دانستنی های شگفت آور در رابطه با موزه ایران باستان

27 فروردین 1401
0 دیدگاه
موزه ایران باستان 8747484874874

موزه ایران باستان ، اولین موزه ی ایرانی است که در ابتدای خیابان 30 تیر ، در خیابان امام خمینی تهران واقع شده است . عملیات ساخت این موزه شگفت آور  در سال 1313 آغاز و در سال 1316 در دو قسمت مجزا به بهره برداری رسید ، همچنین جالب است بدانید که نه تنها موزه ایران باستان در دسته بزرگترین موزه ی باستان شناسی و تاریخ ایران است ، بلکه از نظر حجم ، کیفیت و تنوع آثار تاریخی نیز از چند موزه بزرگ جهان محسوب شده و آن را به عنوان موزه ی مادر می شناسند .

موزه ملی از دو بخش و ساختمان مجزا تشکیل شده است ؛ این موزه که تاریخ تاسیس آن سال 1316 است و موزه ی دوره ی اسلامی که درسال 1375 رسما افتتاح شد ، در سال 1308 خورشیدی ، به دنبال تصویب قانون حفظ آثار ملی ، انجمن آثار ملی تشکیل شد و به این منظور ، تهیه نقشه بنای موزه ایران باستان ، با الهام از بنای طاق کسری _تیسفون توسط معماری فرانسوی ، آندره گدار آغاز گردید .

موزه ایران باستان 8747484874874

دانستنی های جالب درمورد موزه ایران باستان

رنگ آجر های ساختمان موزه ایران باستان ، قرمز انتخاب شده تا یادآور معماری عصر ساسانی باشد ، بنای موزه حدودا 11000 متر مربع می باشد و ساختمان اصلی آن 3 طبقه است . در حال حاضر موزه ملی ایران با دو موزه ی ایران باستان و دوره ی اسلامی زیر بنای بیش از 20000 متر مربع در زیرزمینی  به مساحت 18000 متر مربع و با حدود 300 هزار شیء تاریخی از زمان های مختلف تاریخ ایران است ، این موزه بهترین موزه در جهان ارتباط با فرهنگ ، هنر و تاریخ ایرانی است . آثار هنری و تاریخی بسیاری در این موزه قرار داده شده است ، همچنین آمار بسیاری از آثار فرهنگی ، هنری و تاریخی نیز در بخش زیر زمینی این موزه واقع شده که بعد از انجام کارشناسی و تحقیقات عملی و غیر علمی آن ها را به تالار های اصلی منتقل می کنند .

بخش پیش از تاریخ گنجینه ملی ایران ، آثار فرهنگی هنری خود را که از ابزارهای سنگی دوران حجر شروع کرد و به اشیا بخش که از مواد مختلفی چون سفال ، فلز ، سنگ ، عاج ، قیر و .. ساخته شده اند از طریق کاوش های علمی باستان شناسی یا حتی به طور اتفاقی از محوطه های پیش از تاریخ ایران کشف شده اند . قدیمی ترین آثار به نمایش گذاشته در موزه ، تیغه های سنگی کشف رود است ، که در بررسی های باستان شناسانه ی سال 1353_1354 در ناحیه خراسان و در کنار رودخانه ی کشف رود به دست آمده اند . به گفته کلو تیبو قدمت برخی از وسایل در این موزه بین 800 تا 1000000 سال است و برخی دیگر قدمت کمتری ( حدود 600 _700 هزار ) دارند .

موزه ایران باستان 487748489676848741

آثار باستانی موزه ایران باستان

قدیمی ترین آثاری که در آن تفکرات مذهبی و معنوی انسان پیش از تاریخ جلوه گر است ، پیکر های انسانی  و حیوانی کشف شده از تپه های سراب در شرف کرمانشاه تاریخچه این موزه در سال 1329 است . یکی از این مجسمه های گلی ، زنی است به نام ونوس ، که 6.5 متر ارتفاع دارد . ظروف سفالی قرمز به دست آمده از چشمه علی و اسماعیل آباد نیز جزو اولین و قدیمی ترین آثاری است که بازدید کنندگان در موزه ایران باستان با آن مواجه میشوند و قدمت آن ها متعلق به هزاره ی پنجم پیش از میلاد است .

در این ظرف تصویر چهار انسان دیده می شود که رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند و دست های خود را به طرف بالا برده و در حال نمایش رقص های آیینی و نیایشی هستند . از آثار مربوط به استان خوزستان که از تنوع چشمگیری برخوردارند می توان به مجموعه ی گاو سفالی معبد چغازنبیل اشاره کرد . در این موزه آثار بسیار از هر استان قرار دارد که همگان را مجذوب خود می کند ، شما می توانید با مراجعه به آن از زیبایی های بی نظیری که در این مطلب سخن گفته ایم بهره مند شوید .

موزه باستان ایران 47876687469479649687496

بخش پارچه و فروش در موزه

در بخش پارچه و فرش ، قدیمی ترین پارچه های دوران اسلامی ، مکشوفه از شهر ری قرار دارند که یکی از مهم ترین مراکز تولید پارچه در قرون اولیه اسلامی است . اوج هنر بافندگی ایران در عصر صفوی بوده است که دارای ویژگی های خاصی از نظر شیوه ی ساخت ، نوع و نحوه ی تزئین می باشد . هنر بافندگی در این دوره با تاثیر از دوران تیموری به دلیل تمرکز و وجود کانون های هنری در شهرهای سمرقند و هرات در تلفیق با هنر نقاشی شکوفایی خاصی پیدا کرد .

قالی های به نمایش گذاشته در این بخش مجموعه بسیار ارزشمندی است که با طرح های لچک و ترنج ، محرابی و گلدانی تزئین شده اند . در بخش سفال ، آثار به نمایش در آمده ، از قرون اولیه اسلام تا پایان دوره ی قاجار هستند که شامل شیوه های مختلف  ساخت ماننده قالب زده ، نقاشی زیر لعاب ، زرین فام و مینایی هستند . در عهد سلجوقی هنر سفالگری از لحاظ شیوه های متنوع ساخت به اوج خود رسید .

بخش آثار فلزی در این مجموعه ، نمایانگر سبک های قلمزنی ، قلم سیاه ، مسبک ، نقره کوب و طلاکوب است که اساسا روند هنر و صنعت فلز کاری را در دوران مختلف اسلامی  معرفی نمی کند .

موزه باستانی ایران 478564168468486748

کتابخانه موزه

کتابخانه همزمان با اجرای طرح ساختمان موزه ، مکانی به عنوان کتابخانه ی باستان شناسی نیز منظور شد . پس از اتمام بنای این موزه در سال  1316  کتابخانه نیز آماده گردید که به این ترتیب کار خود رااز همان ابتدا آغاز نمود و تا به امروز ، از آثار قدیمی و زیبای موزه محسوب می شود .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه