شگفت انگیز ترین ساختمان های نئوکلاسیک جهان کدامند ؟

17 بهمن 1400
0 دیدگاه
معماری نئوکلاسیک 4894856488785487

معماری نئوکلاسیک  (ساختمانهایی که با عناصر کلاسیک یونانی و رومی طراحی شده اند) نزدیک به 300 سال است که انسان ها را در سراسر جهان خیره کرده است . بسیاری از شناخته شده ترین ساختمان های دولتی در سراسر جهان، از خانه های خانواده سلطنتی گرفته تا ساختمان های قانونی در دنیای جدید ، به این سبک طراحی یا طراحی مجدد شده اند . استفاده از این سبک معماری توسط معمارانی حرفه ای و توانا موجب پدید آمدن شاهکار های هنری _ معماری شده است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . به نظر می رسد که ما امروزه بتوانیم با استفاده از این سبک معماری به ساخت ویلا ها و پنت هاوس هایی بپردازیم که توجه هر بیننده ای را به خود جلب نماید. در ادامه به معرفی برخی از برجسته ترین شاهکار های این معماری خواهیم پرداخت .

اگرچه در بین دو جنگ جهانی اول و دوم معماری مدرن متعالی در غرب ظهور کرد و اوج شکوفایی آن به عنوان یک سبک آوانگارد در این دوره است . بسیاری از وزارت خانه ها ، بانک ها ، دانشگاه ها و موزه ها به این سبک ، چه در غرب و چه در شرق ساخته شد . با توجه به ساختمان هایی که تحت عنوان سبک نئوکلاسیک در ایران ساخته شده اند ، دو گونه قابل تشخیص می باشند . گونه اول ، ساختمان هایی که کلیه مشخصه های معماری نئوکلاسیک را دارا می باشند ، گونه دوم نیز بناهایی هستد که از نظر فرم کلی ، ترکیب بندی حجمی ، پلان و …. در چارچوب معماری نئوکلاسیک قرار دارند .

خانه چیسویک در غرب لندن

این سازه مطرح  که در سال 1729 میلادی تکمیل شده است ، یکی از بهترین نمونه های باقی مانده از معماری الهام گرفته از پالادیان می باشد .  لرد برلینگتون ، معمار این سازه با طراحی این خانه به دنبال ایجاد یک ویلای اصیل رومی بود . هندسه و نسبت به وضوح در این سازه مشاهده می شود. گنبد شیب دار این با الهام از پانتئون در رم ساخته شده است . با نگاهی دقیق به این سازه ساخته شده بر اساس معماری نئوکلاسیک ، می توانید اشکال هندسی چون مستطیل و هشت ضلعی را مشاهده نمایید .

معماری نئوکلاسیک 698769879638796378638678

پانتئون _ پاریس

این بنای یادبود محله لاتین بین سالهای 1758 تا 1790 میلادی به سفارش پادشاه لوئیس پانزدهم ،   توسط معمار ژاک ژرمن سوفلو طراحی و ساخته شده است . در سال 1791 میلادی در جریان انقلاب فرانسه ، مجلس ملی فرانسه به تغییر کلیسای سنت ژنوویو به مقبره برای بقایای شهروندان برجسته فرانسوی که از آلمان پانتئون الگو گرفته شده بودند ، رضایت داد .

گنبد پانتئون که دارای خزانه های نئوکلاسیک است ، از سنگ ساخته شده و یکی از شاهکار های معماری نئوکلاسیک محسوب می شود . نما و پرده این بنا از یک معبد یونانی الگو گرفته و دارای ستون های کورینتی و مجسمه های ساخته توسط دیوید آنجرز است ، که در سال 1837 میلادی تکمیل شده است . ولتر ، روسو ، ویکتور هوگو ، امیل زولا ، ژان مولن ، لوئیس بریل ، ژان ژورس و سوفلوت از جمله کسانی هستند که در گورستان شهر دفن شده اند .

ویلا تیتونی تراورسی _ شمال ایتالیا

این ویلای زیبا و شگفت انگیز که یکی از ویلا های برجسته ساخته شده بر اساس معماری نئوکلاسیک می باشد، در سال 1776 توسط معمار جوزپه پیرمارینی به سبک نئوکلاسیک در شهر دسیو در شمال ایتالیا ساخته شده است .  امروزه ویلا محل کتابخانه و موزه ای به نام جوزپه اسکالوینی بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود می کند .

معماری نئوکلاسیک 49484864818541548

کاخ سفید _ واشنگتن

کاخ سفید از زمان جان آدامز محل اقامت هر رئیس جمهوری که به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده می شود ، بوده است. این خانه که در آن زمان به عنوان خانه رئیس جمهور شناخته می شد ، توسط معمار ایرلندی تبار جیمز هوبن به سبک نئوکلاسیک طراحی شده و از سبک کلاسیک ویتروویوس و آندره آ پالادیو الگو گرفته است . ساخت و ساز این سازه بین سال های 1792 تا 1800 میلادی انجام شده است و با اتمام ساخت و ساز به یکی از تاثیر گذار ترین آثار معماری نئوکلاسیک تبدیل شده است .
این سازه مشهور از زمان نقل مکان جان آدامز در سال 1800 میلادی بارها اصلاح ، بازسازی و بزرگ شده است.

در سال 1814 میلادی ، در طول جنگ 1812  این عمارت توسط ارتش انگلیس به آتش کشیده شد . بازسازی سازه تقریباً بلافاصله آغاز شد . رواق نیم دایره جنوبی در سال 1824 میلادی و رواق شمالی در سال 1829 اضافه شده است . سایر موارد اضافی و اصلاحات شامل افزودن دفتر غربی و بیضی شکل و گسترش بال شرقی است .

 

روتوندا در دانشگاه ویرجینیا

روتوندا در چمنزار دانشگاه ویرجینیا که بر اساس تناسبات پانتئون قرن دوم در روم طراحی شده است، توسط توماس جفرسون معماری گشته تا اقتدار طبیعت و قدرت عقل را نشان دهد . ساخت و ساز این سازه بهره برده از معماری نئوکلاسیک در سال 1822 میلادی آغاز و در سال 1826 میلادی پس از مرگ جفرسون به پایان رسید . این ساختار ، که دارای ستون های کورینیسی است که از رواق پشتیبانی می کند ، همچنین نشان دهنده تأثیر پالادیو بر جفرسون نیز می باشد . سازه نام برده یکی از مطرح ترین سازه های جهانی می باشد که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

 

 

کلیسای جامع ملی حرمت حضرت مریم مقدس

این کلیسا که باسیلیکای بالتیوره نیز شناخته می شود ، اولین کلیسای جامع کاتولیک رومی بود که در ایالات متحده ساخته شد و توسط بنیامین هنری لاتروب ، اولین معمار آموزش دیده حرفه ای آمریکا طراحی و بین سالهای 1806 تا 1863 میلادی ساخته شد . طراحی کلیسای بالتیمور ، با طرح کلیسای لاتین و گنبد مرکزی ، گرچه از معماری قبلی کلیسایی آمریکایی فاصله زیادی دارد ، اما بسیار مطابق با طراحی کلیسای جامع اروپایی است . رواق کلاسیک یونانی توسط ستون های یونی پشتیبانی می شود و یکی از زیبا ترین سازه های ساخته شده بر اساس معماری نئوکلاسیک را پدید می آورند .

 

موزه آثار باستانی مصر _ قاهره

این عمارت که معمولاً به عنوان موزه مصر یا موزه قاهره شناخته می شود ، مجموعه وسیعی از آثار باستانی را شامل می شود که دارای بیش از هزار و دویست آثار باستانی می باشد . این مجموعه همچنین بزرگ ترین مجموعه قطعات فرعونی در جهان است . این ساختمان طراحی شده بر اساس معماری نئوکلاسیک توسط معمار فرانسوی مارسل دورگنون طراحی شده و توسط شرکت ساختمانی ایتالیایی Garozzo-Zaffarani در سال 1901 میلادی ساخته شده است .

 

معماری نئوکلاسیک 6987496879687968789

 

موزه آلتس _ برلین

موزه آلتس (یا قدیمی) که توسط پادشاه فردریش ویلهلم سوم سفارش و در سال 1830 خورشیدی طراحی شده است ، یکی از بهترین نمونه های معماری نئوکلاسیک در آلمان بوده و به عنوان یکی از   قدیمی ترین موزه ها در برلین شناخته شده است . این سازه قدیمی و شهرت یافته هر ساله میزبان گرشگران کنجکاوی است که از سراسر جهان برای بازدید از این موزه داوطلب شده اند .

 

لندن: کاخ باکینگهام

اگرچه تا زمانی که ملکه ویکتوریا در سال 1837 بر تخت پادشاهی بنشیند این محل به عنوان محل رسمی برای پادشاهی بریتانیا شناخته نشد، در واقع در سال 1703 ساختمانی که هسته کاخ امروزی را شکل می‌دهد، یک خانه شهری متعلق به دوک باکینگهام بوده است که بعدها توسط معماران، جان نش و ادوارد بلور سه کاخ دیگر به این مجموعه اضافه کرده و آن را گسترش دادند.

هاوانا: ال کاپیتولیو

ساختمان ملی کاپیتول یکی از پربازدیدترین ساختمانها در هاوانا است که توسط Eugenio Rayneri Piedra طراحی و بین سالهای 1926 تا 1929 ساخته شده است. این گنبد که دارای روکش سنگی در اطراف یک قاب فولادی است، از ساختمان پانتئون در پاریس الهام گرفته شده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه