طراحی نمای ساختمانی بی نظیر با نکات شگفت آور

3 اردیبهشت 1401
0 دیدگاه
طراحی نمای ساختمانی 487488748748787486748

طراحی نمای ساختمانی در دیده شدن آن در نمای شهری بسیار موثر است ، اگر به نمای یک ساختمان دقت نمایید خواهید دید که ارزش هر ساختمان و ویلایی را نمای آن مشخص می کند ؛ چرا که در نگاه اول رابطه افراد با نمای آن می باشد . در طی سال های اخیر توجه بسیاری به آپارتمان ها و ویلاها می شود چرا که زندگی در شهر و رونق شهر نشینی ایجاب می کند افراد به دنبال ویلاهای لوکس و با امکانات و آپارتمان های مسکونی و مدرن باشند . همواره تصور افراد از ویلاهای لوکس چیزی شبیه به ویلاهای مازندران می باشد ؛ در حالی که هر شخص می تواند چنین تصویری از ویلا را برای خود ایجاد کند .

نمای ساختمانی شیک و زیبا می تواند به شما این احساس را منتقل کند که شما در بهترین و زیباترین ویلا و یا آپارتمان ساکن هستید . خوشبختانه اهمیت نمای ساختمان در طی این سال ها افزایش بسیاری پیدا کرده و معماران و سازندگان همواره به دنبال ایجاد نمایی شیک برای سازه های خود هستند .

طراحی نمای ساختمانی 487488748748787486748

طراحی نمای ساختمانی با اصول مرتبط و کارآمد

تناسبات عناصر ساختمانی برای طراحی نمای ساختمانی باید با کل ابعاد ساختمان مطابقت داشته باشد ، به طور مثال در ساختمان های بلند عناصر باریک برتری خود را نشان می دهند و در ساختمان های کوتاه و عریض بالعکس این موضوع اتفاق می افتد . وجود در و پنجره ، ناودان و سایه بان ها ، پیچ آمدگی های سقف ، بالکن ها و … هر کدام دارای تعریفی خاص هستند و در زیبایی یک ساختمان نقش بسزایی را اعمال می کنند .

نسبت های هندسی در طراحی نمای ساختمانی بی تاثیر نخواهد بود ، به عنوان مثال پنجره ها با اشکال هندسی و سایز های مختلف می توانند در زیبایی نمای ساختمانی بسیار تاثیر گذار باشند . همچنین از مواردی جالبی که باید بدانید این است که مصالح نمای در رنگ ، شکل ، زبری و خشنی نما بسیار تاثیر گذار خواهند بود و باید به تمامی این موارد با دقت بسیار توجه کنید .

به بیانی کامل تر ؛  مصالح بومی  نشان می دهد که نما ، مربوط به چند منطقه می باشد . ترکیب پنجره ها ، ایوان ها ، در ها و به طور کلی تمامی باز شو ها ، و همچنین بافت و جنس نما و کمپوزسیون آن در هر عصر متفاوت است و در عین حال در یک تداوم شهری تغییر می کند . طراح می تواند با استفاده از ایده های نوین و خلاق یک نمای ساختمانی را به صورت محشر و دیدنی دیزاین کند و در عین حالی می تواند آن را با ساده ترین راه ها و ایده ها رها کند و ارزش ان نما نیز کاهش یابد . در حقیقت همانطور که در بالا ذکر کرده ایم نمای ساختمانی بیشترین بخش در مرکز دید افراد است و اولین عنصری که می تواند ذهن اشخاص را نسبت به سازه تغییر دهد .

طراحی نمای ساختمانی 874867487487487

دلایل آسیب دیدگی نمای ساختمان ها

نمای ساختمان ها در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب دیدگی و خرابی می شوند که از جمله این خرابی ها  که تقریبا همه ما با آن ها آشنا هستیم می توان به ؛ طلبه کردن ، ترک خوردگی ، شوره زندگی ، آلوئک ، لکه دار شدن ، پوسته پوسته شدن ، کنده شدن سنگ ها ، تغییر رنگ ، رطوبت و … اشاره نمود .

در ادامه چند نمونه از دلایل آسیب دیدگی نمای ساختمان ها برای شما معرفی خواهیم نمود ، با ما همراه باشید ؛

  • شوره زدگی یا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از آب حاوی سولفات های محلول در آب مصرفی برای ساخت ملات های سیمانی و گچی و … همچنین بتن مصرفی در تولید نماهای بتنی ، البته که این مواد سولفاتی ممکن است در ترکیباب آجر و یا دیگر ملات ها وجود داشته باشد .
  • نشست کلی و یا جزئی از ساختمان
  • یخبندان و انجماد آب یا رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیر کار
  • آتش سوزی به خصوص در نماهای بتنی
  • ترک خوردگی به صورت کلی و یا جزئی در سطح زیر کار

از اهداف مهم در نماسازی و ایجاد نمای مناسب و زیبا برای ساختمان ها علاوه بر حفظ دوام و پایداری آن شامل زیبایی و جلوه زیبا و مطلوب نیز می شود . هم باعث زیبایی و جلب توجه افراد میشود و هم ارزش آن ساختمان افزایش یافته و افزایش وزن بصری و زیبایی کلی منطقه را نیز در پی خواهد داشت .

طراحی نمای ساختمانی 4785746748674749741987

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان

  • ایجاد شیار های تزئینی در سطح دیوار ها که نه تنها اثر منفی در خصوصیات عایق صوت و حرارت بودن آن نخواهد داشت ، بلکه موجب کاهش ضخامت ظاهری دیواری و در نتیجه دید بصری ساختمان را نیز افزایش خواهد داد .
  • استفاده از روکش های بازتابی و منعکس کننده خصوصا در نمای ستون هایی که در کنار در های ورودی قرار می گیرند . چرا که این کار باعث کاهش حجم ظاهری ستون شده و از طرفی دیگر هم جنبه مانع بودن آن را نیز از بین خواهد برد .
  • استفاده از رنگ سفید در نمای ساختمان علی الخصوص در بخش در ورودی چرا که این کار باعث ایجاد نور بیشتر و بزرگنمایی خواهد شد .
  • به کارگیری از رنگ های تیره برای ایجاد دید بصری و زیبا برای مخاطبان ، به عنوان مثال ترکیب رنگ سنگ ها گرانیتی سفید و مشکی برای نمای ساختمان می تواند به راحتی زیبایی و ارزش را برای ساختمان و سازه مهیا کند .
  • حتی به کارگری از رنگ سفید به عنوان حاشیه و یا رنگ تزئینی می تواند در زیبایی ساختمان وسازه بسیار موثر باشد .. به وطور نمونه ، رنگ سفید برای حاشیه در ورودی و یا حتی دور پنجره ها از بهترین ایده ها برای افراد با سلیقه و حساس است .
  • استفاده از رنگ هایی که با هم همخوانی داشته و هارمونی زیبایی را ایجاد خواهند نمود . همچون رنگ کرم و بژ و …

 

طراحی نمای ساختمانی 484689746984689416

 

چکیده محتوا

اولین بخش و مهم ترین المانی که در هر نما و ساختمانی توجه افراد را به خود جذب می کند اصول چیدمان و زیباسازی ساختمان و نمای خارجی آن می باشد . طراح و سازنده باید با به کارگیری زیباترین ایده ها و خلاق ترین نظر ها بتواند نمای ساختمان را زیبا و محشر کند تا هم وزن بصری را افزایش دهد و هم بر ارزش آن ملک بیفزاید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه