مختصری بر شگفت‌انگیزترین نکات تاریخچه مبلمان و طراحی داخلی

26 دی 1400
0 دیدگاه
طراحی داخلی 8468468746874

در میان دست‌ساخته‌های انسان، مبلمان جایگاهی بسیار مهم دارد. مبلمان که جزئی اساسی از طراحی داخلی است و با معماری پیوندی تنگاتنگ دارد، برای زندگی انسان ضروری نیست و با رجوع به زندگی‌هایی مثل سبک زندگی چادرنشینی به راحتی می‌توان این موضوع را دریافت، با اینحال، نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت، به ویژه در دنیای کنونی و ارتباط آن با ساخت و ساز نوین و طراحی داخلی. مبلمان در هر صورت جزئی لاینفک از معماری و طراحی داخلی است.

قدیمی‌ترین نوع مبلمان شناخته شده، مبلمان توکار است که در دوره کنونی، مدرن محسوب می‌شود یعنی مبلمان‌هایی غیر قابل انتقال که اگر به تاریخچه مبلمان و طراحی داخلی نگاهی بیندازیم، اولین مبلمان‌های بشری به همین صورت بوده‌اند. مثل تخت‌خواب‌های یافت شده در خانه‌ای در شمال اسکاتلند که توکار و غیر قابل انتقال بوده و متعلق به دوران نوسنگی هستند. شاید بتوان صندلی را مهم‌ترین بخش مبلمان دانست.

در ادامه به نکاتی بیشتر در این رابطه می‌پردازیم.

طراحی داخلی 8468468746874

نکات جذاب درباره مبلمان و طراحی داخلی

چهارپایه و صندلی، دارای تاریخی طولانی در اروپای غربی و خاور نزدیک هستند. با اینحال در هند مرسوم نبوده و در چین و ژاپن اصلا استفاده نمی‌شوند! اگر بخواهیم بدون توجه به دوره‌ها مبلمان را دسته‌بندی کنیم، در چهار بخش قرار می‌گیرد.

بخش اول کاربرد مبلمان است و اینکه در عمل به چه صورت است. این موضوع بسیار واضح است، تخت‌خواب، چهارپایه، صندلی، مبل و … هر یک برای برآوردن نیازی استفاده می‌شوند که گاه می‌توان این کاربردها را تلفیق و ترکیب کرد. با اینحال گاهی اوقات یک مبلمان فقط برای یک کاربرد خاص طراحی شده‌است. مثلا در قرن هجدهم نوعی صندلی مخصوص تماشاچیان در بازی کارت به نام وویس ساخته شد. این وویس‌ها ظرافت بسیاری داشتند و دو نوع بودند، نوعی برای مردان و دیگری برای زنان! این صندلی نوعی تحول در طراحی داخلی بود که منبع الهام در ساخت آن، استفاده نادرست از صندلی‌های معمولی بوده‌است. وویس مردانه که به آن صندلی جنگ خروس هم می‌گویند طوری طراحی شده که مردان بتوانند دستان خود را روی صندلی بگذراند و فرد با پاهای گشاده از هم بنشیند. با اینحال زنان به دلیل نوع پوشش روی صندلی کوتاه‌تری می‌نشستند که امکان این نوع نشستن وجود ندارد.

بخش بعدی در دسته‌بندی مبلمان، توجه به این موضوع است که مبلمان‌ها نشان از نوعی موقعیت اجتماعی نیز دارند! به صورتی که با طبقاتی‌تر شدن جامعه، تاکید بر این نقش مبلمان نیز بیشتر می‌شود. به نوعی که آسودگی و راحتی افراد نیز با این موضوع سنجش می‌شود.

در دسته‌بندی سوم، مبلمان از نظر فناوری بررسی می‌شود. این امر مقیاس مناسبی برای ارزیابی پیشرفت فناوری است، به ویژه در قرون اخیر. با اینحال باید بدانیم که تا همین اواخر، ساخت مبلمان بیشتر یک هنر در عرصه طراحی داخلی بوده‌است و نه یک صنعت. با اینحال انقلاب در حیطه فناوری، مبلمان را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌است و حتی تغییراتی در روش‌های ساخت و ساز مبلمان ایجاد کرده‌است.

و اما چهارمین مورد، نحوه استفاده افراد از مبلمان است و بیان سلایق شخصی آن‌ها در این رابطه. مبلمان تنها برآورده‌کننده نیازهای روزمره و عملکردی نیست، بلکه می‌توان در آن مسائل فانتزی نیز جست و جو کرد که بیشتر با رویاهای فرد در زمینه طراحی داخلی گره می‌خورند.

در ادامه به بررسی تاریخچه مبلمان و طراحی داخلی در زمان باستان می‌پردازیم.

طراحی داخلی 84168468748748746874

طراحی داخلی در مصر باستان

قدیمی‌ترین نوع مبلمان‌های شناخته شده، ظریف‌ترین آن‌ها نیز هستند! این موضوع بیشتر از هرچیز به شرایط نگهداری این مبلمان‌ها بر می‌گردد به ویژه مبلمان‌های مقابر اشراف مصر. اگر این اقلام هم‌اکنون سالم هستند و می‌توانیم در رابطه با آن‌ها در طراحی داخلی سخن بگوییم، به رسم و رسوم مصریان در خاکسپاری( دفن کردن کلیه لوازم تجملاتی فرد) و همین‌طور، آب و هوای گرم و خشک مصر بر می‌گردد. برخی از این وسایل عبارت هستند از: میز، چهار‌پایه، صندلی، تخت‌خواب و نیز گنجه‌هایی در اشکال و اندازه‌های مختلف.

مبلمان‌های به جا مانده از پادشاهی اول مصر چندان زیاد نیستند، با اینحال همین تعداد کم نیز مواردی را مطرح می‌کند. برای مثال نشان‌دهنده این است که طبقه اشراف مصر، در زمینه تجملات بسیار سطح بالایی داشته‌اند. در این آثار عاج‌هایی کنده‌کاری شده به شکل پای گاو می‌بینیم که به احتمال بسیار زیاد پایه کاناپه، صندوقچه و یا چهارپایه در طراحی داخلی بوده‌اند. استفاده از تکیه‌گاه به شکل پای گاو برای ما بیشتر تداعی‌کننده طراحی داخلی در قرن هجدهم است، ولی با دیدن این آثار، می‌فهمیم که قدمتی مربوط به 3100 سال قبل از میلاد دارد.

مبلمان ملکه هرتفس، که اولین فرعون زن مصر بوده‌است و مقبره او را در نوشتاری از معماری مصر بررسی کردیم، کاملا سالم به جای مانده‌است. این مبلمان که در موزه‌ای در قاهره نگهداری می‌شود کاملا سالم است و در حفره‌ای نزدیک هرم کشف شده‌است. این صندلی ترمیم شد و در عملیات ترمیم از لایه نازکی از طلا استفاده شد که تقریبا تمامی عناصر چوبی را پوشاند.

اگر نگاهی به سایر اقلام کشف شده از ملکه هرتفس بیندازیم، می‌بینیم که طراحی داخلی مورد علاقه او بسیار مدرن است! حتی عاداتی بیگانه در این طراحی داخلی دیده می‌شود، برای مثال خوابیدن روی زیرسری چوبی به جای بالش! این عادت مربوط به مناطقی مثل چین و ژاپن است که در آن نباید مدل موی بانوان هنگام خوابیدن به هم می‌خورد.

در آرامگاه شاهزاده تونخامون نیز مبلمانی مشابه با ملکه هترفس یافت شده‌است، با اینکه آن‌ها تقریبا 1000 سال تفاوت زمانی دارند. این موضوع محافظه‌کاری مصریان را نشان می‌دهد( مثل ایتالیایی‌ها)، آن‌ها بسیار به سنت‌های خود پایبند هستند. با اینحال در مبلمان تونخامون تنوع اشکال بیشتری مشاهده شده شیوه‌های تزئیناتی جدیدتری نیز می‌بینیم.

یکی از تخت‌های او به گونه‌ای طراحی شده‌است که تا می‌شود و او می‌توانسته آن را در سفرها با خود به همراه ببرد و این اولین نمونه از تخت تاشو است. منبت‌کاری‌های آثار مبلمان در مصر باستان، تاثیر بسیار زیادی در طراحی داخلی داشته‌اند.مصریان به چوب آبنوس اهمیت زیادی می‌داده‌اند و این در طراحی داخلی آن‌ها مشهود است؛ دلیل آن را علاوه بر سختی زیاد و رگه‌های برجسته این نوع چوب باید در هزینه گزاف واردات آن نیز جست و جو کرد. با اینحال باید بدانید که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در رابطه با مبلمان و طراحی داخلی این دوره، منحصرا نمی‌توانیم به نمونه‌های واقعی تکیه کنیم. با استفاده از نقوش به جای مانده نیز می‌توان به این ساختار پی برد. یکی از مهم‌ترین منابع، مهرهای به جای مانده از این دوران است.

طراحی داخلی 541654687481

مبلمان و طراحی داخلی در یونان قدیم

در رابطه با طراحی داخلی یونان قدیم می‌توان گفت که در این دوران، مبلمان نه کاملا تشریفاتی است و نه کاملا کاربردی. در واقع مبلمان‌های یونانی تنوع بیشتری نسبت به مبلمان‌های مصری ندارند و در یونان نیز صندلی، چهار پایه، نیمکت، صندوق و میز کوچک در طراحی داخلی در بخش مبلمان یافت می‌شود. با اینحال این دانش فقط برگرفته از نقاشی‌های گلدانی و مجسمه‌ها است.

صندلی‌های یونانی به دو دسته تقسیم می‌شده‌اند:

1- تخت سنگین( جایگاه افتخار و شکوه): برخی از این اقلام مستقیما تحت تاثیر تخت‌های مصری بوده و بخشی از مبلمان شخصی ثروتمندان بوده‌اند که در طراحی داخلی نقشی موثر داشته‌اند. این تخت‌ها را می‌توان بر تصاویری که از زندگی روزمره بر روی گلدان‌هایشان نقاشی شده بوده ببینیم.

2- تخت دوم، متعلق به آمفی‌تئاترها بوده که برای نشستن افراد مهم و حاکمان استفاده می‌شده است. این تخت‌ها در طراحی داخلی خانه نقشی نداشتند و چون از آن‌ها در بیرون از خانه استفاده می‌شده ، از مرمر ساخته می‌شدند. به همین دلیل تا حدودی سالم هستند و نمونه‌های واقعی آن‌ها را می‌توان دید.

با اینحال، هیچ تختی مانند تخت کلیسموس یونانی یا همان صندلی سبک جالب و جذاب نیست! با بررسی تصاویر به جا مانده از این نوع صندلی در نقاشی‌ها و نقش‌برجسته‌ها، می‌فهمیم که این صندلی کاملا کاربردی و امروزی بوده‌است. کلیسموس در هنر یونان، مبلمانی زنانه و غیر تشریفاتی است و برای راحتی فرد استفاده می‌شده است. این صندلی به احتمال بسیار زیاد کاملا یونانی بوده و نظیر آن را در مصر و آسیا نمی‌توان یافت.

با تکامل هنر معماری و طراحی داخلی یونان، کلیسموس نیز تکامل یافته‌است.

هنر معماری و طراحی داخلی یونان، جذابیت‌های بسیار زیادی داشته‌است که این مورد را در مبلمان آن نیز می‌توان یافت.

طراحی داخلی 48946874874

درباره وبلاگ دکتر بخشی

تاریخچه طراحی داخلی، یکی از موارد بسیار جذاب در حیطه معماری و ساخت و ساز است که می‌تواند به عنوان بخشی تکمیلی از تاریخ معماری، مورد بررسی قرار گیرد. در این نوشتار، نکاتی جالب توجه درباره مبلمان و طراحی داخلی در دنیای مصر و یونان باستان را بررسی کردیم که بخش‌هایی بسیار کوچک از این دو تمدن گسترده بودند. برای آشنایی با مطالب جذاب طراحی داخلی و یا تاریخ معماری به سایر نوشته‌های ما سر بزنید.

علاوه بر این برای آشنایی با بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در زمینه خرید و فروش ویلا در مازندران و یا برج ساحلی در سرخرود، می‌توانید با کارشناسان ما در گروه مشاورین املاک دکتر بخشی تماس گرفته و از راهنمایی مورد نیاز خود برخوردار شوید. ما در مشاورین املاک دکتر بخشی با سال‌ها سابقه در زمینه املاک مازندران با بهترین معماری و طراحی داخلی، با شما همراه هستیم تا بهترین نتیجه را از سرمایه‌گذاری خود کسب کنید. پس قبل از هر اقدامی با ما تماس گرفته و از مشاوره قبل از خرید بهره‌مند شوید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه