طراحی‌های عجیب آنتونی گائودی و آشنایی با آثار معماری او

معماری 8574689541689416874874

بی شک یکی از مهم‌ترین وجوه زیبایی شهر بارسلون در اسپانیا و همینطور شهرت این شهر، وابسته به آثار معماری آنتونی گائودی است. او با به کار گرفتن ایده‌های جذاب و کاملا شخصی خود در ساختمان‌های این شهر، توانسته است وجهه‌ای خاص به معماری شهری بارسلون بدهد و از این روی می‌توان جذابیت‌های گردشگری این شهر را وام‌دار هنر گائودی دانست. معماری ساختارشکن با آثاری فاخر!

آنتونی گائودی، معمار برجسته و تاثیرگذاری است که توانست نقشی خیره‌کننده در زمینه ساختار شکنی در آثار معماری داشته‌باشد و این موضوع کم از ظهور یک نابغه در این عرصه نداشت. کسی که ساخت و ساز را به نحوی دیگر دید و ساختمان‌های طراحی شده توسط او را انگار از جایی خیالی آورده‌اند!

گائودی متولد 1852 در رئوس است و در زمانی به دنیا آمد که ایالت کاتالونیا در حال تجربه مسیری متفاوت بود و به نوعی در حال دست و پنجه نرم کردن با تغییراتی اجتماعی، صنعتی، مهندسی و … بود و موجی فراگیر تحولاتی را برای این خطه به همراه داشت.

جالب است بدانید که در همین آشوب و تغییرات، گائودی در سال 1869 برای تحصیل در پزشکی به بارسلون رفت! با این حال می‌بینیم که او در سال 1879، به عنوان معمار فارغ‌التحصیل شد و پا به عرصه معماری گذاشت و این تصمیم او هنوز بر تمامی این شهر سایه‌ای نیک انداخته‌است.

آغاز فعالیت حرفه‌ای او و به نوعی شناخته شدنش در عرصه معماری، به سال 1888 بر می‌گردد؛ زمانی که اولین ساختمان با طراحی وی در نقطه‌ای باستانی از بارسلون، افتتاح شد؛ یعنی کاخ گوئل.

این اثر معماری، توجه بسیاری را به گائودی جلب کرد، طبقات مختلفی از جامعه جذب او شدند و او توجه و حمایت عده کثیری از مردم را در پی اثر شاخص معماری خود داشت. در واقع کاخ گوئل، باعث شد بسیاری از او دعوت به کار کنند.

گائودی در ساگرادا فامیلیا ناظر بود و با مقامات شاخص کلیسای اسپانیا نیز ارتباطی قوی داشت، این موضوع محبوبیت او بین مردم را بیشتر می‌کرد.

جالب است بدانید که او علاوه بر معماری، دستی نیز در طراحی اشیا داشت. گائودی معماری است که هم سنت‌گرا بوده و هم به روز و مدرن. در سال 1926، سه روز پس از یک تصادف سخت، گائودی از دنیا رفت و در آثارش جاودانه ماند. در ادامه مهم‌ترین آثار معماری او را از نظر می‌گذرانیم.

معماری 8574689541689416874874

کازا باتیو، اثری از گائودی ( Catalan Art Nouveau)

ساختمان کازاباتیو، یکی از آثار معماری آنتونی گائودی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌است. این اثر را می‌توان یکی از شاهکارهای او دانست که ساخت و ساز آن بر مبنای بازسازی کامل یک خانه است. از نکات جالب توجه در این بازسازی، باید به مصالح به کار گرفته شده در آن اشاره کنیم. گائودی، از مصالح آرت نوو در این کار استفاده کرد که نوعی مصالح مدرن در ساختمان‌سازی آن زمان بود. سنگ، گل نرده و سرامیک از جمله این متریال‌ها بودند. جالب است بدانید که گائودی با این اثر معماری، به آیین‌نامه‌های شهری پشت کرد و تقریبا اغلب آن‌ها را نادیده گرفت. همین موضوع، انتقادهای بسیاری را برای او در پی داشت. در واقع گائودی کاملا هنجارشکنی کرد و در سال 1906 این ساختمان، یکی از سه ساختمان برتر بارسلون شد و هنوز نیز یکی از جذابیت‌های این شهر محسوب می‌شود.

کازا میلا، اثری دیگر از گائودی ( | La Pedrera)

کازامیلا که نام شناخته شده لاپدررا است، نمایشی است از نبوغ و خلاقیت آنتونی گائودی در معماری که جزء خلاقانه‌ترین ساختمان‌های مسکونی تاریخ معماری و ساخت و ساز در زمینه ساختمان‌های مسکونی است. این اثر، بیشتر به یک نگین‌واره شبیه است و کمتر می‌توان آن را با یک مکان برای سکونت تطبیق داد. در سال 1984، کازامیلا در فهرست یونسکو قرار گرفت. متریال و نحوه استفاده از آن‌ها در این بنا بسیار زیباست، بالکون‌هایی آهنی در تلفیق با سنگ‌های مواج نما، ظاهر آن را شاخص و متمایز کرده‌است.

معماری 8574684169841698418964

خانه کازاویسنس ( Casa Vicens)

این اثر یکی از پروژه‌های آغازین گائودی است که در سال‌های 1883 تا 1888 میلادی ساخته شده‌است. خانه کازا ویسنس، از آثاری است که برای یک کارفرمای شخصی طراحی شده که بسیار ثروتمند بود و کارخانه سرامیک داشت.

آنتونی گائودی این موضوع را در نما به شکل ماهرانه‌ای با استفاده از کاشی‌های شکسته، به تصویر کشیده‌است. بسیار جالب است که بدانید، آنتونی گائودی، از برخی از ویژگی‌های معماری دوران اسلامی در این اثر بهره برده‌است. در سال 2017، این بنا مرمت و بازسازی شد و اکنون نیز به عنوان موزه فعالیت می‌کند.

کازا فیگرس(  Casa Figueres)

کازا فیگرس، یکی دیگر از آثار معماری گائودی است که در سال 1900 میلادی ساخته شد. کازا فیگرس، ملک شخصی یکی از دوستان آنتونی به نام جم فیگرس بود. این بنا به چشم‌انداز زیبا نیز مشهور است. بعدها، مالکین این خانه تغییر کردند و به برج بلس گوارد گیرا شهرت یافت. در سال 2013، این خانواده برای اولین بار بخش‌هایی از این خانه را در معرض نمایش عمومی قرار دادند.

نکته جالب توجه در معاری این طرح، تاثیر آن از قلعه‌های قرون وسطی است. از طرفی، برخی از عناصر نئوگوتیک را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد.

کلیسای ساگرادا فامیلیا( Sagrada Família)

اگر بخواهیم معروف‌ترین و بارزترین اثر معماری آنتونی گائودی را نام ببریم باید به کلیسای ساگرادا فامیلیا اشاره کنیم که بی شک یکی از باشکوه‌ترین طراحی‌های اوست. این اثر، نمایش‌دهنده ارتباط انسان، مذهب و طبیعت است و مجسمه‌های آن شهرت جهانی دارند. جالب است بدانید که ساخت این کلیسا هنوز به پایان نرسیده‌است، یعنی ساخت اثری که در سال 1892 شروع شده، ممکن است در سال 2030 به اتمام برسد!

اگر بخواهیم از معماری داخلی این کلیسا بگوییم، واژه پازل کاملا برازنده محیط داخلی این اثر معماری است! در اینجا برای اولین بار شاهد تکنیک‌هایی جدید و منحصر به فرد در این زمینه هستیم. بازدیدکنندگان می‌توانند از مناره کلیسا بالا رفته و دورنمایی از شهر بارسلون داشته باشند.

معماری 841684687468418674

پاویون گوئل، اثری دیگر از آنتونی گائودی

کارفرمای پاویون گوئل، کارخانه‌دار معروف اسپانیایی، اوزبی گوئل بود. گائودی در این کار، از تلفیقی از معماری آسیای شرقی و المان‌های مدرن اروپا بهره برده‌است و تحت تاثیر این دو جریان، معماری خود را به نمایش گذاشته‌است.

جالب‌ترین و در واقع شاخص‌ترین وجه این بنا، در ورودی و نرده آهنی آن است. این نرده شبیه به اژدهایی است که محافظ این بناست و مکش خاصی به سمت اثر ایجاد می‌کند. نام دیگر این بنا، دارایی گوئل است و شامل دو ساختمان است که دروازه آهنی آن‌ها را به هم وصل کرده و در کل ساختمانی فانتزی است که حرف G نیز بر روی آن حک شده‌است.

کلیسای کلونیا گوئل از دیگر آثار گائودی

کلیسایی بسیار معروف که از آثار شاخص گائودی است، کلونیا گوئل نام دارد. این کلیسا، یک کلیسای بیضی شکل است که سرداب‌هایی در آن مشاهده می‌شود. ساخت این کلیسا از 1898 تا 1914 به طول انجامید.

سنگ بازالت استفاده شده در این کلیسا باعث شده که ظاهری باستانی به خود بگیرد و سرداب آن نیز با 5 راهرو از همین متریال بهره برده‌است. پنجره‌های کلیسای گوئل، جزء بخش‌های شاخص آن هستند که برجسته بوده و از دیوار بیرون آمده‌اند.

معماری 56387484684168416874

کاخ اپیسکوپال اثری معروف از گائودی

در این اثر معماری نیز، سبک نئوگوتیک و مدرن تلفیق شده‌است و یکی از خیره‌کننده‌ترین آثار گائودی است که بیشتر شبیه به یک قلعه است تا یک کلیسا. اپیسکوپال به دستور اسقف منطقه آستورگا ساخته شد و دقت در طراحی جزئیات آن، بسیار قابل تحسین و خیره‌کننده است.

طراحی داخلی این کاخ، با بهره‌گیری از شیشه‌های رنگی و ستون‌های پر پرداخت در کنار سقف بزرگ تاقی شکل، بسیار چشم‌گیر است. ساخت این بنا در سال 1887 شروع شد و می‌توان تکمیل آن را به 1960 نسبت داد! این کاخ نیز یکی دیگر از جذابیت‌های بارسلون است که به دست آنتونی گائودی طراحی شده‌است.

درباره وبسایت ما

در این بخش از نوشتارهای وبسایت دکتر بخشی، نگاهی به آثار معماری طراح ساختار شکن، آنتونی گائودی داشتیم. ما در وبسایت دکتر بخشی، با فعالیت در زمینه خرید و فروش ویلا در مازندران و معرفی و خرید و فروش برج ساحلی، بستری امن و مناسب برای سرمایه‌گذاران و خریداران در این عرصه فراهم نموده‌ایم تا در سریع‌ترین زمان، بهترین نتیجه را از انتخاب خود داشته‌باشند.

پس اگر قصد آشنایی بیشتر با خرید و فروش ویلا در مازندران را دارید و یا مقصد شما برج‌های ساحلی سرخرود است، قبل از هر اقدامی، از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید تا بهترین مشاوره را داشته‌باشید.

مشاورین ما با بهترین کیفیت، پاسخگوی سوالات احتمالی شما در زمینه‌های مذکور هستند. پس با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان قبل از خرید بهره‌مند شوید.

مشاورین املاک معتبر، بهترین ویلاها با معماری به روز را به شما معرفی می‌کنند تا بتوانید از یک سرمایه‌گذاری امن در بستر سبز مازندران لذت ببرید.

علاوه بر این، برای آشنایی بیشتر با موضوعاتی در زمینه املاک، خرید و فروش ویلاهای شمال، خرید ویلا در سرخرود، خرید برج‌های ساحای سرخرود، خرید و فروش ویلا در خزرشهر و یا برای آشنایی با مطالب جذاب تاریخ معماری و اطلاعات بیشتر در زمینه بناهای معروف ایران و جهان، به سایر مطالب وبلاگ ما مراجعه کنید و از به‌روزترین مطالب معماری و ساخت و ساز، بهره ببرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه