ترفند هایی برای زیبا تر شدن باغچه در فصل بهار!

1 اسفند 1400
0 دیدگاه
باغچه 7796552885748648468746841

داشتن یک حیاط زیبا با باغچه ای پر از گل ، درخت و گلدان های کوچک و بزرگ نعمت بسیار بزرگی است که بتوانید با لمس آن ها حس آرامش را به وجود و روح خود هدیه دهید  حیاطی بسیار زیبا را به ویلا در شمال خود .   اما این مورد امکان ندارد مگر با رسیدگی و توجه به باغچه و گل های رنگارنگ که بسیار حساس هستند .  اما شاید سوال پیش بیاید که چه زمانی برای این کار  مناسب است ؟ چگونه باید به آن رسیدگی کرد؟  در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با این موضوع آشنا کنیم یا بهتر است بگوییم حیاط تکانی را شروع کنیم .

باغچه 79849648674864847478

 

زمان ایده آل برای تمیز کاری باغچه 

می دانید که جای جای  سرزمین ایران دارای اقلیم متفاوت بوده . حتی  در یک شهر مکان های مختلف آن نیز آب و هوای متفاوت است . پس باید بدانید پاسخ این پرسش برای هر آب و هوایی  متفاوت و دستور العمل مختلف دارد .   اما در حالت کلی  با شروع و یا اواسط  اسفند این کار صورت می گیرد  زمان عالی برای تمیز سازی  و رسیدگی باغچه بوده  چراکه در این زمان گیاهان از خواب زمستانی بیدار شده و از طرفی  بذر ها شرایط لازم برای رشد و جوانه زدن دارند.

اما اولین قدم آماده سازی باغچه ویلا در مازندران برای استقبال از بهار ؛ تمیز کاری باغچه است . برای  این کار دستکش های مخصوص باغداری را به دست بکشید و ابزار آلات را بردارید و به حیاط بروید .  با دقت و حساسیت علف هرز  و یا گیاهان خشک شده را  با ریشه از زمین جدا کنید تا سبب رویش مجدد نیز وجود نداشته باشد . این کار شما  سبب شده تا تغذیه گیاهان اصلی و درختان نیز بیشتر شود و در نهایت  رشد بهتری داشته باشند. پس رعایت و انجام آن نیز الزامی است . در غیر این صورت حجم بسیار زیادی از مواد مغذی درون خاک نیز سهم علف های هرز درون باغچه می شود . پاییز فصل برگ ریزان  و خواب زمستانه گیاهان می باشد پس گل هایی که در فصل بهار و تابستان خود نمایی می کنند در فصل های سرد پژمرده و یا خشک می شوند . شما می توانید بعد از اطمینان از خشک شدن گیاهان آن را بکنید  و جایی برای گلکاری جدید نیز باز کنید .

باغچه ویلای سرخرود شما نیز پر از برگ است و  اگر برای  جمع آوری آن ها آماده شده اید باید بگوییم که به درختانتان نیز ظلم کرده اید!  چراکه این شاخه  و برگ ها نیز کمپوست های بسیار عالی  و طبیعی نیز به حساب می آیند . پس آن  ها را خورد کنید  و با بیل کنار در ختانتان را کمی بکنید به طوریکه به ریشه و ساقه درخت آسیب وارد نشود  سپس  برگ و گیاهان خشک شده را در این چاله ها بریزید و سپس روی آن ها را با خاک بپوشانید شما با این کار  باغچه ای با خاک قوی و با درختانی پر بار و برگ داشته باشید .

 

باغچه 74866874184187418487418

 

شخم زن : متاسفانه امسال زمستان بارندگی بسیار  کم بوده خاک ها نیز بسیار خشک هستند اما با این حال  به سراغ باغچه خود بروید  و با یک بیلچه آن را زیر رو کنید   مقداری از آن را در بگیرید اگر خاک باغچه نرم بود و گلوله نشد به این معناست که برای شخم زدن نیز مناسب است  پس بیل زدن را تا انتها ادامه دهید تا  ریشه درختانتان نیز نفس بکشند .

هرس کردن : هرس کردن درختان یک نمونه از کار هایی که باید در این فصل صورت بگیرید تا در بهار و تابستان ساقه های جوان و نو شروع به رشد کردن کنند.  این کار سبب افزایش استحکام بدنه درخت شده و با هرس کردن شاخ و برگ های خشک شده و یا خارج از مسیر رشدی گیاه از بدنه آن حذف می شود و به این ترتیب، مواد مغذی به بخش های مهم تر گیاه می رسد.

بعد از جمع آوری شاخه های خشک شده  اگر می خواهید گیاه مورد علاقه تان را تکثیر کنید و از آن به تعداد زیاد داشته باشید سعی کنید که در این فصل این کار را انجام دهید  آن را به شیوه ای اصولی از گیاه مادر جدا کنید و در گلدانی دیگر بکارید و به آن نیز رسیدگی کنید به همین راحتی .

 

باغچه 48496847784768

 

غنی سازی خاک فضای سبز ویلا در شمال  

در سرمای زمستان و پاییز و همچنین خواب زمستانی گیاهان نیز ریشه و خاک ضعیف می شود  و به همین دلیل باید مواد مغذی برای تامین مواد معدنی آن نیز در نظر گرفته شود تا در فصل بهار توانایی برای رشد کافی نیز وجود داشته باشد ، از این رو غنی سازی خاک گیاهان دارای اهمیت ویژه ای است.

برای این کار 5 الی 8 سانتی متر از خاک روی باغچه را برداشته و آن را با ترکیب خاک با کمپوست و کود های گیاهی و غیر گیاهی جایگزین کنید و در نهایت باغچه را آبیاری کنید. اما خاک گیاهان گلدانی را چطور غنی سازی کنیم  برای این کار  بهتر است آن ها را از گلدان های کوچک خارج کنیم و در گلدان هایی که با سایز بزرگ هستند نیز قرار دهیم چراکه هم ریشه آن  به نسبت سال های اولیه نیز بسیار رشد کرده اند .گلدان را با خاک و کمپوست  تا نیمه پر کنید.  و گل خود را با خاک قبلی در گلدان جدید بگذارید  و در نهایت خاک ها را به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که خاک گلدان را تا لبه پر نکنید چراکه هنگام ابیاری آن ها نیز دچار مشکل می شوید و گلدان های گلی خواهید داشت .

همچنین نکته بعدی اینکه با فشاری متوسط سعی کنید هوا  در بین خاک وجود نداشت باشد  اما به این معنا نیست که ریشه را له کنید .  شما می توانید با  کود های مختلفی مثل کریستالون، میل اسپرینگ، کلات آهن، اگرومیل و موارد دیگری وجود دارند که با مراجعه به گل فروشی ها و مراکز ارائه دهنده گل و گیاه آن ها را تهیه کنید و در هنگام خریداری کود به نوع گیاه، شرایط آن و وضعیت خاک گیاه توجه داشته باشید و حتما با فروشنده های این محصولات قبل از هر اقدامی مشورت کنید. در هر روش غنی سازی خاک، توجه به عدم آسیب رسانی به ریشه و آبیاری کافی بعد از تعویض خاک، اهمیت ویژه ای دارد.

شما می توانید بعد از اتمام این مراحل  اگر جایی برای کاشت نهال و گیاه جدید وجود داشت از بذر ها و نمونه های آماده کاشت گیاهان و گل های زیبای بهاری برای باغچه و یا گلدان های حیاط تان استفاده کنید.

 

باغچه 65468748748748

 

اما باید به تکاتی نیز توجه داشته باشید

  • شما با ید به صورت مداوم  از مرطوب بودن خاک گیاه خود اطمینان داشته باشید
  • بعد از کاشت به مدت یک الی دو رز آن را اب ندهید تا گاه به محیط جدید عادت کنید
  • سعی کنید محیط گیاهان را تا جایی که امکان دارد تغییر ندهید چراکه امکان پژمردگی وجود دارد
  •  بیش از اندازه به گیاهان آب ندهید
  •  اگر قصد کاشت نهال دارید، باید به فضای کافی برای رشد طولی و عرضی ریشه ها برای سال های آتی توجه کنید و در صورتی که حجم کافی برای رشد گیاه در باغچه وجود داشت، اقدام به کاشت آن کنید
‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه