اطلاعاتی در رابطه با برج گاتالا که لازم است بدانید.

2 اسفند 1400
0 دیدگاه
برج گاتالا 748646699866854854746857

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

—————————————————————————

برج گاتالا یک برج سنگی قرون وسطایی در محله Galata / Karaköy در استانبول ترکیه در شمال گلدن، محل اتصال شاخ طلایی با تنگه بسفر می‌باشد. این سازه به شکل یک استوانه بلند مخروطی است که بر آسمان مسلط شده و چشم انداز بسیار زیبا و خیره کننده‌ای  از شبه جزیره تاریخی استانبول و اطراف آن را ارائه می دهد. این برج به عنوان یک برج قدیمی و بلند در کشور ترکیه هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌نماید.

این برج استانبولی که به برج مسیح نیز معروف است، برج زیبایی باستان شناسی در قسمت اروپایی این شهر است و یکی از بناهای ساخته شده در دوره بیزانس به حساب می آید که تا امروز نیز پذیرای گردشگران و محققان زیادی بوده است.

برج گالاتا در قرن 14 به عنوان بلندترین ساختمان استانبول شناخته می شد و از این طریق به شهرت جهانی دست می‌یابد.

این برج از 3 قسمت ورودی، رستوران و قسمت بازدیدکنندگان فوقانی تشکیل شده است. بازدید کنندگان از آسانسورهای برج استفاده می کنند تا به 7 طبقه بالایی برسند. در دو طبقه اخر آسانسوری وجود ندارد و تنها از طریق پله می‌توان از این دو طبقه بالا رفت.

با ورود به این برج باستانی، سفری در تاریخ خواهید کرد و از گذر زمان لذت خواهید برد. هر کس با دیدن این برج با ساختار و معماری زیبا، متحیر و مجذوب خواهد شد.

 

 

برج گالاتا 786748674687487468484874

 

قسمت فوقانی برج گالاتا در استانبول

یکی از مواردی که همه گردشگران می خواهند به محض ورود به این برج تجربه کنند، صعود به بالاترین نقطه برج و دیدن یکی از زیباترین مناظر تلفیقی با زیبایی و تمدن استانبول در یک منظره است.
با صعود به این نقطه  می‌توان از مناظر اطراف برج و تنگه نهایت لذت را ببرید. معماری جالب این برج یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدیاد بازدید کنندگان این سازه می‌باشد.

تاریخچه برج گالاتا

برج گاتالا تقریبا هفتصد سال پیش در زمان امپراتوری روم ساخته شد و به عنوان برج مسیح نامگذاری گشت، پس از آن گاتالا نامیده شد. در سال 1461 بنا به درخواست حاکم آن زمان برج دیگری در کنار برج گالاتا ساخته شد.

این برج برای مدتی توسط دانشمند تاکی الدین بعنوان رصدخانه نجومی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در سال 1579 بسته شد. جالب است بدانید که این برج در ابتدا فقط به عنوان یک ساختمان نگهبان بلند برای محافظت از نگهبانان شهری مورد استفاده قرار می گرفت. در سالهای بعد، به زندان تبدیل شد.

همین عوامل موجب گشت که این ساختمان چندین بار به ویژه در قسمت بالایی دچار تعمیر گردد. در پی این تعمیرات اصلاحاتی  در برج رخ داد و این ساختمان طویل بازسازی گشت.

در ابتدا این برج به اندازه امروز طولانی و زیبا نبود و در اثر این بازسازی‌ها به این زیبایی‌ها دست یافت. بین قرن هجدهم و نوزدهم میلادی، برج گالاتا چندین بار دچار آتش سوزی گشته است و از این طریق به سقف و بخشی از ساختمان آسیب رسیده شده. پس از گذشت چند سال از آتش سوزی‌ها در پی مرمت برج جهت جلوگیری از آسیب این ساختمان یک سقف مخروطی شکل شبیه نوک مداد برای این نما ساخته شد.

 

همانطور که اشاره شد، برج گالاتا در طول تاریخ طولانی خود بارها تخریب شده است  که این تخریب به دلایلی مانند بلایای طبیعی، جنگ و آتش سوزی صورت گرفته است.

شدیدترین این خسارات، ناشی از زلزله 1509 بوده است. در این زمان، این برج به عنوان یک زندان مخفی مورد استفاده قرار گرفت. پس از این آسیب دیدگی برای بازسازی آن از مشهورترین معماران کشور در آن زمان کمک گرفته شد و پس از بازسازی برج، دیگر از آن به عنوان زندان استفاده نشد.

در سال 1794، در زمان حکومت عثمانی  برج دوباره سوزانده شد  اما پس از مرمت یک اتاق کوچک چوبی به داخل برج اضافه شده بود.

جالب است بدانید که این برج بارها دچار آتش سوزی شده است اما در طی این آتش سوزی‌ها دوباره بازسازی و گسترش می‌یافت. در دوران سلطان محمود، برج بعد از سوختن دوباره تمدید و مرمت شد و دو طبقه دیگر به برج اضافه شد. سرانجام این برج آخرین بار در سال 1960 بازسازی شد. رستورانی در داخل برج ساخته شد تا به یکی از مشهورترین رستوران های استانبول تبدیل شود.

 

برج گاتالا 78846846848745541

 

بخش‌های برج گاتالا

در طول وقایع تاریخی برج گالاتا بارها و بارها مورد تمدید قرار گرفت اما در برخی از این عملیات بازسازی و تعمیر قطعات جدیدی به آن افزوده شد که معماری و طراحی این برج را بیش از پیش بهتر و زیبایی آن را چند برابر می کند. برج گاتالا نیز مانند سایر ساختمان ها از چندین بخش تشکیل شده است.

ورودی برج

در این بخش، می توانید از مرکز اطلاعات واقع در برج گالاتا بهره مند شوید یا از راهنمایان تور مستقر در این بخش بخواهید مسیر برج را به شما معرفی کنند، سپس از طریق آسانسور یا پلکان مارپیچ از برج بالا بروید.

بخش بازدید کننده بالایی

می توان گفت که جذاب ترین قسمت برج گالاتا، قسمت بازدید کننده بالایی است که بیشتر گردشگران برای دیدن یک منظره پانوراما 360 درجه از استانبول از آن بازدید می کنند. در این قسمت بزرگ می توانید تمام دیدنی های این شهر زیبا را در یک مکان مشاهده کنید. از مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی و پل بسفر تا دریای مرمره و مسجد منحصر به فرد ایاصوفیه در یک منظره دیده می‌شود. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای بازدید از برج گالاتا صبح زود است، زیرا یکی از محبوب ترین جاذبه های استانبول است و در اواسط روز بسیار شلوغ می‌شود.

رستوران و کافه برج گالاتا

رستوران برج گالاتا بدون شک یکی از مشهورترین رستوران های استانبول بوده است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده بود.
شایان ذکر است که رستوران و کافه در برج گالاتا، پس از تبدیل به موزه بسته شده است

به نظر شما با بهره‌گیری از این برج جهت ساخت برج در جاجرود و مازندران می‌توان همچنین نمای زیبایی را در میهن خود خلق کرد؟

 

برج گاتالا 1545845848541584

 

اطلاعاتی در رابطه با برج

این برج نه طبقه (62.59 متر (205.3 فوت) بدون زینت در بالا ، 51.65 متر (169.5 فوت) در عرشه رصد) است و هنگام ساخت بلندترین سازه شهر بوده است. ارتفاع برج گاتالا در سطح زمین از سطح دریا 61 متر (200 فوت)  می‌باشد.

این برج دارای قطر خارجی 45/16 متر (54.0 فوت) در قاعده، قطر داخلی آن 95/8 متر (29،4 فوت) و دیوارهایی با ضخامت 3.75 متر (3.3 فوت) است که موجب گسترش فضای داخلی آن گشته است.
برج گالاتا در سال 2013 توسط یونسکو در فهرست موقت میراث جهانی در ترکیه قرار گرفته و از این طریق شهرت بیشتری یافته است.

دسترسی به برج گالاتا

برج گالاتا در منطقه بی اوغلو استانبول می باشد و منطقه بی اوغلو یکی از معروف ترین و دیدنی ترین مناطق گردشگری استانبول بوده که همواره بخشی وسیعی از زمانتان در سفر به این شهر را به خود اختصاص می دهد و میدان معروف مستقیم ( میدان تکسیم ) و خیابان استقلال استانبول در این منطقه شلوغ استانبول واقع شده اند .

در صورتی که شما علاقمند به سفر به استانبول هستید می توانید به راحتی از میدان تقسیم شده استانبول به راحتی با صرف وقت 20 دقیقه و مسافت 2 کیلو متر در خیابان استقلال قدم برزنید و از تماشای مراکز خرید و فروشگاه ها لذت ببرید . برج گاتالا در محله ای با نام گاتالا واقع شده است و در ضمن در زبان ترکی این برج گاتالا کولیسی و در زبان لاتین برج مسیح نیز می گویند .

ارتفاع این برج چیزی حدود به 66.90 متر است و اگر کلاهک مخروطی شکلش را در نظر نگیریم این عدد تقریبا به 62.59 خواهد رسید .  از بلندترین ساختمان های شناخته شده در استانبول محسوب می شود و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را برای تماشا می طلبد . جالب است بدانید این برج از شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مناطق شهر استانبول شناخته شده است و از برج های قرون وسطی به حساب می آید .  اگر علاقمند به سفر کردن هستید ، پیشنهاد ما به شما بازدید از این برج رویایی و پر طرفدار در استانبول می باشد ، چرا که بی شک از دیدن آن حیرت زده خواهید شد .

 

برج گاتالا 4547984789485418

 

حقایق جالب در مورد برج گالاتا

جالب است بدانید که ژوئنی ها ابتدا از برج برای اهداف دفاعی استفاده کردند. از برج گاتالا در جنگ‌ها برای تعیین موقعیت دشمن، پرتاب گلوله و همچنین جاسوسی استفاده می‌شده است.

این برج در آن زمان بخشی از سیستم ارتباطی بود. این روش ارتباطی از رومی ها به ارث رسیده بود. در این روش برای ارسال پیام در فواصل زیاد، آتش در بالای برج روشن می‌کردند.

همان گونه که قبلا نیز اشاره شده است، پس از تصرف استانبول توسط عثمانی‌ها این برج را به زندان تبدیل کردند و بعداً از آن از برج گاتالا به عنوان خوابگاه باند نظامی استفاده شد.

در قرن هفدهم برج گالاتا در ترکیه و بخشی از تاریخ عثمانی مشهور شد. هزارفن احمد چلبی با بال‌هایی که به بازوانش متصل شده بود تلاش کرد از برج گاتالا به اسکودار در ساحل آسیا پرواز کند.

پس از سال‌ها تلاش برای نتیجه دهی این پروژه او موفق شد یک روز هنگامی که بادها شدید می‌وزیدند تا سرتاسر تنگه بسفر تا اسکودار پرواز کند. پس از این رویداد تماشایی، مردم محلی مدت ها از برج به عنوان برج هزارفن یاد می کردند.

امروزه بسیاری از مردم از این برج باشکوه جهت انجام ورزش‌های عجیب و غریب بهره می‌برند.
آنها طناب‌هایی را به تکیه گاه‌های بالای برج می‌بندند و از طناب پایین می‌لغزند. در نهایت آن‌ها از طناب بالا می‌آیند و به بالای برج می‌رسند.بسیاری از کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی مطرح کشور ترکیه در این مکان برگزار می‌شود.

به طور خلاصه:

 به‌طور خلاصه باید بدانید که این برج یکی از برج‌های مهم و بلند کشور ترکیه می‌باشد که به‌عنوان یکی از برج‌های مهم برای شناخت گذشتگان به کار گرفته شده و سالانه تاریخ شناسان و محققان بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد. این برج به دلیل دارا بودن معماری خاص و زیبایی گسترده توانسته است با ایجاد چشم‌انداز‌های خاص و خارق‌العاده انگیزه‌ای شود برای تمامی گردشگران و محققان حوزه معماری و عمران تا با درس گرفتن از این اثر هنری به ساخت ساختمان‌ها، برج‌ها و بنا‌هایی بپردازند که تا سالیان متمادی ماندگار مانده و به فعالیت خود ادامه دهد.

فرض کنید مهندسان عمران و معماری توانا و قدر کشورمان با بهره‌گیری از نکات استفاده شده در ساخت این اثر بی‌نظیر به ساخت ویلا‌ در مازندران و ساری بپردازند و از این طریق سازه‌ای ماندگار را خلق نمایند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه