اهمیت نور طبیعی و مصنوعی در طراحی ویلادر مازندران

6 اسفند 1400
0 دیدگاه
ویلادر مازندران 496896489687464876485

نور و مسائل مربوط به نورپردازی بناها از دیرباز از اهمیت ویژه‌ای برخورد بوده‌است. نور طبیعی که داستان ویژه خود را دارد و از مواردی است که تمامی سعی طراحان، به کارگیری مناسب و به اندازه آن در فضاست و در سمت دیگر با پیشرفت روزافزون تکنولوژی روش‌های نورپردازی روز به روز متنوع می‌شوند و کم کم زمان‌هایی می‌آیند که استفاده از نور مصنوعی اجتناب ناپذیر است. در این میان نور طبیعی ویلادر مازندران ماجراهای منحصر به خود را دارد و در کنار آن نور مصنوعی ویلا در مازندران نیز از مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد.

نور نه تنها به جذابیت و خاص بودن یک فضا می‌افزاید ، بلکه ، باعث عملکرد بهتر افراد در آن فضا می‎شود . درست است که این نور می‌تواند بنا بر اقتضای یک فضای خاص در ویلا در شمال، کم و زیاد شود ، ولی این کم و کیف از اهمیت آن نخواهد کاست و بر انعطاف فضا خواهد افزود .

ولی در رابطه با یک ویلا در مازندران ، در کنار کاربردهای نور و ویژگی‌های عملکردی آن، مسئله زیبایی فضا نیز مطرح می‌شود و جلوه ویلا نیز اهمیت خواهد یافت .

استفاده از تکنیک‌های نورپردازی محوطه ویلای مازندران ، مزایای بسیاری به همراه دارد، که یکی از آن‌ها تامین امنیت ساکنین و اموال آن‌هاست. در واقع اگر شما از یک نور با ولتاژی مناسب که فضا را کاملا شفاف کند استفاده کنید، به نوعی سارقین و حتی حیوانات را از ویلای خود دور کرده‌اید. امنیت و حس کردن آن، از موارد عمده‌ای است که نورپردازی و پیشرفت تکنیک‌های نورپردازی به آن کمک ویژه‌ای کرده‌است .

نور پردازی جلوه ویلا را افزایش داده و زیبایی های ویلا را به نمایش خواهد گذاشت . هر چه نورپردازی ویلایی شیک تر باشد ویلا بزرگ تر و شیک تر به نظر می رسد . ویلاهای مازندران همگی بسیار شیک و در سبک هایی همچون مدرن ، کلاسیک ، مینیمال و یا سنتی می باشند . نور پردازی در این بخش به زیبایی ویلای شما می افزاید .

اگر دارای حیاط بزرگی هستید پیشنهاد می شود حتما از نورپردازی مناسبی برای جلوه حیاط آن استفاده نمایید تا از تاریکی و سرقت سارقان در امان بمانید . همچنین اگر دارای باغ بزرگ در حیاط خود می باشید حتما از این تکنیک استفاده نمایید تا هم جلوه زیبایی به حیاط و با ویلای خود ببخشید و در هر زمانی که می خواهید از تماشای این جلوه زیبا لذت ببرید و هم از تاریکی و آسیب های سارقان نیز در امان بمانید .

 

ویلا در مازندران 5648574854154894

اگر بخواهیم صحبتمان را با اهمیت نور و نورپردازی آغاز کنیم، از نور طبیعی ویلادر مازندران آغاز می‌کنیم. داستان نور طبیعی همیشه برای بشر داستانی لذت بخش بوده‌است، به ویژه در میان ما ایرانیان، به بازی گرفتن نور در جهت استفاده مطلوب و ایجاد شاهکارهای معماری زبانزد است. ایجاد نور و سایه در کنار هم و به عبارتی بازی نور و سایه در معماری ایرانی شاخصه‌ای خاص محسوب می‌شود. از طرفی در هر اقلیمی، حتی جایی که در صدد کاهش سوزانندگی آفتاب هستیم، طالب نور آن هستیم و سعی ما همواره در جهت استفاده به جا از نعمت نور طبیعی بوده‌است.

در این میان برای تامین نور طبیعی ویلادر مازندران چه تمهیداتی سنجیده‌ایم و موضوع نور طبیعی در این اقلیم چیست؟ همانطور که می‌دانید در شمال کشور، با مسئله ابری بودن غالب روزها به ویژه در فصول سرد رو به رو هستیم و در جهت تامین نور طبیعی ویلا در مازندران، بازشوهای بزرگ که عملا به جداره‌هایی شیشه‌ای بدل می‌شوند یکی از بهترین راهکارهاست که در این راستا برای فصول گرم از پوشش گیاهی و سایه‌بان برای کاهش تابش مستقیم و جلوگیری از گرم شدن فضا استفاده می‌شود.

در سوی دیگر نور مصنوعی وجود دارد که تنها منحصر به شب نبوده و در مواردی ما نیاز به نورپردازی مصنوعی برای روز هم داریم و در سال‌های اخیر نورپردازی جنبه‌ای زیبایی شناسانه نیز به خود گرفته‌است و استفاده ظریف از نورهای مخفی در ویلا در مازندران، به ارزش‌های کار می‌افزاید.

برای آشنایی بیشتر با مسئله نور در ویلا در مازندران در ادامه با ما همراه باشید.

ویلادر مازندران 78966332558744458585

نور طبیعی در شمال کشور

جبهه نورگیر مطلوب و اصلی ویلادر مازندران جبهه جنوبی و پس از آن شمالی است. در مورد نور شرق و غرب نیز نور شرق قبل از غرب مطرح می‌شود و عمده تلاش طراحان این است که از جبهه غربی نورگیری نداشته باشیم.

این خود تا حدودی وضعیت مطلوب زمین برای ویلا در مازندران را مشخص می‌کند و ویلاهایی که کشیدگی شمال جنوبی دارند، ویلاهای مرغوب‌تری محسوب می‌شوند و زمین‌های شرقی غربی تا حدودی در رتبه بعد قرار می‌گیرند.

ساختمان‌های ویلایی که نورگیری آن‌ها را بتوان از شمال و جنوب تواما تامین کرد جزء بهترین طراحی‌های ویلا در مازندران محسوب می‌شوند.

ولی با نگاهی کلی به طراحی ویلا شهرهای مازندران به طراحی اصولی آن‌ها بر مبنای نورگیری شمال و جنوب پی می‌بریم. نوع طراحی خانه در مازندران بهتر است به صورتی باشد که ساختمان‌ها با فاصله‌ای مشخص از هم بنا شوند و این به نورگیری قطعات زمین نیز کمک شایانی می‌کند. برای مثال در ویلاهای شهرک خزرشهر سرخرود و یا دریا کنار و دریابیشه این نوع طراحی را مشاهده می‌کنیم.

از طرف دیگر بحث سایه‌اندازی ساختمان‌ها نیز مطرح می‌شود و اگر بناها به فاصله مناسبی از هم قرار نگرفته باشند سایه اندازی نامناسب، مانع نورگیری مطلوب می‌شود. لذا فاصله‌ای به اندازه 1.5 برابر ارتفاع ساختمان بلندتر الزامی است.

در بهترین نمونه‌های ویلا در مازندران این فاصله رعایت شده‌است.

ویلا در مازندران 25498789484

فضاهای نیازمند به نور طبیعی

مسئله مهم بعدی، اولویت بندی فضاهای ویلادر مازندران در استفاده از نور طبیعی است و اینکه کدام جبهه را به کدام فضا بدهیم مناسب‌تر است.

در این راستا، اولویت نور مطلوب‌تر، با فضاهایی است که عمده فعالیت‌ها و معیشت در آن‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال، نور جنوب بهتر است در مجاورت نشیمن، آشپزخانه و در برخی موارد پذیرایی قرار گیرد. چرا که عمده معیشت افراد در این فضاهاست. برای مثال هرگز سرویس بهداشتی و یا انباری را در بر متصل به جبهه نورگیر جنوبی قرار نمی‌دهیم! چرا که این فضاها اصلا نیازی به نور طبیعی ندارند.

از طرف دیگر فضاهایی مانند اتاق خواب، اتاق کار و فضاهایی از این قبیل، می‌توانند از نور شمال استفاده کنند و اولویت بعدی نور شرق است.

در بهترین موارد ویلا در مازندران با این الگوی نورگیری فضاهای داخلی رو به رو هستیم و یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که افرادی که قصد خرید و فروش ویلا در مازندران دارند در نظر می‌گیرند نحوه نورگیری فضاها به ویژه فضاهای معیشتی است.

علاوه بر این تعبیه فضاهایی نیمه باز که در مواقعی فضای داخلی و در مواقعی فضای خارجی محسوب شوند، علاوه بر انعطاف بخشی به فضاهای ویلا در مازندران، به نورگیری مناسب طبیعی نیز کمک می‌کنند.

کاربردهای نور مصنوعی

و اما نور مصنوعی ویلادر مازندران! در چه مواقعی به سراغ نور مصنوعی می‌رویم و لزوم استفاده مناسب و به جا از نور طبیعی در ویلا در شمال کشور در چیست؟

فرض کنیم یکی از بهترین ویلاهای شمال کشور که مسائل مربوط به نورگیری طبیعی آن حل شده‌است، در زمینه نور مصنوعی و نورپردازی چندان قوی عمل نکرده‌است و نور مصنوعی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند. در این مورد نمی‌توانیم بگوییم آن ویلا در این زمینه خوب عمل کرده‌است و ویلایی موفق محسوب می‌شود. چرا که اهمیت نور طبیعی و نور مصنوعی ویلا در کنار هم مشخص شده و هر دو باید در کنار هم از مطلوبیت لازم برخوردار باشند.

نور مصنوعی علاوه بر تامین روشنایی می‌تواند عنصری مهم در موارد مربوط به زیبایی هم باشد و با استفاده مناسب و به جا انعطاف و زیبایی ویژه‌ای به ویلا در مازندران ببخشد.

باز هم اگر نگاهی به زیباترین ویلاهای شمال کشور بیندازیم، در تمام آن‌ها مسئله نورپردازی و نور مصنوعی به درستی و به اقتضای نیازهای فضا حل شده‌است.

نور مصنوعی کاربردهای بسیاری دارد و چه در فضای داخلی چه در محوطه و نما، می‌تواند به بهترین نحو به کمک کارکردهای ویلا در مازندران بشتابد.

 

ویلادر مازندران 4196874896748947689748965468

در مورد نورپردازی فضاهای داخلی ویلا در مازندران، می‌توان بسته به اینکه کدام فضا را نورپردازی می‌کنیم از نوع خاصی نور استفاده کنیم. اگر سبک طراحی شما مینیمال است استفاده از نورهای مخفی در سقف که به تناسب حس و حال فضا می‌توانند رنگ‌های متفاوتی به خود بگیرند، توصیه می‌شوند که در این زمینه استفاده از سقف‌های کاذب که خود نقش‌ و جهت‌هایی به نورپردازی مید‌هد هم خالی از لطف نیست.

می‌توانید قسمت‌هایی از فضا را با ریسه‌ نورپردازی کنید و یا اگر از طراحی کلاسیک و شلوغ لذت می‌برید، لوسترهای درخشان و خوش رنگ و لعاب بهترین گزینه‌ها برای نورپردازی فضاهای بزرگتر ویلا مثل نشیمن و پذیرایی هستند. در هر صورت باید توجه داشته باشید که سبک طراحی ویلادر مازندران، حتی به نوع نورپردازی نیز وارد شده و آن را نیز جهت دهی می‌کند.

در سوی دیگر نورپردازی محوطه ویلا را داریم که آن هم از سبک تبعیت کرده و در کنار نورپردازی مناسب فضاهای داخلی یکی از فاکتورهای مهم در نورپردازی مناسب ویلا در مازندران محسوب می‌شود. ایده‌های نورپردازی محوطه می‌توانند بسیار زیبا و خلاقانه باشند. خوب است در مواردی از نورپردازی‌های زیباترین ویلاهای شمال کشور ایده گرفته و با بررسی آن‌ها با شیوه‌های صحیح نورپردازی ویلا در مازندران آشنا شویم.

می‌توان این نورپردازی را با گیاهان ادغام کرد و یا با نورپردازی صحیح مسیرهای ویلا، راه‌ها و مسیرها را از فضاهای نشستن تشخیص داد. از طرف دیگر اگر استخر در محوطه و یا حتی فضاهای داخلی دارید باید به نورپردازی صحیح استخر به ویژه کف آن اهمیت بدهید تا در شب بتوان استفاده مناسبی از استخر داشت و همین طور منافاتی با ایمنی ویلا نداشته باشد.

نورپردازی ویلا در مازندران گاهی به صورت نورپردازی نما نمایان می‌شود و استفاده صحیح و اصولی از نورپردازی در نما، به طور جالب توجهی جذابیت یک ویلا در مازندران را افزایش خواهد داد. نورپردازی نمای ویلا در مازندران نیز با توجه به سبک کلی مشخص می‌شود. در سبک مینیمال نما استفاده از نورهای نقطه‌ای ساده در مکان‌های مناسب می‌تواند پاسخگوی نیازهای نما باشد و در سبک کلاسیک نیز کمی بازی با نحوه نورپردازی و خیره کنندگی آن می‌تواند با سبک جفت و جورتر باشد. از طرف دیگر نورپردازی نمای ویلا در مازندران می‌تواند با بهره بردن از رنگ‌های مختلف نور نیز دلنشین تر شده و به جذابیت کار بیافزاید.

در نهایت باید این مورد را از خاطر نبریم که نور مصنوعی هرگز جایگزین نور طبیعی نخواهد بود و انسان همواره به جست و جوی تامین نور طبیعی مناسب بوده‌است ولی این به معنای کم بودن اهمیت نور مصنوعی نیست و باید در تامین نور مصنوعی فضا نیز نهایت دقت و سلیقه را به کار برده و از طرفی از استفاده بی رویه نیز بپرهیزیم.

اصول نور پردازی خانه 

در این بخش سعی داریم برای راهنمایی بهتر شما نکاتی را یادآور شویم :

در خانه هایی که پنجره های زیادی دارد باید این موضوع در پروسه ی نورپردازی لحاظ شود چرا که همانطور که میدانید پنجره های که رو به شمال هستند نور را به داخل خانه انتقال میدهند و پنجره‌های که رو به جنوب هستند در بیشتر واقع نور را بدون افزایش گرما نور را به شکل مستقیم به داخل خانه انتقال میدهند.

شایان ذکر است، نورگیرهایی که در اندازه سبک به شکل مناسب طراحی می شوند در تابستان بدون افزایش گرما و در زمستان بدون از دست دادن گرما نور را به نحوی استاندارد به داخل خانه هدایت می‌کنند. همچنین برای روشنایی خانه به طور کلی فقط دو نوع نور داریم نور افکن و نور پراکنده. نور افکن تمرکز تمام نور بر روی یک سطح میباشد و آن نقطه را به طور کامل روشن میکند اما در نوع نور پراکنده یک منطقه ی بزرگ هدف قرار داده میشود. همان طور که از توضیحات مشخص است نور پراکنده برای محیط های بزرگ و نور افکن برای محیط های کوچکتر استفاده میشود.     

راه های استفاده از نور 

سوئدی‌ها در طراحی نورپردازی خانه سه روش دارند که تا کنون در جای جای دنیا امتحان خود را پس داده است و الان بیشتر کارشناسان از این سه روش پیروی میکنند.

  1. نورپردازی کلی: این نوع نور پردازی بیشتر در طراحی خانه کاربرد دارد و باعث میشود که فضای خانه زیبایی و جلوه ی منحصر به فردی داشته باشد.
  2. نورپردازی عملکردی: این نوع نورپردازی همان طور که از نامش می توان فهمید بیشتر برای محیط های کاری و رسمی به کار گرفته میشود و به گونه‌ای طراحی میشود که با نوع کار و میزان نیاز آن شغل به هماهنگ است.
  3. روشنایی عاطفی: این نوع نورپردازی به شکلی انجام می شود که محیط اتاق را گرمتر، صمیمی‌تر، راحت و هیجان انگیزتر میکند و همچنین به ما کمک میکند تا بتوانیم تاثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذاریم. در نور پرداری شاعرانه علاوه بر استفاده از از انواع لامپ‌های تزئینی میتوان از شمع هم استفاده کرد و بیشتر جو را شاعرانه کرد.

 

اگر قصد خرید ویلا در مازندران را دارید و فاکتورهای کیفی آن برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ما ویلاهای شهرک خزر شهر، دریابیشه و دریا کنار را به شما پیشنهاد داده و از سوی دیگر قبل از هر اقدامی توصیه می‌کنیم که با تیم مجرب و حرفه‌ای دکتر بخشی در ارتباط باشید تا از تجربه‌ای لذت بخش در امر خرید ویلا در مازندران بهره برده و تجربه خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه