حقایقی در رابطه با برج بلم.

27 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
برج بلم 56849685684768678698

برج بلم یا برج سنت وینسنت یک برج مستحکم پرتقالی است که در کلیسای مدنی سانتا ماریا د بلم در شهرداری لیسبون، کشور پرتغال واقع شده است. این برج به دلیل نقش مهمی که در اکتشافات دریایی پرتغال ایفا کرده در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این سازه توسط پادشاه جان دوم به عنوان بخشی از سیستم دفاعی در دهانه رود تاگوس و دروازه تشریفاتی به لیسبون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این برج که در اوایل قرن شانزدهم ساخته شده، نمونه برجسته ای از سبک مانوئل پرتغالی را به نمایش می‌گذارد.در ساخت این برج علاوه بر سبک معماری مانوئل از دیگر سبک‌ها نیز بهره گرفته شده است.

این سازه مستحکم از سنگ آهک لیوز ساخته شده و یک سنگر و یک برج چهار طبقه 30 متری (98.4 فوت) تشکیل داده است. این برج در جزیره ای کوچک در رودخانه تاگوس نزدیک ساحل لیسبون ساخته شده است و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد. حقایق بسیاری در رابطه با این برج با شکوه وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

برج بلم 416441541584584147

معروفیت گسترده برج بلم

با اینکه برج بلم معروف ترین بنای دیدنی کشور پرتغال می‌باشد اما معمولا کمتر کسی این برج را به طور کامل می‌شناسد.
بدون شک این سازه مشهورترین جاذبه لیسبون و همچنین مشهورترین مکان دیدنی کشور پرتغال است. به طور کلی تخمین زده می‌شود که سالانه 500000 بازدید کننده از این برج بی‌نظیر بازدید می‌کنند اما متاسفانه هیچ کس از این افراد این برج را به طور کامل نمی‌شناسند. این برج می‌تواند به عنوان الگویی برای تمامی معماران و برج سازانی قرار گیرد که به فکر خلق آثاری هنری و ماندگار می‌باشند.

ما نیز در کشور خود برج‌ها و ویلاهای گسترده‌ای را داریم که به دست مهندسان حرفه‌ای و توانای داخلی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که هر کدام هنر و توانایی سازنده خود را فریاد می‌زند.این برج به عنوان جایگزینی برای کشتی ساخته گشته است.در زمان سلطنت جان دوم، وی دستور داد كه كشتی دائمی در خلیج بلم مستقر شود تا خط ساحلی را از تهدیدهای قریب الوقوع و یا حمله محافظت كند.
او بر این باور بود که با ساخت این کشتی دائمی می‌تواند تهدیدهای پیش رو را پیش بینی کند و در پاسخ به تهدیدات قوی تر عمل کند.

جالب است بدانید که این کشتی تنها در زمان سلطنت وی باقی ماند و در زمان جانشین وی، پادشاه مانوئل اول مورد بازنگری قرار گرفت. مانوئل به این موضوع می‌اندیشید كه ساختن يك برج دائم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از داشتن كشتي روي آب است و بنابراین دستور داد که ساخت برج بلم هر چه سریع تر شروع گردد. هنگامی که ساخت و ساز آغاز شد، فرایند ساخت در یک جزیره کوچک انجام شد که درست در کنار ساحل، وسط رودخانه شناور بود اما امروزه دیگر خبری از یک جزیره مستقل نیست.

معماری بی‌نظیر این برج

گفته می شود که فرایند معماری این برج توسط شخصی به نام Francisco de Arruda انجام گردیده است.فرانسیسکو با استفاده از سبک سنتی مانوئلا که در آن زمان بسیار محبوب بود سعی کرد که یک اثر معماری هنری بی‌نظیری را خلق نماید.این معماری همچنین معماری اواخر گوتیک پرتغالی نیز نامیده می‌شود. پیش از ساخت برج، فرانسیسکو مسئول ایجاد قلعه های پرتغال در مراکش بود و از این طریق تجربیات بی‌نظیری کسب نموده بود. وی در معماری این برج با استفاده از ترکیب نماد‌های دریایی سعی کرده است که آثاری بی نظیر خلق نماید.

برج بلم 6534165341

ثبت برج بلم توسط یونسکو

برج بلم پس از اثبات وجود طولانی مدت به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های کشور در سال 1983 به لیست آثار خاص یونسکو اضافه گردیده است. این لیست لیستی از تعدادی میراث جهانی است که توسط یونسکو شناخته گردیده است. ثبت این برج در این لیست یکی دیگر از عوامل معروفیت بیش‌تر این برج می‌باشد.
دلیل ثبت این برج در لیست آثار خاص یونسکو ماندگاری طولانی مدت این برج در برابر حوادث مختلف می‌باشد. از جمله دلایل استحکام بالای این برج می‌توان به دقت و توجه بسیار بالا بر فرآیند ساخت این برج اشاره کرد. به نظر شما با بهره گیری از این نکات می‌توان به ساخت برج در مازندران اقدام کرد و برج‌های مستحکمی را ساخت.

موقعیت برج در هنگام زلزله تغییر مکان داده است.

دلیل اینکه این برج دیگر جزیره ای از خود ندارد یا به اصطلاح در جزیره‌ای مستقل قرار ندارد، همه به لطف زمین لرزه بزرگی است که این شهر را در سال 1755 لرزاند. مسیر رودخانه در زلزله تغییر مکان داد  و جزیره برج کوچک را به زمین نزدیک کرد و در نهایت با گذشت زمان این دو را ادغام شدند. امروزه برج بلم به سادگی یک برج در ساحل رودخانه ظاهر می شود. تصور اینکه این رود قرن‌ها پیش به عنوان جزیره‌ای مستقل شناخته می‌شده است کمی دشوار است. آسیب ندیدن این برج در اثر زلزله می‌تواند بیان‌گر استحکام بسیار بالای این برج باشد. این استحکام یکی از دلایل توجه ویژه محققان معماری و عمران به این برج می‌باشد.

تزئینات برچ بلم

به عنوان یک سازه دفاعی ، برج بلم تزئینات بسیار زیبایی را در نمای خارجی خود به نمایش می گذارد ، حتی میتوان ادعا کرد که فضای داخلی آن به اندازه نمای خارجی آن از جاذبه و زیبایی بسیاری برخوردار نیست . بالکون ها با تزئیناتی غنی از سنگ آهکی تراشیده شده اند که خود انعکاس دهنده ثروت  کشور پرتغال در دوران مانوئلین است . قسمت پایین برج از یک پایه 6 ضلعی با منارهای کوچکی به سبک معماری مورها در هر گوشه تشکیل شده و یک انبار توپ در این قسمت نیز وجود داشت . جالب است بدانید که در گذشته طبقه همکف آن به عنوان زندان استفاده می شد ، تراس بالای آن نیز دارای تندیسی از مریم مقدس و فرزندش می باشد که مردم اعتقاد داشتند مسافران دریا را محافظت می کند  .

فضای داخلی برج بلم دارای چندین سطح است.

با اینکه فضای داخلی و خارجی برج بلم هر دو نشانگر هنر دست معمارانی قدر و توانا می‌باشد اما فضای داخل این برج حرفه‌ای تر ساخته شده است. این فضا در سه سطح ساخته گردیده است.سطح اول سالن فرماندار، سطح دوم سالن شاه و سطح سوم سالن تماشاگران می‌باشد.

برج بلم 645845847158447

برج بلم یکی از عجایب هفتگانه است.

برج بلم به عنوان یکی از عجایب هفتگانه پرتغال نامیده شده است.شش شگفتی دیگر به شرح زیر است: صومعه Jerónimos (درست روبروی برج بلم و کاملاً زیبا)، کاخ ملی پنا در Sintra، قلعه Abidos، صومعه Alcobaça، صومعه Batalha و قلعه Guimarães از دیگر شگفتی‌هایی می‌باشد که لازم است هر فردی از آن‌ دیدن نماید.هنگام سفر به کشور پرتغال، سعی کنید که از همه این آثار هنری و معماری شگفت انگیز بازدید نمایید. بازدید از هر کدام از این آثار کمتر از یک ساعت زمان شما را خواهد گرفت.

 

این برج زمانی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشتگان دور از اکثر برج‌ها به عنوان زندان و مکانی برای شکنجه افرادی که عملی بر خلاف قوانین دولت داشته اند استفاده می‌شده است. برج بلم یکی از این برج‌هایی می‌باشد که زمانی به عنوان زندان استفاده می‌شده است اما امروزه به دلیل پیشرفت به یکی از برج‌های پیش برنده صنعت گردشگری این شهر کوچک شناخته می‌شود.

مزایای برج بلم برای کشور پرتغال

کشور پرتغال یک کشور کوچک با جمعیت اندک می‌باشد. برج معروف پرتغال تاثیرات بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور ایفا کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

رونق صنعت گردشگری

 

این برج به عنوان یکی از برج‌های معروف جهان محسوب می‌شود که هر ساله بسیاری از افراد را جهت بازدید از خود ترغیب می‌نماید. برج بلم سالانه گردشگران بسیاری را به کشور پرتغال کشانده و از این طریق سود کلانی را برای این کشور ایجاد کرده است.

فرهنگسازی

بازدید افراد مشهور از این برج و همچنین برگزاری سمینارهای علمی و فرهنگی سخنرانان مطرح پرتغالی در این برج موجب گردیده است تا این برج تاثیرات شگرفی را در فرهنگ سازی کشور پرتغال ایفا نماید. این برج تجاری در پیشبرد اهداف فرهنگی بسیار موثر واقع شده و به عنوان یکی از موثرترین مکان‌های فرهنگی این کشور کوچک شناخته می‌گردد.

برج بلم 896546534

رونق اقتصادی

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد این برج یک برج تجاری بسیار بزرگ می‌باشد. این برج تجاری تاثیرات بسیار گسترده ای در رونق تجارت و اقتصاد کشور پرتغال ایفا می‌کند.

سرمشقی برای تمامی مهندسان جهان

برج بلم یکی از برج‌هایی است که در طول زمان مستحکم مانده است. استفاده از نکات عمرانی و معماری خاص در فرآیند ساخت این برج موجب گردیده است تا این برج در برابر تمامی بلاها مستحکم و قوی بماند و حتی زلزله‌های بزرگ نیز نتواند آن را از پای در آورد.
همین عامل موجب گشته‌است تا بسیاری از مهندسان از سراسر جهان جهت بازدید از این برج و پی بردن به نکات عمرانی و معماری این برج به این کشور سفر کرده و بتوانند با سرمشق گرفتن از نکات استفاده‌شده در ساخت این سازه مستحکم به ساخت ساختمان‌ها و برج‌های بلند در سراسر جهان می‌پردازد. بسیاری از مهندسان جوان کشور خودمان که به ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بلند و مستحکم علاقه دارند سعی می‌کنند با بررسی نکات استفاده شده در ساخت چنین برج‌هایی به ساخت برج‌هایی زیبا و قوی در کشور خود بپردازند.

به طور خلاصه

به طور خلاصه باید گفته شود که برج بلم کشور پرتغال از جمله برج‌های هنری و شگفت انگیزی است که توانسته است از بلایای طبیعی بسیاری زنده بیرون آمده و حتی جزیره مستقل خود را در پی این بلایای طبیعی از دست دهد اما محکم بماند. بارها بازسازی شود و در نهایت به یک مرکز تجاری بزرگ و معتبر مبدل شود.

معماری خاص و بی‌نظیر داخل این مرکز تجاری انگیزه‌ها را برای بازدید از فضای داخلی این برج افزایش داده است. این برج در ابتدا به عنوان یک کشتی ثابت برای بالا بردن توان مقاومتی پادشاه  زمان خود مورد استفاده قرار می‌گرفته است که پس از آن به برجی زیبا و مستحکم برای پیشبرد اهداف تجاری تبدیل شده است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه