آنچه که لازم است هر ایرانی در رابطه با برج میلاد بداند.

25 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
برج میلاد 896867847796789686786

 

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

—————————————————————————

برج میلاد یا همان برج معروف ایرانی یک برج چند منظوره در پایتخت ایران می‌باشد. این برج به عنوان ششمین برج بلند و هفدهمین برج مستقل در جهان که بین شهرک غرب و منطقه گیشا تهران واقع شده، شناخته شده است.
ارتفاع این برج طویل از پایه تا انتهای آنتن ۴۳۶)۵ متر می‌باشد و از یک غلاف بزرگ با دوازده طبقه تشکیل شده که سقف آن در ۳۱۵ متری می‌باشد.
این برج معروف ایرانی به عنوان بخشی از مجموعه ای به نام تجارت و کنوانسیون بین المللی تهران شناخته گردیده. این مجموعه شامل یک هتل پنج ستاره، مرکز همایش ها، مرکز تجارت جهانی و پارک فناوری اطلاعات می‌باشد. لازم به ذکر است برج بلند قامت میلاد چهارمین برج  بلند مخابراتی جهان نیز شناخته شده.

برج میلاد 7878444155648849684

تاریخچه برج میلاد

برج میلاد بخشی از پروژه شهستان پهلوی بود که در سال ۱۹۷۰ میلادی طراحی شد. این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ توسعه برای دولت جدید پهلوی و مرکزی بزرگ و تجاری برای تهران طراحی گشت اما تنها پروژه برج این طرح به مرحله ساخت رسید و مابقی طرح‌ها هرگز ساخته نشد. در پی یک مسابقه بین المللی، این پروژه به شرکت Llewelyn Davies عطا گشت. ساخت این سازه طویل ایرانی در تاریخ ۱۹ آگوست ۱۹۷۵، با بازدید شاه ایران و شهردار تهران دکتر نیک پی شروع شد. پس از انقلاب اسلامی ایران دولت اسلامی نهایت تلاش خود را به کار برده تا زمینه دیگری برای ساخت این برج به وجود آورند و نماد جدیدی را جایگزین نماد پهلوی کنند.

معماری برج میلاد

برج میلاد به عنوان یکی از مهم ترین سازه‌های ساخت بشر معرفی شده که از معماری فارق‌ العاده بهره می‌برد. هشت ضلعی بودن این برج در کنار دارا بودن دیواره‌های داخلی و بال‌هایی که شکل ذوزنقه اطراف این برج را احاطه کرده‌اند از جمله دلایل خاص بودن معماری این برج شناخته شده‌اند. این برج دارای راسی به ارتفاع ۲۸۰ و قطر ۶۰ متر می‌باشد که توانسته است ظاهری زیبا به این نما بخشد.  در ساخت بدنه این سازه تقریبا ۳۳۰۰۰ متر مکعب و در ساخت کل برج تقریبا ۶۳۰۰۰ متر مکعب بتن به کار رفته است. با نگاهی به این نمای تاریخی خواهید دید که مهندسان و معمارانی که در ساخت این بنا دست داشته اند چقدر ماهر و چیره دست بوده اند. وزن سنگین این سازه با استفاده از صفحات فلزی مقاوم شده است.

برج میلاد 4894968489684894

آسانسورهای برج میلاد تهران

آسانسورهای برج میلاد در سه قسمت ساخته شده اند:
1) آسانسورهای قسمت پایین برج (لابی)

2) آسانسورهای پرسرعت در وسط برج

3) آسانسور برای قسمتهای بالاتر برج (قله برج)

  • بخش پایین دارای چهار آسانسور است که هر کدام با سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه، ظرفیت ۱۶۰۰ کیلوگرم و طول مسیر ۲۷ میلی متر را متحمل می‌شوند.
  • بخش میانی دارای شش آسانسور است که در سه گروه دوبلکس با مشخصات زیر نصب شده است:
  • یک آسانسور بلند مرتبه
  • شیندلر ۷۰۰
  • سرعت: ۷ متر بر ثانیه
  • ظرفیت ۱۸۵۰ کیلوگرم
  • طول مسیر: ۳۰۲ متر
  • یک آسانسور بلند مرتبه دیگر
  • شیندلر ۷۰۰
  • سرعت: ۷ متر بر ثانیه
  • ظرفیت ۴۰۰۰ کیلوگرم
  • طول مسیر: ۲۹۶ متر
  • دو آسانسور بلند مرتبه
  • شیندلر ۷۰۰
  • سرعت: ۷ متر بر ثانیه
  • ظرفیت ۱۸۵۰ کیلوگرم
  • طول مسیر: ۲۸۶ متر
  • دو آسانسور بلند مرتبه
  • شیندلر ۷۰۰
  • سرعت:۷ متر بر ثانیه
  • ظرفیت ۱۸۵۰ کیلوگرم
  • طول مسیر: ۲۹۲ متر
  • قله برج دارای دو آسانسور است که هر کدام با سرعت ۱/۶ متر بر ثانیه، ظرفیت ۱۶۰۰ کیلوگرم و طول مسیر ۲۷ متر را متحمل می‌شوند.

برج میلاد 4987498456848

همه آسانسورهای برج میلاد از استاندارد EN 81 برخوردار هستند و در بعضی موارد از حد استاندارد نیز فراتر رفته اند، به عنوان مثال درها به مدت دو ساعت در برابر آتش مقاوم هستند. علاوه بر این، یک سیستم احیا نصب شده بر روی آسانسورها، برق DC اضافی را به شبکه اصلی برج منتقل می کند. درهای اصلی دو قطعه هستند که از وسط باز می شوند. خروجی های اضطراری به عنوان انتقال به آسانسورهای همسایه از طریق دیوار کابین و راه پله روی سقف کابین قرار دارند.

مقاومت

ساختار و مهندسی خاص این سازه موجب گشته تا در صورت هر گونه اتفاق هیچ آسیبی به این نمای فوق العاده وارد نگردد. به گونه ای که می‌توان گفت این سازه در برابر باد، صاعقه و زلزله مقاوم بوده و این سه عامل هیچ گونه آسیبی به او وارد نمی‌کنند.

بتن ریزی دقیق و فنی این ساختمان یکی از عواملی است که برج میلاد را در برابر حوادثی چون زلزله مقاوم می‌نماید. این سازه آنقدر محکم است که می‌تواند حتی در برابر تند ‌باد ها نیز مقاوم باشد. مرتفع بودن این برج موجب گشته تا به طور مستقیم در تماس با صاعقه قرار گیرد اما استفاده از کابل‌های مسی در ساخت آن مانع از آسیب دیدگی آن می‌گردد.

کاربرد برج میلاد

برج میلاد با اینکه با هدف ایجاد بنای یادبود و نمادی برای تهران و پاسخگویی به نیازهای ارتباطی و تلویزیونی شهر ساخته شد اما امروزه وظایف بسیار بزرگ‌تری را بر عهده دارد که در ادامه به برخی از این وظایف خواهیم پرداخت.

ایجاد و توسعه یک شبکه دسترسی بی سیم

پیشرفت‌های دانش و تکنولوژی موجب گشته است تا سیستم های‌ جدید تلویزیون و شهری ایجاد گردد. در پی این پیشرفت لازم بود که زیر ساخت‌های مناسب جهت استفاده در سیستم‌های جدید تلویزیونی توسط برج مرتفع ایرانی فراهم گردد.

بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیون

بهینه سازی پوشش رادیو و تلویزیون یکی دیگر از وظایفی است که برج میلاد توانسته است با تلاش متخصصین و کاربلدان این حوزه از پس آن سر بلند بیرون آید.

هواشناسی

مرتفع بودن این برج موجب گشته است تا پژوهشگران هواشناسی بتوانند با بهره گیری از ارتفاع این سازه مرتفع به پیشبینی‌هایی دقیق در رابطه با هوا شناسی پی ببرند.

برج میلاد 2587686896868

 

کنترل ترافیک

کنترل ترافیک یکی دیگر از طرح‌هایی بود که به وسیله برج میلاد توانست با موفقیت راه اندازی و انجام گیرد.

توسعه و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و جستجو

در واقع ما توسعه و بهینه سازی پوشش شبکه های بی سیم و جستجو خود را مدیون بلندترین سازه ایرانی می‌باشیم.

ایجاد جاذبه گردشگری و تأمین فضاهای گردشگری

بدون اغراق یکی از اصلی‌ترین دلایل جذب گردشگر از سراسر جهان و تامین فضاهای گردشگری در جهان، برج میلاد می‌باشد. این برج زیبا و بی‌نظیر موجب شده‌است که هر ساله افراد زیادی از کشورهای مجاور و همچنین شهرهای اطراف جهت بازدید از این سازه بی‌نظیر ترغیب شوند.  رستوران‌های ویژه، سکوهای دید باز و بسته، ایوان های هنری، گنبد آسمان، موزه مشاهیر ایران، موزه هدایای شهرداری، فودکورت، واحدهای تجاری، فضاهای نمایشگاهی و امکاناتی از قبیل مرکز همایش های بین المللی با پنج سالن مختلف، پارک دلفین، پینت بال، یک سینمای هفت بعدی بازی، دو سینما، یک رستوران سنتی، یک کافه آبشار و سایر امکانات از جمله عواملی است که می‌تواند گردشگران را از سر تا سر جهان به خود مجذوب نماید.

رونق تجاری

وجود مراکز تجاری و خرید در این مرکز موجب شده‌است که این سازه نقش و تاثیر خود را در ایجاد رونق کسب‌وکار و تجارت در ایران ایفا نماید.

آشنا شدن با هنرهای اصیل ایرانی

استفاده از هنرهای اصیل معماری در ساخت این سازه مرتفع موجب گشته است تا هر سال معماران بسیار زیادی از سراسر جهان برای آشنا شدن با هنرهای اصیل ایرانی در زمینه معماری و ساختمان‌سازی به بازدید از این برج بپردازند.

برج میلاد 478558769898

آشنا شدن با تاریخ ایران

موزه‌های موجود در برج میلاد این زمینه را فراهم کرده‌است که مردم ایران و سراسر جهان به‌راحتی بتوانند با بازدید از این موزه‌ها با تاریخچه ایران باستان آشنا گردند.

فرهنگ‌سازی

برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی و بین المللی در این برج یکی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ها را برای ساخت و ایجاد فرهنگ غنی ایرانی و معرفی این فرهنگ به سایر مردم جهان فراهم نماید.

حقایقی در رابطه با برج میلاد
  • با مساحت 13000 متر مربع، برج میلاد ایران به عنوان اولین ساخت و ساز در میان برج های مخابراتی جهان قرار دارد.
  • رستوران گردان برج میلاد بزرگترین رستوران گردان جهان با نمای پانوراما از تهران می‌باشد.
  • بستنی طلا قبل از اینکه توسط شهرداری تهران ممنوع شود، در رستوران گردان برج میلاد سرو می شده است.
  • گفته می‌شود که برج تهران در خط گسل زلزله غربی واقع شده است.
  • ساخت این برج، یازده سال به طول انجامید و بیش از پنج میلیارد دلار هزینه داشت.
  • حال به این نکته توجه فرمایید که آیا امکان ساخت چنین برجی که کارایی‌های لازم را داشته باشد در میان برج‌های مازندران است؟
لابی برج میلاد

لابی برج شامل شش طبقه می باشد که در طبقات اول تا سوم آن رستوران بین المللی  ، تریا ، واحد های تجاری و همچنین نمایشگاه وجود دارد . در واقع لابی محل ورود بازدیدکنندگان برج میلاد می  باشد که معماری فوق العاده منحصر به فردی دارد ، در این مکان بانک ، خودپرداز ، محل پذیریش میهمانان و بخش های اداری برج نیز واقع شده است .

مرکز همایش های بین المللی برج میلاد

در واقع یکی از پاتوق های کنسرت گردی تهرانی ها ، مرکز همایش بین المللی برج میلاد تهران میباشد ، که همچون سالن میلاد نمایشگاه بین المللی ، تالار وحدت ، سالن وزارت کشور و برج آزادی تهران  ، ظرفیت بسیار خوبی برای برگزاری کنسرت دارد که چند سال اخیر  محل برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز به شمار می رود .

رستوران گردان برج میلاد تهران

، رستوران گردان برج میلاد تهران درگاه اختصاصی خود را دارد ، رستوران گردان برج میلاد را باید بزرگترین رستوران گردان جهان دانست چرا که ارتفاع 276 متری دارد و غذاهای آن طعمی بینظیر را دارا هستند .

سینما برج میلاد

یکی از پیشرفته ترین سینماهای ایران که از آخرین تکنولوژی روز دنیا بهره مند است در این سینما ۸ صندلی متحرک با قابلیت چرخش در جهات مختلف وجود دارد پخش فیلم ها حدودا از ۷ تا ۱۵ دقیقه است. سینمای ۶ بعدی برج میلاد با تلفیق نمایش سه بعدی فیلم‌ها و سیستم حرکتی پیشرفته صندلی ها، افکت‌های آب، باد، رعد و برق و … بیننده را غرق در فضای شبیه سازی شده می کند.

به طور خلاصه باید بدانید که

 به طور خلاصه باید بدانید که برج میلاد به دست مهندسان و معماران حرفه ای در یک پروسه زمان بر یازده ساله ساخته شد و هم اکنون در حالت خدمت رسانی به تمامی مردم شریف ایران و جهان می‌باشد. این سازه با نهایت تلاش مهندسان تا به این مرحله از پیشرفت رسیده و همچنان در حال پیشرفت‌های گسترده‌تر می‌باشد. ارتفاع،  معماری و ایمنی بودن این بنا موجب گشته تا هر ساله افراد زیادی از سرتاسر جهان جهت بازدید و بررسی این سازه محکم و مهم به ایران آمده و بتوانند با درس گرفتن از نوع معماری این سازه برج‌ها و ساختمان‌های بلند و مقاومتی را بسازند. این سازه به عنوان یکی از مهم ترین سازه ها برای محققان معماری و عمران شناخته شده است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه