استفاده از این مصالح برای برج سازی که همه را حیرت زده کرده است

9 آبان 1401
0 دیدگاه
برج سازی 4684687468748418674186

با توجه به اینکه در دهه های اخیر برج سازی از مهمترین تجارت ها شده است این صنعت در جهان از محبوبیت خاصی برخوردار است و دلایل مختلفی دارد. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل آن در امر برج سازی خلاق بودن معماران و شاید کمبود زمین باشد. ساختن بلندترین سازه ها در دنیا اکنون به یک مسئله رقابتی برای شهرهای بزرگ و معروف  تبدیل شده است. ما را همراهی کنید تا برایتان بازگو کنیم که کدامین کشور رکورددار طویل ترین برج جهان است.

بلندترین برج جهان در کدام کشور است

 

از مزایای داشتن طویل ترین برج دنیا میتوان به جذب توریست ها از کشورهای مختلف و درآمدهای نجومی که از این طریق به دست می اید و معروفیتی که  برج سازی به دنبال دارد بیان کرد. تصاحب کردن شهرت داشتن بلندترین برج دنیا عنوانی نیست که در مدت طولانی در اختیار یک شهر باشد و بارها مشاهده شده است که این افتخار جابجایی داشته است.

سال های پیش در حدود 75 درصد از طویل ترین برج های دنیا در تصاحب آمریکای شمالی بود. ولی اکنون میزبان زیادترین سازه های طویل دنیا قاره آسیا و خاورمیانه است.

برج سازی 4684687468748418674186

از طویل ترین این سازه ها میتوان به این چند مورد اشاره کرد:

1- مرکز مالی جهانی شانگهای/چین

یکی از طویل ترین برج های جهان مرکز مالی جهانی شانگهای در کشور چین که در سال 2008 کامل شد این برج معروفیت خاصی را در کشور چین در اختیار دارد که 492 متر ارتفاع دارد و دارای 101 طبقه  است که این سازه در منطقه پودنگ شهر شانگهای چین قرار دارد در این منطقه آسمان خراش ها و سازه های زیادی نیز مشاهده میشود. این برج مشهور نیز به عنوان یک مرکز تجاری و مالی بین المللی مورد استفاده قرار میگیرد.

طبقه های مختلف این برج متشکل از تالارهایی برای کنفرانس، سکوی بازدید، هتل، دفاتر تجاری و مرکز خرید نیز میباشد. این سازه طویل در طبقات فوقانی خود یک دهانه ی مربع شکل دارد و نیز سیستم کنترل هوا به نام VAV را دارا است.

2 – تایپه 101 / تایوان 

این سازه در مدت 6 سال افتخار طویل ترین برج دنیا را در تصاحب داشت، اما قبل از اینکه برج زیبا و بلند خلیفه در دبی ساخته شود. این سازه از معماری امروزی الگو گرفته است و آن را به رنگ زیبای خاصش میشناسند.

این سازه به دلیل ویژگی ای خاص به یکی از خاص ترین جاذبه های توریستی این کشور تبدیل شده است و ویژگی دارا بودن رصد خانه بر فراز یکی از دلایل جذب گردشگر است.

 

بزرگترین برج جهان چند متر است

همانگونه که مشاهده میکنید برای برج سازی مبالغ هنگفتی خرج میشود. آیا میدانید هدف سرمایه گذاران از برج سازی چیست؟ جواب این سوال را میتوان دو مورد بیان کرد :

1- جذب گردشگر برای درآمد های نجومی

2- نشان دادن قدرت و معروف شدن کشورهای جهان نسبت به یکدیگر، طویل ترین سازه را  کشور امارات شهر دبی دارا میباشد ، که نام آن برج خلیفه است این سازه آسمان خراش به دو دلیل مورد استقبال توریست ها گرفته و روزانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می کند که دلایل آن این موارد هستند:

1- دارا بودن تعداد طبقه های زیاد

2- نمای بسیار زیبا و آسمان خراش ان. اگر قصد سفر به این سازه زیبا را دارید با ما همراه باشید تا اطلاعاتی برایتان بازگو کنم.

برج سازی 646697867686986

برج خلیفه 

ساخت بلندترین سازه دنیا سه سال زمان برد ولی این را بدانید که در چهارم ژانویه سال 2010 رسما افتتاح شد. این سازه آسمان خراش ارتفاع آن 828 متر است و برای ساخت آن از مصالح زیادی استفاده کرده اند. نمای بیرونی این سازه بسیار شگرف آور است این برج با 26 هزار پنجره شیشه ای مزین شده است که نمایی آینه ای به آن داده است. شاید برایتان باعث تعجب باشد که 36 نفر به طور شبانه روز و در فواصل زمانی معین نمای بیرونی این سازه را تمیز میکنند. این سازه سریع ترین آسانسور را دارا میباشد، به طوریکه توریست ها در عرض یک دقیقه از طبقه همکف به طبقه 124 این آسمان خراش میرسند.

این سازه طویل دارای  9 هتل، 3 پارک، 19 برج مسکونی، 30 هزار خانه،  مرکز تجاری بزرگی به اسم دبی مال و 12 هکتار دریاچه مصنوعی میباشد. یکی از مهم ترین دلایل ساخت این سازه  زیبا به وجود آوردن انقلاب در اقتصاد دبی و مبدل شدن به خاص ترین جذبه گردشگری است. همچنین بدانید که مقام های اماراتی هدف از این برج سازی را کمک زیادی به جذب کردن سرمایه های خارجی و به دست آوردن اعتماد  بین المللی میدانند. دلیل نامگذاری این آسمان خراش این است که در روز افتتاح این سازه به احترام حضور رییس جمهور خلیفه بن زاید آل نهیان از برج دبی به برج خلیفه تغییر نام داده اند.

 

مواد و مصالح ساختمانی جدید

بعد از بیان مزایای استفاده از مصالح ساختمانی و در عین حال به روز در امر برج سازی چند مورد از معروف ترین آنها همراه با کاربرد هایشان  را برای شما بیان میکنم. لازم به گفتن است که برخی از این مصالح به ندرت در برج سازی و آپارتمان سازی این کشور به کار رفته است و کمتر استفاده شده است.

برج سازی 86486748418674185748741

مهم ترین موردهای معرفی عبارتند از: 

1- بلوک های سبک : این بلوک از آب سیمان و دانه های مخصوص در آن تشکیل شده است، چگالی آن در محدوده 1700 کیلومتر بر متر مکعب است. این بلوک بسیار مقاوم و بسیار سبک است مقاومت این بلوک باعث اشتیاق زیاد عموم از استفاده از ان میشود و به کارگیری آن بسیار مقرون به صرفه است.

 

2- کاشی های حرارتی : نسل امروزی کاشی ها که به نام کاشی های حرارتی است بسیار مقاوم هستند، همچنین از ویژگی جالب حرارتی برخوردار است این کاشی ها نیز در دمای خانه بسیار نقش دارند و از کف هوای خانه را مطبوع میکنند. همچنین پیش بینی می شود که در آینده به جای سیستم گرمایشی از کف یا سقف از این کاشی استفاده شود.

 

3- شیشه های هوشمند : این شیشه ها اکنون وارد چرخه تولید شده است این شیشه ها ویژگی مات یا شفاف سازی دارد. یکی از ویژگی های  بسیار جالب شیشه های هوشمند این است که در روز می توان شفاف کرد و از نور خورشید استفاده کرد و در شب آن را مات کرد. یکی از ویژگی های دیگران را می توان قابلیت نمایش تصویر با بکار بردن یک ویدیو پروژکتور بیان کرد.

 

در ادامه مطلب به روز ترین مصالح ساختمانی را برایتان معرفی میکنم این مصالح از به روز ترین تکنولوژِی روز در سال 2019 گرفته شده است که در ادامه در مورد آن خواهم گفت:

 

– بتن رسانای نور : هنگامی که نام بتن به میان میاید صحبت از مقاومت و سختی است، درهرحال سانا بودن آن چیزی به دور از ذهن است . تکنولوژی بتن امروزه به جای استفاده از فلز و فولاد در طراحی ستون های مقاوم و فونداسیون  در برج سازی استفاده میشود و همگی آن را به چشم یک مصالح ساختمانی سرد میبینند اما باعث تعجب است که در ابتدای تولید بتن هایی هستند که خاصیت شفافیت دارند.

 

هزینه ساخت اسکلت فلزی

 

عموما هزینه ساختن یک اسکلت فلزی به وزن آهن آلات مصرفی در آن و با توجه به موارد مهم دیگر مثل اندازه پروژه، راه های اجرایی مناسب آن ، نوع طراحی حساب میشود. موردهایی به دلیل تفاوت در طراحی و شرایط اجرا کردن آن در هزینه اسکلت فلزی نقش دارند، در موارد زیر هزینه  تغییر دستمزد کار صورت میگیرد:

1- روش طراحی پروژه

2-مدت وقت مناسب با موقعیت و اندازه پروژه

3- تعداد ابزار، ماشین آلات و کارگر مورد نظر

4- موقعیت پروژه از نظر مسافت ، شرایط آب و هوایی

5- میزان دقت در انجام کار و حساس بودن نسبت به آن

 در پروژه ساخت یک اسکلت فلزی با توجه به موارد ذکر شده دو عامل نیز موثر است:

1- قیمت فلزات نسبت به نوع و مقدار استفاده در پروژه

2- دستمزد کار نسبت به طرح پروژه و شرایط اجرایی

مقدار استحکام و مقاومت یک پروژه به دو علت مهم و اصلی طراحی و کیفیت در اجرا کردن است، هرگاه ما کیفیت میگوییم، صحبت از صرف هزینه است، یک رابطه مستقیم میان فعالیتهای صورت گرفته و کیفیت وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

 

حساب کردن وزن یک  پروژه اسکلت فلزی

 

وزن یک  پروژه به طراحی و محاسبات آن بستگی دارد ، مواردی از نوع کاربری سازه در راه مشخص کردن نیروهای وارده و اندازه طبقه ها در آن  تاثیر گذار است.

برج سازی 8746874689746848747464

تفاوت پی و فونداسیون

 

فونداسیون یا پی ساختمان چیست؟ فونداسیون، قسمتی است که سازه بر روی آن ساخته می‌شود. این قسمت علاوه بر متحمل شدن وزن قسمت های بالایی، بارهای اعمال شده از سمت آن‌ها را نیز بر روی زمین بخش می‌کند. طراحی روش منتقل کردن و پخش بار توسط فونداسیون، با توجه به ظرفیت باربری خاک و نشست پروژه انجام می‌شود. به زمین مقاومی که فونداسیون بر روی آن جای می‌گیرد، بستر گفته میشود.

 

 وظیفه فونداسیون

از وظیفه های خاص فونداسیون‌ها در ساختمان می‌توان به مورد های زیر اشاره کرد:

1- پخش کردن وزن سازه بر روی سطح وسیعی از زمین

2- پیشگیری از نشست نامتقارن سازه

3- جلوگیری از حرکت جانبی  سازه

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه