ساخت بهترین ویلا در شمال در کنار حفاظت از محیط زیست

19 بهمن 1400
0 دیدگاه
ویلا در شمال 4969497947487968479648796

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

بسیاری از ما از شمال کشور به عنوان بهشتی بر روی ایران یاد می‌کنیم! بهشتی سبز که یاد آن نیز شوق و شور بودن در آنجا را در ما زنده کرده و جاده‌های رویایی و ویلاشهرهای خاص آن را برایمان تداعی می‌کند. در این میان خرید و فروش ویلا در شمال کشور، به ویژه در شهرک‌هایی مانند شهرک خزرشهر شمالی و جنوبی، شهرک دریا بیشه، دریا کنار و برج‌های ساحلی پر طرفدار سرخرود، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و این مسئله به معنای ساخت و ساز بیشتر و افزودن ساختمان‌های بیشتر به شمال کشور است.

در همین راستا، مسئله‌ای که وظیفه‌ای اجتناب ناپذیر برای همه ماست، حفاظت و حراست از نعمت سبز شمالی کشورمان است که مبادا جاذبه زیاد آن در امر ساخت و ساز، به آفتی به جان محیط زیست بدل شود که در بسیاری از موارد شاهد این موضوع هستیم!

ساخت و ساز ویلا در شمال کشور، محاسن خود را دارد ولی باید متوجه حدود خود در برابر طبیعت بوده و حافظ حریم سبز ایران باشیم. در این باره در این مقاله از سایت دکتر بخشی به لزوم حفاظت از محیط زیست در کنار ساخت بهترین ویلاهای شمال کشور خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

ویلا در شمال 56487487485

لزوم حفاظت از محیط زیست

خرید و فروش ویلا در شمال کشور قبل از هرچیز به آب و هوای این منطقه بر می‌گردد. پس حتی اگر قرار است به دلیل منافع شخصی از آن حفاظت کنیم نیز باید این کار را انجام دهیم، چرا که اگر ساخت و ساز بی رویه و اشتباه در این منطقه ادامه یابد کم کم جاذبه خود را از دست خواهد داد و دیگر زمینی برای همان ساخت و سازهای اشتباه نیز وجود ندارد!

شمال کشور، علاوه بر این موارد، مثل ریه‌های سبز ایران است و در صورت آسیب به این منطقه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض قرار گرفته و از سوی دیگر، جاذبه‌های توریستی و اقتصادی آن نیز کاهش خواهد یافت. پس قبل از ساخت ویلا در شمال کشور، باید به این مورد دقت داشته باشیم.

علاوه بر این، ساخت ویلا در شمال کشور نباید در منافات با منافع مردم بومی این منطقه قرار گیرد. باران‌خیزی و در جوار دریا بودن این منطقه، هر آن امکان سیل و ایجاد سیلاب را برای این منطقه به وجود آورده که ساخت ویلا در شمال و در بستر مسیر حرکت سیل از یک سو و قطع بی رویه درختان برای ساخت و ساز از سوی دیگر، حفاظت طبیعی در برابر سیلاب را بازستانده و شاهد فجایعی بزرگ در شمال کشور خواهیم بود. لذا واجب و ضروری است که از ساخت و ساز بی رویه ویلا در شمال کشور پرهیز کرده و از ضوابط ساخت و ساز پیروی نموده و از طرف دیگر به سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز در شهرک‌های تعیین شده برای این کار بپردازیم. شهرک‌هایی مثل خزر شهر شمالی و جنوبی در سرخرود و مواردی از این قبیل.

فرم و حجم در حفاظت از محیط زیست

مخدوش کردن محیط زیست و دهن کجی به آن فقط به ساخت وساز بی رویه و در مسیر سیلاب بر نمی‌گردد! گاه با ساخت ویلا در شمال و یا ساخت برج ساحلی در آن، که از حجم و نمای مناسبی برخوردار نیست به آرمان‌های سبز این ناحیه پشت کرده‌ایم و طبیعت آن را مخدوش نموده‌ایم.

یکی از اصول طراحی ساختمان در مناطقی با طبیعتی ویژه، پیوند ساختمان و محیط است. خانه‌های روستایی شمال را از خاطر بگذرانید، چه قدر زیبا در بستر محیط نشسته‌اند و طبیعت اطراف را در آغوش گرفته‌اند! لذا ساخت ویلا در شمال کشور، حتی اگر قرار است لوکس و مدرن باشد نیز نباید به سمت چیزی برود که مناسب این منطقه نیست و می‌توانیم ساختمان‌هایی نوین و لوکس داشته باشیم که به جنگ با زیبایی شمال بلند نشده باشند. برای مثال ویلاهای مینیمال موجود در سرخرود از نمونه‌های مناسب طراحی ویلا در شمال و متناسب با بستر طرح هستند!

یکی از موارد حساس و نگران کننده در ساخت و ساز در شمال کشور، به ساخت برج‌ها بر می‌گردد. چرا که از هیبت بیشتر و بزرگتری برخوردار بوده و امکان تخریب بیشتری نسبت به یک ویلای یک طبقه دارند! چرا که می‌توانند مانند خطی کج بر منظر آسمان و مناظر زیبا باشند! در همین راستا طراحی حجمی معقول و مناسب برای برج‌های ساحلی شمال کشور گامی است در حفظ محیط زیست این ناحیه.

 

ویلا در شمال 787484867486786

 

استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر

گامی دیگر در راستای ساخت ویلا در شمال و حفاظت از محیط زیست استفاد از تکنولوژی‌های مربوط به انرژِی در طراحی ویلا است. هر قدر به سمتی برویم که در طراحی ویلا در شمال بیشتر از منابع تجدیدپذیر استفاده شود، بیشتر در حفاظت و صیانت از محیط زیست این منطقه کوشیده‌ایم.

منابع انرژی پاک، غالبا منابعی هستند که برای طبیعت و حیوانات مضر نبوده و قابل تجدید هستند و استفاده از آن‌ها در ویلا در شمال، نه تنها وجهه خوب و جذابی به ویلای طراحی شده می‌بخشد بلکه گامی است در حفاظت از محیط زیست.

حفاظت از جنگل و دریا در ساخت ویلا در شمال

شمال کشور را با چه چیزی می شناسیم؟ جنگل و دریای آن! جنگل و دریایی که وقتی از حفاظت از شمال در کنار ساخت ویلا در شمال سخن می‌گوییم، عمده صحبتمان حفاظت از آن دو است.

یکی از مواردی که خطری در برابر محیط زیست شمال کشور محسوب می‌شود، رفت و آمد بسیار زیاد به این منطقه به ویژه در فصولی از سال است. همین امر انتقال رفتارهای نامناسب با طبیعت به شمال را به همراه دارد که در تمامی این سال‌ها داد مردم بومی و حافظان محیط زیست را درآورده‌است!

ساخت ویلا در شمال کشور، از منظر مثبت، تهیه اقامتگاهی برای مردم است تا اوقات فراغتی خوش در این منطقه داشته باشند! ولی این به معنای رفتار بد با محیط اطراف نیست. رها کردن مواردی از قبیل پلاستیک و هر نوع زباله در طبیعت، نه تنها زیبایی را تخریب می‌کند و رفتاری ناپسند و نامهربان با طبیعت سبز شمال کشور است بلکه تهدیدی برای گونه‌های گیاهی و جانوری است.

از طرف دیگر، ازدحام جمعیت و هر یک ساز خویش را زدن، استهلاکی برای طبیعت محسوب می‌شود که رفتار مدیریت شده‌تری را می‌طلبد. روا نیست به بهانه اقامت در ویلا در شمال کشور و گذراندن اوقات فراغت در این منطقه  آن را پاس نداشته و به بد رفتاری با آن بپردازیم. برخی از این رفتارها آثاری جبران ناپذیر دارند که تا سال‌ها تاثیر خود را باقی می‌گذارند. برای مثال، روشن کردن آتش در جنگل‌، و رها کردن آن! چه بسا آتش‌سوزی‌های وسیعی که به همین دلیل در سراسر جهان روی می‌دهند.

بنابراین رفتار مهربانانه ما با طبیعت در نهایت بازتابی به سمت خودمان دارد و ما را از بسیاری جهات مستفیض می‌کند و دیگر ساخت وساز ویلا در شمال نیز اشتباه نخواهد بود، چرا که ما قدر دان این بستر سبز که مادر طبیعت در اختیارمان قرار داده بوده‌ایم.

علاوه بر این، آلوده کردن آب دریا و کثیف کردن ساحل از سوی دیگر، از دیگر مواردی است که به کرات دیده می‌شود! این مورد نیز علاوه بر زشت کردن چهره زیبای طبیعت، جان بسیاری از گونه‌های دریایی را به خطر می‌اندازد و به اقتصاد منطقه و معاش مردم بومی شمال نیز ضرر خواهد زد.

پس بر ما واجب است که اگر ساخت وساز ویلا در شمال و یا خرید و فروش آن را پیشه می‌کنیم تلاشی در راستای اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط آن را نیز داشته باشیم.

ویلا در شمال 654684894

استفاده از شهرک‌های ساحلی امن در شمال کشور

یکی از موارد مهم و قدم‌های مثبت در زمینه حفاظت از محیط زیست، تعریف شهرک‌هایی ساحلی با قواره‌های مشخص زمین است که در آن از ضوابط ساخت وسازویلا در شمال تبعیت شده‌باشد. در این شهرک‌ها شاهد ساخت و ساز اشتباه ویلا در شمال نخواهیم بود و زمین با بررسی‌های ویژه در اختیار سازندگان قرار گرفته‌است.

برای مثال شهرک‌های خزرشهر شمالی و جنوبی، دریاکنار، دریا بیشه و … که ساکنین آن‌ها نه تنها از شیوه ساخت و طراحی کلی مجموعه رضایت دارند، بلکه قوانین خود شهرک‌ها نیز اجازه آسیب به محیط را نمی‌دهد!

در همینجا به موضوعی بر می‌خوریم و آن هم این است که گاه معماری صحیح، به خودی خود هدایت‌کننده و محرک ایجاد حس تعلق در ساکنین منطقه است. پس اگر در ساخت ویلا در شمال، از اصول زیبایی شناسانه و مناسب با اقلیم و محافظ طبیعت بهره ببریم، نوعی حس تعلق به مکان را در افراد بیدار خواهیم کرد که نه تنها به محیط آسیبی نخواهند رساند بلکه در راستای ارتقای آن نیز خواهند کوشید.

این مورد را نه فقط در طراحی ویلا در شمال، بلکه در طراحی تمامی مجتمع‌های مسکونی جهان خواهیم دید. حس تعلق به مکان احساس مسئولیتی در افراد بر می‌انگیزد که حتی اگر کسی در راستای آسیب به محیط برآید نیز خود افراد ساکن در مجموعه با تذکر و پیگیری او را از این کار باز خواهند داشت و بنابر نظریه قابلیت، اینکه فضا قابلیتی را در افراد بیدار یا خاموش خواهد کرد، با خلق فضاهای دلپذیر در ساخت ویلا در شمال کشور و استفاده از نظریه‌های معماری منظر و طراحی شهری مناسب، به حفاظت از محیط زیست کمک خواهیم کرد.

استفاده از مصالح ساختمانی پایدار و یا قابل بازیافت : همانطور که می دانید  بیشتر مصالح ساختمانی تجدید ناپذیرهستند و استفاده بیش از اندازه آن ها در ساخت ویلاهای شمالی  موجب تخریب طبیعیت و در نتیجه محرومیت آیندگان از این زیبایی های طبیعت می شود.  اما شما می توانید با انتخاب متریال پایدار از این موضوع جلوگیری نمایید و گام موثری در جهت محافظت از محیط زیست نیز بردارید .

 

محیط زیست 7487484848484

 

 اما مزیت مصالح پایدار :

  1. قابل بازیافت و برگشت به چرخه طبیعت
  2. کاهش هزینه ساخت و ساز
  3. بدون ایجاد آلودگی و حساسیت
  4. عمر طولانی
  5. سازگار با محیط زیست
  6. ایمنی در برابر آتش
  7. مقاومت و استحکام بالا
  8. عدم تولید گاز های گلخانه ای  و کاهش این گاز ها
  9. عدم تخریب لایه اوزون
  10. نما و ظاهر زیبا و ویژگی های بسیار دیگر

محفاظت از آب : سرزمین ایران اقلیم خشک بوده که  با کم آبی مواجه است . به همین خاطر صرفه جویی در مصرف آب یکی از قواعد اصلی ویلا های سازگار با محیط زیست است. اما با تعبیه سیستم های مخصوص در پشت بام و یا شیروانی می توانید از آب باران نیز استفاده های مختلف ببرید. آبیاری باغ  و شسستن حیاط نیز بسیار مناسب است .

 سقف سبز و یا روف گاردن :

با گسترش شهر نشینی فضای سبز به ندرت به چشم می خورد اما شما می توانید برای جبران آن این موضوع طبیعت را در تراس و یا پشت بام خانه خود بیاورید . این موضوع نه تنها به زیبایی خانه کمک می کند بلکه فضایی ایده ال برای گذراندن اوقات فراغت نیز فراهم می آورد . پیشنهاد می کنیم شما هم با طراحی روف گاردن توسط متخصصین این کار فضایی آرامش بخش را برای خود پدید آورید .

اما مزیت دیگر سقف سبز :

  • این باغ ها عایق های خوبی به شما می روند .
  • کاهش آلاینده های موجود در هوا
  • افزایش اکسیژن

در نهایت برای آشنایی بیشتر با خرید و فروش ویلا در مازندران، از طریق راه‌های ارتباطی با دکتر بخشی همراه باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه