قوانین ارگونومیک راه حل ایده آل برای آشپزخانه کوچک

1 فروردین 1401
0 دیدگاه
ارگونومیک 79878967468484874

آیا هر چقدر آشپزخانه تان را  تمیز می کنید احساس می کنید که تمیز نمی شود ؟ داشتن دکوراسیون داخلی بسیار مدرن و شیک بدون در نظر گرفتن آشپزخانه به طور حتم غیر ممکن است . در تصور ما آشپزخانه رویایی بسیار بزرگ و جادار  است . اما می دانید که در دنیای واقعی آشپزخانه ها بسیار کوچک تر از آن چیزی است که در دنیای رویایی وجود دارد  و از آن جا که آشپزخانه از بخش های مهم در منزل محسوب می شود و بانوان بیشتر اوقات خود را در این مکان صرف می کنند  رعایت اصول  ارگونومیک ، یا به گفته دیگر حفظ سلامت بدن در حین کار، در طراحی و جانمایی وسایل آشپزخانه  از اهمیت بالایی نیز برخوردار است.

به همین منظور ما در این مطلب سعی داریم تا شما را با این موضوع بسیار مهم در دکوراسیون داخلی آشپزخانه های ویلا در شمال نیز آشنا کنیم تا بتوانید به بهترین نحو  آشپزخانه کوچکتان را به روش اصولی دیزاین کنید و از زیبایی محصور کننده آن نیز کمال لذت را ببرید.

 

ارگونومیک 79878967468484874

 

 چیدمان به روش ارگونومیک چیست ؟

از آنجا که اکثر خانه ها دارای متراژ محدودی بوده احتمالا افراد زیادی هستند که در آشپزخانه نیز دچار کمبود فضا هستند که این موضوع با چیدمان غیر اصولی نیز چند برابر می شود و فضایی شلوغ و کلافه کننده ای را پدید می آورد . در دکوراسیون آشپزخانه ارگونومیک برای  بهینه سازی اجزای اشپز خانه نیز بکار گرفته می شود  تا با در نظر داشتن فاصله مناسب  و حرکت آسان نیز بکار گرفته شود.

قوانین طلایی آشپزخانه ارگونومیک :

فواصل استاندارد : اولین نکته ای که در آشپزخانه ارگونومیک باید در نظر داشت فاصله ی استاندارد است که این قانون در همه اجزای آشپزخانه نیز  قابل اجرا ست . شما با این ترفند  نظم و حس آرامش را فضای آشپزخانه تان هدیه می دهید .

  1. اگر قصد دارید در آشپزخانه میز ناهارخوری بگذارید ، آن را متناسب با آشپزخانه تان انتخاب کنید به طوریکه فضایی کافی برای رفت و امد بین کابینت و میز  وجود داشته باشد.  فاصله استاندارد که پیشنهاد اکثر دیزاینر ها می باشد  از  110 تا 140 سانتی متر است . اما پیشنهاد می شود  اگر آشپزخانه شما متراژ محدودی است از قراردادن میز ناهار خوری نیز اجتناب کنید چراکه فضایی بسیار زیادی از آشپز خانه شما نیز صرف آن می شود .
  2. ارتفاع بین کابینت و کانتر آشپزخانه : اگر با دقت به خانه های قدیمی نگاهی بیندازید خواهید  دید که فاصله بین کابینت و کانتر زیاد است که این فاصله  راحتی کار را  برای بانوان کوتاه قد نیز سخت می کند به همین منظور بهتر است  این فاصله را براساس قد خود  تعیین کنید.  شما می توانید براساس  فاصله  استاندارد ارگونومیک که بین 85 تا 95 است آن را تنظیم کنید .

 

ارگونومیک 694894968748641687486741

پیشنهاد می شود اگر آشپزخانه ای با سقف بلند دارید کابینت خود را  به صورت کشیده که تا سقف امتداد دارد  انتخاب کنید تا نمای زیبا تر به آن ببخشید .

  1. ارتفاع هود و اجاق گاز باید چه اندازه باشد ؟  فاصله استاندارد بین هود و اجاق گاز 60  تا 75 سانتی متر می باشد  این اندازه سرعت مکش بو و ذرات روغن را بیشتر می کند و از طرفی  این فاصله از برخورد سر شما با هود نیز جلوگیری می کند.
  2. کشو انتخاب خوبی برای کابینت ها نیستند : شاید بار ها این موضوع را تجربه کرده باشید که ریل کشو ها از جا در رفته باشد و وسایل شما نیز تا مدت ها با یک کشوی خراب در وسط آشپز خانه نیز ولو باشد  اما شما می توانید با جایگزین کردن قفسه وسایل بیشتری را در آن نیز نگه دارید .
  3. سعی کنید از وسایل برقی که قابل استفاده نیستند  از  روی کانتر  خود جمع کنید و آن ها را در کابینت و یا خارج از آشپز خانه در کمد دیوارتان نگه داری کنید تا فضای کافی برای اجزای ضروری نیز باز شود.
  4. سینک، یخچال و اجاق باید کاملا به هم نزدیک شوند تا از حرکات بیش از حد بین این مناطق جلوگیری شود. فضای آماده کردن غذا ترجیحا باید بین اجاق و سینک باشد راه حلی ایده آل برای طراحی آشپزخانه ارگونومیک است
  5. با قفسه و تجهیزات دیگر می توان در آشپزخانه های ال شکل به کار برد تا بهترین استفاده از مناطق را داشته باشد و دسترسی به مناطق سخت را آسان تر کند.
  6. اما از اشتباهاتی که در چیدمان آشپزخانه نیز رعایت نمی شود  کمبود نور در آشپزخانه است  شاید تصورکنید که این موضوع چندان تاثیر گذار نیست.  اما باید بگوییم که از اشتباهاتی که اکثر افراد در دیزاین منزل به آن دچار می شوند همین موضوع است .  شما هر چقدر  دیزاین اصولی  داشته باشید اما با نادیده گرفتن این موضوع دکوراسیون شما نیمه کاره است. شما با مشاوره از دیزاینر ها می توانید  نور پردازی آشپز خانه خود را هدفمند کنید. چراکه  نور پردازی اصولی ذهن  بیننده را فریب داده  و حس خوب را نیز القا می کند .

 

ارگونومیک 748746846847684168

 

از اشتباهات دیگر چیدمان پراکنده اجرای آشپزخانه است . یخچال یک طرف ، اجاق گاز طرف دیگر  این کار سبب خسته شدن ذهن می شود و احساس  کلافگی نیز به سراغ شما می آید .

برای این کار بهتر است از آشپز خانه  خطی بهره ببرید : چیدمان “خطی”  به طوری است که در امتداد  یک دیوار  اجرا می شود.  به همین منظور برای طراحی یک آشپزخانه خطی با اصول ارگونومیک باید در مورد ذخیره سازی، شستن، پخت وپز، آماده کردن ترتیب دادن آن ها در یک خط  تصمیم گیری کنید. این نوع دیزاین از ایده آل ترین طراحی ها برای آشپزخانه ها  بوده چراکه با قرار گرفتن اجزای بزرگ درون کابینت فضای خالی بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد .

آشپزخانه ال شکل :

آشپزخانه ال شکل در امتداد دو دیوار که در کنار یک دیگر هستند می باشد . این راه حل در ساخت بیشتر فضا بسیار انعطاف پذیر و موثر است.

ارگونومیک 7485746874687468746

 

طراحی آشپزخانه ارگونومیک جزیره:

 اگر ویلا در مازندران شما  آشپزخانه ای بزرگ دارد طراحی آشپزخانه ارگونومیک جزیره مناسب ترین گزینه می باشد چراکه این المان  در عین زیبایی بی اندازه  نیازمند فضای زیاد است که شما می توانید از جزیره خود به عنوتان میز ناهار خوری و یا سینک ظرف شویی و یا اجاق گاز نیز بهره ببرید که احتیاج به یک طراحی کاملا دقیق از نظر الکتریکی و لوله کشی است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه