انواع رنگ و نکات ناگفته که باید هر کسی درباره آن ها بداند !!

3 بهمن 1400
0 دیدگاه
انواع رنگ 64586498967849678

رنگ از جمله موارد مهم در دکوراسیون داخلی هستند که دارای دو نوع مختلف بوده از جمله رنگ روغن و رنگ پلاستیکی . اما شاید برای شما جای سوال باشد که چه رنگی می تواند خانه شما را تا مدت های طولانی زیبا نگه داشته باشد ؟ آیا از تفاوت این دو رنگ و از مزایا و معایب آن باخبر هستید ؟  شما چه رنگی را برای خانه خود انتخاب می کنید ؟با ما همراه باشید تا شما را  با انواع رنگ و ویژگی های هر کدام نیز آشنا کنیم .

برای شناخت مزایا و معایب هر کدام کافیست در ابتدا به تعریف هر کدام از آن ها نیز بپردازیم تا شناخت کافی نسبت به آن  ها پیدا کنیم :

رنگ روغنی چیست ؟ رنگ های روغنی از جمله رنگ های با دوام بوده که برپایه روغن تولید.  این روغن با ترکیب  رنگ های آلکیدی و الکل و اسید به وجود می آیند که دارای بوی بسیار ناخوشایندی هستند. بد نیست بدانید که این رنگ ها در قدیم از روغن های طبیعی وجود می آمدند  روغن هایی چون سویا پنبه و ….

 انواع رنگ 64586498967849678

اما رنگ روغن ها در سه دسته تقسیم می شوند :

  • براق
  • مات
  • نیمه مات

براق : از انواع رنگ روغن  نوع براق آن بوده که همانطر ا اسمش پیداست بعد از خشکی کامل آن براقیت خود را برای همیشه حفظ می کند . این روغن ماندگاری بالا تری را به نسبت رنگ های دیگر داشته . این نوع رنگ  قابلیت شستشو داشته که خیال شما را از بابت کثیف شدن راحت می کند شما می تواند با کشیدن یک پارچه خیس آلودگی ها را پاک کنید. همچنین توصیه می شود اگر  خانه ای کم نور  دارید سعی کنید از نمونه رنگ ها براق استفاده کنید . چراکه درخشندگی آن می تواند به انعکاس نور منجر شود .

رنگ روغنی مات : اگربه دکوراسیون داخلی سبک اسپرت علاقه دارید و قصد دارید اتاق خواب ویلای شهرکی را رنگ کنید رنگ روغنی مات  می تواند گزینه ای ایده ال باشد . رنگ های مات از انواع رنگ ها بوده که به دلیل عدم انعکاس نور سطح دیوار بسیار صاف و یک دست نشان می دهد.  اما باید بدانید که این رنگ قابلیت شستشو ندارد اما از مزیت های فوق العاده ان می توان از زود خشک  شدن آن نام برد شما می نتوانید بعد از اتمام رنگ آمیزی اتاق خود را بچینید .

رنگ روغنی نیمه‌ مات : این رنگ از انواع رنگ های بسیار محبوب محسوب می شود که  از ترکیب رنگ مات و براق به دست می‌آید و برای نقاشی دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود تا هم معایب و ناهمواری‌های دیوار را پنهان کند و هم دیوار شفاف و براق جلوه کند. رنگ روغنی نیمه‌ براق نسبت به رنگ‌های براق ارزان‌تر هستند، اما قابلیت شستشوی کمتری دارند. می‌توان درصد مات یا براق بودن ترکیب را به دلخواه تغییر داد.

 انواع رنگ 47869487968796874967

  اما شاید بد نباشد مزایای متعدد انواع رنگ‌ روغن را برای شما نیز شرح دهیم:

  1. قابلیت شستشو.
  2. کیفیت بالاتر نسبت به دیگر رنگ ها.
  3. رنگ های متنوع.
  4. قیمت به صرفه.
  5. براقیت و درخشندگی .
  6. جلوه نمای بزرگ تر .
  7. دوام زیاد .
  8. پایداری زیاد در برابر نور مستقیم ، سرما، حرارت  و رطوبت .
  9. قابلیت رنگ آمیزی متریال های مختلف چون فلز، چوب و. . .
  10. قدرت پوشانندگی بالا  .

معایب رنگ‌های روغنی به شرح زیر می‌ باشد:  این روغن به دلیل ترکیب با مواد شیمیایی خواه ناخواه  دارای معایبی برای انسان ها است که امکان بروز آسیب را برای فرد دارد  :

  • وجود سرب در انواع رنگ های شیمیایی و پراکنده شدن گاز سمی آن در هوا موجب گرفتگی نفس ، حساسیت های پوستی و سردرد برای فرد می شود . از طرفی اثرات سرب تا سال‌ها روی دیوار باقی می‌ماند.
  • استفاده از تینر باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود .
  • زمان طولانی برای خشک شدن  لازم دارند .
  • مهارت زیادی در رنگ آمیزی با رنگ روغن نیاز است .

 انواع رنگ 8769489689678496874978967

اما رنگ های پلاستیکی :

اگر قصد دارید خودتان در رنگ آمیزی اتاق ویلا در مازندران دست بکار شوید،  این رنگ می تواند نمونه خوبی باشد. رنگ پلاستیکی از انواع رنگ ها بوده که با آب تولید شده و حلال آن آب می باشد .  بنا به همین سبب بوی بد کمتری داشته و خیلی زود خشک می شود .  ماده اصلی تشکیل‌دهنده رنگ پلاستیک  “لاتکس” است. لاتکس به ذرات بسیار ریز پلیمر گفته می‌شود که در طبیعت در شیره بسیاری از گیاهان نظیر کائوچو یافت می‌شود، البته نوع مصنوعی آن در آزمایشگاه با روش‌های پلیمریزاسیون ساخته می‌شود.

اما باید بدانید که رنگ پلاستیک در دو نوع “تمام‌ پلاستیک و نیمه‌ پلاستیکی” تولید می‌شود:

رنگ تمام پلاستیک: این نوع رنگ پلاستیکی در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارد . اگر  قصد رنگ زدن ویلا در شمال خود را دارید اما به دلیل دردسر های رنگ روغن از رنگ آمیزی منصرف شده اید باید بگوییم که دست نگه دارید  به شما پیشنهاد می کنیم از رنگ تمام پلاستیک استفاده کنید . چراکه این رنگ حساسیت کمتری برای فرد بوجود می آورد و  همچنین مقاومت آن در خانه های رطوبتی بسیار زیاد است.

رنگ نیمه‌ پلاستیک: رنگ نیمه‌ پلاستیک نسبت به رنگ‌های تمام‌ پلاستیک مقاومت کمتری در برابر آب دارد اما کاربرد بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارد.

اما مزایای رنگ پلاستیک :

  1. رنگ پلاستیک بر پایه آب است و حلال آن آب است به همین دلیل نیاز به نفت ندارد
  2. دوستدار محیط زیست و به سلامت انسان آسیبی نمی‌رساند.
  3. خیلی زود خشک می شود
  4. قدرت پوشش‌دهی بالا
  5.  بوی کم
  6. به دلیل مات بودن موج‌ها و ناهمواری سطوح را می‌پوشاند.
  7. تنوع رنگی بالا
  8. قیمت مناسب

انواع رنگ 96898569868748874

معایب رنگ پلاستیک نیز در زیر آورده شده است:

  1. مات و سطوح را براق نمی‌سازد.
  2. ماندگاری و دوام پایین‌تر به نسبت رنگ روغنی.
  3. در برابر آب مقاومت کمی دارد، بنابراین قابل شستشو نیست.
  4. برای رنگ‌آمیزی سطوح فلزی و چوبی مناسب نیست.
  5. در اثر تابش مستقیم خورشید، به مرور زمان دچار تغییر رنگ می‌شود.
  6. سرعت خشک شدن رنگ پلاستیک در مناطق مرطوب کاهش پیدا می‌کند که موجب پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود.
  7. رنگ پلاستیک آلودگی را بیشتر جذب می‌کند و زود کثیف می‌شود و لکه‌ها روی این رنگ‌ها به سختی پاک می‌شوند.

سخن آخر

ما در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع رنگ پلاستیکی و روغنی و همه مزیت و معایب آن نیز آشنا کنیم . اما باید بدانید که تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک به فرمولاسیون و مواد درون آن ها  برمی‌گردد؛ همانطور که در مطلب به  طور مشروح از رنگ روغنی گفتیم این رنگ پایه‌ای شیمیایی داشته وهمچنین  با حلال‌های شیمیایی و نفتی رقیق می‌شود. از طرفی رنگ های  پلاستیکی بر پایه آب بوده و به راحتی با آب حل می‌شود. اکنون که با تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک آشنا شدیم، می‌توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه