نمای اتیکس و همه چیز در باره آن !

9 خرداد 1401
0 دیدگاه
نمای اتیکس 78698478485848484874874

از آن جا که با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی  تنها به زیبایی متریال های بکار رفته در ساختمان نیز توجه نمی شود. در چند دهه اخیرهمه محققان و تولید کنندگان مصالح ساختمانی  در  تلاش هستند که متریال هایی ارائه دهند که قابلیت عایقی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر جنبه زیبایی در مصرف انرژی هم  صرفه جویی شود. سیستم کامپوزیت عایق بندی حرارتی خارجی The external thermal insulation composite system که مخفف شده آن به نام اتیکس (ETICS) بوده نمونه ی ایده آل در نمای ویلا در شمال مدرن  و یا حتی ساختمان های در حال بازسازی بوده که آن را به سازه ای بسیار لوکس نیز تبدیل می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با  نمای اتیکس  نیز آشنا کنیم .

بدیهی است که دیوار خارجی ساختمان تاثیر بسیار زیادی  نه تنها در زیبایی و جذابیت هر بنا دارد بلکه نقش پر رنگی در استحکام  ،  تامین ایمنی  (محافظت در برابر حریق و رطوبت ) ، فراهم کردن شرایط آرام و رفاه ساکنان ( عایق صدا ، حرارت ) دارد . پس نمی توان به سادگی از کنار این بخش مهم در ساختمان ، گذشت در غیر این صورت می تواند  به مرور زمان به یک خطر بزرگ  تبدیل شود.

همانطور که پیش تر گفته شد یکی از این محصولات می توان سیستم نمای  ساختمانی عایق  حرارتی  بیرونی نام برد ، نمای اتیکس است. این روکش به دلیل قابلیت عایقی خود می تواند سبب عدم نفوذ رطوبت در ساختمان شود و راه حلی عالی  برای جلوگیری از هدر رفت انرژی می گردد.  به همین خاطر  این نوع روکش در نمای بیرونی ویلا در مازندران بسیار لوکس و یا در بازسازی خانه های قدیمی  نیز بسیار پرطرفدار است و به عنوان  بهترین  نمای ساختمان نیز محسوب می شود .

نمای اتیکس 78698478485848484874874

چند نمونه از مزیت های روکش اتیکس ویلا در سرخرود  :

  1. عدم تغییر رنگ و یا تغییر شکل در برابر اشعه های آفتاب
  2. جلوگیری از صدا های مزاحم  خارجی
  3. مانع شدن از نفوذ رطوبت باران و برف
  4. زیبایی نمای ساختمان
  5. کنترل جریان هوا، حرارت و رطوبت و بخار
  6. مقاومت بسیار بالا
  7. استحکام بسیار بالا
  8. مانع شدن از آتش سوزی و سرایت آن به همه جا
  9. نمای اتیکس که در واقع نام یک عایق حرارتی برای ساختمان می باشد
  10. این نما قابل اشتعال نیست و نمی سوزد.
  11. نصب بسیار آسان و خیلی سریع دارد.
  12. از نظر شکل ظاهری بسیار شکیل و یک دست می باشد.
  13. برای محیط زیست اثر بدی ندارد در واقع دوست دار محیط زیست است .
  14. مقاوم در برابر قارچ و خزه، بدون استفاده از زیست کش
  15. بزرگ، با ثبات سیستم کاملا هماهنگ و یک دست
  16. پردازش آسان و سریع

 

نمای اتیکس 789966588745525

شاید کسانی که در شهر های شلوغ زندگی می کنند ،آلودگی صدا نیز از معضلات اساسی آن ها باشد و صدا های مزاحم برای آن ها نیز بسیار آزار دهنده باشد.  اما باید بدانید که این نما با قابلیت عایق صدا می تواند تا درصد بسیار زیادی نیز از این موضوع نیزکاملا جلوگیری کند.

اما شاید تا قبل از خواندن این مطلب تا به حال اسم اتیکس را نشنیده باشید و یا لااقل با دیدن آن تصور کنید که با دیوار گچی هیچ تفاوتی ندارد اما باید بگوییم که این نما اگرچه در ابتدا شبیه به دیوار گچی  بوده  اما  روکش اتیکس  دارای متریال متفاوت از گچ بوده و نصب و اجرای آن نیز نیاز به تجهیزات مخصوص می باشد.   لازم  به ذکر است از مرحله طراحی تا مرحله نصب نمای اتیکس  نیازمند  کارشناسان متخصص  است . چراکه رعایت اصول آن به  مهارت و دقت خاصی احتیاج دارد.

شاید برای شما جای سوال باشد که ترکیبات تشکیل دهنده نمای اتیکس چیست ؟ از متریال های اصلی که در تولید این نمای ساختمان بکار می رود ؛ فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی است  که سبب عایق شدن اتیکس می شود.

نمای اتیکس 78987496874867486748574

  • چسب: صفحه عایق به واسطه چسب به سطح خارجی دیوار چسبانده می شود.
  • صفحه عایق: دومین لایه بعد از چسب استفاده از عایق می باشد که از نوع پشم معدنی و یا پلی استایرن می باشد.
  • بست های مکانیکی: به کمک این بست های مکانیکی صفحات عایق به دیوار محکم می شوند.
  • روکش زمینه: بعد از نصب روکش زمینه، به کمک تور فایبر گلاس بر روی دیوار محکم می شود.
  • روکش لایه آخر: بعد از نصب شدن روکش زمینه، روکش لایه آخر بر روی آن نصب می شود که در نهایت نمای زیبای ساختمان را ایجاد کرده و از استحکام کافی برخوردار می باشد.

اما شاید با خود بگویید که عیب های این نوع متریال چیست ؟ و شامل چه محدودیت هایی می باشد ؟  باید بگوییم این  نما تنها قیمت بالای آن نیز دارایی عیب نبوده  و می تواند پر قدرت نیز  به زیبایی  و همچنین استحکام  ویلا در شمال شما نیز بیافزاید . اتیکس  به دلیل صفحات  بزرگ به ویژه برای عایق بندی گرمایی نماهای بزرگ مناسب است

نمای اتیکس 14646584584687486748

مراحل نصب آن نمای اتیکس  : این نما بر خلاف دیگر متریال ها ، در کارگاه ساخته می شود  و به صورت صفحات بسیار سبک  در می آیند  که با وجود استحکام  بسیار بالا نیز به راحتی بریده می شود و حتی می تواند به سادگی به شکل قسمت هایی از ساختمان که از نظر هندسی چالش برانگیز هستند مثل انحناها درآورد.این صفحات بر روی بدنه ساختمان قرار می گیرند اتصالات آنها بسته به موقعیت های ساختاری مواد چسبنده، پرچ ها یا ریل ها شکل می گیرد.

کلام آخر : ما در این مطلب سعی  کردیم تا شما را با  مزایا و معایب اتیکس نیز آشنا کنیم . اتیکس با در بر داشتن  تمام ویژگی  چون عایق حرارت ، رطوبت ، مقاومت بسیار بالا و نمای ساده و زیبای خود توانسته جای خود را در ساختمان سازی نیز باز کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه