش که در طول قرن نوزدهم منطقه خلیج را فرا گرفت، منجر به هجوم عمده مردم به سانفرانسیسکو و اوکلند گشت. در پی این اتفاقات نیاز به پلی که بتواند هر دو جامعه را به هم متصل کند دیده شد.پل  Bay Bridge از سه پل کوتاهتر تشکیل شده است. این سه پل شامل دو پل معلق که مرکز شهر سانفرانسیسکو را به جزیره Yerba Buena متصل می کنند و یک پل کنسول دار که از Yerba Buena شروع می شود و به Oakland ختم می شود.

پل جرج واشنگتن، نیویورک و نیوجرسی

این پل طولانی ترین پل جهان می‌باشد که  3500 فوت طول دارد.طراحی آن توسط مهندس سوئیسی، اوتمار امان امان، چنان حرفه‌ای انجام گشت که در سال 1947، لوکوربوزیه، معمار مشهور فرانسوی آن را زیباترین پل جهان معرفی کرد.

 

سی و سه پل، ایران

پل باشکوه الله وردی خان یکی از 11 پلی است که در رودخانه زاینده رود در اصفهان واقع شده است. این پل بیش از 400 سال قدمت دارد و نمونه زیبایی از معماری ایرانی است. این پل معروف دارای 33 قوس است و بیشتر به عنوان فضایی برای جمع آوری و تفریح ​​طراحی شده است.

پل ریالتو، ونیز

این پل قدیمی و قوس دار در اواخر قرن شانزدهم به سبک رنسانس ساخته شد و حدود 250 سال تنها پل عبور کننده از کانال بوده است.

پل آکاشی-کای کیو، ژاپن

پل آکاشی-کای کیو كه به پل مروارید نیز معروف است، نه تنها طولانی ترین پل معلق جهان است بلكه یكی از بلندترین پل های معروف جهان نیز می‌باشد. بلندی این پل به  928 فوت می‌رسد.این سازه یک شگفتی مهندسی است که برای مقاومت در برابر زلزله ای با بزرگای حداکثر 8.5 و سرعت باد تا 181 مایل در ساعت طراحی شده است.

سیدنی ، پل بندرگاه سیدنی

پل بندرگاه سیدنی که به نام پل هاربر هم شهرت دارد یکی دیگر از معروف ترین پل های دنیا است ، این پل برای مرتبط کردن ساحل شمالی با منطقه مرکزی شهر ساخته شده و در شهر سیدنی استرالیا قرار گرفته است . جالب است بدانید که پل هاربر در سال 1932 افتتاح شده و به بزرگترین پل قوسی فولادی در دنیا به حساب می آید .

جالب است بدانید که با توجه به دمای هوا ، این پل تا 18 سانتی متر منقبض تر و منبسط تر می شود . این پل یکی از پل های معروف دنیا است که علاوه بر رفت و آمد عابران پیاده ، مسیری برای عبور اتومبیل ها ، یک ریل راه آهن و مسیر دوچرخه سواری نیز میباشد . با توجه به اینکه ظاهر این برج کمی عجیب و غریب است ، به ” جالباسی ” نیز معروف است ، زمان ساخت این پل چیزی نزدیک به 8 سال طول کشید و سپس برای مردم بازگشایی شد .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه