از بلوک لیکا و استفاده آن در ویلاهای شمال چه می دانید؟

5 فروردین 1402
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 64756974896875968768476986

بلوک‌های لیکا از مهم‌ترین فرآورده‌های ساختمانی هستند که به دلیل وزن کم و سایر خصوصیات منحصر به فرد خود، توجه افراد بسیاری را در این حیطه به خود جذب کرده‌اند. بلوک‌های لیکا، در ویلاهای شمال نیز کاربرد منحصر به فردی دارند و اگر به فکر انتخاب بهترین مصالح برای سفت‌کاری ویلا در شمال هستید، بلوک لیکا می‌تواند انتخابی مناسب باشد.

دانه لیکا، فرآورده‌ای است از گل رس! اگر گل رس را حرارت بدهیم، اندازه آن از حد طبیعی خود بزرگ‌تر می‌شود و به نوعی منبسط می‌شود. وزن لیکا در اینجا از حالت عادی خود کمتر شده و بلوک لیکا سبک بودن خود را از اینجا دارد.

برای ساخت بلوک لیکا، مراحل مختلفی طی می‌شود. در وهله اول فرآوری را داریم، بعد از آن خشک کردن و پس از آن به پختن می‌رسیم.

در مرحله اول، خاک رس مرغوب و مورد نیاز تهیه و تمیز می‌شود، به صورتی که از قطعات اضافی پاک می‌شود تا به دستگاه خسارتی وارد نکند. در مرحله بعد، این خاک را به دستگاه اضافه کرده و با اضافه کردن آب و موادی دیگر، منتظر می‌مانیم تا دستگاه مواد را کاملا مخلوط کند. پس از آن، این ماده در کوره خشک شده و در آخر برای پختن در درجه حرارت مخصوص آماده می‌شود.

در نهایت، باید منتظر بمانیم که گاز دانه‌های لیکا خارج شود و حفره‌هایی رو سطح این دانه ایجاد شود. در بخش خنک‌کننده، دمای دانه‌ها را کاهش می‌دهند. می‌توان لیکا را نوعی پوکه معدنی به حساب آورد.

در ادامه خصوصیات منحصر به فرد این فرآورده را در ادامه بررسی می‌کنیم تا به دلیل مناسب بودن استفاده از آن در ویلاهای شمال نیز پی ببرید.

ویلاهای شمال 64756974896875968768476986

وزن کم بلوک لیکا

بلوک‌های لیکا وزن کمی دارند و کار با آن‌ها راحت است، پس زمان اجرای ویلاهای شمال با این فرآورده کاهش می‌یابد و از سوی دیگر در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی خواهد شد. از طرفی، همین وزن کم بلوک لیکا، در نهایت منجر به کاهش وزن ویلاهای شمال خواهد شد، این موضوع با توجه به موارد مربوط به زلزله، به کاهش ابعاد سازه نیز منجر خواهد شد، که همگی به فواید استفاده از بلوک لیکا در ویلاهای شمال اشاره دارد.

مقاومت حرارتی بلوک لیکا و عایق صوتی بودن آن

مقاومت حرارتی بلوک لیکا نسبتا بالااست، پس جزء عایق‌های حرارتی محسوب می‌شود و این حسن دیگر استفاده از این بلوک در ویلاهای شمال است. در واقع، بلوک لیکا، عایقی است همگن و مناسب که با استفاده از آن، با یک تیر چند نشان زده‌اید.

از طرفی، بلوک لیکا، 2 تا 3 ساعت در برابر آتش مقاوم است.

بلوک لیکا عایق صوت نیز هست، یکی از مواردی که برای ساکنین خانه‌های مسکونی بسیار مهم است.

ویلاهای شمال 79678989887

سهولت اجرای بلوک لیکا در ویلاهای شمال

دیواری با کیفیت است که در آن از مصالح با کیفیت استفاده شده‌باشد و در کنار آن، کیفیت اجرای دیوار نیز بالا باشد. کیفیت ساخت برای دیوارهایی که مصالحشان در نصب راحت‌تر عمل می‌کنند، بهتر است و اصولا دیوارهایی که باید در آن از نیروی بسیار متخصص استفاده کرد، ممکن است در نهایت از کیفیت خیلی خوبی نیز تبعیت نکنند.

بالا بودن تنوع قالب در بلوک‌های لیکا نیز از دیگر مزایای استفاده از این مصالح در ویلاهای شمال است، این تنوع باعث می‌شود در اجرا نیازی به خرد کردن بلوک نباشد، پس پرتی مصالح کاهش می‌یابد و این یعنی بهینه‌سازی مصرف.

از سوی دیگر، بلوک لیکا به راحتی شیار می‌خورد و تاسیسات به راحتی می‌توانند اجرا شوند و این سهولت اجرای ویلاهای شمال را نیز در پی خواهد داشت.این شیار زدن برای بلوک‌های تو خالی راحت‌تر است.

آسایش حرارتی در ویلاهای شمال با استفاده از بلوک لیکا

عایق‌سازی، فقط از هدر رفتن انرژی جلوگیری نمی‌کند، یعنی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، با استفاده از بلوک لیکا در ویلاهای شمال، آسایش حرارتی ساکنین را نیز تامین می‌کنید. زمانی که تبادلات حرارتی بنا و محیط، مورد پسند انسان نباشد، روان او درگیر خواهد شد و این عدم رضایت نتیجه‌ای سو خواهد داشت.

 

ویلاهای شمال 65151514171747

 

پایداری و مقاومت مکانیکی بلوک لیکا

در ساختمان‌های امروزی، دیوار باربر نداریم و این استراکچر فلزی و یا بتنی است که باربری را بر عهده دارد. با اینحال، دیوار باید پایداری و مقاومت لازم را داشته‌باشد.

پس بلوکی که در این دیوارها استفاده می‌شود باید بتواند دیوار را در برابر عوامل استاتیکی و دینامیکی تا حد مربوط به خود مقاوم و پایدار نگه دارد. بلوک لیکا در این مورد نیز خوب عمل کرده‌است.

از سوی دیگر، بلوک‌های لیکا ترک نمی‌خورند و نسبت به سایر مصالح ساختمانی، با جمع‌شدگی مواجه نمی‌شوند و یا این پدیده در آن‌ها به صورت جزئی است.

هزینه کم استفاده از بلوک لیکا در ویلاهای شمال

سازه‌هایی که با بلوک لیکا ساخته می‌شوند، به نسبت مصالح دیگر، قیمت تمام شده کمتری دارند. این موضوع باعث می‌شود که بلوک‌های لیکا در بین سازندگان طرفداران زیادی داشته‌باشد، زیرا علاوه بر سرعت در اجرا و سهولت آن، هزینه نیز پایین است.

آشنایی با بلوک سبز لیکا و استفاده از آن در ویلاهای شمال

بلوک سبز لیکا، محصولی است جدید که در آن از 8 لایه بتن لیکا و 7 لایه هوا بین این لایه‌های لیکا استفاده شده‌است. این بلوک، بیشتر برای عایق‌سازی دیوارهای ساختمان ساخته شده‌است و طراحی آن در راستای به حداقل رساندن اتلاف انرژی است. از طرفی در این بلوک، مقاومت صوتی افزایش بیشتری دارد و عایق صوتی بسیار مناسبی است.

این بلوک در برابر زلزله مدت زمان بیشتری را دوام می‌آورد و با استفاده صحیح از آن، خسارات مالی و جانی زیادی را متحمل نخواهیم شد.

استفاده از بلوک لیکا در ویلاهای شمال، موضوعی است جذاب، چرا که از یک سو با مصالحی در آشتی با طبیعت همراه هستیم و از سوی دیگر، با تمامی مزایایی که از این مصالح جذاب یادآوری کردیم.

 

ویلاهای شمال 84684864415

 

بهترین مصالح برای ساخت ویلاهای شمال

همانطور که گفتیم، بلوک لیکا یکی از مصالح پر طرفدار در عرصه ساختمان‌سازی است که برای کاربری‌های مسکونی مثل ساخت ویلاهای شمال بسیار مناسب است، اما این به این معنی نیست که بهترین مصالح و تنها مصالح انتخابی شما می‌تواند بلوک لیکا باشد، انواع زیادی از مصالح وجود دارند که می‌توانید در سفت‌کاری ساختمان به کار ببرید و هر یک معایب و مزایای منحصر به خود را دارند، فقط برخی از مصالح بسیار سنتی وجود دارند که دیگر به ندرت استفاده می‌شوند و کاربرد بسیار محدودی دارند.

در هر حال در انتخاب مصالح تیغه‌چینی برای ویلاهای شمال به این موارد دقت کنید:

  • سرعت و کیفیت اجرای مصالح مورد نظر: این مورد قطعا برای همه سازندگان اهمیت دارد. پس وقتی از سرعت اجرا در ویلاهای شمال بحثی به میان می‌آید، این یعنی حذف آجر از گزینه‌ها! ولی بلوک‌های سیمانی و سفالی گزینه‌های بهتری هستند، در واقع سرعت اجرای این دو تقریبا یکسان است، با این تفاوت که سرعت بلوک سیمانی کمی بالاتر است و البته بلوک‌های سیمانی در سطح نهایی نیز تمیزتر و یکدست‌تر هستند و در این مورد نیز از دیوارهای سفالی و آجری بهتر عمل می‌کنند.
  • وزن مصالح: همیشه به خاطر داشته‌باشید که وزن بیشتر مصالح، یعنی سنگین‌تر شدن سازه ساختمان و از سوی دیگر مشکلات حمل و جا به جایی. پس وزن مصالح انتخابی فاکتوری بسیار مهم است. در این رابطه، در مقایسه وزن مصالح نسبت به جرم آن‌ها، سبکترین عبارت است از بلوک سفالی، پس از آن، بلوک لیکا، بلوک سیمانی و در نهایت آجر قرار می‌گیرد.
  • سازگاری مصالح با شرایط آب و هوایی: بسیاری از افراد فکر می‌کنند، نازک‌کاری و پوشش دیوار با اندود، پوشاننده موارد ناسازگاری با اقلیم هم است! ولی این تصوری بسیار اشتباه است. برای مثال، اگر از زیرسازی که با شرایط آب و هوایی شمال کشور سازگار نیست استفاده کنید، در نهایت ممکن است با فرسایش دیوار و همچنین فرسایش نازک‌کاری مواجه شوید. برای مثال در رابطه با ویلاهای شمال، قبل از هرچیز مطمئن شوید که بلوک مورد نظر مستعد رشد قارچ و کپک در مناطق مرطوب نیست.

در سوی دیگر بحث سازه ساختمانی نیز مطرح است، یعنی اینکه سازه بتنی یا فلزی، کدام یک برای ویلاهای شمال مناسب‌تر هستند. قبل از هرچیز در این رابطه موارد اقتصادی پروژه مطرح می‌شود، یعنی هزینه اجرای کمتر، عموما مزیت محسوب می‌شود. سازه‌های فلزی به دلایل متعدد قیمت بالاتری دارند ، از جمله قیمت بالای مصالح فلزی، نیاز به نیروی متخصص، نیاز به تجهیزات سنگین برای اجرا و …

از سوی دیگر، سازندگان سازگاری با شرایط اقلیمی را نیز بررسی می‌کنند، برای ویلاهای شمال، سازه‌های فلزی از این لحاظ مناسب نیستند، چرا که در اثر تماس طولانی مدت با رطوبت، کارایی خود را از دست داده و فرسوده می‌شوند، در صورتی که در سازه‌های بتنی با این موضوع مواجه نیستیم

و موضوع آخر، امکان اجرای مرحله به مرحله سازه‌های بتنی است، این یک مزیت است چرا که سازنده می‌تواند هزینه را کم کم پرداخت کند و فشار به او وارد نمی‌شود، در صورتی که وجه سازه‌های فلزی، یکجا پرداخت می‌شود.

برخی از افراد معتقدند که بلوک لیکا مناسب ساخت و ساز در مناطق ساحلی نیست، در این رابطه باید دلایل را بررسی کرد و با تحقیق در این رابطه به انتخاب مصالح مناسب رسید. در واقع، ما مشورت با متخصصین ساخت و ساز در مازندران را یک اولویت می‌دانیم و به شما توصیه می‌کنیم قبل از اقدام به تهیه مصالح، تحقیقات کافی را انجام دهید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه