کلیساهای بی همتا در ایران را بشناسید

1 بهمن 1400
0 دیدگاه
کلیسا 4684687487468748746841

مقدمه

کشور ایران در طول ادوار مذاهب مختلفی را در خود جای داده است.هر یک از آنها یک جاذبه گردشگری هستند.

برخی از آنها در بین آثار ملی یونسکو ثبت شده است و ارزش مذهبی و تاریخی والایی دارند.

در کشور ایران تقریبا تعداد 600 کلیسا وجود دارد که قریب به چهار صد و پنجاه  تا از ان ها شناخته شده و 90 مورد هم به ثبت ملی رسیده است.

در کشور ایران هر چه بیشتر به سمت شمال و شمال غرب نزدیک تر شویم عدد این کلیسا های بی همتا افزون می گردد. در نتیجه شهر های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بالاترین تعداد این کلیسا ها را در خود دارند. و همان گونه هر چه که به سمت جنوب و جنوب شرق کشور نزدیک شویم، عدد این اماکن کاهش می یابد.

بعد از دو شهر آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شهر های تهران و اصفهان بالاترین تعداد کلیسا را در خود دارد.

تمامی کلیسا های ارمنی ها را می شود به سه دسته اصلی و مهم تقسیم بندی کرد:

کلیساهایی که قبل از سده 14 میلادی بنا شده اند.

کلیسا های سده های نوزدهم و بیستم میلادی

کلیسا های دوران صفویه

آن دسته از کلیساهایی که قبل از سده 14 میلادی بنا شده اند. اکثرا در شهر آذربایجان بنا شده اند. ونیز در شهر های بوشهر و شیراز و اصفهان با سنگ های تراشیده شده ساخته شده است.

انواع کلیسا های دوران صفویه در شهر اصفهان با استفاده کردن از آجر و خشت خام ساخته شده است که گنبد آن ها کروی می باشد. کلیساهایی که در سده 19 و 20 میلادی بوده اند، اکثرا با رعایت کردن شیوه معماری ارمنی ها در بیشتر شهر هایی ک در ان ها ارمنی ها سکونت داشته اند بنا شده است.

کلیسا 4684687487468748746841

قره کلیسا

قره کلیسا یکی از کلیسا های بی همتا در ایران می باشد. این کلیسا که کلیسای تادئوس هم نام دارد، به عنوان اولین کلیسای جامع دنیای مسیحیت می باشد. تادئوس نام یکی از حوری های مسیحیان می باشد که بر طبق دستور پادشاه ارمنستان کشته شد. مقبره وی در همین کلیسا واقع است. این کلیسا در نزدیکی چالدران از سمت شمال شرقی می باشد. زمان ساخت آن را به دوره اول مسیحیت منسوب کرده اند، و از جمله با اهمیت ترین مکان های زیارتی مردم ارمنی می باشد.

این کلیسا دفعات زیادی مورد بازسازی قرار گرفته است،چرا که بار ها  در اثر زلزله و حملات مغول ها تخریب شده است.

در هر سال مردم ارمنی که در ایران هستند،در تاریخی که برابر با به شهادت رسیدن تادئوس می باشد در محل این کلیسا تجمع می کنند و مراسم های مذهبی مخصوصی را انجام می دهند. همچنین در سایر ایام گردشگران زیادی به دیدن این کلیسای بی همتا می آیند.

کلیسای استفانوس مقدس

این کلیسا که کلیسای سنت استفانوس هم نام دارد دومین مورد مهم از کلیسا ها در ایران می باشد که در قرن نهم ساخته شده است و در جلفا در استان آذربایجان شرقی واقع است. نام این کلیسا از شهید مسیحیت قابل تشخیص می باشد. در دنیا با این نام تعداد کلیسای زیادی می باشد،کلیسای استفانوس نیز به خرابا هم به علت تخریب بودن مشهور است. در زمان بازسازی این کلیسا که از کلیساهای بی همتا می باشد باقی مانده استخوان حوری ها در بین دو طاق آن دیده شده است،که تعدادی ان ها را به یحیی بن زکریا منسوب کرده اند. در ضمن این کلیسا شامل برج ناقوس،اجاق دانیال و نمازخانه اصلی می باشد.

کلیسای مریم مقدس زور زور

این کلیسا که از کلیسا های بی همتا در ایران می باشد در سمت شمال غربی قره کلیسا قرار دارد. قدمت تاریخی آن به طور دقیق معلوم نیست، لیکن تاریخ ساخت آن مابین سال های هزار و سیصد و پانزده تا هزار و سیصد و چهل و دو نسبت داده اند. این کلیسا در روستای بارون قرار دارد که به عنوان یک مدرسه برای تعلیمات فرهنگی  ساخته شده است، این کلیسا شبیه صلیب می باشد و یک معماری کاملا ساده دارد.

کلیسا 8767864786836848747848

کلیسای چوپان

یک مورد دیگر از کلیسا های بی همتا کلیسای چوپان می باشد که در قرن 16 میلادی ساخته شده است، این بنا در استان آذربایجان شرقی قرار دارد، در گذشته کلیسای چوپان که به کلیسای آندره ورتی مقدس هم مشهور است مکانی برای عبادت چوپان ها بوده است که به دست دو برادر چوپان ساخته شده است و به همین سبب ای گونه نام گذاری شده است.

این کلیسا مکان بسیار کوچکی دارد که به شکل یک صلیب است و همچنین به کلیسای ناخیرچی هم شهرت یافته است که در لیست اثر های ملی ایران و یونسکو ثبت شده است.

کلیسا وانک

این کلیسا که به کلیسای نجات دهنده نیز شهرت دارد در شهر اصفهان در دوره شاه عباس دوم ساخته شده است، مهاجرت کنندگان ارمنی در سال 1655 میلادی این کلیسا که از کلیسا های بی همتا است را بنا کرده اند.

کلیسای وانک دارای قسمت هایی مثل کتابخانه،موزه و چاپخانه می باشد.

همه قسمت های این کلیسا با استفاده از رنگ روغن طراحی شده است که این نقاشی ها امروز یکی از دیدنی های این مکان می باشند، که تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کرده است.

اکثر کلیسا ها اماکنی منزوی هستند که تمامی افراد اجازه دیدن آن را ندارند. اما وجود داشتن نقش و نگار های سبب شده که فروش بلیط در این موزه همواره رونق دارد.

 کلیسای روس

یکی دیگر از کلیسا های بی همتا در ایران کلیسای روس می باشد که به عنوان و نام کلیسای کانتور هم شهرت دارد،این کلیسا در شهر قزوین در دوران قاجار ساخته شده است. همچنین این مکان به برج ناقوس هم مشهور است. در آن دوران محلی برای عبادت کارکنان شرکت های  روسی که این کلیسا توسط آنها بنا شده  بوده است.

در حال حاضر این کلیسا مورد استفاده در زمینه مذهبی  می باشد، و تنها در برخی از روزها گردشگران می توانند برای دیدن به آنجا بروند. کلیسای روس یک کلیسای ارتدکس می باشد که به عنوان کوچکترین آن ها معرفی شده است.

کلیسا 7687468974844758

کلیسای سرخ آباد

این کلیسا در استان مازندران واقع است و در زمان پهلوی در روستای سرخ آباد ساخته شده است.  این کلیسا را مهندسان کشور ایتالیا برای انجام عبادت های خود ساخته اند.

کلیسای سرخ آباد در لیست آثار ملی ثبت شده است و بسیار هم کوچک می باشد که آن را کوچکترین کلیسا در جهان نام نهادند.

  کلیسای مریم مقدس

این کلیسا نزدیک به 500 سال است که بنا شده است. در شهر تبریز قدیمی ترین کلیسا  می باشد که مردم ارمنی که در شهر تبریز ساکن هستند در آن مراسم مذهبی برگزار می کنند.

کلیسای مریم مقدس در بین سال های هزار و پانصد تا هزار و ششصد  بنا شده است. این کلیسا که از کلیسا های بی همتا در ایران است نیز در فهرست آثار ملی  ثبت شده است.

کلیسای سرگیس مقدس

این کلیسا واقع در خیابان نجات اللهی در شهر تهران بزرگترین کلیسا در این شهر می باشد. این کلیسا توسط ارمنی های تهران در سال هزار و نهصد و هفتاد ساخته شده است.کلیسای گاراپت مقدس

این کلیسا که به سورپ کاراپت هم معروف است از جمله کلیسا های تاریخی در ایران می باشد که در زمان پهلوی در شهر آبادان  بنا شده است. این کلیسا در سال هزار و نهصد و پنجاه  و هشت ساخته شده است.

کلیسای ننه مریم

در این کلیسا هیچ مکانی برای اعتراف کشیش دیده نمی شود. معماری در این کلیسا ترکیبی از معماری های پارتی  ساسانی می باشد و در آن هیچ گونه نقش و نقاشی خاصی دیده نمی شود.

کلیسای ننه مریم در شهر ارومیه واقع شده است که هر ساله در این شهر بازدید کننده های بسیاری را دارد. پس از بیت اللحم در کشور فلسطین،بیشترین قدمت را در بین کلیسا های دنیا را دارا است. خوب است بدانید این کلیسا در ابتدا محلی برای زرتشتیان بوده است که بعد از آن که آن ها مسیحیت را قبول کردند ب کلیسا تغییر کردند.

قصه تغییر یافتن ساختمان آن با جنگ بوده است بلکه با اشتیاق پیروان آنها بوده است، که بعد از سفر سه پیرو مذهب زرتشتی به اورشلیم  مذهب مسیحیت را پذیرفتند، و آتشگاه را به کلیسا تغییر دادند.

کلیسا 467896789648796896

کلیسای سرخ

این کلیسا در طول و عرض سه متر در سه متر می باشد و از آجر و گچ ساخته شده و در دیواره و کف آن برای پوشش از سیمان استفاده شده است.

سخن پایانی

کشور ایران از دوره های بسیار دور تا به امروز میزبان دین های متفاوت بوده است، مسیحیت هم جزو دین های پذیرفته شده در کشور ایران می باشد. همچنین در این کشور انواعی از کلیسا بنا شده است که امروزه به عنوان مکانی برای جذب گردشگر می باشد و نیز در این اماکن در روز های نزدیک به کریسمس حال و هوای خاصی می باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه