موارد استفاده از عنصر چوب در طراحی ویلاهای مازندران

13 آذر 1400
0 دیدگاه
ویلاهای مازندران ر964589985985999+85

شمال کشور را بدون اینکه دریا و سرسبزی‌اش را در نظر بگیریم و یا هوای مرطوب و پر بارانش را، با چه چیزی به خاطر خواهید آورد؟ جنگل‌های انبوه و چوب‌های فراوان و مرغوبی که از این جنگل‌ها برای استفاده در مصارف مختلف و صنعت‌های گوناگون به کار می‌بریم، بی شک یکی از عناصر برجسته در شمال کشور است. اما چوب در ویلاهای مازندران و به طور کلی در صنعت ساختمان‌سازی، چه استفاده‌هایی دارد و در چه قالب‌هایی می‌توان چوب را به کار برد؟

طراحی ویلا در شمال، استفاده از مصالح مختلفی را در پی خواهد داشت. چوب یکی از عناصری است که می‌توان در ویلاهای شمال به کار برد و در پی آن به طرحی ویژه بر این اساس دست یافت. قاعدتا استفاده از چوب در یک ویلا در مازندران اگر در ترکیب و هم‌نشینی مناسب با سایر عناصر باشد، تاثیر بسیار خوبی بر جای خواهد گذاشت و الگویی مناسب برای سایرین خواهد بود.

تنها منبع طبیعی تجدید پذیر، چوب است! بسیاری از منابع به دلیل مدت زمانی که طول می‌کشد تا تجدید شوند، عملا غیر قابل تجدید هستند، ولی چوب همواره قابل تولید مجدد بوده و در اقتصاد دنیا، سهمی به‌سزا دارد. از مفیدترین موادی که در اختیار صنعت ساختمان‌سازی و طراحی است، چوب است. کار راحت با چوب در مقابل استحکام آن و قابلیت‌ ایجاد اشکال مختلف با آن، از عمده مزایای چوب است. از طرفی، از قدیمی‌ترین مصالحی که بشر شناخته است و آن را به کار برده، همین چوب است و این باعث شده‌است، بسیاری از قابلیت‌هایش کشف شود و ما بهتر بتوانیم از آن در صنعت ساختمان و مابقی صنایع استفاده کنیم. از طرفی چوب برای مناطق زلزله خیز مصالح مرغوبی است.

 

محاسن استفاده از چوب

عایق حرارتی و برودتی

مقاومت مکانیکی خوب

خاصیت ارتجاعی بالا در برابر ضربه

قابلیت پرداخت سطحی در چوب

رنگ‌پذیری

قابلیت پذیرش برش و حکاکی

قابلیت تصحیح خواص( ضد حریق کردن و یا ضد قارچ و رطوبت ساختن)

ارزان بودن

در دسترس بودن

تجدید پذیری

عدم ایجاد آلودگی برای طبیعت

آکوستیک بودن

عیوب ذاتی چوب

نسبت به مواد مصنوعی سنگین‌تر است

در مقابل حمله حشرات موزی مقاوم نیست

قابل اشتعال است

نمی‌توان به شکل اولیه از آن استفاده مجدد داشت

امکان شکستن و گسیختگی وجود دارد

همگن نیست

ویلاهای مازندران 6384563485634869874645968456

 

انواع چوب قابل استفاده در ویلاهای مازندران

عنصر چوب از زیبایی های چشم نواز و جالب در طبیعت می باشد ، طبیعت همیشه زیبایی ها و شگفتی های بسیاری را برای انسان ها به همراه خواهد داشت . در طول تاریخ بشر همواره در تلاش بوده است تا بیشترین الهام را از طبیعت بگیرد . این حقیقت که عنصر چوب از عناصر اصلی در طبیعت است و زیبایی و دوام بسیار بالایی دارد ، بر کسی پوشیده نیست . البته بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که کیفیت و دواک عنصر چوب در نمای خارجی ویلا در هر شکل و سلیقه ای ممکن است کیفیت کمتری را داشته باشد و نسبت به دیگر نماها نفوذپزیری بیش تری نسبت به دیگر عناصر خواهد داشت .

نفوذ پذیری بالا در برابر نور خورشید ، گرما ، آسیب هایی که از تغییرات جوی آب و هوا و …چوب را از بهترین عناصر در طراحی ویلاها به شمار می روند . در قدم اول شاید برای شما این فکر به وجود بیاید که احتمال حریق و آتش سوزی در عناصر چوب بیشتر خواهد بود اما هرچیزی دارای راه حل درستی است که با ایده و افکار هوشمندانه قابل پیشگیری است .

در طراحی ویلاهای مازندران ، نمای چوبی ، عناصر چوب مانند پنجره های چوبی و یا حتی در های چوبی ظاهری سنتی ، قدیمی و بسیار شیک و خاص را به ویلا خواهد بخشید . بد نیست بدانید چوب در ویلاهای مازندران و شمال بیشترین کاربرد را دارد ، چرا که مازندران جزء استان هایی سنتی است که دارای روستاهایی با نمای چوبی می باشد از همین رو زیباترین ویو و منظره های تماشایی در این استان ساخته شده اند .

 چوب راش

درون این چوب نامشخص بوده و رنگ آن کرمی مایل به قرمز است. راش چوبی است نیمه‌سنگین و نیمه سخت، که خوش تراش است و بافتی همگن دارد. چوب راش در برابر حشرات و قارچ‌ها مقاومت نسبتا خوبی  از خود نشان می‌دهد.

کاربردهای چوب راش در ویلاهای مازندران از این قرار است: روکش گیری الوار، ساخت پارکت، مناسب برای ساخت مبلمان‌های خمیده، استفاده در قفسه‌ها و دکوراسیون داخلی.

چوب توسکا در ویلاهای مازندران

بیشترین فروش در بازار چوب، پس از چوب راش، متعلق به چوب توسکاست. این چوب چوبی است نرم و سبک که کار کردن با آن بسیار راحت است و رنگی کرم و متمایل به قرمز دارد. دوام چوب توسکا بسیار کم است. و بهترین استفاده از آن در اسکلت مبلمان است و یا لوازم تزئینی. می‌توانید دکوراتیوهایی از چوب توسکا سفارش دهید و آن‌ها را در ویلاهای مازندران قرار دهید. بی شک یکی از زیباترین طراحی‌های داخلی پدید خواهد آمد.

چوب افرا

افرا چوبی است سنگین و سخت با رنگ سفید مایل به کرم. افرا تقریبا مات و صدفی است. افرا را می‌توانید در روکش کفپوش‌های ویلاهای مازندران به کار ببرید و یا به عنوان پوشش دیوارهای بزرگ و روی میزها از آن‌ استفاده‌کنید. افرا قابلیت حکاکی و ظریف‌کار ی را نیز دارد، پس می‌توان روی مجسمه‌هایی از جنس افرا و دکوراتیوهای این چوب نیز حسابی ویژه باز کرد. در مبلمان نیز از این چوب استفاده می‌شود.

چوب گردو  در ویلاهای مازندران

و اما می‌رسیم به یکی از پر طرفدارترین انواع چوب در جهان! چوبی با مقاومت فشاری، خمشی و کششی بالا، با رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره که نیمه سخت و نیمه سبک است و با دوام بسیار زیاد خود، عاشقان بسیاری دارد و اغلب انتخاب شیک پسندهاست!

این چوب با نقش و نگار زیبا و طبیعی خود و بافت همگن و صیقل پذیرش، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و پای خود را در صنعت مبلمان و ساختمان، سال‌هاست که باز کرده‌است.

اگر به دنبال مبلمانی گران قیمت و با وقار برای ویلاهای مازندران هستید، به سراغ مبلمان‌های چوب گردو بروید. این چوب در ساخت پارکت، مجسمه، تزئینات و … نیز نقش ایفا می‌کند.

چوب بلوط

بلوط چوبی است مقاوم در برابر رطوبت! پس در ویلاهای مازندران می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد، به ویژه برای پوشش سقف و در قالب تخته‌هایی که روی سقف مناطق پر باران قرار می‌گیرند. این چوب با رنگ قهوه‌ای در طیف روشن تا تیره، بافتی درشت و با دوام دارد و مقاومت درخوری در برابر سایش از خود نشان داده و نیمه سخت و نیمه سنگین است و می‌تواند سنگین نیز باشد.

در ویلاهای مازندران می‌توان در پارکت و کفپوش، انواع مبلمان، میز و صندلی و کتابخانه، از بلوط بهره برد و لذت استفاده از آن را چشید.

 

ویلاهای مازندران 6856468796768768686868

 

چوب ملچ

از مهم‌ترین چوب‌ها در صنایع روکش‌سازی است و از خوش نقش‌ترین‌ها برای صنعت دکوراسیون ایران است. اگر می‌خواهید در ویلاهای مازندران از چوب ملچ بهره ببرید، در دکوراتیوها، درها و نرده‌ها می‌توانید بهترین کاربرد این چوب را شاهد باشید.

چوب روس

چوب روس از پر آوازه‌ترین چوب‌ها برای ما ایرانی‌هاست و چوبی است خوش‌نام که تقریبا لاکچری محسوب می‌شود. انواع چوب‌های سفید رنگ وارداتی از روسیه، مشمول این دسته‌بندی هستند و گونه‌های این چوب عبارت است از: نراد، انواع کاج و نوئل!

میخ خوری و پیچ خوری چوب روس فوق‌العاده خوب است ولی، در مقابل حشرات موزی تا حد زیادی مقاومت کمی دارد و ممکن است در اثر عدم مراقبت بافت خود را از دست بدهد.

چوب روس ضریب الاستیسیته بالایی دارد و بسیار سبک است، پس استفاده از آن در اسکلت ساختمان از مزایای آن است. با اینحال، اگر می‌خواهید از این چوب در ویلاهای مازندران بهره ببرید، بهتر است به سراغ انواع مبلمان از چوب روس بروید، از کمد و تخت گرفته تا کاناپه و میز و صندلی!

چوب ساج در ویلاهای مازندران

چوبی سنگین و بادوام، با رنگی در طیف قهوه‌ای طلایی تا قهوه‌ای پنج پر با خطوط سیاه! این چوب در ویلاهای مازندران برای روکش کردن نمای خارجی و یا قسمت‌های داخلی بسیار مناسب است.

استفاده از چوب در محوطه ویلاهای مازندران

یکی از کاربردهای عالی چوب، استفاده از آن در محوطه ویلاهای مازندران است. چوب را می‌توان در قالب‌ها و شکل‌های متفاوتی در محوطه ویلاهای شمال به کار برد. از نما آغاز می‌کنیم.

یکی از گزینه‌های استفاده از چوب در ویلاهای مازندران، استفاده از آن در نما است. چوب را می‌توان در ترکیب با متریالی  دیگر به کار برد، بهتر است چوب را به رنگ گرم و متریال‌های دیگر را در هارمونی و کنتراست با این رنگ انتخاب کنیم تا جلوه بصری نما را بیشتر کند. در اطراف پنجره‌ها، به عنوان تابش‌بند، به عنوان طرحی خاص و مواردی از این قبیل، می‌توان چوب را به کار گرفت و از آن بهره کافی را برد.

می‌توان در پایین بازشوها، فلاور باکس‌هایی چوبی طراحی کرد، و با این کار هم بر طراحی بازشو و پنجره تاکید داشت و هم فضا را مفرح تر نمود.

از سوی دیگر، ممکن است در محوطه آلاچیقی از جنس چوب نصب کنید و یا سایه‌بان‌های جلوی پنجره‌ها و بالای بهار خواب و یا پارکینگ را چوبی طراحی کنید.

چوب می‌تواند در هم نشینی با سایر عناصر طراحی کف محوطه  هم قرار بگیرد و در ترکیبی زیبا با این عناصر، بخشی از کفسازی محوطه باشد.

از سوی دیگر در اطراف استخر نیز می‌توان از عنصر چوب بهره برد و بر زیبایی این قسمت افزود.

انتخاب مبلمان چوبی، البته چوب مقاوم شده در برابر رطوبت و حشرات نیز می‌تواند انتخابی جالب برای محوطه ویلاهای مازندران باشد.

ویلاهای مازندران 965468496896849648796968

 

چوب در دکوراتیوها و طراحی داخلی ویلاهای مازندران

در قسمت‌های قبل به صورت خلاصه و تیتروار کاربرد چوب در طراحی داخلی را بیان کردیم ولی در اینجا به صورت گسترده‌تری به آن می‌پردازیم. چوب را می‌توان در سقف، کف و دیوارهای ویلاهای مازندران به کار گرفت و از سوی دیگر، می‌توان آن را در مبلمان و دکوراتیو به صورت برجسته‌تری وارد کرد. در واقع نگاه ما به عنصر چوب در اینجا از اهمیت بیشتری برخوردار است و قالب طراحی می‌تواند بر مدار چوب شکل گرفته‌باشد.

در این راستا، چوب را می‌توان عنصر اصلی در نظر گرفت و مابقی لوازم را از هر نظر با آن ست کرد. در کف و سقف بهتر است از چوب رنگ روشن‌تر استفاده کنیم و در دیوارها بهتر است چوب را فقط در بخش‌هایی خاص به کار ببریم یا به ایجاد قفسه و مواردی از این قبیل، با چوب بسنده کنیم.

دکوراتیوهای چوبی بسیار زیبایی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را حتی به سلیقه خودتان طراحی کنید و به متخصصین این امر بسپارید تا برایتان طراحی کنند.

در خرید ویلاهای مازندران، اگر تم مورد علاقه شما تمی گرم و دل‌انگیز است، حتما جذب مواردی خواهید شد که استفاده از چوب در آن‌ها نقشی اساسی دارد. در این زمینه برای آشنا شدن با بهترین نمونه‌های ویلاهای مازندران که می‌خواهید به خرید آن‌ها فکر کنید، با تیم دکتر بخشی در ارتباط باشید تا بهترین انتخاب را داشته‌باشید.

آخرین ویرایش در تاریخ1400/09/13

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه