طراحی ساختمان های شگفت انگیز که فقط در بلژیک دیده میشوند

4 آذر 1400
0 دیدگاه
ساختمان های شگفت انگیز 9638549684698418

مقدمه:

تقریباً همه ما با عجایب هفتگانه دنیای باستان آشنایی داریم.در واقع این سازه ها به خاطر تولید شدن به وسیله ساده ترین ابزار و کمترین امکانات مورد توجه گروه معماران و مهندسان قرار گرفته‌اند و به عنوان شاهکار های معماری این دوران شناخته شده اند.

با همه این ها بعضی از ساختمان های مدرن و شگفت انگیز امروزی، در مقایسه با معماری قدیم چیزی از هنر آن دوران کم ندارند؛ چون از پیشرفته ترین و زیباترین فناوریهای نوین در این معماری ها استفاده شده است. در ادامه این مقاله می‌خواهیم تعدادی از این معماری های بسیار شگفت انگیز و مدرن را برای تان معرفی نماییم پس با ما همراه باشید.

ساختمان های شگفت انگیز 9638549684698418

طراحی ساختمان های شگفت انگیز که فقط در بلژیک دیده میشوند:

اتمیوم در بروکسل به عنوان یک معماری مدرن، پیشرفته و شگفت انگیز در بلژیک محسوب می شود  که به واسطه آندره واترکین در جشن جهانی بروکسل طراحی و ساخته شد. این بنا در واقع در جهان به عنوان یک شاهکار معماری شناخته شده است.

آندره واترکین این بنا را با الهام از یک بلور آهن طراحی نمود، با این تفاوت که در مقایسه با اندازه ی اولیه آن چندین میلیارد بار بزرگتر طراحی کرد.

این سازه ی بسیار زیبا مانند، یک اتم می باشد که جنس آن از فولاد است،که در نگاه اول به صورت یک مجسمه به چشم می‌آید. در حال حاضر این بنا به عنوان یکی از جاذبه های پرطرفدار و پربازدید ساختمان های شگفت انگیز در بلژیک به حساب می آید.

بنای اتمیوم در بروکسل شامل ۱۰۲ متر ارتفاع و ۹ طبقه می باشد. این ساختمان دارای ۸ راس مکعب شکل است، که قطر هر یک از کره ها در راس این هشت مکعب، نزدیک به ۱۸ متر محاسبه شده است. در داخل این کره ها تالار هایی به عنوان نمایشگاه و سایر مکان های عمومی تعبیه شده است.

در بالاترین کره ی این ساختمان شگفت انگیز، یک رستوران قرار داده شده است تا مردم بتوانند در زمان غذا خوردن، یک منظره بسیار کامل و جذاب از شهر بروکسل را مناظره نمایند. گفته شده است که گنجایش این رستوران ۱۴۰ نفر می باشد.

کره های تشکیل دهنده ی این سازه به عنوان یک گوی محسوب می‌شود که به وسیله یک سری میله های بسیار بزرگ به یکدیگر متصل می شوند، و لبه های مکعب را تشکیل می دهند.این میله های عظیم همه راس های این کرات را به مرکز آن متصل می نمایند، علاوه بر آن این میله ها دارای یک پله برقی های سرپوشیده ای هستند که به بازدیدکنندگان و مسافران کمک می کنند تا از یک گوشی به گوشی دیگر انتقال یابند.

در سال ۲۰۰۴ گویی های آسیب دیده اتمیوم دوباره ترمیم و بازسازی شدند، بنابراین بعداز۲سال زمینه جهت بازدید عموم فراهم شد. هر یک از این گوی ها می‌توانند ۲۵۰ بازدید کننده را در خود جای دهند. آسانسور های موجود در این سازه که به عنوان بلندترین مدل های آن می باشد، توانسته این بنا را به یکی از ساختمان های شگفت انگیز در اروپا تبدیل کند.

هر یک از گوی های این ساختمان مخصوص یک برنامه می باشد. یک گوی هم به کودکان اختصاص داده شده، که جهت برنامه های آموزشی برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن کودکان می توانند در آن به تفریح و بازی و استراحت بپردازند.

با وجود این همه خصوصیات و ویژگی های این ساختمان، بازهم شکل و ساختار ظاهری آن بیشتر نمایان است. می توان گفت که مهمترین خصوصیت این بنا که سبب شده به عنوان یکی از ساختمان های شگفت‌انگیز شناخته شود شکل ظاهری آن می باشد.

اتمیوم در بروکسل یک بنایی است که برنامه ریزی شده بود که تنها شش ماه از سال در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد. با این حال خیلی سریع به عنوان نماد جشن جهانی و علاوه بر آن به عنوان نماد هنر معماری مدرن در بروکسل معرفی شد.

ساختمان های شگفت انگیز 748674584796416

خانه ویکتور هورتا:

یکی دیگر از ساختمان های شگفت انگیز در اروپا خانه ویکتور هورتا در بروکسل است، که به عنوان یک طرح مهم و با ارزش از هنر معماری نو در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. طرح معماری این خانه به هتل ها و رستوران های دور و بر آن نیز تاثیر گذاشته است و این ساختمان ها نیز این طرح معماری را در ساخت بناهای خود به کار برده‌اند.

هنر تزیینی و یا دکو برای ساختمانها در بلژیک در قرن بیستم شروع شد. در طی این قرن سازه های بلژیکی وارد یک عرصه جدیدی از معماری شدند و در حال حاضر ویلای امپاین به عنوان یک مدل بسیار جذاب و برگرفته از هنر معماری نو ساخته شده است. در واقع ویلای امپاین به واسطه‌ی یک معمار سوئیسی ساخته شد.

منعکس شدن نور در شیشه های رنگی از جمله آشکار ترین و جذاب ترین خصوصیات این بنا است که؛ آن را به یکی از ساختمان های شگفت انگیز در اروپا تبدیل کرده است.

گالری سلطنتی سنت هوبرت:

یکی دیگر از ساختمان های شگفت انگیز در اروپا، گالری های سلطنتی سنت هوبرت می باشد.

این گالری در واقع شامل سه جاذبه دیدنی و گردشگری است و به عنوان نخستین منطقه جهت خرید در اروپا به حساب می آید. تالار شاه، تالار پرنس، تالار ملکه از جمله مکان های خرید در قسمتهای مختلف این گالری هستند.

ساختمان های شگفت انگیز 85438541485471

کلیسای نوتردام دو سبلون :

یکی از طرح های معماری گوتیک در بلژیک کلیسای نوتردام می باشد؛ که در طی قرون پانزدهم و شانزدهم ساخته شد.

در واقع محیط داخلی کلیسا، خصوصاً شیشه های رنگ آمیزی شده و فوق العاده ی آن سبب محبوبیت و بازدید عموم شده است.

تالار اصناف:

یکی دیگر از ساختمان های شگفت انگیز و دیدنی های جذاب در بروکسل، تالار اصناف می باشد. شما می توانید فوق العاده ترین و شگفت انگیزترین دیدنی های بروکسل را در میدان بزرگ آن مشاهده نمایید، که تالار اصناف نیز جزو این دسته می باشد.

در این بناهای ساختمانی بسیار زیبا و جذاب، خانه هایی را مشاهده می نمایید که جهت معرفی نمودن خود، یک سری مجسمه ها و نشانه هایی از شغل و فعالیت خود در مقابل منزل خود تعبیه می کردند. این کار هنگامی انجام شد که هیچ کس از پلاک و شماره ساختمان چیزی نمی دانست و رایج نبود.

این مجسمه ها با گذشت زمان دچار آسیب و تخریب شده بودند، اما به همت معماران دوباره ترمیم شده و بازسازی شدند. لذا امروزه به عنوان یکی از ساختمان های شگفت انگیز و دیدنی های جذاب در بلژیک معرفی می شوند.

موزه هورتا بروکسل:

موزه هورتا در بروکسل به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده است. علاوه بر آن در سال ۲۰۱۲ این موزه موفق شد تا جایزه‌ی موزه بلژیک را کسب نماید و به عنوان جاذبه میراث فرهنگی در اروپا معرفی شود. همین مسئله سبب شد تا این موزه بیشتر از گذشته مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار بگیرد.

ساختمان های شگفت انگیز 485168168541854

 

معماری و فضای موزه:

فضای داخلی این موزه همانند سایر بناهای موجود در بروکسل به صورت بلند و باریک طراحی شده است. اما تبحر و تخصص هورتا در طراحی و معماری سبب شده است تا این موزه به عنوان یک سکونتگاه جذاب و فوق‌العاده در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

با توجه به اینکه با نگاه از بیرون می پندارید، این بنا دو ساختمان تفکیک شده از هم می باشد اما هنگامی که به آن داخل می شوید فقط یک ساختمان را مشاهده می نمایید و این نشان دهنده ای استعداد بی نهایت هورتا در تصویرسازی و معماری می باشد.

او به خاطر اینکه بتواند این ساختمان را به یک بنای واحد تبدیل کند و طبقات مجزا به وجود آورد، سعی کرده به وسیله ی پله های مارپیچ منحصر به فرد این کار را انجام دهد، به صورتی که این پله ها از داخل خانه کم کم رو به بالا میرود.

پلکان اصلی بنا که در قسمت مرکزی آن قرار گرفته است جذابیت خاصی را به ساختمان می دهد و به منظور یک راهکار جهت متصل نمودن اتاق های آن به یکدیگر محسوب می شود.

این قسمت فقط به عنوان یک پلکان کاربردی نمی باشد، لذا به عنوان مرکز اصلی خانه محسوب شده که سبب شکوه و افتخار این ساختمان خواهد بود. بنابراین به وسیله یک سری نردهای شیک و طلایی شکل مزین شده است.

در بالاترین قسمت پلکان مرکزی این بنا یک سقف شیشه‌ای مشهود است که؛ به صورت شبه باز طراحی شده است، این مسئله سبب نفوذ نور بسیار ملایم و و ایجاد یک حس دل انگیز در ساختمان می شود.

هنگامی که به بالاترین نقطه پلکان مرکزی می روید، آنگاه از همانجا یک نگاه به نمای حلزونی شکل و مارپیچ پله ها در زیر پاهای تان بیاندازید، در این زمان شما با دیدن آینه های بسیار جذاب و فوق العاده می توانید استعداد هورتا در این زمینه را مشاهده نموده و بستایید.

درباره طراحی و دکوراسیون راه پله ها نشانگر تاثیر گرفتن هورتا از از هنر و معماری نو می باشد. در اینجا همه چیز با هم هماهنگ است و متناسب با هم قرار دارند. به طور مثال خصوصیات معماری نو سبب شده تا آینه های تزیینی مانند نقاشی های معلق به چشم آیند.

ممکن است شما با نوک پا در یکی از خانه های این موزه قدم بگذارید که صدای بسیار شگفت انگیزی همانند صدای طبیعت در ذهن شما ایجاد می شود. در همین لحظه هنر هورتا به رختان کشیده خواهد شد. در واقع بازدیدکنندگان هور تارا مورد تحسین قرار می دهند که یک شخص چطور توانسته است در همه سازه ها و طرح های بکار رفته در معماری خود، طبیعت را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد.

این موزه در بلژیک به عنوان یکی از ساختمان های شگفت انگیز اروپا به شمار می‌آید.

سخن پایانی:

در واقع عجیب ترین و جذاب ترین سازه های معماری در دنیا، دارای یک سری خصوصیات فوق العاده و منحصر به فردی هستند که همین مسئله سبب توجه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی شده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه