نکات طراحی اقلیمی ویلا در مازندران

15 اسفند 1400
0 دیدگاه
ویلا در مازندران

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

طراحی اقلیمی از جمله ضروریات طراحی در کشور ما با اقلیم‌هایی به شدت متفاوت در چهار جهت جغرافیایی، محسوب می‌شود. در این میان برای اینکه سرمایه‌گذاری شما در بخش ویلا در شمال کشور و به ویژه ویلا در مازندران خاطره‌ای خوش بر جای بگذارد، بهتر است اطمینان حاصل کنید که ویلای مورد نظر از نظر طراحی اقلیمی موردی نداشته و از الگوهای طراحی اقلیمی مناسب در شمال کشور بهره برده‌است.

پس اگر قصد آشنایی بیشتر با طراحی اقلیمی ویلا در مازندران را دارید با این مقاله از سایت دکتر بخشی همراه باشید.

ویژگی‌های اقلیمی ویلا در مازندران

ویلاهای مازندران، به دلایل اقلیمی، معمولا بر روی سکوهایی با اختلاف ارتفاعی مشخص از سطح زمین بنا می‌شوند، این کار عمدتا روشی است سنتی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و حفاظت از بنا در برابر شرایط زمین.

اگر ویلاهای مازندران را از خاطر بگذرانید، می‌بینید که عمدتا با پنجره‌هایی بزرگ که معمولا قاب‌هایی چوبی دارند رو به رو هستیم، نورگیری مناسب فضاها از همین بازشوهای بزرگ  صورت می‌گیرد و از طرفی پیوند با طبیعت زیبای اطراف نیز حاصل این نوع طراحی اقلیمی ویلا در مازندران است.

در اغلب ویلاهای مازندران، مانند ویلاهای شهرک خزرشهر، دریا کنار، دریا بیشه و … سایبان‌هایی را می‌بینیم که تعبیه آن‌ها در دیواره خارجی ساختمان دلایلی مانند حفاظت از دیوار در برابر باران و یا تابش آفتاب دارد. از آنجایی که در ویلاهای مازندران، بنا با رطوبت تماس مستقیم دارد باید تمهیداتی در راستای کاهش این تماس داشت که ایجاد سایه‌بان را می‌توان یکی از این موارد دانست.

ویلاهای مازندران را نمی‌توان جدا از بهترین خانه‌های شمال کشور دانست، خانه‌هایی که گاه حتی لوکس نبوده و خبر از صمیمیت یک خانه ساده شمالی می‌دهند. خانه‌ای که بویی از سبزی، صفا و صمیمیت با خود به همراه دارد، و ایوان‌ها در خانه‌های شمالی، فضاهایی هستند که با انعطاف خود در هر شرایط جوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فضاهایی که گاه سرپوشیده و گاه نیمه بسته و یا نیمه باز هستند ولی عنصری شاخص در معماری شمال کشور محسوب می‌شوند.

در این میان جبهه اصلی نورگیری ویلاهای شمال کشور را باید شناخت و در طراحی مناسب با اقلیم از آن بهره برد. جبهه اصلی نورگیری ویلا در مازندران، همان جبهه خوش نور جنوبی است!

ویلا در مازندران 654584874

راهنمای طراحی اقلیمی ویلا در مازندران

اگر قصد خرید و فروش ویلا در مازندران و سرخرود را دارید، بهتر است بدانید که ویلای مورد نظر شما یک ویلای مناسب است اگر در طراحی آن به این موارد اقلیمی توجه شده باشد. حتی الامکان باید طراحی ویلا در مازندران به گونه‌ای باشد که از تاثیر بادهای سرد زمستانی جلوگیری شده و در مواقع گرم، سایه و جریان هوا ایجاد شود. از طرفی، در روزهای سرد، تابش آفتاب باید توسط طراحی مناسب به فضاهای آزاد هدایت شود.

در بهترین ویلاهای خزرشهر شمالی و جنوبی، ویلاهای دریا کنار، دریا بیشه و … این اصول از طراحی اقلیمی رعایت شده‌است و چرایی آن را می‌توان از پایداری و پر طرفدار ماندن این شهرک‌های ویلایی شمال کشور در طول این سالیان بازجست.

حال سوال مطرح شده این است که برای تامین این خواسته‌ها چه راه حل‌هایی در طراحی ویلا در مازندران به کار گرفته می‌شود؟ در رابطه با جلوگیری از تاثیر بادهای سرد زمستانی می‌توان گفت که استفاده از بادشکن در این اقلیم مرسوم بوده و از طرف دیگر طراحی شهری می‌تواند به گونه‌ای باشد که معابر و خیابان‌ها در حوزه نیمه موثر بادهای سرد و یا حوزه بی اثر بادهای سرد قرار گیرد. این مورد را به کرات در طراحی شهرک‌های ویلایی مازندران می‌بینیم. از طرفی برای تامین سایه مورد نیاز در مواقع گرم و کمترین تابش خورشید در این مواقع، باز هم باید جهت استقرار معابر را به سمت بهینگی سوق داد. استفاده از پوشش گیاهی و انواع سایه‌بان نیز بی تاثیر نبوده و باید طراحی مسیرها به سمتی هدایت شود که از جریان‌های مطلوب هوایی استفاده کنند.

کشیدگی ساختمان ویلا در مازندران بهتر است در محور شمالی جنوبی باشد.

در بهترین طراحی‌های ویلا در مازندران، مشاهده می‌کنیم که فضاهایی مانند تراس، راهرو و یا ایوان در خارج از ویلا برای مصارف مختلف در نظر گرفته شده‌اند.

در رابطه با دیوارهای رو به آفتاب نیز، هدف اصلی استفاده از نور و روشنایی طبیعی بوده و با تمهیداتی مانند پیش‌آمدگی بام، سایه‌بان و … در راستای ایجاد سایه تلاش می‌کنیم.

شاید نیاز به گفتن نباشد ولی اگر یک شهرک ویلایی در شمال کشور را مرور کنید، در دید پرنده آن قبل از هرچیز، بام‌های شیبدار است که خودنمایی می‌کند. قاعدتا شیب بام از عمده مواردی است که مناسبت بسیار زیادی با اقلیم شمال کشور دارد، بام‌هایی که با عایق‌های حرارتی نیز پوشیده می‌شوند.

طراحی اقلیمی ویلا در مازندران و انتخاب سایت مناسب!

زمین‌های بزرگ را انتخاب کنید! چرا که هوای مناسب بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند. از طرفی، اگر از سایتی سبز و بکر استفاده می‌کنید باید مراقب دخل و تصرفات خود باشید و از ضوابط پیروی کنید. 12 متر پیرامون بنا، 3 متر پیرامون پیاده رو، محوطه پارکینگ و حیاط و در حاشیه راه‌ها 4.5 متر!

بهترین محل برای ساخت و ساز ویلا در شمال کشور، اگر زمین شیب‌دار است، بخش میانی شیب‌های جنوبی است. اگر ویلای شما در منطقه‌ای با بادهای زیاد قرار دارد، بهتر است قسمت‌های بالایی تپه‌ها را انتخاب نکنید و حتما به جهت وزش باد مطلوب دقت نمایید و تمام تلاشتان این باشد که مانعی در برابر جهت وزش باد مطلوب این ناحیه نساخته باشید چرا که تهویه و جریان هوای مطلوب در داخل ویلا در مازندران به همین مسیر باز باد مطلوب بستگی دارد.

ویلا در مازندران 78998748574856748541856485474

محوطه سازی مناسب با اقلیم ویلا در مازندران

زمانی که عناصر ویلای خود را جانمایی می‌کنید، به جهت وزش بادهای غالب این منطقه توجه داشته باشید و بدانید که عناصر محوطه ویلا در مازندران نباید مانعی برای بادهای مفید باشند، چرا که بادهای مفید نقشی اساسی در ایجاد جریان هوا دارند.

درختان همیشه سبز را باید در جبهه‌هایی که رو به بادهای سرد هستند کاشت و فضاهایی مانند پارکینگ و انبار را می‌توان در جهت بادشکن بادهای سرد زمستانی به کار برد. چرا که این فضاها معیشتی نبوده و از اهمیت کمتری برخوردارند.

به قسمت‌های آفتاب‌گیر محوطه ویلا در مازندران دقت کنید، در این قسمت باید فضاهایی برای استفاده تعبیه شوند. فضایی که باید تمهیداتی برای محافظت از آن در برابر باران و سوز باد زمستانی اندیشید.

در زمستان‌های ویلا در مازندران، نیاز به نفوذ آفتاب به فضاهای داخلی زیاد است، لذا بهتر است در جبهه جنوبی از درختان خزان‌پذیر استفاده شود که در زمستان نور خورشید را به داخل هدایت کرده و در تابستان مانعی در برابر سوزانی آفتاب باشند.

عناصر محوطه ویلا در مازندران بهتر است در محدوده 30 درجه جبهه جنوبی قرار نگیرند.

بافت مسکونی شهرک‌های ویلایی مازندران

در طراحی ویلا در مازندران بسیار ضروری است که به بافت گسترده و باز ساختمان‌ها در کنار هم دقت شود. در اقلیم مرطوب ساختمان‌های هم جوار با فاصله از هم قرار می‌گیرند و قرارگیری ساختمان‌ها در کنار هم بهتر است به گونه‌ای باشد که در جبهه پیشین باد، از ساختمان‌های کوتاه‌تر به سمت ساختمان‌های بلندتر برویم.

ویلا در مازندران 84785748748

جهت قرارگیری ساختمان ویلا در مازندران

در رابطه با جهت قرار گیری ساختمان ویلا در مازندران، دو عنصر وزش باد و آفتاب، تعیین کننده هستند. حوزه‌های بی اثر باد حوزه‌هایی هستند که در آن‌ها بین نمای ساختمان و جهت وزش باد زمستانی، زاویه کوچکتری وجود دارد و این جهت‌ها مناسب‌تر هستند. از این نظر که تاثیر بادهای زمستانی را کمتر می‌کنند.

از طرف دیگر در رابطه با استفاده از بادهای مطلوب و هدایت آن‌ها به سمت ایجاد جریان هوا و کوران در فضاهای داخلی، جهتی مناسب جهتی است که این بادها را به کارگیرد و به عبارتی در حوزه موثر قرار دهد.

در رابطه با جهات مناسب از نظر بهره‌مندی از انرژی خورشیدی، مناسب‌ترین جهات، جنوب شرق و نامناسب‌ترین جهت نیز غرب شناخته شده‌است.

 

جهت معابر در طراحی اقلیمی ویلا در مازندران

جهت بادهای غالب، مطلوب و نامطلوب است که جهت معبر را تامین می‌کند. بهترین جهت برای طراحی معابر، جهاتی است که با باد غالب زاویه‌ای حدود 30 تا 60 درجه داشته باشد و نسبت به آن مایل باشد. بهترین شرایط در زاویه 30 تا 45 درجه حادث می‌شود.

در مواجهه با باد نامطلوب زمستانی به سمت معابری می‌رویم که با باد بیش از 60 درجه زاویه داشته باشند و در حوزه نفوذ باد قرار نگیرند.

نوع ساختمان مسکونی در مازندران

بهترین فرم برای ساختمان‌های مازندران، ساختمان‌های ویلایی است. در صورتی که به مازندران سفر کرده باشید و تجربه زندگی در ویلا در مازندران را داشته باشید متوجه این صحبت خواهید شد و بهترین و سازگارترین فرم ساختمان برای مازندران را ساختمان ویلایی خواهید یافت. در نتیجه از نظر اقلیمی، ویلا در مازندران بهترین نوع طراحی مسکن در در این منطقه است.

 

ویلا در مازندران 78989888748748541784

 

عایق کاری ویلا در شمال

ازآن جا که بارندگی  و میزان شرجی بودن هوا در شمال بسیار زیاد بوده از معضلات شایع و شاید اصلی ، نم گرفتگی ویلا ها  است  که سبب تحت تاثیر گذاشتن زیبایی ویلا ها و همچنین پوسیدگی وسایل نیز می شود که بی توجهی به این امر سبب خسارت های سنگین مالی  و گاها جانی شده که  در نهایت موجب تخریب ساختمان نیز می شود .

پس بهتر است در ابتدا با توجه به شرایط  آب و هوایی و اقلیمی شمال تمهیداتی در نظر گرفته شود  :

  1. عایق های ضد رطوبتی
  2. استفاده از دستگاه تهویه
  3. استفاده از مصالح با کیفیت
  4. ستفاده از شیشه های دوجداره
  5. کفپوش های عایق مانند لمینت

اما عایق های ضد رطوبتی از مهمترین و موثر ترین گزینه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بوده که در انواع مختلف در بازار قابل عرضه هستند .

یکی از قدیمی ترین شیوه برای عایق کاری های ویلاها قیر و گونی  و ایزوگام بوده که از نظر اقتصادی نیز به صرفه بوده وسبب کاهش هزینه  ساخت و ساز نیز خواهد شد .  اما این روش ارزان قیمت دارای معایبی  بوده که در ادامه که آن ها نیز ذکر خواهیم کرد

  1. نمای زیبایی نداشته
  2. عمر مفید کم
  3. اجرای زمان بر
  4. وزن بسیار زیاد
  5. عدم عایق حرارت
  6. امکان تغیر شکل

عایق های پیش ساخته: شاید بارها  این عبارت به گوشش شما خورده باشد  به لطف پیشرفت های چشمگیر علم و تکنولوژی محققان و پژوهشگران در دهه های اخیر به اختراعات جدید دست پیدا کردند که سبب رفع معضلات این چنینی نیز شده که علاوه بر کارایی بسیار زیاد به زیبایی نمای ساختمان نیز آسیبی وارد نمی کند.

بهتر است بدانید که  این عایق ها دارای انعطاف پذیرایی بالایی بوده و به هیچ وجه پوسیده و شکسته نمی شوند  و حتی در دمای بالای 130 درجه و  40 درجه زیر صفر نیز مقاومت خود را حفظ می کند .

در نهایت خوب است بدانید موارد اشاره شده فقط بخش کوچکی از نکات طراحی اقلیمی ویلا در مازندران است و اگر بخواهیم به جزئیات بیشتری بپردازیم از حوصله مطلب فراتر است، با اینحال در صورتی که علاقه شما به خرید ویلا در مازندران به ویژه ویلا در خزرشهر، ویلاهای دریا بیشه و دریا کنار جذب شده‌است، خواندن این مطلب خالی از لطف نبوده و در کنار بهره‌گیری از تجارب مشاور املاکی مجرب مانند دکتر بخشی، به دانسته‌های شما در رابطه با ویلا در مازندران می‌افزاید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه