هر آنچه لازم است در مورد بازار بورس بدانید؟

24 مهر 1400
0 دیدگاه
بازار بورس 879648596789647859687496

مقدمه

برای سرمایه گذاری بازارهای زیادی مانند بازار املاک و مستغلات و بازارهای مالی دیگر مانند بورس وجود دارد که بازار بورس یکی از بهترین و در عین حال کارآمد ترین و پرسودترین بازارها می باشد به شرط اینکه شما از دانش کافی در این زمینه برخوردار باشید.

آنچه در این نوشته می آید مطالبی برای آشنایی بیشتر شما مخاطبین و کاربران محترم در رابطه با بازار بورس می باشد.

مزیتهای بورس

بازار بورس یکسری مزیت‌ها و فوایدی برای سرمایه گذاران مالی دارد که در اینجا به بیان برخی از این مزیت ها و فواید می پردازیم، یکی از مزایای بازار بورس این است که سرمایه مجاز در آن حدی ندارد به شکلی که هر شخص با هر مقدار سرمایه می‌تواند به این بازار وارد شود، به طور مثال در بازار سرمایه به راحتی خواهید توانست با یک میلیون ریال آن قسمتی از سهام یک شرکت کلان و معتبر را بخرید.

اما اگر بازار بورس نباشد به سختی خواهید توانست در شرایط عادی با این پول یک حرکت اقتصادی ویژه‌ای را انجام داد.

یکی دیگر از مزایای بازار بورس امکان نقد شوندگی بالا می باشد که سبب می شود تا در هر شرایطی شما بتوانید به راحتی وارد و خارج از این بازار گردید و که در کمتر از چند روز می توانید وارد بازار و یا خارج از آن گردید که یقیناً به توسعه الکترونیکی بازار شما می توانید آن را به چند ساعت هم تقلیل دهید که تقریبا اینطور وضعیتی به ندرت در بقیه سرمایه‌گذاری‌ها یافت خواهد شد.

بازار بورس 879648596789647859687496

معایب بورس

اما بازار بورس در کنار همه ی فواید و مزایا و ویژگی های خوبی که دارد یک سری معایبی نیز دارد که در پایین به شکل اجمال و کوتاه چند نمونه از این معایب بیان خواهد شد:

در بازار بورس رانت اطلاعاتی وجود دارد و صورت های غیر واقعی مالی امکان انتشار آنها وجود دارد، یک سری افراد دلال بی مسئولیت و بی تعهد در بازار بورس وجود دارد و خیلی از فعالان بازار و سهامداران به هشدارهای بورس توجه نمی کنند.

مزیت املاک نسبت به بورس

چنانچه در قسمت بالا هم بیان شد بورس هم مزیت دارد و هم معایب و در طولانی مدت می تواند برای شما سوددهی داشته باشد و همینطور ریسک‌پذیری زیاد خواهد داشت و هنگام انتخاب نمودن یکی از دو شیوه بالا حتماً باید استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید و فقط در این صورت می توانید از سرمایه خود محافظت نمایید.

و ضمن استفاده از سود در آینده هر چه بیشتر کار خود را گسترش و وسعت دهید اگر از نظر شخصی و فردی اهل ریسک و خطر نمی باشید سرمایه گذاری در املاک برای شما مناسب تر خواهد بود، اما اگر روحیه محاسبات و قدرت تحلیل و تجزیه و کار تیمی و یک روحیه پویا دارید و همینطور ریسک‌پذیری در شما وجود دارد می توانید در این بازار سرمایه گذاری کنید.

تاریخچه بورس ایران

مطالعات اولیه در رابطه با به وجود آمدن بورس در کشور ایران به ما نشان می‌دهد که تاسیس آن به سال ۱۳۱۵ برمی گردد، در این سال شخصی بلژیکی بعد از اینکه مطالعات وسیعی در رابطه با تاسیس بورس در کشور ایران انجام داد از نامه‌ای برای بورس تهیه کرد و به مسئولان کشور ارائه نمود.

اما با عنایت به شرایط آن هنگام و به وجود آمدن جنگ جهانی دوم این موضوع در ایران بیش از ۲۵ سال به تاخیر افتاد و در سال ۴۱ کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با جمعی از نمایندگان از وزارت دارایی و بانک توسعه تشکیل شد و موافقت نامه اولیه برای به وجود آمدن و تاسیس بورس در این کمیسیون تنظیم گردید.

در آخر همین سال بوده است که عده ای از بورس جهانی برای ایجاد و تاسیس بورس کشور ما  به ایران دعوت شدند و  در پایان بعد از گذشت چهار سال ، در سال ۴۵ قانون ایجاد بورس اوراق در مجلس مصوب و برای اجرا از طرف وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ گردید.

تقریباً یک سال بعد از ابلاغیه تشکیل بورس در سال ۴۶ و با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه که بزرگترین مجتمع تولید کننده اقتصادی در آن زمان به شمار می رفت به شکل رسمی کار خود را آغاز نمود.

 

بازار بورس 63854854874857418741857

 

فعالیت بورس چیست؟

فعالیت کلی بورس در زمینه ای ایجاد شده است تا دو گروه از مردم به شکل قانونی در یک کار اقتصادی شریک شوند. همچنین برای برطرف کردن نیازهای خود میتوانند از این بازار استفاده کنند.

قواعد در یک تقسیم‌بندی راحت اشخاص جامعه را به دوش عده تقسیم می‌نماید یک عده افرادی که سرمایه پس انداز و پول دارند؛ اما نمی‌توانند به وسیله آن فعالیت کنند، افراد گروه دوم کسانی خواهند بود که فعالیت های اقتصادی می کنند و این توانایی در آن ها می باشد اما پول و سرمایه ندارند؛ این جا برای افرادی که این سوال پیش آمده که بورس چیست؟ باید گفته شود که این دو گروه علاوه بر اینکه یکدیگر را نمیشناسند و تعداد آنها هم اصلاً کم می باشد.

دارای یک سری ویژگی های گوناگونی خواهد بود، به طور مثال سرمایه گذاران به یک مقدار پس‌انداز نخواهند داشت بعضی دارای مبالغ اندک و بعضی دیگر مبلغ زیادی دارند علاقه این اشخاص هم برای سرمایه‌گذاری گوناگون خواهد بود، به طور مثال گروهی تمایل دارند تا در کوتاه مدت سود کمتری داشته باشند.

و عده ای دیگر به دنبال این می باشد که در طولانی مدت سود بیشتری داشته باشند و خیلی از ویژگی های دیگر همانطور سرمایه‌پذیر آن هم از ویژگی های گوناگونی برخوردار خواهند بود.

به طور مثال هر گروه در زمینه ی خاصی کار می‌کند با عنایت به شکل گوناگونی با عنایت به شکل کارشان سودهای گوناگونی پرداخت خواهند کرد در اداره نمودن مراکز تولیدی سلیقه‌های گوناگون خواهد داشت و حالا با همه این مزیت های گوناگون چگونه می توان بین این دو گروه رابطه برقرار نمود تا همه آنها ضمن اینکه شرایط یکدیگر را قبول کنند.

حاضر به شراکت  یکی از فعالیت های اساسی این بازار دقیقا همین می‌باشد که با ایجاد یک فضای قانونمند و مناسب شرایط را فراهم می کند تا از طریق آن بتوان همه نیازهای قانونی دو طرف را با حفظ حقوق آنها به وجود آورد.

از میان همه بازارهای گوناگونی که وجود دارد ، برای بازار بورس سرمایه گذاری با بودجه کم مناسب ترین گزینه است.

افزایش سرمایه چیست؟

افزایش هم از شیوه های تامین مالی شرکت‌ها میباشد شرکت‌ها برای این که توانسته باشند فعالیت‌های خود را گسترش دهند و قدرت رقابت را حفظ کنند و آن را بالا ببرند اقدام به افزایش سرمایه می نمایند در خیلی از مواقع این کار برای بهبود و اصلاح ساختار مالی آن شرکت انجام می‌شود این تامین مالی جدید خواهد توانست به شکل های گوناگونی انجام شود.

زمانی یک شرکت در بازار بورس سرمایه را افزایش می‌دهد باید مقداری سرمایه جدید را منتشر نماید و به سهامداران آن ها را بفروشد تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه هم تامین شود تفاوت اصلی در بین انواع شیوه های افزایش سرمایه در جای تامین منابع نو خواهد بود.

اگر سرمایه کم دارید، بازار بورس بهترین جا برای سرمایه گذاری با بودجه کم است.

بازار بورس چیست؟

امکان دارد برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که بورس چیست؟ باید گفت که این ایده زمانی به وجود آمده که عده ای از تجار بازرگانان از قاره اروپا که از کارهای تجاری خود ضرر نمودند بعد از آن به راه حلی برای جلوگیری از این ضرر شدن و یا اینکه آن را به حداقل برسانند.

نتیجه این نوع تفکر بود که برخی از تجار در فعالیت های خود برخی دیگر را شریک نمایند تا سود و زیان احتمالی بین آن ها مساوی باشد و این تجربه خوبی بود.

و بنابراین کمک مهر تا جای تلاش کرد تا کارهای تجاری خود را با این شیوه انجام دهد به ویژگی این شیوه برای اشخاصی که کارهای بزرگ اقتصادی انجام داده‌اند خیلی مطلوب تر بوده است کم کم این تجربه قانون مند گردید و به شکل شرکت سهامی عوض شد.

اولین تجربه در رابطه با به وجود آمدن یک شرکت سهامی در روسیه بوده است که در سال ۱۳۵۳ میلادی تصمیم گرفته شد و وسایلی را بدون اینکه آفریقا دور زده شود از سمت شمال اروپا به شرق آسیا و چین برده شود و این فعالیت بود که احتمال ضرر در آن خیلی زیاد بود.

بعدها با وسعت مبادلات و معاملات در اروپا به سرمایه های کلان تر و شریکان بیشتری نیاز گردید برای این که نیاز به مراکزی احساس شد تا سرمایه در آن قرار داده شود و ارتباطی بین سرمایه پذیر و و به بورس نامگذاری شد.

بازار بورس 89647896874967489647896874968

مزایای ورود به بورس برای شرکتها

در این جا سوالی که به وجود می آید این است که چرا شرکت ها برای آمدن در بازار بورس علاقمند هستند؟ و فایده بودن شرکت در بورس چیست؟

در پاسخ به این سوال تلاش نموده ایم به کوتاهی برخی از عوامل که پر اهمیت می باشد را بیان کنید که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بهره گیری و استفاده از معافیت های مالی برخی از شرکت‌ها که در بورس مورد پذیرش می باشند تا زمانی که از لیست سازمان بورس خارج نشوند می توانند از ۱۰ درصد معافیت مالیاتی استفاده کنند در بورس چون بازار ایجاد شده است که هدف در آن مشارکت مردم می باشد و امکان افزایش سرمایه در آن خیلی راحت تر خواهد بود نسبت به صورتی که شرکت در خارج از بورس کار می کند.

چون مجبور می باشد برای افزایش سرمایه به دنبال شریک آن جدید باشد که برخی هم چانه‌زنی انجام می‌دهند و منجر به بالارفتن مخارج برای توسعه و گسترش فعالیت شرکت خواهد شد.

اگر کسی بودجه کمی دارد بورس بهترین بازار برای سرمایه گذاری با بودجه کم است.

در بورس چقدر پول لازم است؟

برای سرمایه گذاری در بورس نیاز به سرمایه های خیلی زیاد نخواهد بود و شما تنها با ۱۰۰ هزار تومان هم می توانید به این بازار وارد گردید باید دقت داشت برای وارد شدن به این بازار می توانید از سرمایه های بیکار و راکد خود استفاده نمایید مانند سپرده‌های بانکی یا پس‌اندازهای دیگری که مورد استفاده شما نیستند.

به عبارت ساده‌تر هرگز آن پولی که برای ساختن اصلی زندگی شما می باشد و به آن کاملاً وابسته می باشد مانند پولی که از فروش خانه و ماشین به دست آورده اید  برای سرمایه‌گذاری در بورس مناسب نخواهد بود در اصل سرمایه‌ای که برای آن دید بلندمدت دارید و الان نیاز به آن ندارید برای سرمایه گذاری در بورس مناسب می باشد.

اگر کسی اهل ریسک نیست می تواند در بقیه بازار ها مانند ویلا شهرکی و ساخت ویلا ورود کند.

بازار بورس 58458454584854

 

ویژگی های بورس

یکی از مزایای آن بازدهی بالا می باشد که می توانید از منابع پربازده که در این بازار وجود دارد آنها را شناسایی کنید و در بازارهای شبیه به آن اقدام به سرمایه گذاری کنید.

و یکی دیگر از مزایای بورس تب گسترش این بازار می باشد که به عنوان یک عامل نادیدنی بورس می باشد و همین طور تا ظرفیت نهایی گام های خیلی زیادی در پیش رو خواهد داشت علی‌رغم اینکه تنوع در بازار بورس ایران وجود ندارد اما منابع به دست آوردن فایل در این بازار خیلی گوناگون خواهد بود.

یک سهمی که خریداری می‌شود می‌تواند برای دارنده خود به روش‌های گوناگونی سود دهد که از آن جمله می‌توان به انواع افزایش سرمایه و همینطور مابه تفاوت قیمت آن و سود نقدینگی و غیره اشاره کرد.

و یکی دیگر از مزایای بورس ظرفیت‌های زیادی است که در آن وجود دارد به شکلی که علیرغم همه ترقی های این بازار همواره ظرفیت‌های آن فوق‌العاده دست نخورده و بکر می باشد که سیاست‌های خصوصی سازی دولت هم به عنوان یکی از این اهداف اقتصادی در حقیقت تقویت کننده این قضیه خواهد.

اگر کسی اهل ریسک نیست  و نمی خواهد ریسک کند ویلا شهرکی و ساخت ویلا که در حوزه املاک هستند بهترین گزینه خواهد بود.

ایوب بورس

برخی از تحلیلگران و برآوردهای دلیل گران امکان خطا و اشتباه در آنها می‌باشد.

و سفته‌بازی در بورس امکان آن وجود دارد.

و امکان تغییر یافتن برخی از مالکان و مدیران مجرب و حرفه ای در شرکتهای بورس وجود دارد.

و بازار بورس به شدت از اتفاقات خارج از خود تاثیر پذیر میباشد.

و یه سری رفتارهای غیر منطقی از افراد در این بازار بروز خواهد داد.

یکسری هیجانات کوتاه‌مدت و مقطعی هم در قیمت‌ها سهام و این بازار وجود دارد.

و امکان معامله با اشخاص بی تجربه و بدون دانش وجود دارد بستری سرمایه‌گذارانی که حرفه ای نیستند در معاملات بورس سرمایه گذاری می کنند.

و نشر اخبار هرچند هم که دروغ باشد می تواند بر روی بازار و سهام بازار شرکتهای بورس تاثیرگذار باشد و به ویژه شایعات می‌تواند بر روی فرایند تصمیم گیری سرمایه گذاران در بازار بورس به شدت تاثیرگذار باشد.

کسانی که اعتماد به بورس ندارد فعالیت در زمینه ویلا شهرکی و ساخت ویلا هم از گزینه های خوب می باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه