معروف ترین سازه های باستانی جهان کدامند؟

13 اسفند 1400
0 دیدگاه
معروف ترین سازه های باستانی 5984984698546854684168574857

جهان پر از مکان های زیبا و عجیب و غریب است که ممکن است از نظر شکل و طرح تا حدودی شبیه به هم باشد اما به هر حال با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. در سراسر جهان سازه های قدیمی وجود دارد که به نحوه ای طراحی و ساخته گشته که تمام معماران مدرن را به تفکر واداشته است. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از معروف ترین سازه های باستانی جهان آشنا کنیم. سازه هایی که آنقدر زیبا و بی نظیر می باشند که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نمایند.

شهر خورشید، بعلبک، لبنان

 

اولین بنای باستانی موجود در این لیست، مکان باستانی چشمگیر بعلبک در لبنان است. این مکان دیدنی به عنوان یک مکان کاملا منحصر به فرد با معابد زیبا، پلکان های سنگی با شکوه، حیاط های جذاب و غیره شناخته شده است.

این مکان خاص رومی مانند یک هیولای غول پیکر به نظر می رسد که می تواند هر شهر بزرگی را مانند یک شهر کوچک نمایش دهد.
این سازه اولین بار به عنوان هلیوپولیس نامگذاری شد که می تواند به عنوان شهر خورشید ترجمه شود.

معروف ترین سازه های باستانی 489749798789/7489/748/74

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین یکی دیگر از معروف ترین سازه های باستانی جهان می باشد که به نحوه ای خارق العاده طراحی و ساخته گشته است.  Qin Shi Huang امپراتور چین برای جلوگیری از تجاوز بیگانگان به حریم خصوصی کشورش ساخت دیوار بزرگ چین را آغاز نمود.

این دیپار به طور رسمی در قرن 3 قبل از میلاد مسیح ساخته و در 4000 مایل گسترش یافته است.
سلسله مینگ چین با بازسازی و تقویت ساختار باستانی، آن را به شگفتی امروز تبدیل کرد.

معبد باستانی هرا، ایتالیا

 

 ایتالیا یکی از کشورهای زیبایی است که توجه همه افراد را در سراسر جهان به خود جلب می نماید.از کاخ ها و کلیساهای جامع باروک گرفته تا بناها و مناظر باشکوه ایتالیا همیشه مقصد مورد علاقه بسیاری از گردشگران جها بوده است.

به نظر می رسد این معبد باستانی دارای ویژگی های چشمگیری می باشد که همگان را به خود مجذوب می نماید. معبد اصلی هرا با ده ها ستون سنگی و سه اتاق و اتاق ساخته شده است که بعداً به مکان عبادت تبدیل می شوند. امروزه این مناطق به عنوان یکی از باستانی ترین یادگاران رم شناخته شده اند.

 

پارتنون یونان باستان در آکروپلیس

 

این مکان باستانی یکی دیگر از معروف ترین سازه های باستانی جهان می باشد که به دلیل دارا بودن ویژگی های معماری خاص، محبوبیت گسترده ای یافته است.

از منظر تاریخی، پارسیان اولین سازه هایی را که در حومه پرتحرک آکروپولیس ساخته شده اند، تخریب کردند. یک دهه و نیم بعد، این ساختمان تحت بازسازی عظیمی قرار گرفت که تا سال 432 قبل از میلاد این بازسازی ادامه داشت.

معروف ترین سازه های باستانی 487487487418574185471

گوبکلی تپه نفس گیر، ترکیه

این معبد معروف حداقل از 200 ستون، ده ها مجسمه سنگی با کنده کاری حیوانات مختلف تشکیل شده است. این مکان های دیدنی دارای ستون هایی با شکل عجیب و غریب است که بیش از 60 تن وزن دارند.
وجود این جزئیات خارق العاده تا کنون کارشناسان بسیاری را متعجب کرده است. همیشه این سوال برای همگان وجود دارد که چگونه چنین تمدن هایی بدوی داشتن تجهیزات پیچیده، ساخت این ساختمان ها را انجام داده اند.

 

الحمرا – نماد اسپانیا

این ساختمان عجیب و غریب یکی از ساختمان های مهم اسپانیا می باشد که به عنوان نمادی از این کشور در نظر گرفته می شود.
این سازه که از دامنه تپه ای با درخت نارون گرانادا بیرون زده است، بیش از 5000 بازدید کننده در روز دارد.

 

ناپ هوار، اسکاتلند

این مکان تاریخی که به عنوان قدیمی ترین خانه سنگی در شمال شرقی اروپا شناخته می شود، مکانی خارق العاده برای گشت و گذار در هنگام بازدید از اسکاتلند می باشد.
این سازه معروف در یک مزرعه معروف واقع گشته است. در فرایند ساخت این سازه، از سنگهای خرد شده برای ساخت دو سازه مزرعه استفاده شد که بعداً با درهای بیشتری رو به دریای آبی کاملاً مقاوم سازی شدند. این خانه سنگی غیرمعمول فاقد سقف است و هم اکنون از برجسته ترین بناهای باستانی کشور است.

 

معروف ترین سازه های باستانی 887484844184854

 

حماسه استون هنج، انگلیس

 

برخلاف بسیاری از بناهای باستانی دیگر که بسیار خارق العاده هستند اما شهرت چندانی ندارند، استون هنج افسانه ای یکی از پربازدیدترین مکان های انگلستان است. این سازه مشهور بین المللی از ترکیبی از سنگ های قابل ملاحظه سارسن و چند سنگ بلوست کوچک تر تشکیل شده است. سنگ سارسن نوعی ماسه سنگ است که زمانی به شکل طبیعی در مناطق جنوب شرقی انگلستان یافت می شد.  علاوه بر این سنگ های آبی زیبایی نیز در فرایند ساخت این سازه به کار رفته است.
مردم محلی بر این باورند که سنگ های آبی و عظیم ترین سنگ های سارسن از ولز و مارلبرو داونز گرفته شده اند و از آنجا حمل می شده اند. این سازه به عنوان معروف ترین سازه باستانی جهان توانسته است نقش خود را در گسترش تمدن کشور ایفا نماید.

معبد مگالیتی مستقل، مالت

این معبد یکی دیگر از معروف ترین سازه های باستانی جهان  است که از طریق مرلین و ربکا صدها سال پیش ساخته شده است.

این معابد منحصر به فرد مگالیتی در مالت اکنون نه تنها به دلیل ساختار پیچیده و اصلی و طراحی بی نظیر بلکه به دلیل عنصر مستقل مشهور هستند. به نظر می رسد حتی از دید امروز، ساخت هر یک از این سازه های سنگی به مهارت های فنی بسیار پیشرفته ای نیاز داشته باشد. این عامل موجب گشته است این مجموعه اکنون به یکی از معروف ترین مکان های باستانی جهان تبدیل گردد.

همچنین  هر یک از این بناهای سنگی موجود در این سازه دارای بیان و ساخت کاملاً متفاوتی هستند.  هرچند که طراحی خارجی معابد سنگی از همان سنگ آهک سخت مرجان ساخته شده است اما طراحی داخلی کاملا متفاوتند. اعتقاد بر این است که این ساختار سنگی تماشایی حدود 3500 سال قدمت دارد.

 

اشکال دیدنی نیوگرنج (Newgrange)، ایرلند

 

شاید جالب باشد بدانید که حتی استون هنج نیز در مقایسه با این سازه معروف مانند سازه ای تازه ساخته شده به نظر می رسد. در سردترین فصول، آفتاب زمستانی می تواند از بالای معبد عبور کند و حدود 15-20 دقیقه کل بنای یادبود و اتاق های داخلی را با نور گرم پر کند.
از این ساختمان منحصر به فرد در ایرلند به عنوان یکی از برجسته ترین سازه ها با طراحی تقریباً عالی یاد می شود که می تواند آفتاب زمستان را بدون زحمت فراوان جذب نماید.

 

معروف ترین سازه های باستانی 4964894865416845845848574

سچین باجو، پرو

 

این سازه باستانی به عنوان قدیمی ترین و چشمگیرترین مکان معماری در پرو و ​​سراسر جهان شناخته شده است. این ساختار عجیب و غریب مجهز به سکوهای اضافی، گورستان ها، میدان های مدور و موارد دیگر است.

در سال 2008، ساختمان مستقر در دره پرو پس از کشف چشمگیر آجرهای خشتی دایره ای شکل و یک میدان سنگی 30 فوت، برای عموم مردم افتتاح شد.

 

تئاتر مارسلوس، ایتالیا

 

این سازه به عنوان یکی از معروف ترین سازه های باستانی جهان با دارا بودن سازه های بی نظیری از کاخ ها و میدان های باشکوه گرفته تا پل های زیبا و موزه های بی نظیر، همیشه منبع الهام تمام نشدنی بوده است.

این سازه تماشایی با ستون های سنگی که به طور رسمی توسط ژولیوس سزار سفارش داده ش ، الگویی برای برجسته ترین ساختمانهای تئاتر جهان شد. این تئاتر چشمگیر به لطف مناطق مختلف نشستن می تواند از بیش از 20،000 تماشاگر استقبال کند. تئاتر بی نظیر مارسلوس در رم در ابتدا به عنوان مکانی در فضای باز با بسیاری از طاق ها، راه پله ها و ستون های زیبا ساخته شد.

 

قنات سگوویا، اسپانیا

 

قنات Segovia در اسپانیا یکی از معروف ترین سازه های باستانی جهان  است که به نمادی از بهترین ساختارهای حفظ شده در کل جهان تبدیل شده است.

این سازه چشمگیر در حدود سال 50 میلادی ساخته شده است  به این معنی که مقدم بر ساخت کلوسئوم باشکوه در رم، ایتالیا است. امروزه این سازه اسپانیایی نه تنها نمونه بازمانده از یکی از دیدنی ترین و منحصر به فردترین مکان های جهان است، بلکه مردم محلی نیز از آن به دلیل نقش خود در انتقال آب از رودخانه فریو به شهر سگوویا قدردانی می کنند.  قنات سگوویا از 24000 بلوک گرانیت، تقریباً 165 قوس و بدون ملات تشکیل شده است.

 

معروف ترین سازه های باستانی 47874874848475874

کولوسئوم (Grand Colosseum)، ایتالیا

کولوسئوم در رم _ایتالیا ، در سال های 70 تا 80 پس از میلاد ساخته شد و کمی قدیمی تر از پانتئون است ، معروف ترین معبد کلاسیک رم به شمار می رود و ظرفیتی بین 50.000 تا 80.000 نفر و حدودا 80 درب ورودی داشته است . امپراتور و شراف در جلو و عامه مردم ، برده ها و زنان نیز در طبقات بالایی می نشینند . امروزه بیشتر مردم کولوسئوم را با تاریخ خونین نبرد گلادیاتور ها در آن می شناسند ، در کولوسئوم گلادیاتور با یکدیگر یا با حیوانات وحشی می جنگیدند و اسباب سرگرمی تماشاچیان خود را فراهم می کردند . امروزه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا از طریق مسیرهای زیرزمینی به محلی که گلادیاتور ها و حیوانات وحشی نگه داشته می شدند ، می روند و از آن ها دیدن می کنند . این مکان قدیمی از سازه های باستانی جهانی و بسیار تماشایی به حساب می آید .این سازه زیبا بیش از 600 فوت طول و 500 فوت عرض دارد. از نظر فنی، این ساختمان یکی از بزرگترین آمفی تئاترهای جهان است که هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد.

کلوزئوم بزرگ در مقایسه با دیگر سازه های عظیم آن زمان مقایسه می شد، یک استادیوم 100٪ آزاد و ساخته شده از بتن و سنگ بود که به لطف سطح نشیمن بی شمار می توانست بیش از 50،000 بازدید کننده را در خود جای دهد.

 

دروازه ملل تخت جمشید، ایران

 

این سازه ایرانی مشهور یکی از معروف ترین سازه های باستانی جهان است که در کشورمان ایران واقع شده است.

این سازه بی نظیر دارای جزئیات تزئین شده، دروازه های تراشیده شده و فضای داخلی چوبی چشمگیر با درهای چرخشی ساخته شده از فلز است.
در قلب دروازه ملل تخت جمشید، ایرانیان برای دفع ارواح شیطانی به آیین های قدیمی می پرداختند. بیشتر سنتهای عجیب و غریب آنها دقیقاً در این مکان رخ داده است که جفت گاو نر و لاماسو هر دو ورودی به دروازه را علامت گذاری می کنند. این ساختار نه تنها برای زمان خود بسیار عجیب بوده، بلکه اندازه کنده کاری ها نیز از لحاظ شکل و طرح بسیار غیرمعمول بود.

 

اهرام مصر_مصر

 

اهرام مصر یکی از معروف ترین سازه های باستانی جهان  می باشد که در حدود 2400 سال قبل از میلاد ساخته شده اند. این مکان به عنوان یکی از مکان های مورد علاقه گردشگران می باشد که در جهت عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.
اهرام عظیم مصری که در حدود سال 2400 قبل از میلاد ساخته شده اند، زمانی توسط حیاط ها، عبادتگاه ها و معابد زیادی احاطه شده بودند.

 

قلعه وان، ترکیه:

 

قلعه باشکوه وان که در ترکیه واقع شده است، بیش از یک قرن در حال ساخت بود و سرانجام در حدود 1000 سال قبل از میلاد تکمیل شد. این قلعه عظیم در یک بلوف شیب دار مشرف به منطقه زیبا توشپا  پایتخت جذاب اوراریا، واقع در نزدیکی شهر دوستانه وان، ترکیه قرار دارد.

قلعه وان که در اصل از آجرهای بازالت و گل ساخته شده است به جای اینکه به عنوان نمادی از برتری نظامی باشد، به نمادی از قدرت ترکیه تبدیل شده است. در طول سال ها ممکن است این قلعه فرمانروایان خود را تغییر داده باشد اما با این وجود یک یادگار قابل توجه از گذشته باقی مانده است.

 

زیگورات اور ، عراق

اور در نزدیکی دهانه رودخانه دجله و فرات عراق قرار دارد و به عنوان محل زندگی ابراهیم در کتاب انجیل آمده است . بقایای 16 مقبره سلطنتی در دهه 1920 و 1930 توسط سر لئونارد وولی حفاری شد که منجر به کشف برخی از بزرگترین گنچینه های دوران باستان نظیر خنجر طلایی با غلافی لاجوردی رنگ ، مجسمه طلایی حجاری شده و… شد . با این حال شگفت اور ترین کشف او مربوط به زیگورات اور ، بود که قدمت آن به 210 سال قبل از میلاد می رسد ، این سازه به خوبی محافظت شده و به طوری که بخشی از نما و پله های آن در دوران صدام حسین بازسازی شده است .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه