نکاتی حیرت انگیز در مورد طراحی داخلی اتاق که نمیدانستید

1 آذر 1400
0 دیدگاه
طراحی داخلی 7859684968689379

مقدمه

طراحی داخلی یک رشته جدید و جزء شاخه های معماری است. همه قسمت های ساختمان را با توجه به بودجه و سلیقه افراد دربر می گیرد. کسی که کار طراحی انجام می دهد باید علاوه بر دانش و مهارت لازم، نسبت به رشته های مربوطه چون معماری نیز آگاهی داشته باشد. وظایف آنها دادن مشاوره و دیدار با مشتری ها، استفاده از کامپیوتر برای طرح آخر، برآورد هزینه ها و… می باشد.

انواع سبک جهت طراحی داخلی اتاق

۱-سبک طراحی انتقالی: جزء سبک های پرطرفدار می باشد. این سبک یک نوع تعادل بین سبک مدرن و سنتی بوجود می آورد. در آن از رنگ هایی مختلفی چون سبز برای داشتن حس آرامش استفاده می شود.

۲- سبک طراحی مدرن: در این سبک از خط های منظم، رنگ های ساده، چرم ، چوب و وسایل کم استفاده می شود. برای افرادی که طرفدار خانه های ساده اند گزینه مناسبی است. معمولا این نوع سبک برای خانه های کوچک بیشتر کاربرد دارد.

۳- سبک طراحی معاصر: سبکی منعطف که در آن از رنگ های تک، وسایل کم  شیشه ها و فلزات استفاده می شود. تفاوت آن با سبک مدرن در به کار بردن خطوط و رنگ ها است. در سبک معاصر هم از خطوط مستقیم و هم منحنی و رنگ های پررنگ همزمان با رنگ های خنثی استفاده می شود. جهت شروع اولیه گزینه خوبی است.

۴- سبک طراحی روستایی: به خاطر الهام از طبیعت، راحتی و جذاب بودن یک سبک مشهور و خاص در برخی مناطق به حساب می آید. با تلفیق سبک روستایی و مدرن یک جلوه خاص به اتاق و منزل خود می دهید.

طراحی داخلی 7859684968689379

نکاتی که قبل از طراحی داخلی اتاق باید بدانید

ایجاد یک محیط زیبا و منحصر به فرد کار راحتی نیست. بلکه نیازمند برنامه ریزی بوده در غیر این صورت دچار اشتباه شده و پشیمانی به دنبال دارد. نکاتی که باید بدانید به شرح زیر می باشند:

مشخص کردن هدف اتاق: اولین گام در طراحی اتاق مشخص کردن هدف آن است اینکه اتاق مورد نظر برای اتاق مطالعه یا خواب و… استفاده می شود. طراحی داخلی اتاق ها با هم متفاوت است.

در نظر گرفتن ایده و هزینه مورد نیاز: تعیین اینکه چه نوع سبکی مد نظرتان است. همچنین بودجه ای که به آن اختصاص داده می شود را نیز باید در نظر گرفت.

توجه به اندازه اتاق: معمولا اتاق ها دارای ابعاد متفاوتی هستند. به همین دلیل باید به طرح و اندازه آنها توجه کنید و متناسب با آن وسایل مورد نیاز را خریداری نمایید.

اختصاص دادن فضای آزاد: در نظر گرفتن فضای آزاد برای اتاق آن را بزرگتر نشان می دهد.

نخریدن وسایل بزرگ: لوازم را با توجه به اندازه اتاق مورد نظر انتخاب و خریداری کنید. برای این کار به برنامه ریزی و اندازه گیری نیاز دارید.

انتخاب رنگ مناسب: رنگ های یکدست برای اتاق باعث یکپارچه شدن آن می شود. استفاده از رنگ های متنوع سرد و گرم ، طرح های طبیعت و نقاشی جلوه ی خاصی به طراحی داخلی اتاق شما می دهد.

یادآوری اتاق های دیگر: به خاطر اینکه فضای منزل شما به هم مربوط و وصل هستند، باید یک دید کلی به طراحی آنها داشته باشید. برای این کار می توانید از تم های متضاد و هماهنگ برای هر اتاق استفاده کنید.

نورپردازی مناسب: ابعاد پنجره، موقعیت روشنایی و محل قرار گرفتن چراغ ها در طراحی و دکوراسیون نقش مهمی دارند. از هر نوع نورپردازی اعم از کاری و محیطی و یا ترکیبی از هر دو مدل می توان جهت نور پردازی استفاده کرد. بنابراین باید با هدف شما هماهنگی داشته باشد.

طراحی داخلی 54874687486748748674

 

طراحی داخلی انواع اتاق ها

طراحی داخلی اتاق خواب: استفاده از رنگ های مناسب و طبیعی، تخت خواب، فرش خوب، نور طبیعی، المان های مناسب، نامنظم و نامرتب بودن اتاق، کاغذ دیواری، شومینه و…

طراحی داخلی اتاق نشیمن: کشیدن طرح روی کاغذ، در نظر گرفتن کاربرد وسایل، استفاده از صندلی، آثار هنری، کتابخانه، کاناپه و…

طراحی داخلی اتاق جوان ها: در نظر گرفتن رنگ، تخت خواب مناسب، وجود محلی برای مطالعه، وسایل موسیقی، گل ها، آینه و…

طراحی داخلی اتاق کودک: بوجود آوردن فضایی جهت بازی، کفپوش مناسب، پنجره های خوب، رنگ های مناسب و…

طراحی داخلی اتاق مطالعه: ویژگی های آن شامل رنگ بندی، کتابخانه، میز و صندلی، نورپردازی، روشنایی خوب و…

نکات شگفت انگیز در طراحی داخلی منزل

از جمله موارد مهمی که امروزه بیشتر افراد به آن توجه میکنند، طراحی داخلی و نمای بیرون ساختمان بوده که یک رشته تخصصی محسوب می شود. این نکات عبارتند از:

۱-داشتن سلیقه خوب: اولین کار جهت طراحی در نظر گرفتن سلیقه شخصی است. چرا که طرح ها و مدل های متنوعی وجود دارند.

۲- انتخاب طرح متناسب با هر قسمت: از آنجایی که طراحی هر بخش از منزل با سایر بخش ها  فرق دارد. باید برای هر کدام از آنها طراحی مختلفی در نظر گرفت.

۳- نحوه طراحی سالن پذیرایی: به دلیل اینکه این قسمت از بخش های متفاوتی تشکیل شده می توان  فرش، موکت و انواع کفپوش استفاده کرد این نیز سلیقه ای است.

۴- نوع طراحی آشپزخانه: زمانی یک خانه زیبا به نظر می رسد که طراحی خوبی داشته باشد. کابینت بخش مهم آشپزخانه به شمار می رود. انواع مختلفی از کابینت ها وجود دارند که هر شخصی با توجه به سلیقه  و بودجه خود می تواند انتخاب کند.

۵- طراحی اتاق خواب: اول باید نوع اتاق را مشخص کنید زیرا طراحی اتاق خواب کودکان با بزرگسالان متفاوت است. برای اتاق خواب کودکان از کفپوش و پرده های متنوع با رنگ مورد علاقه می توان استفاده کرد.

۶- کمک گرفتن: با اینکه طراحی داخلی یک مرحله سخت و پیچیده نیست اما نیازمند تخصص و مهارت زیادی است. چرا که اشخاص باید براساس موقعیت و وضعیت منزل خود به طراحی اقدام کنند. برای این کار می توانید به طراحان دکوراسیون داخلی مراجعه کنید.

به طور کلی طراحی با بازسازی فرق دارد هر چند که بخشی از دکوراسیون داخلی محسوب می شود. برای طراحی داخلی شیک و مدرن باید در دوره های مختص به این هنر شرکت کنید.

طراحی داخلی 89685689689689

اصول مهم در طراحی داخلی

۱-آگاهی از فاکتورهای اصلی طراحی داخلی: عواملی چون نور، رنگ، بافت، فضا و… را در نظر بگیرید.

۲-به کار بردن نقطه مرکزی: برای آن که فضای داخلی کسل کننده و یکدست نباشد در نظر گرفتن یک نقطه کانونی مانند شومینه یا تلویزیون گزینه مناسبی است.

۳-ایجاد تعادل در انتخاب و چیدن لوازم: تعادل باعث ایجاد حس آرامش و درک راحت محیط می شود. این تعادل را می توان با روش های چون ایجاد تعادل متقارن، تعادل نا متقارن و تعادل شعاعی به وجود آورد.

۴-ایجاد ریتم در منزل: جهت ایجاد آن می توان از شیوه هایی مانند تکرار، توالی، انتقال و تضاد استفاده کرد، هر کدام از آنها حس خاصی را در شخص به وجود می آورد.

۵-به وجود آوردن هماهنگی و همخوانی در منزل: وجود یکپارچگی و هماهنگی میان عناصر موجود در طراحی فضای داخلی حس خوبی را در پی دارد. این همخوانی می تواند در رنگ، جنس، شکل و… باشد.

۶-رعایت تناسب در انتخاب ابعاد عنصر های طراحی: به کار بردن وسایل بزرگ برای اتاق های کوچک و وسایل کوچک برای فضاهای بزرگ جلوه بدی را نشان می دهد. همچنین توجه به طرح و نقش نیز اهمیت زیادی دارد به همین دلیل استفاده از طرح های درشت در طراحی داخلی اتاق کوچک و بالعکس مناسب نیست.

۷-نورپردازی اصولی خانه: از جمله مواردی که اهمیت دارد استفاده از نورپردازی اصولی است این کار علاوه بر ایجاد فضای شیک موجب انجام کارها به راحتی و بدون نگرانی می شود. روش هایی چون نور محیطی، وظیفه ای و تاکیدی کاربرد دارند.

۸-انتخاب رنگ ها با توجه به روانشناسی آنها: از آنجایی که رنگ ها هم در زیبایی و هم در ایجاد حس و حال خوب تاثیرگذارند باید با توجه به اثر و کاربرد آن در محیط مورد نظر انتخاب شوند. معمولا رنگ های خنثی مثل رنگ سفید، خاکستری، کرم و رنگ های سرد مثل آبی، سبز، بنفش و رنگ های گرم چون قرمز، زرد و نارنجی کاربرد زیادی دارند.

۹-به کار بردن عطر مناسب و خوش بو: این کار کسالت و خستگی را از بین می برد و به اندازه خوش بو کردن لباس ها مهم است چرا که آرامش بخش هستند.

۱۰-استفاده از آینه های زیبا: آینه ها در طراحی منازل نقش مهمی دارند به شرط آن که درست و در جای مناسب استفاده شوند. آینه ها باعث تقویت نور محیط، روشن کردن فضا و دیوار های مخالف می شوند.

۱۱-به کار بردن پرده ها در محیط های کوچک: بلند بودن سقف خانه را بزرگتر نشان می دهد چنانچه خانه سقف کوچکی داشته باشد می توان از انواع پرده های سقفی ساده و یا آویز های بلند استفاده کنید.

۱۲-مشاوره گرفتن قبل از طراحی: به هیچ عنوان خرید آنلاین بدون آگاهی انجام ندهید زیرا ممکن است که پشیمان شوید به همین خاطر مشاوره گرفتن اهمیت زیادی دارد.

طراحی داخلی 8968468763869896

سخن پایانی

طراحی ایجاد یک اثر هنری و زیبا در فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان می باشد. با اینکه افراد دارای سلیقه هستند، ولی طراحان داخلی دانش و علم بیشتری نسبت به اجرای سلیقه اشخاص دارند. رجوع کردن به افراد متخصص علاوه بر پیشگیری از صرف هزینه های اضافی ، زیبایی خاصی به ساختمان شما می دهد. افراد برای تحصیل رشته طراحی می توانند به آموزشگاه های مربوطه ثبت نام کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه