چرا طراحی برج ایفل تا این اندازه شگفت انگیز است

29 آبان 1400
0 دیدگاه
طراحی برج ایفل 8698746978598798796

مقدمه

برج ایفل یکی از برج های معروف و مرتفع در جهان می باشد که در ساخت آن 850 نفر نیرو به کار گرفته شده است . در ساخت برج ایفل تعداد 2 میلیون و نیم مهره و پیچ  استفاده شده است. این برج مشهور جهان  در طی دو سال و از سال 1887 میلادی ساخته شده است.  هر ساله افراد بسیاری از سراسر جهان برای دیدن برج  به کشور فرانسه سفر می کنند. این برج سالانه چیزی حدود 7 میلیون بازدید کننده را به سمت خود جلب می کند و به عنوان یک جاذبه توریستی شناخته می شود با همراه باشید تا حقایقی  را در رابطه با ساخت و طراحی برج ایفل بیان کنیم که تاکنون نمی دانستید.

 تاریخچه برج ایفل

برج ایفل در شهر پاریس کشور فرانسه واقع شده است علت نام گذاری این برج به یاد مهندس طراح آن یعنی گوستاو ایفل بوده است. برج ایفل یکی از بزرگترین مرکز های جهان برای مراکز بخش یا دیده بانی می باشد.

هم چنین برج ایفل یک بنای معروف گردشگری در جهان می باشد که مناسب ساخت آن برای صدمین سالگرد انقلاب فرانسه بوده است. در طراحی برج ایفل و مراحل ساخت آن افراد بسیار زیادی سهیم بوده اند.

مصرف برق سالانه برج ایفل چیزی بالغ بر 8/7 میلیون وات است که معادل با مصرف برق در یک روستای کوچک می باشد. برج ایفل در طراحی اولیه خود به رنگ قرمز بوده و این برج تا کنون 18 بار رنگ شده است تا به رنگ برنزی کنونی در آمده است. در فضای داخلی برج ایفل 3 طبقه وجود دارد که در طبقه های اول و دوم  چند رستوران موجود است.افرادی که از این برج بازدید می کنند برای اینکه به مرتفع ترین قسمت برج برسند باید 1655 پله را بالا بروند.نکته ای بسیار جالب در برج ایفل این می باشد که به دلیل ارتفاع برج ایفل بوده است که اهالی کشور فرانسه توانستند مراسم تاج گذاری ملکه انگلستان را به صورت زنده ببینند. اگر بخواهید بدانید که زمان مناسب برای بازدید از این برج کی می باشد باید گفت شب بهترین زمان بازدید است.

طراحی برج ایفل 8698746978598798796

فضای داخلی برج ایفل

طراحی برج ایفل فقط محدود به ساخت سازه نمی باشد بلکه طراحی محیطی این برج نیز بی نظیر می باشد. در محیط اطراف برج ایفل فضای سبزی وجود دارد که باعث جلوه بیشتر این سازه شده است و حال و هوای بسیار خاصی را به برج القا می کند.  در شب های پاریس در حیاط برج ایفل گروه های موسیقی اجرای زنده برگزار می کنند که باعث به وجود آمدن یک فضای خاص می شوند و خاطره ماندگار و زیبایی را در ذهن بازدید کنندگان این برج حک می کند. بعد از گذشتن از  حیاط برج ایفل می توانید اقدام به تهیه بلیط کنید و وارد راه پله ها یا آسانسور این برج شوید. در طبقه اول برج ایفل یک نمایشگاه فرهنگی وجود دارد که در داخل آن 7 پروژکتور برای معرفی کردن برج ایفل به بازدید کنندگان وجود دارد.  کف طبقه اول در برج ایفل به طور کامل شیشه ای می باشد بازدیدکنندگان قادر خواهد بود تا زیر پای خود را مشاهده کنند. طراحی برج ایفل به گونه ای است که بازدید کنندگان از طبقه دوم آن به راحتی می توانند شهر پاریس را به طور کامل تماشا کنند و دید کاملی به مناظر اطراف برج داشته باشند. در طبقه دوم برج ایفل رستوران معروفی به نام ژول ورن وجود دارد که شیرینی های ماکارون بسیار خوشمزه ای درست می کند.  که جزوء سوغاتی های کشور فرانسه می باشد.

و در طبقه سوم برج ایفل اتاق طراح آن یعنی گوستاو ایفل قرار دارد بازدیدکنندگان می توانند از تمام طبقات برج ایفل دیدن کنند و از تماشای شهر پاریس از این زاویه لذت ببرند.

طراحی برج ایفل 784487487487487847

 چند نکته بسیار جالب در رابطه با طراحی برج ایفل

یک نکته بسیار جالب که در طراحی برج ایفل  قابل ذکر است این است که برج ایفل و مجسمه آزادی به یکدیگر متصل هستند دلیل این امر این می باشد که شرکت  کوستا ایفل چارچوب  فلزی ای که در داخل مجسمه آزادی را ساخت آن در پاریس بوده است به عنوان هدیه ای از کشور فرانسه به ایالت متحده آورده است.  طراحی برج ایفل به گونه ای بوده است که یک اپارتمان در قسمت بالایی برج برای پذیرایی از مهمان های خصوصی  داشته باشد. اگر  از فاصله بسیار نزدیک به برج ایفل نگاه کنید خواهید دید که بر روی این برج اسامی 72 تن از مهندسین و ریاضی دان های مشهور کشور فرانسه بر روی آن حک شده است.

در ابتدای امر قرار بر این بود که برج ایفل یک بنای موقتی باشد و بعد از گذشت یک زمان مشخص این برج از محل خود جمع آوری شود اما به علت اینکه در بالای برج ایفل یک آنتن رادیوی قرار داشت  شهرداری شهر پاریس تصمیم گرفت این برج را در جای خود حفظ کند. نگهدار کردن از چنین سازه ای بسیار دشوار است و احتیاج به رنگ آمیزی های سالانه دارد هر سال که اقدام به رنگ آمیزی برج ایفل می کنند چیزی نزدیک به حدود 60 تن رنگ استفاده می شود جالب است بدانید که برج ایفل با دستگاه رنگ نمی شود بلکه با قلم و توسط هنرمندان رنگ آمیزی می شود..

یکی از شگفتی های برج ایفل این می باشد که این برج ثابت نیست و تغییرات دما هوا باعث تغییراتی در ارتفاع برج نیز می شود که علت این امر انبساط و انقباض می باشد در فصل  زمستان و در فصل تابستان ارتفاع برج ایفل چیزی حدود 15 سانتی متر تغییر می کند.

علاوه بر انبساط و انقباض که باعث تغییر در ارتفاع برج می شود وزش باد نیز باعث می شود که این برج مقداری کج شود و در مقابل تابش آفتاب باعث منبسط شدن برج می شود که باعث می شود برج به سمت جلو خم شود.

شاید جالب باشد که بدانید در سال 1925 یک کلاهبردار قصد فروش برج ایفل را داشته است. شگفت انگیز ترین نکته در طراحی برج ایفل  اتاق مخفی ان برج می باشد و ادیسون از مشهور ترین مهان هایی بوده که در این اتاق مخفی حضور داشته است.

طراحی برج ایفل  9687967849678965789

محل قرار گرفتن برج ایفل

در طراحی برج ایفل محل قرار گرفتن آن در میدان شان دو مارس تصویب شده و این برج زیبا در همان میدان ساخته شده است.  برج ایفل در نزدیکی رود سن قرار دارد. ساختار برج ایفل به گونه ای می باشد که باز و بدون طبقه های میانی می باشد. در یک سمت برج ايفل رودخانه سن و در طرف دیگر آن یک بنای زرین گنبد دار وجود دارد که به آن عمارت اینولید می گویند و مقبره ناپلئون بناپارت می باشد.

 برج ایفل به عنوان بلندترین بنای جهان

برج ایفل 41 سال به عنوان بلندترین برج جهان شناخته شده است و بعد از  ساختن برج کرایسلر در نیویورک این لقب را از دست دارد. اما برج ایفل در زمان کنونی نیز به عنوان بلندترین برج در شهر پاریس است و از آن به عنوان چهارمین سازه بلند کشور فرانسه یاد می شود.

 نورپردازی برج ایفل

نورپردازی برج ایفل به وسیله 336 پروژکتور انجام می شود وجود 20 هزار نقطه نورانی که در این برج وجود دارد باعث درخشیدن این برج در شب می شود که بسیار زیبا و چشمگیر است. برج ایفل در سال 1889 با 10 هزار لامپ گازی نورپردازی شد و مصرف برق سالانه آ 8/7 کیلو وات است که با برق مصرفی یک روستای کوچک برابری  است.

برج ایفل 6686868465

 

امکانات برج ایفل

همان طور که خود می دانید برج ایفل یک سازه بسیار پر بازدید که به عنوان یک جاذبه توریستی شناخته می شود به این دلیل محوطه داخلی برج ایفل مانند یک شهر است که کاملا مجهز می باشد و امکانات بسیار زیادی دارد از امکاناتی که در این برج وجود دارد می توان به موارد زیر  اشاره نمود:

بخش اطلاعات

در محوطه این سازه باجه ای وجود دارد که به گردشگرانی که قصد بازدید از این برج را دارند اطلاعات لازم را می دهد.

 فروشگاه

در حیاط برج ایفل فروشگاهی متعددی وجود دارد که گردشگران می توانند از آنها خرید های لازم خود را تهیه کنند و یا سوغاتی هایی را به عنوان یادگاری از این فروشگاه ها خریداری کنند.  نکته جالب اینجاست تمام اجناسی که در این فروشگاه ها فروخته می شوند نماد برج ایفل را دارند.  در طبقه اول این برج فضایی وجود دارد که کودکان را با تاریخچه این برج توسط ماکت ها و بروشور ها آشنا می کند. همچنین این برج دارای گالری عکس می باشد و عکاس های مخصوص به خود را دارد.

 سخن پایانی

برج ایفل یکی از برج های بسیار زیبا و بلند ترین برج در جهان در یک بازه زمانی 41 ساله بوده است. طراحی برج ایفل در زمان  خود بسیار منحصر به فرد بوده است. نکته ها و حقایق بسیار جالبی در رابطه با برج ایفل وجود دارد مثلا اینکه برج ایفل هر ساله رنگ می شود و رنگ آمیزی آن با قلم مو و توسط هنرمندان با دست انجام می شود. یا اینکه در طبقه سوم این برج اتاق مخفی طراح آن یعنی گوستاو ایفل است که انیشتین در زمان خود مهمان این اتاق بوده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه