مرتفع ترین برج های آسیا کدامند ؟

11 آذر 1400
0 دیدگاه
مرتفع ترین برج 4569346478648694869784

مرتفع ترین برج  آسیا در چه کشوری ساخته شده ؟ کدام کشور  رتبه اول را در این زمینه دارد ؟ چرا کشور های پرقدرت در ارتفاع برج های خود در حال رقابت هستند ؟

مقدمه

همانطور که می دانید با پیشرفت علم و انقلاب صنعتی هر کشوری سعی داشته  با جهات گوناگون قدرت خود را به رخ دیگر کشور ها بکشد . برج سازی یکی از گزینه های بسیار خاصی در این راستا بود  که می تواند آن کشور را به شکل پیشرفته و بسیار مدرن نشان دهد . بدیهی است  که هزینه های زیادی برای ساخت و ساز بلند ترین برج خرج می شود. اما هدف از این همه هزینه ها چیست ؟ همانطور که پیش تر اشاره شد شد  قدرت نمایی و نشان دادن برتری نسبت به کشور های دیگر است که  سبب  به وجود آمدن برج ها با ارتفاع زیاد  می شوند  اما دلیل  اصلی آن جذب گردشگر بوده است.  در واقع  این ابر سازه ها هستند که نام هر شهر و کشور ها را بر سر زبان ها می اندازند و توریست های زیادی را به خود جذب می کند  و به عنوان نماد و سمبل در آن کشور قرار می گیرند.

 مرتفع ترین برج 4569346478648694869784

1.برج خلیفه دبی ؛ مرتفع ترین برج دنیا 

دُبی از مهم ترین شهر امارات بوده  که به عنوان بزرگ ترین شهر های تجاری دنیا به حساب می آید. در این شهر آسمان خراش ها و برج های زیاد و بلندی ساخته شده که لازم به ذکر است که مرتفع ترین برج دنیا  ” برج خلیفه ” را به نام خود ثبت کرده است. معماری و ساخت این برج ، 6 سال به طول انجامید  و سرانجام در سال 2010 میلادی افتتاح گشت .لازم به ذکر است که علت نامگذاری این برج به نام برج خلیفه  ، ادای احترام به حاکم دبی ” خلیفه بن زاید آل نهیان ” بوده است که از دیدنی ترین و بلند ترین برج های ساحلی  همچون برج فروزان محسوب می شود.

اگر از بالا به این برج نگاهی بیندازید خواهید دید که این آسمان خراش شبیه به شکل y  بوده که این امر به کاهش نیروی باد و نگه‌ داشتن سازه و استحکام بیشتر آن دانست. در حقیقت ، ویژگی پلکانی‌ نمای این ابر سازه باعث می‌شود باد در هر طبقه به شکل متفاوتی از ساختمان برخورد کند و به این ترتیب، باد ها نمی توانند این برج را تخریب کنند . برج ساحلی  خلیفه با ارتفاع 828 متر در حال حاضر از بلند ترین آسمان خراش می باشد.  با احتساب ارتفاع آن ، این برج سه برابر «برج ایفل» در پاریس  و دو برابر «برج امپایر استیت» در آمریکا می باشد.

برج خلیفه 163  طبقه داشته  و دارای 58 آسانسور بسیار سریع است.  به طوری که می تواند در عرض چند دقیقه کوتاه به بلند ترین نقطه آن برسد چراکه در هر ثانیه 10طبقه بالا می رود. لازم به ذکر است که این برج 2.957 پارکینگ ، 304 هتل و 900 آپارتمان دارد که از شگفتی های این برج محسوب می شود. برج خلیفه در امارات به علت ویژگی های عجیب و بی نظیر خود چندین رکورد را تا هم اکنون در بین برج های جهان به خود اختصاص داده است به همین جهت نام این برج در کتاب گینس ساحلی ثبت شده است.

اما این رکورد ها که در سالیان متوالی توانسته از آن خود کند چیست ؟

  • مرتفع ترین برج  در جهان .
  • رکورد بیشترین تعداد طبقه با جمعیت فراوان .
  • بلند ترین تراس جهان با ارتفاع 452 متر در طبقه 148 این برج قرار گرفته است.
  • آسانسور های این برج ، بلندترین آسانسورهای جهان می باشند و بیشترین مسافت را با سریع ترین زمان ممکن ، طی می کنند.

گفتنی است که بزرگترین آبنمای موزیکال جهان در این برج قرار دارد که ازچالش برانگیز ترین قسمت آن در هنگام طراحی اولیه این برج ساحلی معرفی شده است .

 مرتفع ترین برج 46947896476947896478

۲.  برج شانگهای ، چین با ارتفاع ۶۳۲ متر

برج شانگهای چین از معروف ترین ومرتفع ترین برج در جهان بوده که عنوان رنکینگ دوم را با ارتفاع 632 متر بلندی و 121 طبقه به خود اختصاص داده است . این برج به عنوان نمادی در مرکز شهر شانگهای چین قرار داشته است که سالانه گردشگران زیادی  را به خود جذب می کند.

برج شانگهای در سال 2008 توسط شرکت طراحی بین المللی آمریکاییGensler به شکل بسیار حیرت انگیزی و بر اساس نوآوری های جدید و مدرن  بسیار ظریف طراحی کرده و در سال 2016 به پایان رساند . گفتنی است که این برج  در کنار دو برج دیگر ، برج جین مائو ، در مرکز مالی شانگهای خود نمایی می کند.

اما تاثیرات مثبت نمای شیشه این ابر سازه  : نمای شیشه ای دوجداره بسیار مدرنی  که مانند پوسته‌ای سرتاسر برج را گرفته است  باعایق‌بندی فضای داخلی ساختمان ، نیاز به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را کاهش داده است. همچنین شیشه های بکار رفته  در نمای بیرونی منعطف بوده و باعث خنثی کردن فشار باد با سرعت بسیار زیاد  نیز می شود. برج شانگهای چین  نمای مارپیچی داشته که تا بالا ترین نقطه ی این ابر سازه می چرخد .

گروه معماران این آسمان خراش تلاش کرده تا اصول طراحی و معماری در این پروژه را با روشی متفاوت اجرا کنند تا  نمادی از آینده اقتصادی چین را نشان دهند. همچنین این سازه بلند ترین سکوی تماشای منظره (در ارتفاع 556 متری) در دنیا و دومین هتل بلند دنیا با آسانسورهای  سریع دنیا را نیز دارد و به عنوان مرتفع ترین برج شیشه ای در جهان معروف شده است .

 مرتفع ترین برج 85468748567485748574

  1. برج ابراج البیت، عربستان

برج ابراج البیت با ارتفاع ۶۰۱ متر و با 120 طبقه  یکی از هفت برج ساخته شده شهر مکه در عربستان سعودی است که سومین برج از نظر ارتفاع را  به خود اختصاص داده اند . برج ابراج البیت به دلیل وجود ساعتی چهار وجهی در قسمت فوقانی آن ، به بلند ترین برج ساعتی هم معروف شده است . این آسمان خراش در اصل هتلی بسیار مجلل بوده که در کنار مسجدالحرام ساخته شده است نمازخانه‌ی 10 هزار نفری و مرکز خرید 5 طبقه از دیگر ویژگی‌های برج ابراج البیت است. گفتنی است که  یک معمار آلمانی به نام محمود بودو راش از شرکت SL Rasch GmbH با همکاری گروه بن‌لادن سعودی این آسمان‌خراش دولتی را  ساخته‌اند.

  1. برج تایپه 101 تایوان  ، چهارمین برج در آسیا

جمهوری چین و یا همان  تایوان ، تایپه از کشور هایی است که در شرق آسیا قرار دارد . گفتنی است که درچند سال اخیر اقدامات بسیار زیادی برای جذب گردشگر در این کشور صورت گرفته  که در این زمینه بسیار موفق  وعملکرد بسیار خوبی داشته اند . و جزو پربازدید ترین کشور های قاره آسیا نیز به حساب می آید . اما اگر  به تایوان سفر کنید اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند برج بلندی است که از دور ترین نقاط  هم خود نمایی می کند.

این برج  همانند برج الیزه یکی از زیبا ترین برج ها در قاره آسیا بوده که به عنوان سمبل و نماد این کشور محسوب می شود. برج تایپه ۱۰۱ از نظر معماری آن  بسیار خاص و منحصر به فرد  است چراکه  ظاهر آن را از روی ساقه درخت معروف بامبو طراحی کرده اند. برج 101 در مرکز چین تایپه قرار داشته که با ارتفاع 508 متر چهارمین برج در آسیا در سال 2004 افتتاح گردیده است. یکی از ویژگی های بارز و اصلی  این برج مقاوم کننده فلزی و طلایی رنگ آن است که باعث استحکام آن در برابر طوفان و همچنین زلزله هایی با ریشتر های زیاد نیز می شود .

مرتفع ترین برج 56984689541687

  1. مرکز مالی جهانی شانگهای، چین

از دیگر برج های مرتفع  که باز هم شانگهای چین به نام خود ثبت کرده است اما این بار با اسمی متفاوت و با طرحی بسیار جالب به نام  برج مرکز مالی جهانی با ارتفاع 492 متر که در منطقه‌ی پودانگ شانگهای  قرار گرفته است. پدرسن فاکس و شرکت Mori طراحی و معماری این آسمان خراش را بر عهده گرفتند و توانستند در سال 2008 این برج را به اتمام برسانند از جمله قسمت های مختلف برج مرکز مالی  دفاتر کار، هتل ، اتاق کنفرانس ،  مرکز خرید ،  فضای تفریحی پارک از جمله بخش‌های این آسمان‌خراش هستند.

  1. برج مرکز تجارت بین‌المللی ، هنگ‌کنگ

ششمین آسمان‌خراش بلند در آسیا ، مرکز تجارت بین‌المللی یا اتحادیه تجارت در هنگ‌ کنگ است . این برج  با بلندی 484 متر در طول 8 سال در ناحیه وست کولون هنگ‌ کنگ توسط  پدرسن فاکس ساخته شد. برج مرکز تجارت بین‌المللی در 118  طبقه ساخته شد که 58 میلیارد صرف هزینه این برج شد . هتل بسیار لوکس ، یک فضای تفریحی و رصد خانه جزو بخش های اصلی این ابر سازه محسوب می شود. لازم به ذکر است که رصد خانه این برج فضای بسیار خوبی برای عکاسان فراهم آورده است و به همین جهت سالانه عکاسان بسیار زیادی را به خود جذب می کند. یکی ازعجایب این ساختمان  استخری بسیار شیکی بوده که در بالاترین ارتفاع آن طراحی شده است که تا اکنون برجی نتوانسته این چنین طرحی را اجرایی کند. 30 آسانسور عمومی ، 14 آسانسور بسیار ‌سریع و 2 آسانسور  vip از دیگر ویژگی‌های مهم  این آسمان خراش به شمار می رود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه