سبک های مختلف گچبری برای فضاهای داخلی ویلاهای مازندران

23 اسفند 1400
0 دیدگاه
ویلاهای مازندران 9848954895486574

تزئینات جزئی همیشگی از طراحی داخلی است. حال این تزئینات می‌تواند به صورت دکوراتیوهایی متحرک و تغییر پذیر جلوه یابد، یا می‌تواند در بستری ثابت به نمایش گذاشته‌شود، مثل انواع گچبری! یکی از موارد جذابی که با توجه به سبک طراحی داخلی ویلاهای مازندران می‌توانید به آن فکر کنید، به کار بردن تزئیناتی در قالب گچبری است. این مورد تا میزان زیادی به خواسته شما از فضا و سبک و سیاق طراحی شما بر می‌گردد، برای مثال، ممکن است شما اصلا از عنصر گچ در فضاهای داخلی ویلاهای مازندران بهره نبرده باشید که گچبری برایتان اهمیت یابد! ولی در اغلب مواقع، به ویژه زمانی که گچ و رنگ روی آن به عنوان پوشش نهایی در نظر گرفته می‌شوند، ما گچبری را نیز امتحان می‌کنیم. هرچند مینیمال و کم!

در رابطه با ویلاهای شمال، دغدغه‌های طراحی داخلی فراوانی وجود دارد و افراد همیشه به دنبال تنوع بخشیدن به فضاهای داخلی هستند. اگر یک ویلا در شمال دارید و می‌خواهید زیبایی خاصی به آن ببخشید، شاید بد نباشد هنر گچبری و فنون ویژه آن را نیز امتحان کنید، شاید در نهایت به نتایج جالب توجهی برسید. در این زمینه، بهترین کار دیدن نمونه‌های موفق گچبری ویلاهای مازندران است. ببینید چه سبکی مد نظرتان است، سپس نمونه‌های موفق را بررسی کنید و از افراد ماهر در این زمینه نیز کمک بگیرید تا در نهایت به نتیجه مطلوبی برسید.

و اما اگر بخواهیم در رابطه با هنر گچبری در ویلاهای مازندران بیشتر بدانیم، باید بگوییم که هنر گچبری در زمان اشکانیان و ساسانیان در کشور ما به اوج خود رسید و پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه برای هنرمندان حاصل شد. گچ علاوه بر جنبه‌های زیبایی‌شناسانه، از بنا در برابر عوامل جوی نیز محافظت می‌کرد و جنبه‌های مرمتی نیز داشت.

علاوه بر این، کار با گچ سخت نبود و آسان بود و هزینه‌ها نیز در استفاده از این ماده بالا نبود. گچ نه تنها به حفظ پایداری ساختمان کمک می‌کند بلکه با کاربردهای زیبایی‌شناسانه‌اش، ابزاری است برای جلا بخشیدن به فضاهای داخلی و خارجی. ولی چه چیزی گچ را این همه مورد استقبال قرار داده و افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند؟ چرا ما هنوز به دنبال بهره بردن از خصوصیات گچ و آشنایی با گچبری مناسب ویلاهای مازندران هستیم؟ دلیل را در خصوصیات گچ جست و جو می‌کنیم. گچ مصالحی است زودگیر، چسبنده و در برابر آتش‌سوزی مقاوم است. گچ حجم‌پذیر و شکل‌پذیر است و مقرون به صرفه‌بودنش، آن را در دسته انتخابات مناسب قرار می‌دهد.

گچ همیشه مورد توجه انسان‌ها بوده‌است، و در اهرام مصر از آن به عنوان ملات استفاده می‌شده‌است و در معبد ماه و یا تزئینات تخت جمشید هم می‌توان این هنر را دید، پس دامنه کاربرد گچ بسیار زیاد است.

اگر می‌خواهید از گچ در تزئینات داخلی ویلاهای مازندران بهره ببرید، قبل از هرچیز سلیقه خود را بشناسید و همان را به طراح اطلاع دهید تا در نهایت بتواند تصمیم مناسبی برای شما بگیرد. بسته به اینکه شما عاشق کارهای شلوغ و پر نقش و رنگ هستید و یا اینکه سادگی سر لوحه سلیقه شماست و یا سبکی میانه را می‌پسندید، می‌توانید از این هنر زیبا در ویلاهای مازندران بهره ببرید. در این راستا، ما سه نوع سبک در گچبری می‌شناسیم، سبک سنتی، سبک مدرن و سبک میانه این دو که غالبا با نئوکلاسیک شناخته می‌شود.

در ادامه با این سبک‌ها و موارد استفاده آن‌ها در ویلاهای مازندران بیشتر آشنا می‌شویم.

ویلاهای مازندران 9678968796879786786788789

انواع سبک در گچبری برای ویلاهای مازندران

طرح های زمینه ای : طرح های زمینه ای برای گچبری سقف و گچبری دیوار استفاده می شود ، در این نوع گچبری می توان قاب های گچی روی دیوار ایجاد کرد و دیوار را زیباتر نشان داد .

طراح های حاشیه ای : طرح های حاشیه ای همان طور که از نامش پیداست برای گچبری حاشیه سقف ، گوشه ی راه پله ، کناره های راهرو و از این دسته موارد مورد استفاده قرار می گیرد  گچبری حاشیه ای در گچبری ساختمان نیز بسیار محبوب می باشد .

گچبری های خاص : گچبری های خاص معمولا سفارشی و تک هستند و مجزا سفارش داده می شوند ، از گچبری های خاص معمولا برای گچبری ستون وسط پذیرایی و گچبری ستون خانه استفاده می شود . همچنین برای ستون ها آشپزخانه نیز از این نوع گچبری استفاده می شود ، معمولا با نورپردازی شیک و خاص ، زیباتر جلوه می کند .

گچ‌بری سنتی

همانطور که از نام این سبک پیداست، سنت و قدمت با این سبک از گچبری در هم آمیخته‌است و با طرحی کلاسیک سر و کار داریم که وقار و مجلل بودن خانه‌های اشرافی قدیمی را به همراه دارد. برای مثال، در خانه‌های اشرافی قدیمی در حد زیادی از این هنر استفاده شده‌است و گچبری در زمان‌های قدیم هنری اشرافی محسوب می‌شده‌است. از طرفی، اگر به دنبال نمونه اعلای این سبک از گچبری هستید، باید به سراغ مساجد و معابد بروید، زیرا اماکن مذهبی در تزئینات گل سر سبد بوده‌اند.

بی دلیل نیست اگر در مواجه با انواع قدیمی گچبری، علاوه بر نقش و نگار فراوان، رنگ و لعابش هم شما را جذب کند، هنر سنتی، نمادی از بهشت است و می‌خواهد تداعی‌گر آن باشد.

با تمام این توصیفات، اگر قصد استفاده از گچبری سنتی یا کلاسیک را برای ویلاهای مازندران دارید، خوب است بدانید که در نمونه‌های امروزی تا حد بسیاری از نمونه‌های قدیمی فاصله گرفته‌ایم و قطعا خبری از آن همه شلوغ‌کاری، طلاکاری، رنگ‌های زیاد و … در هنر گچبری امروزی، آن هم برای منازلی مثل ویلاهای مازندران نیست!

در نمونه گچبری‌های سنتی قدیم، رنگ‌ها تا حد زیادی نقش ایفا می‌کنند و گاهی طلاکاری‌های بسیاری نیز می‌بینیم، و حتی گچبری در تلفیق با آینه‌کاری هم به کار رفته‌است، ولی در روزگار امروز، کمتر کسی چنین طراحی را می‌پسندد و آن طرح‌ها مربوط به دوران دیگر، جامعه دیگر و نگاه دیگریست. با اینحال، ریشه را باید در همانجا بازجست.

زیرشاخه‌های سبک سنتی یا کلاسیک نیز عبارتند از: گچ‌بری کلوخی، لایه‌ای، هشته و معرق.

گچبری سنتی در ویلاهای مازندران، می‌تواند در تلفیق با مبلمانی کلاسیک و سبک طراحی داخلی کلاسیک، فضایی با وقار را ارائه دهد که مطابق سلیقه افرادی است که عاشق این سبک از طراحی داخلی هستند

 

ویلاهای مازندران 7848489494986468954156415415415410

 

گچ‌بری مدرن در ویلاهای مازندران

در سبک مدرن گچبری، خبری از نقش و نگار و شلوغی نیست! زرق و برق جایی ندارد و با یک زمینه پر نقش و رنگ مواجه نیستیم. قطعا انتظاری که از این سبک داریم، چیزی ساده و به دور از تجملات است که می‌تواند همنشین واژه مینیمال شود. خطوط صاف و قائمه از ویژگی‌های بارز این سبک گچبری است و گاه منحنی‌هایی کم و بدون پیچ و خم زیاد هم در آن ممکن است به کار رود. اگر عاشق سبک مینیمال هستید و می‌خواهید در ویلاهای مازندران از گچبری هم بهره ببرید، این سبک انتخابی مناسب برای شماست.

از نظر اغلب افراد، گچبری مینیمال و مدرن، مزایای زیادی نسبت به نوع قبلی دارد. سهولت در اجرا و عدم نیاز به نیروی انسانی متبحر و استادکار یکی از این موارد است. از طرفی، در سبک کلاسیک، اغلب توجه به گچبری نشیمن و یا پذیرایی ویلاهای مازندران خواهد بود، با این وجود، در سبک مینیمال، می‌توانید در فضاهایی مثل اتاق خواب نیز از گچبری بهره ببرید.

تکنولوژی در این سبک از گچبری حرف بیشتری برای گفتن دارد و اگر می‌خواهید کمی از سادگی فاصله بگیرید، به جای نقش و نگار و رنگ فراوان سبک کلاسیک، در اینجا می‌توانید از نورپردازی برای گچبری مدرن ویلاهای مازندران استفاده کنید.

در گچبری مدرن هم اجرای درجا وجود دارد که می‌توان در حین ساختن ویلاهای مازندران، به صورت درجا گچبری را انجام داد. روش پر طرفدار بعدی، استفاده از قطعات پیش ساخته گچ است که هم سهولت اجرا را در پی دارد و از دردسرهای اجرایی به دور است و هم قابل سفارش در طرح مورد نظر شماست.

شما می‌توانید طرحی خاص برای گچبری ویلاهای مازندران در نظر بگیرید و همان طرح را برای ساخت سفارش دهید.

 

ویلاهای مازندران 879859687968749687496879678

 

سبک نئوکلاسیک در گچبری ویلاهای مازندران

گفتیم که سبکی میانه این دو متد وجود دارد و آن هم سبک نئوکلاسیک است. در نئوکلاسیک از شلوغی کلاسیک خبری نیست و سادگی بیش از حد مینیمال نیز وجود ندارد. افرادی که به دنبال رعایت اعتدال برای طراحی داخلی ویلاهای مازندران هستند، این سبک را بیشتر می‌پسندند.

گچبری نئوکلاسیک را می‌توان مدرن شده گچبری کلاسیک دانست و در واقع انتزاعی از طرح‌های شلوغ آن. در طول تاریخ، سبک‌هایی از طراحی داخلی می‌بینیم که بار تزئینات زیاد را بر نتافته و نمی‌توانند آن را حمل کنند. کلاسیک هم که معلوم ‌الحال است، در این میان نئوکلاسیک میانه‌داری می‌کند و اگر گچبری کلاسیک پاسخگوی نیاز فضایی ویلاهای مازندران نیست و گچبری مینیمال نیز از سلیقه شما به دور است، می‌توانید نئوکلاسیک را امتحان کنید.

تفاوت دیگر سبک کلاسیک و نئوکلاسیک در این است که سبک کلاسیک را منحصرا می‌توان در برخی از نقاط ویلاهای مازندران به کار برد، ولی در گچبری نئوکلاسیک با این مشکل مواجه نیستیم و مثل گچبری مینیمال می‌توان آن را در مابقی جاها نیز به کار برد.

اگر به دنبال استفاده از گچبری نئوکلاسیک برای ویلاهای مازندران هستید، مبلمانی مناسب این نوع از طراحی نیز یافته و در ادغام با دکوراتیو و سایر عناصر طراحی، فضایی زیبا برای زندگی خود خلق کنید. می‌توانید با انتخاب مبلمانی مینیمال، در تعدیل فضا بکوشید و تلفیقی زیبا از هنر نئوکلاسیک و مینیمال را در ویلاهای مازندران به نمایش بگذارید.

 

ویلاهای مازندران 6869896789678678968796

 

گچبری دوره قاجار

گچبری سنتی دوره قاجار با دوره‌های قبل‌تر تفاوت عمده‌ای داشت و آن تقلید از گچبری اروپایی‌ها بود. پادشاهان در دوره قاجار سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی داشتند و در زمینه‌های مختلفی از اروپاییان تقلید کردند که یکی از این موارد گچبری ساختمان بود؛ نمونه‌های این گچبری در کاخ گلستان و عشرت‌آباد دیده می‌شود .

البته هنر گچبری دیوار و گچبری سقف و گچبری ستون در این دوره محدود به تقلید از اروپاییان نشد و معماران خوش‌ذوق ایرانی همچنان با پیروی از سبک پیشنیان و با گچبری دستی آثار زیبایی خلق کرده‌اند.

در خرید ویلاهای مازندران چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم

این که شما دغدغه سبک طراحی داخلی ویلای خود را دارید، نشان دهنده اهمیتی است که برای سبک زندگی خود قائل هستید. در این راستا، بهتر است، در انتخاب محل زندگی و به نوعی در خرید ویلاهای شمال نیز کمال دقت را به خرج دهید و این جز از طریق مشورت با افراد مجرب و ماهر در این زمینه حاصل نمی‌شود. پس اگر به دنبال زندگی در بهترین ویلاهای مازندران هستید، قبل از اقدام به خرید، وبسایت ما را چک کنید و از طریق راه‌های ارتباطی با مشاور املاک حاذق در این زمینه، دکتر بخشی، تماس حاصل فرمایید. ما در تمام مراحل تصمیم شما، با شما همراه بوده و بهترین گزینه‌ها را پیش رویتان قرار می‌دهیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه