کلیسای جامع فلورانس حقایق شگفت انگیز آن

20 آبان 1400
0 دیدگاه
کلیسای جامع فلورانس 85678674684768541651

کلیسای جامع فلورانس کشور ایتالیا یکی از مهمترین اثر تاریخی بوده که از تماشایی ترین بناهای تاریخی فلورانس  به حساب می آید. این عبادتگاه معروف نه تنها به خاطر عظمت و زیبایی که دارد ، بلکه به دلیل قدمت صد ساله آن  و شاهکارهای معماری آن شایسته ستایش و قابل تحسین می باشد . گنبد برجسته این کلیسا که از مسافت های بسیار طولانی دیده می شود. ارتفاع و زیبایی هایی که دارد یکی از شگفتی هایی است که نشان می دهد از بابت معماری نبوغ آمیز آن ، بسیار از عصر خود پیشی گرفته است.  چراکه گنبد و سازه تاریخی این کلیسای جامع با معماری بی نظیر خود مهندسان و معماران زیادی را انگشت به دهان گذاشته است و به همین خاطر پس از گذشت قرن ها باز هم جزو شاهکار های معماری تاریخ اروپا و سراسر جهان به شمار می رود.

به همین سبب دراین  مطلب ما قصد داریم تا شما را با گذشته این عبادتگاه جامع و یا همان کلیسای سانتا ماریا دل فیوره  ، دمو و بعضی از حقایق  شگفتی ساز دیگر این مکان توریستی و عبادتگاه مسیحیان آشنا کنیم . پس در ادامه با ما باشید.

 

فلورانس 748654685

ساخت کلیسای سانتا ماریا دل فیوره به بیش از یک قرن  به طول انجامید

قبل از طرح ریزی سانتا ماریا دل فیوره  یک کلیسای قدیمی  از قرن چهارم به نام “سانتا رپاراتا ” در شهر فلورانس ساخته شده بود . اما پس از صدها سال ، قبل از انقلاب رنسانس ، این بنا دچار تخریب شده و از هم پاشید. به همین دلیل شورای شهر فلورانس به دنبال یک طرح معماری بسیار عظیم بود. چراکه بتواند جمعیت رو به افزایش شهر را در خود جای دهد. در نهایت در سال 1294 “آرنولفو دی” معمار و مجسمه‌ساز ایتالیایی ، طرح جسورانه ای در یک قالب یک گنبد هشت‌ ضلعی بزرگ و شبستان پهناور ارائه داد . به طور حیرت انگیز این طرح مورد قبول واقع شد.

 کلیسای جامع فلورانس بر روی کلیسایی کوچک ساخته شده است

شاید برای شما جالب باشد بدانید که معمار سانتا ماریا دل فیوره یک جواهرساز به نام برونلسکی بود که  قبل از ساخت این کلیسای عظیم  هرگز کار معماری انجام نداده بود . اما در کمال تعجب همه، موفق به ساخت ساختمانی شد که تا به امروز شاهکار معماری  باقی مانده است. برونکلسی در هنگام ساخت این بنای بسیار عظیم  کلیسای قبلی را به طور کامل تخریب نکرد. چراکه بقایای کلیسای قبلی  که در زمان قرون وسطی ساخته شده است هنوز در زیر زمین این کلیسا دیده می شود و به صورت موزه در زیر این بنا دیده می شود.

بهتر است بدانید که در زمان تولد برونلسکی ، حدود ۸۰ سال از ساخت اولیه  کلیسا می‌گذشت.  اما به دلیل طرح بسیار عظیم و پیشرفته هیچکس از معماران حتی کسانی که طرح گنبد آن را پیشنهاد داده بودند ، هیچ  اندیشه و فکری  برای ساختن آن نداشتند  که چطور آن را به مرحله‌ی ساخت را به پایان برسانند. برونلسکی با تحقیقات بسیار زیاد در این زمینه ، لوازم مورد نیاز برای ساخت گنبد را نیز خودش ابداع کند و این کلیسا را به سرانجام برساند.

کلیسای جامع فلورانس

راز ساخت گنبد بی نظیر این کلیسا

راز ساخت گنبد این کلیسا در استفاده از الگوی آجرچینی جناغی و یک گل برای هدایت آن بود در آن دوران لیزر یا تراز وجود نداشت . آن‌ها فقط می‌توانستند بر الگوی طناب‌ها برای پیش بردن کار خود تکیه کنند. از تصویر یک گل برای نمای داخلی گنبد این کلیسا استفاده شده بود که از آن برای هدایت مسیر این طناب‌ها کمک گرفتند. هرچه دیوارها بالاتر می‌رفت ، آجرها به این روش طوری در کنار هم قرار می‌گرفتند که طاق‌هایی وارونه را تشکیل دهند.

در واقع این طاق‌های وارونه، راز ایستادگی این بنا در تمامی این سال‌ها به شمار می‌روند. ساختار جناغی و طاق‌های وارونه‌ی این مکان با استفاده از نیروی جاذبه توانستند استحکام این بنا را تأمین کنند. اما برونلسکی  با اینکه در این حوزه سر رشته ای نداشت توانست تنها در ۱۶ سال گنبد این کلیسا را به پایان برساند . در حقیقت ساخت گنبد در سال ۱۴۲۰ میلادی طرح ریزی شد  و در سال ۱۴۳۶ به اتمام رسید که برای فردی که تا آن زمان معماری را تجربه نکرده بود و همچنین تجهیزات زیادی هم در دست نداشت بسیار زمان کمی به حساب می آمد.

برونلسکی هیچ مدرک یا نوشته ای از معماری کلیسای جامع فلورانس خود بجا نگذاشت

برونلسکی به دلیل روحیه ای که داشت  از خود مدرکی بجا نگذاشت به همین خاطر در تاریخ ، آن را فردی مرموز و مخفی‌کار می شناسند . چراکه حتی یک کاغذ  یا یک برگه معماری و نقاشی‌هایش  باقی نگذاشت تا توضیح دهد که چگونه چنین طرحی به ذهنش رسیده است. به همین سبب چگونه ساختن این گنبد و ساختار این کلیسا سال‌ها برای محققان و معماران جای سؤال بود. زیرا نمی‌توانستند برای تکمیل نظریه‌های خود راجع به چگونگی ساخت گنبد این بنا به جواب برسند.

کلیسای جامع فلورانس 85678674684768541651

دومو ؛ بزرگترین کلیسای جامع آجری جهان

قطعا  یکی از مشکل ترین و اصلی ترین بخش های این کلیسای خاص و فوق العاده زیبا  گنبد بی نظیر و زیبای آن خواهد بود وزن گنبد کلیسای دومو به بیش از 40 تن می ‌رسد و برای ساخت آن از حدود 4 میلیون آجر استفاده شده است. در حقیقت این گنبد بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع دارد و به همین خاطر بزرگ ترین گنبد سنگی و آجری  در دنیا را به خود اختصاص می دهد.

در های بهشتی کلیسای جامع فلورانس

یکی از بخش هایی که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند که درهای ورودی  آن است که از جنس برنز می باشد.  سال ها قبل از این که گنبد این کلیسا ساخته شود ، مسئولین شهر مسابقه ای ترتیب دادند تا فردی که در آن مسابقه برنده می شود درهای شرقی  را نقاشی کند. در نهایت بعد از اجرا کردن مسابقه فردی به نام گیلبرتی که آهنگر و طلا ساز بود این مسئولیت را از آن خود کرد و  توانست به خوبی  از پس این کار برآید و تحسین همه را برانگیخت.

کار  گیلبرتی صحنه ایی از انجیل مقدس بود که در آن حضرت ابراهیم در حال ذبح کردن پسرش اسماعیل است. به همین خاطر میکل آنژ  نقاش ، معمار ، پیکر تراش و چکامه سرای ایتالیایی از این در به عنوان در بهشت یاد می کند و به دلیل عظمت و  زیبایی بی نظیر آن به این نام معروف گشت.

سانتا ماریا دل فیوره سومین کلیسای بزرگ در جهان است

پس از کلیسای سن پیتر در رم و کلیسای سن پل در لندن ، سانتا ماریا دل فیوره سومین کلیسای بزرگ دنیا به شمار می‌رود. این بنا، ۱۵۳ متر طول و ۹۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن به ۹۰ متر می ‌رسد .

کلیسای جامع فلورانس 748418674186741684185471

 

معماری کلیسای جامع فلورانس

در مطالب بالا معماری کلیسای جامع  فلورانس و سرگذشت این ساختمان  را برای شما شرح دادیم در این بخش برای شما  از قسمت های مختلف کلیسا ها را برای شما معرفی می کنیم .

کلیساهای اصلی هر شهر اغلب  دارای  یک سالنی بزرگ  هستند  که برای عبادت و برگزاری مراسم مذهبی استفاده می شوند. از دیگر خصوصیت های اصلی این کلیسا ها راهروهای طولانی و گسترده آن  است. اگر بخواهیم از سبک معماری ایمن کلیسا بگوییم سبک این کلیسا گوتیک است اما گوتیک چیست ؟ گوتیک الگویی از  معماری است که فقط  در بنا های مذهبی استفاده می شود. چراکه در این  سبک همه ویژگی های آن  از اصل رو به خدا پیروی می کند یعنی در معماری بنا اشاره به خداوند مشهود است .

از خصوصیات خاص  در این نوع سازه ها گنبدهای زاویه دار و راهروهای طولانی  و  دیوار هایی بسیار کشیده و سقف های بسیار بلند استفاده می شود که همه این ویژگی ها برای به یاد آوردن خداوند نیز بکار می روند . گنبد این کلیسا بعد از گذشت سال‌ها از ساخت آن، هنوز هم یکی از شاهکارهای معماری به حساب می‌آید و در سفر خود به شهر زیبای فلورانس  در ایتالیا می‌توانید از آن بازدید و نبوغ معماران آن را تحسین کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه