آتریوم و همه چیز درباره طراحی فوق العاده آن در ویلا های شمالی !!

6 بهمن 1400
0 دیدگاه
آتریوم 8646787687484874

 

آتریوم چیست ؟ چه جایگاهی در ویلا ها و برج های لوکس امروزی دارد ؟ آیا اجرا سازی  این پلان تنها جنبه زیبایی دارد ؟ آیا در سازه های مدرن قابل اجرا است ؟  آتریوم Atrium نامی نا آشنا در بین عموم افراد که به تازگی در معماری ویلاهای جدید و بسیار لوکس طراحی می شود . این طراحی علاوه بر ایجاد زیبایی بی نظیر ، کارایی بسیار زیادی در سازه های بسیار لوکس دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را  با این طراحی فوق العاده نیز آشنا کنیم .

 

آتریوم 8646787687484874

آتریوم در معماری قدیمی رم باستان

آتریوم کلمه ای لاتین بوده که  به فضایی بزرگ و باز در میان ساختمان نیز گفته می شود. اگر به عکس  بناهای رم باستان به دقت نگاه کنید خواهید دید که در میان تالار  فضایی خاص برای روشنایی خانه خود در نظر می گرفتندکه به زیبایی تالار کمک بسیار زیادی می کردند . این مکان به دلیل ارتباط با فضای بیرونی ،  هوای معتدل بیرون  را به داخل خانه نیز وارد می کرد و  به دلیل وارد کردن حجم بسیار زیاد نور به فضای داخلی زیبایی بی نظیری را ایجاد می کرد .

اما این طراحی به مرور تحول پیدا کرد تا آنجا که در قرن نوزده به اوج زیبایی و تکامل خود رسید و تا به امروز از طراحی آن نیز الهام می گیرند .این فضا معمولا از چند طبقه با سقف شیشه ای با پنجره های بزرگ درست شده که به دلیل نمایی بسیار جذاب طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است  که در  اکثر ویلا در مازندران  دیده می شود.

می دانید که هر سبکی به خصوص سبک مدرن در طول زمان های متمادی همیشه به دنبال بهره گیری از نور  و ویژگی های محیط طبیعی اطراف خود  بوده که آتریوم توانسته به بهترین شکل از نور  و فضای بیرونی نیز  استفاده حداکثری را ببرد . آتریوم با پیشینه چند هزار ساله، به شکل های گوناگون  سقف های متحرک و… در تمامی کشور ها با هر آب و هوایی نیز دیده می شود . با وجود پیشرفت های صنعت و معماری  این پلان  با سـقف و دیوار های  شیشـه‌ای و همیچنین  ویژگی هـای متفـاوت در سازهای عمومی و یا برج ها در نشیمن ویلاها  برای تامین روشنایی به وسیله نور طبیعی وهمچنین ایجاد فضاهای سبز حداقلی مورد استقبال قـرار گرفت و محبوبیت بسیار زیادی نیز پیدا کرد .

آتریوم 8574967896487978978

انواع آتریوم : این پلان می تواند در 3 شکل متفاوت  اجرا شود :

  1. آتریوم با سقف شیشه‌ای
  2. با دریچه یا سقف متحرک
  3. و به‌ صورت کاملا روباز
  4. اما روش دیگری برای طبقه بندی آتریوم های وجود دارد. آن هم براساس دیوار های شیشه ای جدا کننده است. از طریق این دیوارهای جداکننده است که مرز بین آتریوم و فضای داخلی تعیین می‌شود.اما گاهاَ بنا به دلیل طراحی خاص برای برخی از آیتروم ها دیوار های جدا کننده نیز در نظر نمی گیرند .

آتریوم 548748674687486746

ویژگی آتریوم ویلا در شمال :

  • پلان و طراحی آتریوم مهندسی شده در ابعاد و اندازه های مختلف و متناسب می تواند به  متعادل کردن هوای داخلی سازه نیز کمک بسیار کند. در واقع این طراحی  مدرن کارایی دودکش و دریچه در خانه های قدیمی را داشته .هوای گرم از دودکش خارج و هوای سرد از دریچه وارد می شود. اما آیتروم به بهترین وجه این کار را انجام داده و با زیبایی منحصر به فرد خود فضایی بسیار لاکچری و مدرن را به وجود می آورد .
  • آتریوم با ویژگی ساختاری خاص خود باعث ایجاد پدیده ی گلخانه ای در خانه  می شود . با تابش اشعه خورشید به شیشه های آتریوم   باعث گرم شدن  فضای درونی در فصول سرد سال ششده و  در فصول گرم آتریوم های بدون سقف نیز از طریق پدیده اثر دودکشی، هوای گرم و سبک داخلی را به بیرون هدایت و هوای خنک و تازه خارج از ساختمان از طریق دریچه های پایینی آتریوم وارد محیط می شود.

معمولا در آتریوم های امروزی از نمونه های دارای سقف متحرک و سایبان دار استقاده می شود که بتوان از طریق کنترل و تنظیم آن ها، این دو پدیده مناسب فصول سرد و گرم را در زمان مناسب و به وسیله آتریوم فراهم نمود.

آتریوم 5748676874687867

  • آتریوم با انواع مدل‌های دکوراسیون داخلی منطبق است. شما می توانید آیتروم خود را با سبک دکوراسیون داخلی خود منطبق کنید و با فراهم کردن شرایط ایده آل گیاهان  به عنوان گلخانه ی خود از آن استفاده کنید و گیاهان کوچک و بزرگ را در آن نگه داری کنید و بنا به سلیقه خود  آن را بچینید.
  • آتریوم و حفظ انرژی
  • روشنایی فضای داخل ساختمان را به خوبی تامین می کند.
  • استفاده از آتریوم در ساختمان سبب زیباسازی دکوراسیون داخلی شده و جلوه بی نظیری را پدید می آورد .
  • شما می توانید این فضا را به عنوان یک فضایی بسیار خاص برای  یک دورهمی دوستانه ایجاد کنید . با چیدن یک ست مبل مخصوص  همه چیز برای یک دورهمی ایده آل فراهم می شود  فضای آرامش بخش در محیط خانه با آب و هوایی معتدل  در کنار دوستانتان از گیاهان شاداب و هوای مطلوب کمال لذت را ببرید.
  • با آتریوم می‌توان طبیعت زیبا را به داخل ساختمان آورد و از هرگونه گل و گیاه برای چیدمان و طراحی دکوراسیون بهره برد. این فضا به دلیل بهره گیری عالی از نور و آب و هوای مطلوب گیاهان بسیار خوب رشد کرده و زیبایی بی نظیری را ایجاد می کنند.
  • طراحی دکوراسیون منعطف : دکوراسیون داخلی آتریوم به سلیقه شما بستگی دارد شما می توانید متریال های زیادی برای طراحی آن در نظر بگیرید اما این موضوع به سازگاری محیط آن بستگی دارد.

اما بهترین فضای خانه برای طراحی و ساخت آتریوم : بهترین  فضا  برای طراحی آتریوم  قسمت مرکزی و یا ضلع جنوبی  خانه است. چراکه تغییرات آب و هوایی  و نور آن  به سراسر خانه نیز پخش می شود . شما می توانید از این طراحی حتی  در خانه قدیمی خود بهره بگیرید و نمایی بسیار چشمگیری  را به نمایش بگذارید .

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه