هر آنچه که باید در رابطه با دیوار کناف و اجرای آن بدانید

6 اسفند 1400
0 دیدگاه
دیوار کنف 798496848674874874874

اگر این سوال برایتان ایجاد شده است که دیوار کناف چیست ؟ باید بدانید که دیوار کناف از متداول ترین مصالح ساختمانی مدرن در جهان امروز است . این دیوار در تعداد زیادی از پروژه های ساختمانی ساخته می شود که در آن به جای آجر و سفال از صفحات گچی و قاب فلزی به عنوان ترکیب نهایی دیوار استفاده می شود ؛ اما حال دیوار کنف چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟ چرا این دیوار اهمیت بسیاری دارد ؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات تا انتهای مطالب با ما همراه باشید .

 

دیوار کنف 798496848674874874874

 

دیوار کنف چیست

دیوار کنف معمولا دیوار خشک یا کناف پارتیشن یا تخته گچی نیز نامیده می شود ، این دیوار متشکل از یک هسته گچی به همراه پشم معدنی میباشد که توسط قاب فولادی گالوانیزه در محل پروژه مونتاژ می شود . در حقیقت این قابل فولادی نقشی شبیه به اسکلت ساختار و هسته گچی نیز به عنوان پرکننده و عایق حرارت و صدا را ایفا می کند .

در ساخت دیوار یا همان دیوار چینی و سقف از انواع دیوار کناف استفاده می شود که به شرح زیر صورت می گیرد :

  • تخته گچی ساده GCR ، مورد در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد .
  • تخته گچی مقاوم در برابر رطوبت ، در دکوراسیون داخلی حمام ، آشپزخانه . اتاق هایی که دارای رطوبت بالا هستند استفاده می شود .
  • تخته گچی نسوز GKLO ، در ساخت کانال برای سیستم گرمایشی و در پنهاد کردن تاسیسات همچون سیم کشی و لوله کشی کاربر دارد .
  • تخته گچی GKLVO

نکته لازم به ذکر این است که این سبک از دیوار بسته به نیازهای مشتری در ابعاد ( طول ، عرض ، ضخامت ) و اندازه های مختلف قابل سفارش برای متقاضیان است  .

 

دیوار کناف 7878678746874867

 

 نگاهی به تاریخچه مختصر دیوار کناف بی اندازیم

دیوار کناف نتیجه تکامل صنعت ساختمان است ، برای هزاران سال از گچ جهت ایجاد پوشش دیوارهای داخلی ساختمان استفاده می شده است ، اما در قرن بیستم با اختراع دیوارهای پیش ساخته گچی ، دوران دیوارهای آجری به سر آمد .

جالب است بدانید در ابتدا به نام ” سَکِت بُرد ” شناخته می شد که از نام مخترعش ” آگوستین سکت ” گرفته شده بود . این محصول در سال 1894 ثبت اختراع شده و به عنوان جایگزینی برای گچ سنتی مورد استفاده در مصارف ساختمانی در نظر گرفته شده است . در سال 1909 ، این اختراع موفق و فوق العاده توسط شرکت گچ ایالات متحده خریداری شد که همچنان بزرگترین تولید کننده پنل های دیوار خشک در آمریکای شمالی است . وقفه بزرگ استفاده از دیوار خشک در ساخت و سازهای مسکونی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد ، ظاهر سفید و بسیار تمیز این دیوار متناسب با آرمان های زیبایی دهه 1950 آمریکا بوده و امروزه نیز ، دیوار خشک در ساختمان های مسکونی غالب مواد پایان دیوار و سقف است که به جرات نیز می توان گفت در 96% ساختمان سازی ها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

دیوار کناف 99674984784874

 

نحوه ساخت دیوار کناف

همان طور که می دانید گچ ، یک ماده معدنی طبیعی و غیر رسمی است که در 85 کشور های جهان یافت می شود ، ترکیب شیمیایی آن شامل کلسیم ، گوگرد متصل به اکسیژن و آب است . کریستال های سفید گچ به صورت مکانیزه ریز خرده می شوند و پس از ترکیب شدن با آب به یک محصول سفت و بسیار سخت تبدیل می شوند .  یک پنل از دیوار کناف شامل یک هسته گچی است که در چند لایه کاغذ ( کاغذ های بازیافتی ) پیچیده است ، در حین ساخت دوغاب گچ مایع روی ورق های کاغذ ریخته می شود .

مزایای استفاده از دیوار کناف

  • کار نصب یک دیوار خشک در مقایسه با دیوار سنتی سریع است ، بنابراین در مقایسه با هر روش دیگری در زمان و انرژِی صرفه جویی می کند .
  • دوام و طول عمر بالایی دارد و در صورت نیاز به راحتی تعویض می شود .
  • به دلیل وجود سولفات کلسیم به علاوه آب ، دیوار کناف در برابر آتش مقاوم می شود .
  • می توانید از این سبک از دیوارها هم به طور موقت و هم به طور دائمی استفاده نمایید ، همچنین باید بدانید نصب و اجرای آن ها و نیز جمع آوری و تعمیر ، به سرعت انجام می شود و نگهداری راحت و سریعی را داراست .
  • از ویژگی های بسیار آسان و دارای مزیتی که از آن استقبال بسیاری می شود ، باید به امکان استفاده از نورپردازی ها در دیوار و سقف کناف می باشد .
  • در صورت تمایل می توانید از وسیله های دیگر و مورد پسند همچون آینه ، تابلو و سایر موارد مشابه نیز برای نصب بر روی این دیوار استفاده نمایید .
  • این دیوارها بسیار مقرون به صرفه اند و نیاز به دیوارچینی با استفاده از آجر یا سفال ، استفاده از ملات ، گچ کاری و … ندارد .

 

دیوار کناف 968484168477874877

 

معایب دیوار کناف

  • در برابر آب مقاوم است نیست و می تواند آب را جذب کند ؛ اما برای حل این مشکل ی توان از نوع تخته گچی ضد رطوبت استفاده کرد .
  • نصب این دیوار باید با دقت و تخصص بالا صورت گیرد ، چرا که هر گونه نصبی که صورت می گیرد ، در صورتی که بدون رعایت اصول باشد ، ممکن است به دیوار آسیب برساند که غیر قابل جبران است .
  • اگر ساخت این دیوارها بدون پشم معدنی انجام شود ، دیگر توانایی عایق صدا و حرارت بودن را دارا نخواهد بود .
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه